ایلهان عمر، نماینده جنجالی یا جریان ساز

گروه جهان الف،   3980109033 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایلهان عمر، نماینده جنجالی یا جریان ساز

«ایلهان عمر» نماینده مسلمان سومالی تبار مجلس نمایندگان آمریکا با اظهارات خود درباره نقش لابی صهیونیستی در تشکیلات حکومتی کشور آمریکا جنجال هایی را در کنگره برانگیخت که می تواند نشانه ای از گفتمان جریان ساز باشد.

به گزارش ایرنا، اظهارات عمر علیه لابی صهیونیستی و نقش کمیته روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا موسوم «آیپک» در نفوذ بر سیاست های واشنگتن، خشم حامیان رژیم صهیونیستی را برانگیخت و حتی منجر به صدور قطعنامه ای شد. در آن قطعنامه اگر چه به طور مستقیم به اظهارات این نماینده مجلس نمایندگان اشاره نشد، اما اظهارات به اصطلاح یهودستیزانه نسبت داده شده به او در کنگره را محکوم می کرد.

طرح این گفتمان انتقادی پیرامون نفوذ صهونیست ها بر حوزه داخلی و سیاست خارجی آمریکا اگر چه تازه نیست اما پژواک آن در لایه های عمیق تشکیلات حاکمیتی این کشور می تواند قابل توجه باشد. نگاهی به زندگی ایلهان و صداهای هم سو با او می تواند نشان دهد که سخنان او در مجلس در انتقاد به نفوذ لابی صهیونیستی تنها جملاتی برای جنجال نیست بلکه گفتمانی فرو خفته در بطن جامعه و میان آزاداندیشان آمریکاست.

** از موگادیشو تا واشنگتن
ایلهان عمر متولد چهارم اکتبر سال 1981 در موگادیشو است و سال های نخست زندگی را در شهر «بیدوه» سومالی سپری کرده و کوچکترین فرزند خانواده است .
او شش خواهر و برادر دیگر هم دارد و پدر ایلهان، 'عمر محمد' در سومالی مربی بوده و ایلهان مادرش را وقتی تنها دو سال داشته از دست داده است.
بعد از آغاز جنگ داخلی سومالی در سال 1991 میلادی، وی با خانواده از کشورشان فرار کردند و چهار سال را در اردوگاه پناهجویان در کنیا سپری کردند.
در سال 1995 میلادی، تقاضای آنها برای اقامت به عنوان پناهجو در آمریکا پذیرفته شد و آنها نخست در ویرجینیا اسکان یافتند و بعد به شهر «مینیاپولیس» در ایالت مینه سوتا نقل مکان کردند.
ایلهان عمر در سال 2000 میلادی وقتی 17 ساله بود موفق به کسب شهروندی آمریکا شد ؛ وی بارها از آزار و اذیت هایی که به خاطر داشتن حجاب در زمان اقامت خود در ویرجنینا تجربه کرده ، سخن گفته است.
او در دبیرستان 'ایسون' تحصیل کرد و در سال 2011 در رشته علوم سیاسی و مطالعات بین المللی از دانشگاه داکوتای شمالی فارغ التحصیل شد.

** قاب در جلد مجله رولینگ استون
ایلهان عمر کار حرفه ای خود را به عنوان مربی تغذیه در دانشگاه مینه سوتا شروع کرد و در سال های 2006 تا 2009 در این حوزه فعالیت می کرد.
در سال 2012 مدیر کمپین سناتور از ایالت مینه سوتا بود که برای دور دوم تلاش می کرد به کنگره راه یابد.
در سال 2013 او مدیر کمپین «آندرو جانسون» برای شورای شهر مینیاپولیس بود. او همچنین مدیر طرح های سیاسی شبکه سازمان زنان بود که حامی زنان شرق آفریقا برای ایفای نقش رهبری سیاسی و مدنی است.
این سیاستمدار آمریکایی متولد ایالت مینه سوتا در سال 2016 اولین بار به عنوان یک سومالیایی تبار به عضویت مجلس نمایندگان از همین ایالت در آمد.
در انتخابات ششم نوامبر 2018، او در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، پیروز و از حوزه انتخابیه پنجم این ایالت به مجلس راه یافت.
عمر اولین زنی است که با حجاب در کنگره آمریکا حاضر شد و همچنین اولین نماینده زن پناهجو کنگره است.
تصویر ایلهان عمر در ماه مارس 2019، به همراه «نانسی پلوسی» رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل مقاله ای در ارتباط با «زنانی که آینده را شکل می دهند» روی جلد مجله آمریکایی «رولینگ استون» قرار گرفت.

** مخالف آیپک
ایلهان عمر منتقد رژیم صهیونیستی است و پیشنهاد داده دانشگاه مینه سوتا از کمک به این رژیم خودداری کند. او هوادار جنبش ضد صهیونیستی «بایکوت، منع سرمایه گذاری و تحریم» رژیم صهیونیستی است.
او به تازگی به خاطر اظهاراتش به یهودستیزی متهم شد اما می گوید که انتقادهای او مقامات ارشد صهیونیست و سیاست های آنها است و ربطی به تنفر از یهودیان ندارد. او حتی گفته مخالف اشغالگری است.
در 10 فوریه 2019، یکی از توییت های ایلهان عمر با اتهام یهودستیزی مواجه شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستار استعفای او شده است.
این نماینده مسلمان بارها در سخنرانی و مصاحبه های خود با رسانه های آمریکایی با هشدار و انتقاد درباره نفوذ گسترده صهیونیست ها در هیات حاکمه آمریکا، نسبت به سیاست های دولت ترامپ در برتری قائل شدن نسبت به رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرده است.
او نقش لابی های صهیونیست در سیاست آمریکا را مخرب دانسته و گفته که این لابی ها به اعضای کنگره پول می دهند تا از رژیم صهیونیستی دفاع کنند.
این نماینده مسلمان در مصاحبه با 'یاهونیوز' با اشاره به عملکرد آمریکا در مقابل فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی گفت: وقتی می بینم اسراییل قانونی ایجاد می کند که آن را به عنوان دولت یهودی به رسمیت می شناسد و سایر ادیانی را که در آنجا هستند به رسمیت نمی شناسد و ما هنوز آن را یک دموکراسی در خاورمیانه می دانیم، تقریبا خنده ام می گیرد.
او همچنین در توئیتی جنجالی، از نقش حمایت های مالی کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی (آیپک) در پشتیبانی نمایندگان جمهوریخواه از این رژیم اشغالگر پرده برداشت.
این زن مسلمان سومالیایی در نوامبر 2012 (آبان - آذر91) در جریان کارزار نظامی اسراییل علیه حماس در نوار غزه، در توئیتی نوشت: «اسراییل جهان را خواب کرده است، امید دارم که خداوند مردم را بیدار کرده و به آنها کمک کند تا اعمال شنیع اسراییل را ببیند.»

** ستاره ای نوظهور
«جف کریلو» از اعضای تارنمای آمریکایی «رول کال» او را یک «ستاره نوظهور در حال ترقی» توصیف کرده است.
«عبدالباری عطوان» سردبیر «رای الیوم» و تحلیلگر سیاسی بدنبال اظهارات ایلهان عمر که گفت بود اسراییل جهان را خواب کرده است، گفت: پس از این اظهارات که هیچ یک از حکام عربی حتی جرات فکر کردن به آن را هم ندارند، رژیم صهیونستی در تلاش است با کنکاش گذشته این نماینده شجاع مسلمان، دستاویزی را برای ضربه زدن به وی پیدا کند.
صهیونیست ها مجددا با توسل به بهانه «یهودی ستیزی» اتهاماتی را به سمت وی نشانه می روند تا از این طریق بتوانند بر اقدامات ظالمانه خود سرپوش بگذارند، اما ایلهان عمر از مطالبات منصفانه خود و ملت فلسطین و گرفتن حق آنان کوتاه نمی آید.
تعدادی از نامزدهای مطرح انتخابات 2020 آمریکا از نماینده زن مسلمان منتقد لابی های صهیونیست در این کشور که هدف هجمه حامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، حمایت کردند.
سناتور «برنی سندرز» که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا به صورت رسمی اعلام کرده، از ایلهان عمر عضو زن مسلمان مجلس نمایندگان این کشور حمایت کرد.
«کاملا هریس» دیگر نامزد دمکرات ریاست جمهوری 2020 آمریکا گفت که تمرکز انتقادها علیه عمر، این نماینده زن مسلمان را در معرض خطر قرار می دهد.
«الیزابت وارن» یکی از جدی ترین رقبای ترامپ در انتخابات سال 2020 نیز به این هجمه ها واکنش نشان داد و خواستار تمایز میان انتقاد از رژیم صهیونیستی و یهودستیزی شد.
سال هاست صهیونیست ها با بهانه قرار دادن واژه یهودستیزی ، جنایات و خیانت های خود علیه جامعه بشری، به ویژه خود یهودیان را پوشانده و کسب قدرت مالی ، سیاسی و تلاش برای سلطه همه جانبه بر جهان را به شکلی پنهان دنبال می کند که البته هر روز این خباثت نزد ملت های جهان بیشتر افشا می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۵۶۸۵۱۳:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۹
آیپک خیلی نفوذ و قدرت داره. قطعا عملیات تخریبی خودش بر ضد این زن مسلمان رو آغاز کرده. به هر شکل بتونند او رو از سیاست دور کنند میکنند. اگر نتونستند مطمان باشید حذف فیزیکی رو در دستور کارشون دارند. شما میدونید حتی طرح ترور بوش پسر رو آیپک کشیده بوده که لو میره و عملی نمیشه؟ آنریکا واقعا تحت سلطه صهیونیستهاست.برای همین هم هست که رهبری میگه امپراطوری آمریکا در سراشیبی سقوط ست زیرا سرنوشت این کشور با اسراییل پیوند عمیقی خورده.
ناشناس۸۳۵۹۴۱۱۸:۵۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۹
مزدوران وطنی که شیفته شیطان اند و رای منفی می دهند برای چی خودشان هم نمی دانند!
ناشناس۸۳۵۹۷۶۱۹:۵۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۹
قدرت دموکراسی و فرهنگ مردم را ببین .مردم یه منطقه به خانمی که سیاهپوست ، مسلمان و مهاجر هست را به عنوان نماینده انتخاب و بهش رای می دهند ...
ناشناس۸۳۶۰۴۲۲۱:۰۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۹
صهیونیستها با زیرکی از جمله یهودی ستیزی استفاده میکنند تا مانع محکوم کردن جنایت های صهیونیست ها بشوند تا کی می خواهند اینکار رو بکنند نمیدانم فقط میدونم اگر هزینه هاش خیلی زیاد بشه خود مردم آمریکا هم ساکت نمیشینند
ناشناس۸۳۶۰۷۲۲۱:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۹
بالاخره متولد موگادیشو است یا متولد مینه سوتا؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین