جزئیات پرواز ۱۴ فروند بوئینگ ۷۰۷‌ در ایران‌/توقف تولید‌ ۷۰۷ از سال ۱۹۷۹ ‌

گروه اقتصادی الف،   3971024133 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

۱۰۱۰ فروند بوئینگ‌‌ ۷۰۷ ‌بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ میلادی توسط کمپانی بوئینگ ساخته و تحویل شد، همچنین ۱۴ فروند از این هواپیماها پیش از انقلاب اسلامی برای نیروی هوایی ارتش کشورمان خریداری شده بود.

جزئیات پرواز ۱۴ فروند بوئینگ ۷۰۷‌ در ایران‌/توقف تولید‌ ۷۰۷ از سال ۱۹۷۹ ‌

به گزارش فارس، صبح امروز یک فروند بوئینگ ۷۰۷ باری متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه فتح کرج دچار سانحه شد و پس از برخورد دیواره به انتهای باند، وارد شهرک ویلایی پشت فرودگاه شد.

هواپیمای مذکور حامل محموله گوشت از بیشکک قرقیزستان بود‌؛ در این سانحه ۱۵ تن از ۱۶ سرنشین هواپیما جان باختند.

بر این اساس به بررسی‌ مشخصات فنی این هواپیماها و استفاده آن در ایران پرداختیم.

‌بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر و دوربرد با اندازهٔ متوسط است، بُرد این هو‌اپیما بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است.

این هواپیما دارای چهار موتور جت توربوفن JT3D-3B است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.

بوئینگ ۷۰۷ ‌بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ میلادی ساخته شد و ‌۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌ است، این بوئینگ در دهه ۶۰ میلادی تسلط کامل بر حمل و نقل هوایی مسافری داشت‌. این هواپیمای مسافری در مدل‌های مختلف ظرفیت بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر دارد‌‌.

این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم 7X7 شد، هواپیماهای بوئینگ ۷۲۰، بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۵۷ که بعدها ساخته شد عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ ۷۰۷ دارند.

پیش از این  از بوئینگ ۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

کمپانی بوئینگ ۱۰۱۰ فروند از این هواپیما که مدل ۷۲۰ هم جزو آن است را ‌تولید کرده‌ است. ضمن آنکه در کنار آن بالغ بر ۸۰۰ نسخه از گونهٔ نظامی هم در اختیار مشتریان قرار گرفته‌ است.

 قدمت این هواپیما به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد، در اغلب کشورهای دنیا این هواپیماها زمین‌گیر و از رده خارج شده‌اند؛ تا جولای ۲۰۱۳ تعداد ۱۰ فروند بوئینگ ۷۰۷ فعالیت می‌کردند.

شرکت‌های هواپیمایی‌ ایران‌ایر و ساها هم از این هواپیما برای خطوط هوایی خود استفاده کرده‌اند و در حال حاضر شرکت ایرانی ساها آخرین کاربر تجاری این هواپیما در دنیا است.

با گسترش ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی در زمان پهلوی، ‌تجهیز ناوگان‌ با هواپیماهای سوخت‌رسان در دستور کار قرار گرفت‌؛ در این راستا آن زمان هواپیماهای سوخت‌رسان Boeing 707-3J9C که خود مشتق شده از Boeing 707-320C بودند و به صورت دو منظوره بوده و قابلیت تبدیل به انواع باربر/مسافربر و یا هر دو منظور را داشتند، انتخاب شدند که مجهز به دو لوله شلنگی در دو طرف بال و یک بوم تلسکوپی در انتهای بدنه برای ماموریت‌های سوخت‌رسانی بودند.

بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ نیروی هوایی در مجموع ۱۴ فروند از این هواپیماها را تحویل گرفت و نخستین سوخت‌گیری در حین پرواز برای نیروی هوایی ارتش ایران به کمک یک فروند F-4E با این هواپیما (Boeing 707-3J9C) در تاریخ دهم فروردین ۱۳۵۳ در کشور آمریکا صورت گرفت.

‌محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ با یک فروند بوئینگ ۷۰۷ از کشور فرار کرد، در اسفند همان سال، این هواپیما به کشور بازگشت‌. 

پس از انقلاب اسلامی، این هواپیما به «۱۰۰۱» تغییر نام داد‌ و تعمیر و نگهداری آن بر عهده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

پیش از انقلاب اسلامی، ‌محمدرضا پهلوی دو فروند هواپیما برای‌ سفرهای درون و برون‌مرزی خود خریداری کرده بود که یکی از آنها بوئینگ ۷۰۷ با نام ‌«‌شاهین» و دیگری یک بوئینگ ۷۲۷ با نام «شهباز» بود؛ «شاهین» آن زمان ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت.

محمدرضا پهلوی آن زمان از پول ملت‌ سفارش ساخت یک بوند بوئینگ ۷۰۷با رجیستر EP-HIM داد و این رجیستر به معنای اختصاص قطعی یک پرنده به یک شخص خاص یعنی شاه ایران بود.

‌شرکت بوئینگ این هواپیما را کاملا سفارشی و متفاوت ساخت و علاوه بر امکانات مدرن‌ ناوبری‌، طراحی فوق مدرن هم در آن اجرا شد.

این هواپیما بر خلاف همه هواپیماهای ایرانی به رنگ آبی تیره بسیار مرغوب و همچنین سیلور بسیار درخشان در زیر بدنه رنگ‌آمیزی شد که البته بعدها همه این رنگ‌آمیزی‌ها پاک شد.

پس از آنکه شاه با این بوئینگ ۷۰۷ از کشور فرار کرد،‌ اواخر سال ۱۳۵۷ هواپیما به ایران بازگردانده شد و چون جزو اموال ارتش محسوب می‌شد، تحویل ارتش شد، پس از انقلاب برای مدت هم تحویل ایران‌ایر شد، در سال ۱۹۹۹ میلادی‌ ایران‌ایر این هواپیما را از ناوگان خود بازنشسته کرد و هواپیما تحویل آشیانه نیروی هوایی ارتش شد و مجدد نام «۱۰۰۱» روی آن نقش بست که در برخی پروازها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از ناوگان اصلی ۱۴ فروندی هواپیماهای بوئینگ 707-3j9c در پیش از انقلاب متعلق به ایران، امروز فقط دو فروند توسط نیروی هوای ارتش جمهوری اسلامی ایران ‌عملیاتی است که یکی از آنها سوخت‌‌رسان است و دیگری هم همین هواپیمایی بود که امروز دچار سانحه شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۲۲۲۰۱۵:۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
از پول ملت بهترین هواپیمای آن دوران ۸۰۰ میلیون تومان خریده شد الان این ملت ۶۰۰ میلیون از جیب خودشون باید بدن ماشین سواری آزرا ی هیوندا ی شرکت آسان موتور که یک ماشین متوسط به بالای دنیا هست رو بخرن تفاوت ارزش پول نجومیه واقعا ...
ناشناس۷۲۲۲۴۶۱۵:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
چرا مسئولان هواپیمای نو نمیخرن؟ مگه برجام برا خرید هواپیما نبود؟ هم چرخ سانتریفوژ از کار افتاد و هم زندگی مردم به گل نشست!
ناشناس۷۲۲۳۴۴۱۶:۲۹:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
ساعت خواب!؟
ناشناس۷۲۲۷۱۳۲۰:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
صحت خواب صحیح است برادر!
محمدرضا۷۲۲۲۸۸۱۶:۰۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
اینجا هواپیماها فقط بعد از سقوط از رده خارج میشوند
علی۷۲۲۳۸۸۱۶:۵۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
عین برخی مدیران کشور که تا ......از صندلی کنده نمی شوند و هواپیماها هم فقط در کشور باید سقوط کنند که البته از سوء مدیریت همان مدیران است
ناشناس۷۲۲۳۲۶۱۶:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
مدیر اگه مدیر باشه هم می تونه چرخ سانترفیوژ بچرخونه و هم اقتصاد رو روحانی هیچکدام رو نتونست و جمهور های قبلی هم نتونستن فقط هر روز وضع بدتر شده. تورم 20 درصدی همه چی رو نابود می کنه حتی یه کشور مثل ایران رو البته ایران هم مثل بقیه در برابر تورم مزمن 20 درصدی عددی نیست
ناشناس۷۲۲۳۸۲۱۶:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هواپیما که مشکلی نداشته.. نشسته رو باند اما نتونستن مهارش کنن خورده تو دیوار.. تو اروپا هم هنوز هواپیماهای ۶۰ _۷۰سال پیش استفاده می شه..
ناشناس۷۲۲۴۷۳۱۷:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
جالبه اصلا در مورد مراقبت پرواز فرودگاه ...صحبتی نمی شود که مسئول ... است
ناشناس۷۲۲۴۲۸۱۷:۲۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
تن واحدی برای جرم است نه واحدی برای انسان. نفر واحد شمارش انسان است.
ناشناس۷۲۲۸۹۵۰۱:۰۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
نفر واحد شمارش شتر هست.. برای انسانها فرد یا شخص به کار می ره
ناشناس۷۲۲۴۳۶۱۷:۲۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
مگه دلواپسان دوست دارن که هواپیمای جدید بیاد کشور خودشون دارن میسازن تا صده های دیگه میاد از نوع زمینیش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۷۲۲۴۸۰۱۷:۵۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
.....!!!! مگر می شود خلبان بدون اجازه برج زمین بنشیند؟
ناشناس۷۲۲۵۰۹۱۸:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
جناب 722428 ظاهرا شما مشکل ادبیاتی دارید چون شهدای کربلا 72 تن هستند ولی برای ایرانیان نفر را واحد شمارش در نظر می گیرید. در فارسی تن با فتحه روی "ت" واحد شمارش انسان می باشد و نفر واحد شمارش شتر است لطفا افاضات تان را در جای دیگر بیان نمایید
ناشناس۷۲۲۶۷۵۲۰:۰۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
لطفا نویسنده محترم توضیح دهند که هواپیماهایی که مقامات فعلی استفاده می کنند با پول چه کسانی خریداری شده است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین