البناء بررسی کرد: ایران اطمینان دارد زمان امضاهای ترامپ به سر می آید/یکی از اهداف جنگ سوریه ایجاد یک راه جایگزین برای تنگه هرمز بود

ناصر قنديل،   3980205052 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه البناء در تحلیلی پیرامون پیامدهای عدم تمدید معافیت نفتی آمریکا نوشت: در صورتی که ایران نسبت به بازرسی هر یک از کانتینرهای سعودی یا اماراتی که قصد عبور از تنگه هرمز-در راستای همراهی با تحریمهای آمریکا و جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی را داشته باشند- اقدام کند، قیمت نفت به چه سطحی خواهد رسید؟

ایران اطمینان دارد زمان امضاهای ترامپ به سر می آید/یکی از اهداف جنگ سوریه ایجاد یک راه جایگزین برای تنگه هرمز بود

به گزارش الف، در آمریکا تنها با یک امضا، کانالهای مالی که تجارت جهانی بوسیله آن به حرکت در می آید، بسته می شود؛ بدون اینکه واشنگتن مجبور شود ناوگانهایش را به حرکت درآورده یا موشکهایش را شلیک کند.

این در حالی است که جنگهای ویرانگری که آمریکا به بهانه گسترش دموکراسی در کشورهای منطقه خاورمیانه به راه انداخت، هیچ یک نتوانست هدف اصلی آن، یعنی از بین بردن دغدغه ها و نگرانی های اسرائیل را محقق کند.

آمریکا کشورهای مختلفی را ویران کرد، اما نگرانی اسرائیل روز به روز افزایش یافت. واقعیت آن است که منابع خطر اصلی که اسرائیل را تهدید می کند، در دست کسانی نیست که در جنگ ها شراکت خود با واشنگتن و تل آویو را اعلام می کنند. تل آویو و واشنگتن توانستند با استفاده از تروریسم ناامنی و هرج و مرج را گسترش دهند، اما در نهایت، تروریسم نتوانست طرح تقسیم و تجزیه کشورهای منطقه را عملی کند.

واشنگتن می تواند تنها با یک امضا قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرده و حاکمیت جولان را به صهیونیستها ببخشد، اما می داند که نمی تواند این تصمیمش را به امضای بین المللی و قانونی برساند، به نحوی که فایده ای برای اسرائیل داشته باشد. در سوی دیگر، اسرائیل نمی تواند از امضای آمریکا در راستای واداشتن مردم سوریه به خروج از جولان استفاده کند، همانطور که امکان بیرون راندن فلسطینی ها از قدس نیز برایش فراهم نیست.

تمام جهان می داند که نفت و گازی که اولین منابع حیاتی انرژی محسوب می شوند، اساسا نیازمند عبور از تنگه هرمز هستند و به همان میزان که واشنگتن اطمینان دارد تضعیف ایران باعث تضعیف تمام طرفهای محور مقاومت می شود، از این نکته نیز آگاه است که تنگه هرمز در دست ایران است و وارد کردن جهان به بحران انرژی، ناممکن است و این مساله بار دیگر واشنگتن را بر آن می دارد تا از مانورهای روی کاغذ خود دست برداشته و وارد میدان شود. در حالی که تهران به گزینه های زمان و مکان نظر دارد و برخلاف عبارتهایی که در حمله به آمریکا اظهار می دارد، مأموریت پایان دادن به دوران تک قطبی بودن آمریکا را به جهان واگذار کرده، که به صورت طبیعی در حال وقوع است.

اما در صورتی که ایران نسبت به بازرسی هر یک از کانتینرهای سعودی یا اماراتی که قصد عبور از تنگه هرمز-در راستای همراهی با تحریمهای آمریکا و جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی را داشته باشند- اقدام کند، قیمت نفت به چه سطحی خواهد رسید؟ در این شرایط، واشنگتن چه می کند؟ آیا بار دیگر به امضای دونالد ترامپ متوسل شده و حکم دیگری در مورد ایران صادر می کند؟ آیا ایالات متحده ناوگانهایش را به سمت ورود به جنگی حرکت می دهد که روسای جمهور پیشین آمریکا از آن امتناع می کردند؟ یا اینکه با ایران همان رفتاری را خواهد داشت که با کره شمالی داشته و ادعا کرد که راه حل نزدیک است؟

ایران نگران نیست؛ چرا که از تکیه بر دو عامل زمان و مکان اطمینان دارد و می داند که زمان امضاهای ترامپ هم به سر می آید. کسی که می خواهد بدون خون دادن و پرداخت هزینه، به پیروزی دست یابد، به ناچار دوران کوتاهی خواهد داشت یا اینکه مجبور می شود از هم پیمانانش بخواهد به نیابت از آن و اسرائیل، خون داده و نقش سپر دفاعی را ایفا کنند.همانطور که این دو با هدف سازماندهی القاعده و گروههای نظیر آن از سوریه تا عراق و یمن، ظرفیتهای هم پیمانان خود در خلیج فارس را تضعیف کردند.

در واقع، یکی از اهداف جنگ سوریه، ایجاد یک راه جایگزین برای تنگه هرمز بود، به نحوی که لوله های نفت و گازی که از خلیج به سمت مدیترانه می رود، پس از سیطره بر سوریه، از این کشور عبور کند؛ چرا که آمریکا و اسرائیل هر دو می دانند تا زمانی که ایران برگه برنده خود یعنی نگهبانی از هرمز را در دست دارد، مقابله با آن فایده ای ندارد. اما آیا این هدف تل آویو و واشنگتن در مورد سوریه محقق شد؟!

مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۷۱۵۶۵۱۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۵
خوب زمان امضای همه به پایان میرسه اینکه اظهر من الشمس است
ناشناس۸۷۱۸۱۰۱۳:۲۶:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۵
با اینکه اظهر من الشمس هست ولی بعضیها باز هم به امضای جان کری افتخار میکردن!!
معلم۸۷۱۹۳۳۱۵:۱۶:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۵
قمار روی امضای کری نتیجه اش این اوضاع افتضاح شد قمار روی رفتن ترامپ در ۲۰۲۰ افتضاح بزرگتری ببار می آورد مشکل اکثرا داخلی و سوء مدیریت است پس آنکه باید زودتر برود تا مصیبتها تمام شود دولت روحانی است نه دولت ترامپ
نجیب۸۷۲۰۸۰۱۸:۲۵:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۵
نصر من الله و فتح قریب. بالاخره ابهت پوشالی آمریکا در هم خواهد شکست.
ناشناس۸۷۱۵۷۱۱۰:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۵
قندیل جان ! مسئولان گزینه بستن تنگه رو کنار گذاشتن شما هم دیگه تحلیلای اینجوریت رو بذار کنار
ناشناس۸۷۱۶۹۳۱۲:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۵
بستن تنگه هرمز یه رویای دست نیافتنی برای ایران است. جدای از آمریکا، خود چین در 48 ساعت این تنگه را باز خواهد کرد
ناشناس۸۷۱۸۱۷۱۳:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۵
مگه تنگه هرمز در داره که ما بخواهیم ببندیم یکی دیگه بیاد باز کنه. فقط ممکنه برای بعضی از کشتیها نا امن بشه. مثلا از جنگلهابی شمال ممکنه براشون نقل و نبات فوری ارسال بشه. ضمنا لازم نیست برای همه کشتیها بسته باشه.
ناشناس۸۷۱۸۱۹۱۳:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۵
بستن تنگه هرمز تنها راه نجات ایران از تحریم هاست و سپاه توانایی اینکار را دارد.
ناشناس۸۷۲۶۱۶۱۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۶
.. بچه من ..کوچولو بود از بمب اتم شنیده بود می گفت بابا چرا ایران یه بمب اتم نمی زنه آمریکا رو نابود کنه ؟!!
ناشناس۸۷۱۸۳۹۱۳:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۵
رویا در زمان صلحه ، نه وسط جنگ .
ناشناس۸۷۱۸۸۴۱۴:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۵
بستن تنگه هرمز کاملا شدنی است البته در مدت زمان محدود که همین برای یک ضربه اقتصادی اساسی به آمریکا و همپیمانانش کافی است.
ناشناس۸۷۲۳۱۳۲۲:۴۷:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۵
پاتک اونها چی میشه؟ عراق کویت رو گرفت همه دنیا ریختن و اون بلا رو سرش آوردن تنگه هرمز که بخش اعظمی از نفت جهان رو تامین میکنه فکر میکنی بخواهیم حرکتی بکنیم چی میشه؟‌ حتی چین هم تو ائتلاف جهانی علیه ما شرکت میکنه!!!
ناشناس۸۷۱۹۲۴۱۵:۰۲:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۵
بستن که این نیست برید دیوار بکشید. کافیه هر کشتی رو ۱ روز نگه دارن به بهانه بارزسی. یا هر ۲ ماه یه بار مانور برگزار کنن و...
ناشناس۸۷۲۳۶۸۲۳:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۵
تنگه هرمز را تنگ و تنگ تر کنید،عربستان و امارات را در بند کنید
ناشناس۸۷۱۸۱۶۱۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۵
مسئولان کی این گزینه رو کنار گذاشتن که فقط شما خبردار شدی!؟ اون گزینه ای که از روی میز کنار رفته گزینه نظامی آمریکاست که مدتهاست ازش خبری نیست. حالا نوبت گزینه های ماست که روی میز بمونن و برامون امتیاز جمع کنن.
ناشناس۸۷۱۸۴۳۱۳:۵۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۵
اصولا بهتره ایران به جای بستن تنگه هرمز و درگیری مستقیم با امریکا ، منابع نفتی امارات و عربستان رو بزنه تا شوک قیمت انرژی جوری اروپاییها رو گیج کنه که مقابل امریکا بایستن و نذارن تلافی کنه . امریکا سالهاست منابع نفتی خودش رو ذخیره میکنه و ترسی از به هم خوردن بازار نفت نداره ولی اروپا با تغییر ناگهانی قیمت نفت ، رسما نابود میشه . هر اتفاقی که اروپا رو به مرز جنون برسونه کافیه تا در مقابل امریکا برای حمله به ایران بایسته .
ناشناس۸۷۱۵۸۰۱۰:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۵
اگر بنا باشد ایران نفت صادر نکند نباید هیچ کشوری مثل آل‌سعود و امارات و... هم از خلیج‌فارس و دریای سرخ نفت صادر کنند. شیطان بزرگ هم نباید در خلیج‌فارس بماند فاتحه برجام هم باید برای همیشه خوانده شود و غنی‌سازی به اندازه نیاز و برنامه‌های پیش‌بینی شده کشور از سرگرفته شود.
ناشناس۸۷۲۵۲۳۰۷:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۶
آدم ترسو بازنده است
ناشناس۸۷۱۵۸۴۱۰:۴۲:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۵
اگر آمریکای تهدید تحریمی خود را عملی کرد، ایران نیز باید شعار نفت برای همه یا هیچ‌کس را در اسرع وقت در خلیج‌فارس و دیگر آب‌راه‌های منطقه عملی سازد تا همانطور که آقای روحانی گفت، آمریکا داند با دم شیر نباید بازی کرد
ناشناس۸۷۱۵۸۵۱۰:۴۳:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۵
گستاخی و پررویی وزیر خارجه آمریکا علیه ایران نتیجه انفعال دولت و دیپلماسی التماسی دولتمردان است. باید هر گستاخی دشمن را با قدرت تمام جواب داد. بیان مواضع انقلابی باید از زبان آقای رئیس‌جمهور شروع شود و سپس تعمیم پیدا کند.
ناشناس۸۷۱۵۸۶۱۰:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۵
زمان امضاء در سال 2024 به پایان میرسد
ناشناس۸۷۱۸۳۳۱۳:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۵
الان 40 ساله هر رئیس جمهوری توی آمریکا اومده امضاهای قبلی رو تمدید کرده. اونایی که 14 ساله هستن شاید به خودشون امید الکی بدن ولی اونایی که 40 سالشونه میدونن منتظر انقضای امضا بودن یعنی تلف کردن وقت.
ناشناس۸۷۲۳۵۳۲۳:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۵
تو خود نظر سنجی فاکس نیوز ترامپ به بایدن و سندرز میبازه،گالوپ میگه نامقبول ترین رئیس جمهور اخیر امریکاست،(بیکاری رو اوباما از 10 درصد بوش به 4 رسوند)یک سری کند ذهن بیسواد وطنی که به شدتم جوگیرن میگن ترامپ فلانه ترامپ بیسانه.تا وقتی مثلا منورالفکرامون اینان بهتر از این نمیشیم که هیچ بدترم میشیم
ناشناس۸۷۱۵۸۸۱۰:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۵
امضاء چه کسی ماندگار و مادام العمر بوده ؟!!!
ناشناس۸۷۱۸۲۱۱۳:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۵
امضاء جان کری تضمین است !!!! خخ
ناشناس۸۷۱۸۳۷۱۳:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۵
امضای گرگ تا وقتی که گوسفنها ازش بترسن مادام العمر باقی میمونه.
جواد۸۷۱۵۸۹۱۰:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۵
تنگه هرمز یکی از استراتژیکی ترین تنگه ها در جغرافیای طبیعی جهان است و هر گونه اخلال در صادرات نفت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قیمت نفت را به شدت افزایش می دهد و بعید به نظر می رسد ایران بخواهد در این مقطع با اقدامات فیزیکی که به تبع آن امنیت صادرات انرژی را به مخاطره می اندازد دست به کاری بزند که منافع شرکای راهبردیش از جمله چین به خطر بیفتد چون در سیاست بلند مدت خود و پسا ترامپ شدیداً به آنها نیازمند خواهد بود . تنها سیاست ایران در این مرحله می تواند سیاست صبر و گذر از دوران ترامپی باشد .
ناشناس۸۷۲۳۳۷۲۳:۰۴:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۵
ترامپی ها بعد از ترامپ یکی دیگه رو میارن مثل خود ترامپ مخصوصا که سیاست های ترامپ تا الان جواب داده!‌ اگر ایران تنگه هرمز رو میبست و یک حرکتی میکرد که خطر جنگ رو افزایش بده شاید آن وقت نفر بعدی در کاخ سفید کوتاه می آمد اما این کار هم خود یک ریسک بزرگ هست! حقیقت اینه که ما با این نخبگانی که در مسند کار داریم عملا آچمز شدیم!
ناشناس۸۷۱۵۹۰۱۰:۴۵:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۵
اصولا انقضای تاریخ امضاها نشانی از جمهوریت و دموکراسی است
ناشناس۸۷۱۸۲۶۱۳:۳۹:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۵
خب که چی؟ یعنی الان تحریم چیز خوبیه!؟
ناشناس۸۷۲۰۳۴۱۷:۳۷:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۵
زدن زیر قول وتعهد چی؟ این هم نشانه‌ی دموکراسی است؟
ناشناس۸۷۱۶۱۱۱۰:۵۹:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۵
6 سال دیگه زمان امضاهاش به سر میاد .
ناشناس۸۷۱۸۲۳۱۳:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۵
یعنی تصمیم داری تا اون موقع صبر کنی!؟
ناشناس۸۷۱۶۲۶۱۱:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۵
پایان تاریخ امضاء = مردمسالاری
ناشناس۸۷۱۶۳۱۱۱:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۵
شکی نیست که هر حکومتی روزی به پایان میرسد. ولی نتیجه ان مدت زمان در تاریخ ثبت میشود وتاثیرش را در اینده میگذارد.مانند حکومت بنی امیه .
ناشناس۸۷۱۶۳۳۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۵
خیالتان راحت باشه با کارشناسان کار نابلد ما که مدام نظرات اشتباه می دهند و حتی درس عبرت هم نمی گیرند چون کسی باز خواستشان نمی کند ما این بار هم مثل هزاران بار دیگر اشتباه می کنیم و نه آمریکا..
داود وفادار۸۷۱۶۵۹۱۱:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۵
خليج فارس نه خليج
ناشناس۸۷۱۶۹۲۱۲:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۵
خلیج تا ابد فارس نه خلیج فارس
مصطفی۸۷۲۳۷۳۲۳:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۵
خداییش به این هم بعضی ها منفی می دهند با کیا داریم زندگی می کنیم
ناشناس۸۷۱۷۳۰۱۲:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۵
فعلا امضاهای ترامپ با همراهی ایادی داخلی او خون مردم را درشیشه کرده است نوشدارئ بعد از مرگ سهراب!!!!!
ناشناس۸۷۱۷۶۵۱۲:۵۹:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۵
بجای این حرف ها باید اشتباهات استراتژیک کشور در این چند دهه مورد نقد و موشکافی قرار بگیرد و سپس سعی در همگرایی داخلی انجام شود. کم کم همه چیز درست خواهد شد
ناشناس۸۷۲۰۰۴۱۶:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۵
تنگه رو نخواهند بست چون عواقب بدی داره ،
ناشناس۸۷۲۱۲۶۱۹:۱۰:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۵
هرچی شل باشیم سفت می خوریم باید قاطعیت نشان بدیم.
ناشناس۸۷۲۲۱۵۲۰:۴۷:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۵
حالا یعنی چی؟ تنگه رو ببندیم که همه با ما دشمن بشن؟! مگه ایران می تواند معبر بین المللی را ببندد؟ حرفی بزنید که مورد تمسخر نباشد.
ناشناس۸۷۲۲۶۵۲۲:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۵
"در واقع، یکی از اهداف جنگ سوریه، ایجاد یک راه جایگزین برای تنگه هرمز بود، به نحوی که لوله های نفت و گازی که از خلیج به سمت مدیترانه می رود" این خلیج که میگید اسم نداره اصلا کجاست مثل این که بگی کشور خوب کدوم کشور
ناشناس۸۷۲۳۲۷۲۲:۵۶:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۵
بجای رویا پردازی خودتان رو جای مسئولین بگزارید و فکر کنید در صورت تسلیم نشدن در مقابل آمریکا چه گزینه هایی جلوی آنها وجود دارد؟ یا با تحریم نفت کنار میان و خطر فروپاشی در میان مدت یا بلند مدت رو به جون میخرن یا تنگه هرمز رو میبندن و خطر حمله دنیا به ایران و فروپاشی در کوتاهترین زمان ممکن و به بدترین شکل ممکن رو به جون میخرن! حالا خودتون رو بگزارید جای آمریکاییها که دارن میگن گزینه سوم تسلیم بدون جنگ در مقابل هست..
فرهاد۸۷۲۳۹۹۰۰:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۶
بستن تنگه تنها باعث ايجاد يك اتحاد جهانى عليه ايران خواهد شد و همان كارى را كه با صدام كردند..
ناشناس۸۷۲۵۲۵۰۷:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۶
دوست دارم ببندند ببینم چی میشه ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین