جزئیات انتقال آب دریای عمان به ۳ استان شرقی کشور

گروه اقتصادی الف،   3980622040 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تفاهم نامه انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور به منظور تأمین آب شرب و صنعت امضا شده و همچنین جزئیات تخصیص آب از دریای عمان به شرکت‌های آب منطقه‌ای این سه استان ابلاغ شد.

جزئیات انتقال آب دریای عمان به ۳ استان شرقی کشور

به گزارش تسنیم، استفاده از منابع نامتعارف جهت تأمین آب مورد نیاز مصرفی در بخش های مختلف، در زمانی که استفاده از منابع متعارف جوابگوی نیازهای مصرفی نباشد، راهکاری است که در تمامی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

در این بین، استفاده از آب دریاها، یکی از رایج ترین منابع نامتعارف تأمین آب شیرین مورد نیاز است که این راهکار در فرآیندهای نمک زدایی، شیرین سازی و انتقال آب شیرین به مبادی مصرف، خلاصه می شود.

کشور ما هم از شمال و هم از جنوب به دریا راه دارد و می توان از دریا به خوبی در تأمین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای کشور استفاده کرد. اگرچه استفاده از آب دریای خزر، سالهاست در گیر و دار تحریم های داخلی در مسیر پرپیچ و خم اماها و اگرها افتاده، اما اقبال دریای عمان در آبرسانی به کشور بیشتر بوده و اکنون شاهد اجرایی شدن یک طرح جدی و بزرگ به منظور انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور هستیم.

از اینرو، براساس مصوبه کمیته تخصیص وزارت نیرو 400 میلیون مترمکعب آب برای نمک‌زدایی و شیرین‌کردن در اختیار سه استان شرقی کشور قرار گرفت تا با همکاری بخش خصوصی به این مناطق منتقل گردد.

قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست بررسی طرح انتقال آب از سواحل چابهار در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه سالیانه 5.5 میلیارد متر مکعب از مخازن آب زیرزمینی کشور کسر می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر کسری تجمعی سفره‌های زیرزمینی به 134 میلیارد مترمکعب رسیده است؛ این در حالی است که هر سال کمتر از 100 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: 10 هزار روستای کشور هنوز آب پایدار ندارند، شرایط آبی کشور مناسب نیست و باید راه‌حلی در این زمینه بیابیم؛ در ابتدا باید مصرف را کنترل کنیم و اولویت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که حدود 90 درصد آب را در اختیار دارد.

پس از مشخص شدن میزان تخصیص آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور، تفاهم نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران این سه استان به امضا رسید.

تقی زاده خامسی همچنین در اظهاراتی در خصوص میزان تخصیص آب به هر استان گفت: سهم استان خراسان رضوی 110 میلیون مترمکعب، سهم خراسان جنوبی 60 میلیون مترمکعب و سهم سیستان و بلوچستان 228 میلیون مترمکعب است که مجموع این سهم ها میزان خروجی آب است اما از دریا می توانند یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برداشت کنند.

دیدگاه کاربران

حمید۱۰۹۰۳۵۶۱۱:۳۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۲
سلام وقتی اعدادی مثل مقادیر انتقال آب ، مصرف و..در یک خبر بیان میشه ، حداقل انتظار مخاطب این هست که بتونه بدون نیاز به سایر اخبار و اطلاعات قبلیش ، این اعداد را در ذهنش مقایسه بکنه وقتی نوشته میشه 400 میلیون مترمکعب ، بایستی واحد زمانی اون هم نوشته بشه 400 میلیون متر مکعب در سال؟ در ماه؟ در روز ؟
علی۱۰۹۰۳۶۲۱۱:۳۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۲۲
آب خزر و نکشید دریاچه ای که به آبهای آزاد ارتباط نداره نباید دستکاری بشه ، خلیج فارس خوبه دریای عمان که دیگه عالیه ، تا میتونید از سمت همسایه ها آب بکشید
محسن۱۰۹۰۴۲۵۱۲:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۲
چرا انتقال آب شور نه؟ آب شور زاینده است ،درمسیر انتقال با کانال قابلیت بهره برداری دارد ،در محل مصرف تسویه می شود، روستاهای محروم در مسیر واستخرهای پرورش ماهی ومیگو وفقرزدایی،مزایای زیست محیطی داردو..
محسن سربوجاریان۱۰۹۰۴۴۱۱۳:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۲
سلام چرا انتقال آب شور نه؟ طرحی را در ذهن دارم که شامل دو کانال بزرگ آب شور به شرح ذیل است. اولی از چابهار شروع شده به زاهدان وتربت حیدریه وبه سمت مشهد واز آنجا به سمت شاهرود ودر نهایت به کویر مرکزی می ریزد. دومی از بندر عباس شروع به سیرجان وکرمان ویزد واز شرق اصفهان به سمت کاشان وقم وساوه وتهران وسمنان ودرنهایت به کویر مرکزی می ریزد. درمسیر روستاهای محروم با ساخت استخرهای ارزان پرورش ماهی از محرومیت نجات می یابند . تصفیه آب در محل مصرف منطقی تر است. پیامدهای زیست محیطی مطلوبی می تواند داشته باشد. با امکانات اولیه بصورت تبخیر ومیعان می توان آب شیرین بدست آورد. وهزاران امکان دیگر
ناشناس۱۰۹۱۲۸۷۰۹:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
این که طرح احمدی نژاده!!!
اكبر۱۰۹۰۷۸۲۲۰:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۲
از همان طرح هايي كه فقط براي تعدادي كارشناس سالها نان ميشود و گرنه آبي از آن براي مردم در نخواهد آمد. برادر جان طرح را اگر محرمانه نيست در يك وبسايت به اشتراك بگذاريد تا كارشناسان مجاني نظر كارشناسي خود را بنويسند مثل همين سازوكاري كه الف نظرات مردم را جمع آوري ميكندو البته بدلخواه منتشر ميكند. سالها است مردم از دولتي ها ميخواهند كه طرح هاي ملي و استاني را قبل از تصويب در يك وبسايت به اشتراك بگذارند و كارشناسان با ثبت نام رسمي بتوانند نظرات خودرا بنويسند . البته فقط كارشناساني كه با مدارك شناسايي در سايت ثبت نام كرده اند نظرات خود را نوشته ، اما همه ي مردم بتوانند مطالعه كنند، دولت هم بطور مجاني از نظرات كارشناسي مطلع خواهد شد، تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد. امّا هيهات ، هيهات ، آنچه البته بجايي نرسد فرياد است.
ناشناس۱۰۹۰۸۰۲۲۰:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۲
بازهم بدون مطالعه زیست محیطی و فقط برای منافع بعضی ها.. یک شب طرح های ارائه می کنند .
سید۱۰۹۰۸۶۵۲۲:۱۰:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۲
این طرح مال حدود ۲۵ سال قبل هست و تاکنون عملیاتی نشده به علل مختلف اول اینکه برخی مدیران فرصت داشته باشند که زمینهای سیستان و بلوچستان را خریداری نمایند به قیمت هیچ.ولی اگر کشور بازرسی درست و درمانی داشته باشد بعد از اینکه آب رسید و قیمت زمینها بالا رفت صاحبان جدیدش را شناسایی کند و به این موضوع خواهد رسید البته چون خودشان هم از بدنه دولتهای قبلی و فعلی هستند خودشان را به ندانستن میزنند
ناشناس۱۰۹۰۹۱۱۲۳:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲۲
با كدوم پول اين پروژه قراره انجام بشه ؟؟ چه مدت قراره طول بكشه ؟؟
علی۱۰۹۰۹۶۵۰۰:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
انتقال آب تا فاصله 300 کیلومتری از دریا بصرفه اقتصادی هست شاید بهتر باشد جمعیت بیکار را نزدیک سواحل دریای عمان اسکان داد و آب شیرین آنرا ارزانتر از دریا تامین نمود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین