تسلط و اِشراف در خلق جنگل آسفالت/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»

ناهید پیشور،   3971122200
تسلط و اِشراف در خلق جنگل آسفالت/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»

«متری شیش و نیم» خیره کننده‌ترین فیلم جشنواره امسال، محصول توامان تسلط و استعداد است. تسلط بر جهان اثر و آدم هایی که فیلمساز به آنها پرداخته و استعداد در به‌تصویر کشیدن استادانه فیلمنامه‌ای که به شکلی آگاهانه قواعد مرسوم را زیر پا می گذارد.

قاعده می‌گوید صمد مامور ارشد مبارزه با مواد مخدر(پیمان معادی) نباید در درامی که بالای دو ساعت زمان دارد، ناصر خاکسار قاچاقچی مواد (نوید محمدزاده) را پس از یک ساعت دستگیر کند. در چنین درامی عملیات دستگیری باید در پرده آخر به نتیجه برسد. ولی سعید روستایی این قاعده را می‌شکند و پس از یک ساعت هم‌نفسی و همراهی تمام‌عیار با صمد ، قهرمان فیلمش را عوض می‌کند.

در نیمه دوم «متری شیش و نیم» پیوند عاطفی تماشاگر با پلیس تقریبا قطع و در عوض مخاطب لحظه به لحظه به قطب منفی داستان نزدیک می‌شود.

در سینمایی که معمولا بدمن‌ها از روز ازل متعلق به قطب شر هستند، ترسیم ماهرانه مسیری که ناصر را به قاچاقچی‌ای هولناک تبدیل می‌کند، زمینه‌ای اجتماعی به اثر می دهد و با حضور پرتعداد قربانیان واقعی امثال ناصر (کارتن خواب‌ها و معتادانی که نقش خود را مقابل دوربین زندگی کرده‌اند) جنبه مستندگونه فیلم تقویت می‌شود.

مثل «ابد و یک روز» اینجا هم با کلکسیونی از آدم های بحران زده مواجهیم. در این زمینه تفاوتی هم میان پلیس و مجرم وجود ندارد. «متری شیش و نیم» با صراحتی مثال زدنی از پیچیدگی مناسبات و روابط در این روزگار سخن می گوید.
می گویند حفظ و نگهداری موفقیت از کسب آن دشوارتراست. پس از درخشش کم نظیر «ابد و یک روز» در جشنواره سی و چهارم خیلی ها معتقد بودند سیمرغ باران کردن فیلم اول یک فیلمساز جوان، آینده حرفه ای روستایی را به خطر می اندازد.

حالا ما در گام دوم روستایی با فیلمی به مراتب دشوار تر و چالش برانگیز تر مراجه شده ایم. در درامی نفس گیر با بالای دو ساعت زمان، قصه آدم خاکستری فیلمساز از خانواده به جامعه تعمیم یافته است. شخصیت های محوری فیلم یا دیگران را متهم می کنند یا متهم می شوند.

در دوقطبی صمد/ناصر فیلمساز ترجیح می دهد جای ایستادن در یک سوی ماجرا ، مدام جای دوربینش را عوض کند. این هم از عوارض فیلم ساختن درباره جامعه ای پر از تناقض است.

ما که در یک ساعت اول فیلم سمت صمد ایستاده ایم در میانه در گیر ناصر شده و در نیم ساعت پایانی فیلم کاملا درکش می کنیم بی آنکه الزاما به او حق بدهیم. این فیلمی ست که ما را همان قدر به دنیای پلیس ها نزدیک می کند که به عوالم خلافکار ها.

اینجاست که «متری شیش و نیم » می کوشد غبارها را کنار بزند ، از کلیشه ها گذر کند تا به هسته تلخ واقعیت برسد و نتیجه آنقدر درخشان از کار درآمده که از سازنده اش بخواهیم دوباره از همین آدم ها و همین خیابان ها برایمان بگوید. و همچنان قریحه فیلمسازی اش را صرف خلق جهانی کند که به آن اشراف و تسلط دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین