چند پرسش ساده از آقای احمد عراقچی

گروه تعاملی الف،   3980531133 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرونده احمد عراقچی معاون ارزی ولی‌الله سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، به‌ اتهام اخلال در نظام اقتصادی، ارزی و پولی کشور پس از اطلاع رسانی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت اما اظهارات اخير عراقچی در گفت‌‌وگو با یکی از رسانه ها درباره فعالیتهای خود در دوران بحران ارزی نیز از چشم منتقدان پنهان نماند.

 چند پرسش ساده از آقای احمد عراقچی

به گزارش الف از اواسط سال ۹۷ و پس از اعلام رئیس‌کل دادگستری استان تهران مبنی بر ارجاع پرونده احمد عراقچی، معاون ارزی ولی‌الله سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، به دادگاه به‌ اتهام اخلال در نظام اقتصادي کشور این موضوع سوژه ثابت محافل رسانه ای کشور و افکار عمومی بوده است.

اهمیت این موضوع شاید از اینجا ناشی می شد که این پرونده از معدود موارد بازخواست و دادگاهی برای اشتباهات مدیریتی است و در سال های گذشته که مشکلات مشابه ارزی روی داد یا در سایر مواردی که اشتباهات فاحش مدیریتی مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده بود معمولا پرونده ای تشکیل نمی شد. 

 در زمان انتصاب عراقچی به معاونت ارزی بانک مرکزی نیز حرف و حدیث های زیادی بر سر سیاسی بودن این انتصاب به دلیل نداشتن سوابق موثر وی در این جایگاه مطرح بود.

به نوشته رسانه‌ها وی متولد سال ۵۷ و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد است و  سابقه استخدامی پیش از این نداشته و تنها در یک وزارتخانه یک سال به‌عنوان کارشناس فعالیت داشته است.

احمد عراقچی در هفته‌ای که گذشت گفت‌‌وگویی با یکی از خبرگزاری های کشور داشت که در این گفت‌‌وگو موضوع مداخله دولت در بازار ارز را امری مورد حمایت همه دولت‌ها دانست و از دستور رییس جمهور نیز  برای مداخله در این بازار سخن گفت. 

 این گفت‌‌وگو  نزد افکار عمومی به برخی شایبه‌ها در باره هدف و نیت اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی دامن زد و چنین تفسیر شد که یکی از متهمان سعی در انداختن تقصیر  به گردن دیگران دارد.

یکی از بینندگان الف در این زمینه چند نکته را شایسته یادآوری دانسته و پرسش هایی را به نمایندگی از عموم مردم با وی در میان گذاشته است:

1- آقای احمد عراقچی زمان انتصاب خود به چنین سمت مهمی، نپرسید علت این انتصاب چیست؟ بر اساس کدامین ویژگی برجسته خود را برای پذیرش چنین امانت مهمی مناسب دید؟

2-  ایشان حتماً توانایی لازم برای پذیرش این پست را در خود حس کرده است. از ملزومات این توانایی آن است که دستورات صحیح و غلط را بتواند تمیز دهید و شجاعت ایستادگی در مقابل دستورات غلط را داشته باشد.

3- آیا ایشان دستوری که از جانب مافوق داده شد را مطابق مصالح عمومی می‌دانست یا خیر؟

4- اگر ایشان این دستور را مطابق مصالح عمومی می‌دانست پس در دادگاه باید از آن دستور دفاع کند و در این حالت موضوع بحث، دستور مافوق نیست بلکه تأیید کارشناسی ایشان هم همین بوده است و باید پاسخگوی نظر خود باشد و اگر به دلیل تشخیص اشتباه، خسارتی ایجاد شده است مطابق موازین جوابگو باشد.

5- اگر این دستور را مطابق مصالح عمومی نمی‌دانست چرا در مقابل آن ایستادگی نکرد یا استعفا نداد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۰۲۲۱۱۶:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
این سئوال ساده نیست
ناشناس۱۰۶۰۳۹۶۱۹:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
معاون نظارتی بانک مرکزی چه مسولیتی داشته فقط حقوق پست کذایی خود را میگرفته
ناشناس۱۰۶۰۷۴۸۱۰:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱
از بانک مرکزی ملولیم سخت
ناشناس۱۰۶۰۴۰۰۱۹:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۳۱
از سیف و معاون نظارتی بانک مرکری باید پرسید چرا این را بکار گمارده اند
ناشناس۱۰۶۰۵۳۳۲۳:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
سیف و جهانگیری در افزایش بی رویه نرخ ارز مقصر بودند و باید محاکمه بشوند.
ناشناس۱۰۶۰۸۰۷۱۱:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۱
همانطور که بهمنی و احمدی نژاد برای افزایش سه برابری دلار محاکمه شدند؟
ناشناس۱۰۶۰۹۱۱۱۲:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱
این سوال باید بصورت قانون شود و دولت قبل از هر انتصابی مجبور باشد رزومه و سابقه فرد مورد نظر را در رسانه ها اعلام کند. فردی با یک سال سابقه کار مدیرکل می شود یا فرد دیگری بدون سابقه موفقیت در پستهای قبلی رئیس ایران خودرو می شود و مردم را به خاک سیاه می نشانند.
ناشناس۱۰۶۱۱۰۳۱۵:۳۵:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱
حالا مگر بقیه ی افرادی که در پست های مهم و کلیدی کشور گمارده شده اند ، وضعیت بهتری از این آقا دارند ؟
علی 671۱۰۶۰۲۲۳۱۶:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۳۱
مگر از پست به این مهمی می شود به آسانی گذشت آنهم برای کسی که یک دفعه به این پست مهم رسیده
مصطفی۱۰۶۰۲۳۰۱۶:۴۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
خواهشمندم همین سوالات را از آقای بذرپاش در مورد انتصاب به مدیریت عامل سایپا نیز بپرسید.
ناشناس۱۰۶۰۳۲۱۱۸:۲۲:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در طی چند سال گذشته بارها از سوی نمایندگان کلید خورد تا بالاخره در 15 اردیبهشت امسال توسط مجلس تصویب شد ولی باز هم معلوم نیست چه دست های پنهانی نگذاشته اند اینکار عملیاتی و اجرایی شود
ناشناس۱۰۶۱۰۴۱۱۴:۲۹:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱
یکی باید از نمیاینده گان تحقیق و تفحص کنه که همشون عضو هیت مدیره چندتا شرکت هستن نماینده کجا بود دلت خوشه مملک شده بخور بخور
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۰۶۰۳۲۶۱۸:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
مسولانی را که فرد بی تجربه ای را در این پست حساس گذاشتند باید در درجه اول محاکمه کرد ایشان چون یک پست مفت و مجانی بدست اورده بوده از خود اراده ای نداشته و هر چه به وی دیکته میشده اجرا کرده افراد در سایه را شناسایی کنید معاون نظارتی بانک مرکزی هم چون نظارت نکرده مقصر اصلی است
ناشناس۱۰۶۰۳۳۷۱۸:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
باید دست های پشت پرده را که یک فرد بی تجربه را در راس یک مسولیت بزرگ و مملکتی قرارداده تا بتوانند وی را ملعبه اهداف خویش کنند پیدا نمود و ان دست ها را قطع کرد
ناشناس۱۰۶۰۴۳۷۲۰:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
چون در جناح آقایان صرف نمیکنه
ناشناس۱۰۶۰۴۴۲۲۰:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اگر فاجعه ای در سایپا در زمان مدیریت ایشان رخ داده باشد بله باید پرسید و اگر موفق بوده باشند سؤال جایی ندارد. به این نکته توجه کنید که حتی اگر در گذشته پاسخگویی مدیران روال نبوده همه از این به بعد کمک کنیم تا به یک روال و هنجار تبدیل شود. با چه استدلالی در مقابل پاسخگو کردن مدیران مقاومت میکنید؟
مصطفی۱۰۶۰۵۱۱۲۲:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۱
دوست عزیز، من نگفتم از ایشان نپرسید بروید از آقای بذرپاش بپرسید. اشاره کردم که از آقای بذرباش «هم» سوال شود. اگر نگاه جناحی نداشته باشیم شفاف‌سازی همیشه به نفع ما خواهد بود. چون باعث می‌شود «شکست» پلی برای «موفقیت» شود. در صورت برخورد جناحی و منفعت‌طلبانه اینگونه پیگیری‌ها هم ابزاری می‌شود در جهت ایجاد نابرابری. پس همیشه از سوال کردن از «همه» استقبال کنید!
ناشناس۱۰۶۰۲۳۱۱۶:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
پشتش گرم بود
ناشناس۱۰۶۰۲۳۵۱۶:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۳۱
کسانی را که فرد بی تجربه ای را در این پست بزرگ گذاشتند انها را نیز باید محاکمه کرد
ناشناس۱۰۶۰۲۳۷۱۶:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
توی این مملکت همه از بالا دستور میگیرن هیچ مسئولی اراده و توان ایستادگی در برابر مافوق رو نداره
ناشناس۱۰۶۰۲۵۰۱۷:۱۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
مصوبه شورای امنیت کشور قانون نیست؟!!!
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۰۶۰۲۵۷۱۷:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۳۱
برای جلوگیری از تخلفات دولت است که می گویند و باید هم اینگونه باشد که بانک مرکزی مستقل و به دور از تاثیرات عوامل دولتی باشد وقتی دولت دستش در جیب بانک ها می باشد دست به همه کاری میزند حتی در دولت قبل برداشت شبانه دولت از حساب بانک ها هنوز هم لاینحل باقی مانده است
ناشناس۱۰۶۰۵۵۴۲۳:۴۶:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
جوجه ها از البانی دوباره فعال شدند و منفی میدهند
ناشناس۱۰۶۰۲۵۸۱۷:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
دست از سر این جوان بردارید.
ناشناس۱۰۶۰۳۹۴۱۹:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
روسای وی راهم بگیرید
ناشناس۱۰۶۰۵۲۸۲۳:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
ایشان جوان هستند و باید دست از سرشان برداشت اما پسران مردم که با این اوضاع اقتصادی نمی توانند ازدواج کنند و دخترانی که موقعیت تشکیل خانواده را برای همیشه از دست می دهند جوان نیستند؟ مستأجرینی که کمرشان خم شده را چه کسی پاسخگو است؟
ناشناس۱۰۶۰۶۷۵۰۷:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱
به عراقچی ربطی ندارد.
ناشناس۱۰۶۰۲۵۹۱۷:۲۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
مهم این است که مقامات مافوق خیالشان راحت است که هیچ گاه مورد بازخواست قرار نمی گیرند، که این دستورات می دهند. رئیس جمهور باید پاسخ گو باشد.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۶۰۲۶۱۱۷:۲۵:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
در تاریخ 15 اردیبهشت امسال پس از گذشا چندین سال طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تصویب شد ولی باز هم معلوم نیست چرا این تحقیق و تفحص عنلیاتی نشده است سمن مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت این مهم را پیگیری فرمایند
ناشناس۱۰۶۰۲۷۱۱۷:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۳۱
وقتی مردم دوست دارن دروغ بشنون !وبه هرکی وعده زیادی میده رای میدن !میشه اینوضع
ناشناس۱۰۶۰۴۶۸۲۱:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اخوی بحث انتصاب است نه انتخاب و رای گيری!
ناشناس۱۰۶۰۲۷۶۱۷:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
در مورد سؤال اول ، اين سؤال پيش مياد که در اين مورد آيا احمد عراقچی منحصر بفرد است؟!
ناشناس۱۰۶۰۳۰۵۱۸:۱۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۳۱
طرف میخواد رییس شعبه معمولی یک بانک بشه باید بیش از ۱۰سال سابقه داشته باشه
ناشناس۱۰۶۰۳۸۰۱۹:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
همه سر کاریم
حمید۱۰۶۰۳۲۲۱۸:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
این سوال را از جناب اقای روحانی و سیف رییس بانک مرکزی بپرسید . از این انتصابات زیاد هست.خداییش این بود مدلی که جنا ب روحانی قول اجرایش را دادند و گفتند قبلی ها بلد نبوددن و ما بلدیم مملکت را اداره کنیم؟
ناشناس۱۰۶۰۸۷۵۱۲:۱۹:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱
در مورد انتصاب طبری چه نظری داری؟
مصطفی۱۰۶۰۳۴۰۱۸:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اگه بخواهید این سوال ها رو مرجع قرار بدید باید گفت خیلی ها باید بازدداشت شوند چون متاسفانه انتصاب های این مدلی که با رابطه و زد و بند هست، کم نیست.
دانشجو۱۰۶۰۳۴۵۱۸:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
هر مسئولی اگر چنین افتضاح مدیریتی داشته باشد باید از وی این سؤالات را پرسید و در غیراینصورت خیر
ناشناس۱۰۶۰۳۶۵۱۹:۱۸:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اگر نظر کارشناسی ملاک باشد، تصمیم معاونت ارزی بانک مرکزی در حضور پوششی در بازار ارز فردایی به طور مقطعی در کم شدن دامنه التهاب ارز در زمستان 96 موثر بوده است. این عین نظر کارشناسان بانک مرکزی است. اما اینکه چرا هیچ کسی یقه موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و نقص قوانین نظارتی و حاکمیتی در تولید نقدینگی بدون پشتوانه در این بنگاهها و ایجاد مسابقه سود سپرده و وام بی حساب آنها را مطرح نمیکند و جملگی از سپر آهنین رسانه ای و حمایت سیاسی مثال زدني از چپ و راست برخوردارند جای تأمل و شگفتگي دارد. همه چیز سیاسی است.
شتابی۱۰۶۰۳۶۶۱۹:۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
این پرسش هایی که شما مطرح کردید کاملا بجا و برحق بوده و قابل تقدیر است و به قول معرف میتوان از آن در خیلی از موارد فردی و کاری مورد استفاده قرار داد........
ناشناس۱۰۶۰۳۶۸۱۹:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
خوب ایشان که تجربه نداشته افراد خبره که ده ها سال تجربه مدیریت دارند کدامشان پاسخگوی اشتباهات فاجعه بارشان بوده اند ؟
ناشناس۱۰۶۰۳۷۵۱۹:۳۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
خب معلومه حقوق خوب میدادن امانت رو قبول کرد
ناشناس۱۰۶۱۱۰۶۱۵:۳۷:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱
... البته خیانت در امانت را با آغوش باز پذیرفت .
محسن۱۰۶۰۳۷۶۱۹:۳۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۳۱
هر زمانی که پست مهم اقتصادی را به فردی بدون تجربه ای پیشنهاد می کنند ، فرد باید یک سوال مهم را از خود بپرسد آیا جهت سوءاستفاده از بی تجربگی من نیست ؟
ناشناس۱۰۶۰۴۳۶۲۰:۴۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اگر پاسخگویی مدیران یک روال شود آنوقت مملکت اصلاح خواهد شد.
ناشناس۱۰۶۰۴۳۹۲۰:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
این سوالات رو اول از احمدی نژاد بپرسید
ناشناس۱۰۶۰۴۴۳۲۰:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۳۱
از نظر اقتصادی ایشون هیچ خطای انجام نداده . اگر اون سکه ها دلار ها وارد بازار نمیشد الان معلوم نبود قیمت دلار و سکه چند بود ! بانک مرکزی همه جای دنیا همین کار رو میکنه
ناشناس۱۰۶۰۵۱۶۲۲:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۱
حراج 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار 4200 تومانی فقط یک رانت بود و هیچ تاثیری در کنترل نرخ ارز و طلا نداشت .
ناشناس۱۰۶۰۶۳۸۰۳:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱
ارز 4200 حداقل به مدت 6 ماه جلوی جهش قیمت دارو و غذا رو گرفت شما که علم اقتصاد بلد نیستید نظر ندهید !
ناشناس۱۰۶۰۶۴۱۰۳:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱
دانشمند اون حجم پولی که 62 تن طلا رو خرید اگر وارد بازار دلار میشد دلار چند میشد ؟؟
ناشناس۱۰۶۰۸۷۰۱۲:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱
وقتی 62 تن طلا و ... به حراج گذاشته ميشد، چرا سازمانهای عريض و طويل نظارتی و مسئولان رده بالای نظام عکس العملی نشان ندادند؟
ناشناس۱۰۶۰۵۸۶۰۰:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱
به این ترفندها یک چیز می گویند: فرار رو به جلو
ناشناس۱۰۶۰۶۱۵۰۲:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱
امیدوارم همه کسانی که حق این مردم را پایمال می کنند به درد ناعلاج دچار شوند و روز خوش نبینند.
ناشناس۱۰۶۰۶۹۱۰۸:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱
چو دانی و پرسی ، سوالت خطاست !
ناشناس۱۰۶۰۷۰۴۰۸:۳۴:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱
این سوال را باید تقریبا از ۸۰ درصد مدیران پرسید مخصوصا از آن هایی که احساس دین کردند
ناشناس۱۰۶۰۹۸۷۱۳:۳۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱
متاسفانه چنین سیستم مدیریتی حتی در دانشگاهها هم برقرار است
ناشناس۱۰۶۱۱۰۵۱۵:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱
سفره که پهن شده ، هر کسی هر چی داداش و فامیل داره بیاره با هم می خوریم !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین