دهک‌های پایین زیر چرخ‌های رکود تورمی و نیاز به سیاست‌های جبرانی

مصطفی نصر اصفهانی*،   3970720105 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دهک‌های پایین زیر چرخ‌های رکود تورمی و نیاز به سیاست‌های جبرانی

شوک وارد شده به نرخ ارز منجر به رکودی تورمی خواهد شد: چیزی که در شوک ارزی سال 91 هم تجربه کردیم.

تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. این کاهش قدرت خرید در شرایط معمولی هم به دلیل توهم پولی پایدار خواهد بود، ولی وقتی رکود هم همراهش باشد موجِ بیکاری ایجادشده، کاهشِ بیشترِ نرخِ دستمزدِ واقعی را هم به همراه خواهد داشت.

بنابراین در یک خانوارِ دهکِ پائین، هم قدرتِ خریدِ دستمزدها(که معمولا ثابت است یا افزایشی متناسب تورم ندارد) کاهش پیدا می‌‍کند، و هم تعداد افرادِ شاغل کاهش پیدا می‌کند.

مطابق آماری که مربوط به پیش از جهش نرخ ارز شنیدم بیش از 3 میلیون خانوار با درآمد ماهانه کمتر از 500هزار تومان زندگی می‌کنند. اگر اندازه خانوار را بطور متوسط 3 نفر در نظر بگیریم این یعنی بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت، با درآمد کمتر از 170هزار تومان در ماه زندگی می‌کنند!(یعنی از هر ده نفر بیش از یک نفر)

با این آمار می‌توان فهمید که وقتی گفته می‌شد افراد زیادی با همان یارانه 45 هزار تومان زندگی می‌کنند حرف نابجایی نبوده است!

ممکن است گفته شود که افراد فوق‌الذکر از دهکِ دهم درآمدی هستند و شاید اهمیت بالایی نداشته باشد، اما وضعیت دهک‌های بعدی هم چندان جذاب نیست: بیش از 9 میلیون خانوار درآمد ماهانه کمتر از 2 میلیون تومان دارند. این یعنی، اگر جمعیت خانوار را بطور متوسط 3 نفر در نظر بگیریم، بیش از 27 میلیون نفر از هموطنان با درآمد ماهانه کمتر از 700هزار تومان زندگی می‌کنند: یعنی بیش از یک سوم جمعیت!

وقتی از جنبه‌های مختلف به مسئله توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آمار فوق، بسیار تکان‌دهنده و دردناک هستند! فارغ از جنبه‌های رفاهی، جنبه‌های اجتماعی مهمی هم وجود دارند. اختلاف طبقاتی در حال «ملموس‌تر» شدن است و ممکن است منجر به شورش‌ و ناامنی‌هایی برای کشور و دهک‌های بالای درآمدی بشود.

بنابراین باید در این وانفسا، سیاست‌هایی جبرانی برای حمایت از چند دهک پائین درآمدی طراحی کرد. اینکه این حمایت و جبران باید به چه صورت باشد مجالی دیگر می‌طلبد، اما در لزوم وجود آن هیچ شکی نیست.

*کارشناس اقتصادی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۰۵۳۶۱۷:۳۲:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۰
تنها کمیت زندگی مهم نیست بلکه کیفیت آن به مراتب مهمتر است. متاسفانه با خراب شدن وضعیت اقتصادی کشور در یک سال اخیر، کیفیت زندگی اکثریت مردم چندین برابر کمیت زندگیشان نزول پیدا کرده است.
ناشناس۵۹۰۶۳۰۱۹:۰۲:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
تنها راه حل مشکلات معیشتی مردم اینه که به مسئولین حداقل حقوق را بدن یعنی حدود 100 دلار در ماه که ببینند مردم چی میکشن بعد قول میدم به 3 سوت کیفیت و کمیت زندگی مردم درست میشه
ناشناس۵۹۱۲۸۸۱۱:۳۷:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۲۱
داداش گلم تو کشورهای دیگه مردم کار میکنند تا زندگی کنن ما هر روز میمیریم بلکه یه روز بیشتر زنده بمونیم نه زندگی خصوصا قشر کارمند مرده اندو هیچی کی نیست نعششونو جع کنه کدوم گارمندی با این همه هزینه میتونه کل رو کم نیاره دولت هم که نشسته ماشاا... ماشاا... تکونی به خودش نمیده انگار نه انگار که ماهم انسانیم
ناشناس۵۹۱۳۹۵۱۲:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۱
حداقل حقوق حدود 80 دلار هست نه 100 دلار
ناشناس۵۹۰۷۲۳۲۰:۴۲:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۰
مردم چوب انتخاب غلط خودشون در سالهای 92 و 96 را می خورند و خود کرده را تدبیر نیست .
ناشناس۵۹۱۴۱۶۱۲:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
البته چوب اصلی در سال 88 خورده شد.
ناشناس۵۹۱۶۱۹۱۴:۲۷:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۱
ماهی گیری از آب گل آلود به روش جناحی می فرمایید
بهمن۵۹۰۸۰۵۲۲:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
ایرانی را چه به کیفیت زندگی !! خدا خدا میکنم تو این وانفسا گرسنگی زن و بچم ،بیماری و خسارات های دیگه گرفتارم نکنه، باور کنیین چند روزه باطری پرایدم خراب شده رفتم یکی بخرم با قیمت نجومی روبه رو شدم، منصرف شدم از خریدن، یه گوشه نشستم منتظرم ببینم قیمت پایین میاد یا نه، خدا نگذره از باعث و بانیانش،
ناشناس۵۹۰۵۵۲۱۷:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
بخدا ۸ سال توی یه شرکت کار کردم و الان بیکارم. نمیتونم که برم کمیته امداد. تو رو خدا سبد غذایی رو شامل همه بکنید تا ما هم بگیریم.
ناشناس۵۹۰۶۰۵۱۸:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
به تنها کسایی که نمیرسه ماهاست چون نه بیمه داریم نه بازنشته ایم نه بسیجیم نه کمیته امدادیم رفیق ما جزو نفوس این کشور نیستیم
ناشناس۵۹۰۶۳۱۱۹:۰۳:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۰
حالا فکر می کنی سبد غذایی چی هست؟
ناشناس۵۹۰۷۲۰۲۰:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۰
واسه کسی که نداره اندکی کمک همین
ناشناس۵۹۰۶۸۸۱۹:۵۸:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دوست عزیز ما که گدا نیستیم ! من به عنوان یک شهروند شغل محترمانه و درامد معقول و مناسب می خوام که بتونم عزتمندانه زندگی کنم و خانواده ام را اداره کنم با این همه درامد نفت و گاز و فلزات و ... این درخواست بزرگی نیست
ناشناس۵۹۰۸۴۶۲۳:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۲۰
کارمون به کجا رسیده که التماس سبد غذایی رو میکنیم
ناشناس۵۹۰۵۵۹۱۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۲۰
تقریبا تمام قشر متوسط وارد گروه فقیر شده اند. جامعه ای که به دو قشر ثروتمند شدید و فقیر شدید تقسیم بندی شده است.
ناشناس۵۹۱۰۲۷۰۸:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
به دو بخش فقیر و مسئولین و فک و فامیلشون تقسیم شده
رضا۵۹۰۵۷۳۱۸:۰۰:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۰
راهکار این حبران گران کردن مواردی همچون قیمت انرژی است که مصرف دهک های پایین خیلی کم است و پرداخت مابه التفاوت بصورت یارانه غیر نقدی به خانوارهای فقیر اما پوپولیست ها اجازه این کار را نمی دهند و می خواهند از فقرای گرسنه که خودرو هم ندارند با بنزین مجانی حمایت کنند اگر بنزین ۱۰ هزار تومان شود چقدر می شود سبد کالا به دهک های ۱ تا ۳ داد؟
عبدالله۵۹۰۶۴۱۱۹:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دیگه گرانتر از این.بنزین هشتاد تومنی شده هزارتومن اما یارانه همون ۴۵هزارتومنه...در ضمن با افزایش حامل های انرژی دوباره یک افزایش قیمت در کالاها وخدمات صورت می گیرد و پدر مردم ضعیف درمیاد
رضا۵۹۰۷۶۱۲۱:۳۶:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۰
برادر اولا یارانه باید به ۴۰‌درصد مردم داده شود نه همه ثانیا باید به صورت کالا و خدمات باشد نه پول که ایجاد تورم می کند دولت عمده می خرد پس ارزان می خرد و واسطه ها حذف می شوندثالتا نیاز فقرا غذاست نه بنزین و مصرف برق و گاز زیاد بهتر است پلکانی گران کنند و مابه التفاوت را به فقرا بدهند خانواده من چند ماشین دارد و این وضع به نفع من است اما نه انصاف است نه عقلانی
ناشناس۵۹۰۷۱۳۲۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دقیقا درست گفتین باید بصورت یارانه پرداخت بشه ولی نمیزارن
امیر یوسفی۵۹۰۵۹۱۱۸:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۲۰
ما هر چند ماه یک بار به یکی از رستورانهای معروف کباب ترکی در تهران می رفتیم و همیشه برای سه نفر بین 50 تا 60 هزار تومان هزینه می شد امروز که رفتیم همون منوی همیشگی 95 هزار تومان شد تصمیم گرفتیم آخرین بارمان باشه که این کارو می کنیم حالا شما فکر کن چندین نفر مثل ما چنین تصمیمی بگیرند و اون رستوران مجبور به تعطیل شدن بشه علاوه بر بیکار شدن پرسنل اون رستوران کلی مشاغل دیگه از جمله نون فانتزی و قصابی و ... مشتری خودشون را از دست می دن این یک مثال بود شاید صرفه جویی کردن و پایین آوردن هزینه ها به ظاهر چاره ی کار باشه ولی عواقب وخیمی هم داره مثلا بسیاری از خانم ها به دلیل شرایط کنونی به آرایشگاه نمی رن و خودشون موهاشونو رنگ می کنن بنابراین آرایشگاهها کم مشتری و ورشکست می شن کسی برای تمیز کاری از خدمات شرکتهای نظافت منزل استفاده نمی کنه و به کافی شاپ نمی ره کمتر مهمونی می گیره و به باشگاه ورزشی نمی ره و .... در عوض بسیاری از این مشاغل خدماتی کوچک از بین می ره و به خیل بیکاران اضافه می شه و افسردگی و بیماری افزایش پیدا می کنه حتی پرسنل آموزشگاه زبان کنار محل کار من می گفتند که به دلیل کم بودن متقاضی مجبور به تعطیل شدن هستند یعنی آموزش کودکان هم در خطره بنابراین به قول اون دوستمون اشکنه خوردن فقط ظاهرا هزینه ها را پایین میاره ولی تبعات بدتر داره
ناشناس۵۹۰۶۰۱۱۸:۳۴:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۰
دهک بالا هم مونده. الان استاد دانشگاه با حقوق 5تومن مونده تو خرج زندگی
رضا۵۹۰۶۲۱۱۸:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۷/۲۰
من وضعیت افرادبادرآمدکمترازچهارپنج میلیون رادرک می کنم اماباورکنیدمتخصصین ردبالایی مثل اغلب اعضای هیات علمی دانشگاه ها داریم که برخی گریزی جزماندن وتحمل کردن ندارنداما آنهایی که متاع علمی قابل عرضه ای داشته باشندترک وطن خواهندکردخودم درچندروز اخیرشاهدتدارک برخی ازبهترین همکاران اغلب جوانم برای خروج ازکشوربوده ام توجیه خوبی هم دارند.علم مرز نمی شناسدرفتنمان خیانت نیست وقتی بمانیم ونتوانیم کارکنیم خیانت است .
ناشناس۵۹۰۷۰۵۲۰:۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۲۰
کجا می روند؟ بردن متاع اینان، زیره به کرمان بردن است!!
ناشناس۵۹۰۶۳۵۱۹:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۰
شما جیب ما را نزن، جبرانی نذر گذشتگانتون.
ناشناس۵۹۰۹۹۵۰۸:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۲۱
سیستم گدا پروری واقعا کرامت ما ایرانیها در این اندازه هستش
ناشناس۵۹۱۱۸۸۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۲۱
پشت کامیونی نوشته بود : بسوز تا بدانی چه می کشم !! این سخن پرمعنایی است !! ... می توان از چند بُعد تحلیل و تفسیر کرد !! حالا منظور آن است که اگر دولتیان و مجلسیان ما یک صدم مسائل و مشکلات و دردها و ناراحتی ها و استرس ها و اضطراب های قشر های جامعه داشتند و واقعاً حس می کردند ، حتما و حتما اقدام یا اقداماتی می کردند !! ... برادر چی فرمودی ؟!! ... قبول دارم !! ... ملتفت هستم !! دولتیان و مجلسیان واقعاً از مشکلات مردم خبر دارند ، بی خبر نیستند !! اما حس کردن مشکلات غیر از آگاهی داشتن از مشکلات است !! .... بله برادر ! ... بسوز تا بدانی چه می کشم !!!!!
سیدرضا۵۹۱۱۸۹۱۰:۳۷:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
متاسفانه مشکلات اقتصادی موجب بروز مشکلات روانی برای مردم شده است. اینکه بنشینیم تا ترامپ کنار برود که راهکارنیست.بایدباگفتگومشکلاتمان را برای همیشه با آمریکا حل کنیم.
ناشناس۵۹۱۲۹۶۱۱:۴۱:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۲۱
منطقی ترین تحلیلی که تا امروز در سایت الف خواندم جدا دست مریزاد استاد
آرش۵۹۱۴۹۸۱۳:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۱
من به عنوان تولید کننده پنبه ورشکست شدم. الان زدم تو کار دلالی لوازم بهداشتی ماهی سی و پنج درامد دارم.با شغل من تورم به جنس مردم اضافه شده
ناشناس۵۹۱۶۱۷۱۴:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲۱
تورم بالای 100 درصد، افزایش حقوق 9 درصد، این تصیمات دیگر قشر متوسط باقی گذاشته است، جامعه تقسیم به دو قشر غنی و فقیر شده است.
سعید۵۹۱۷۲۵۱۵:۲۸:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۲۱
راهکار فقط قطع افرادی که درامد بالای 3 میلون دارند. قطع یارانه زن و شوهر کارمند و پزشگان پرستاران. و واریز ان یه دهک های پایین جامعه بهزیستی و کمیته امداد هست. لطفا زودتر اقدام کنید واقعا زیر فشار هستن با سبد غذایی مشگل حل نخواهد شد. اقشار ضعیف نیازمند پول نقد هم هستن.
بازنشته بانک تجارت۵۹۲۵۲۰۰۸:۵۱:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
با سلام ما بازنشتگان بانک تجارت خواستار بررسی دقیق از دخل و خرج مدیران بانک تجارت و ظلم خیلی زیاد به ما بازنشتگان را داریم اکنون حقوق شاغلین در طول 5 سال 2.5 برابر ما حقوق میگیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین