نرخ ارز را این ۴ سایت خارج‌نشین بالاوپایین می‌کنند

گروه سیاسی الف،   3970719111 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سررشته اطلاع رسانی در بازار ارز کشور به چهار سایت و کانال در فضای مجازی بر می‌گردد. سایت‌ها و کانال‌هایی که همگی از خارج از کشور اداره می‌شوند! موضوعی که می‌تواند تبیین کننده ابعاد پنهان دیگری از جنگ ارزی شکل گرفته در این روز‌های اقتصاد ایران باشد.

نرخ ارز را این ۴ سایت خارج‌نشین بالاوپایین می‌کنند

ایرنا نوشت:با توجه به شرایط فعلی کشور، می‌توان دست چهار گروه رسانه‌ای را در فضای آنلاین فعلی بازار رصد کرد. گروه‌هایی که بر حسب اتفاق یا شاید هم به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده، همگی در خارج از مرز‌ها قرار دارند.

۱- حلقه مثقال
مهم‌ترین گروه یا حلقه را باید حلقه «مثقال» بدانیم؛ حلقه‌ای که این روز‌ها سه سایت «مثقال»، «سبزه میدان» و «گرم» را در اختیار دارد. این حلقه کانال‌هایی به نام «قیمت لحظه‌ای دلار» با حدود ۲۰۰ هزار عضو، «مثقال» با ۱۱۰ هزار عضو در تلگرام و در اینستاگرام دو صفحه، یکی با ۱۰۳ هزار و دیگری با ۷۰ هزار دنبال‌کننده دارد. کل این مجموعه منسوب به فردی است به نام «شهنام گلشنی». او و سایتش در جریان التهابات بازار در سال ۹۰ هم در کانون توجه قرار داشتند و حتی خودش بازداشت شد. نکته جالب درباره گلشنی این است که او از بیان این که یکی از پیروان فرقه بهاییت است ابایی ندارد و گفته در دانشگاه مربوط به بهاییان کامپیوتر خوانده است.

۲- حلقه سایت طلا یا TGJU
دومین حلقه مهم، حلقه TGJU است؛ سایتی که هنوز هم در میان جمع زیادی از فعالان بازار ارز به اشتباه، به عنوان سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر معروف است، اما در واقع متعلق به فردی به نام «محمود فروغی» است که ظاهرا قبلا کارمند اتحادیه بوده و حالا دارد از دبی، نرخ ارز و طلا در بازار تهران را اعلام و تعیین می‌کند. این سایت کانالی با ۷۱ هزار عضو و نیز گروهی با ۳۶ هزار عضو در تلگرام دارد.

۳- حلقه پرنیان

سومین حلقه مهم که مخصوصا با اپلیکیشن خود که بیش از ۲۰ هزار نصب فعال دارد و نیز با سایت خود، در این حوزه فعال است؛ «بازار ۳۶۰» نام دارد. این اپلیکیشن و سایت متعلق به گروه رسانه‌ای به نام «پرنیان» است. خود این گروه متعلق به یک شرکت مهاجرتی به نام «کنپارس» است که در کانادا فعالیت می‌کند و مدیریت آن به عهده فردی به نام «علی مختاری» است. علی مختاری حقوق خصوصی خوانده و عضو کانون وکلای دادگستری تهران و عضو رسمی انجمن کانادایی نظارت بر مشاوران مهاجرت ICCRC است.

۴- حلقه جوانمردی

چهارمین حلقه هم با محوریت فردی به نام «علی جوانمردی» شکل گرفته که اهالی رسانه و سیاست می‌دانند مدت‌ها خبرنگار و مجری ارشد صدای آمریکا بود و حالا رسانه‌ای دارد به نام «آواتودی». جالب است که کانال او در تلگرام حدود ۱۸۵ هزار عضو دارد؛ یعنی بیش از همه کانال‌های دیگر در حوزه ارز. این گونه است که جریان اصلی تعیین نرخ آنلاین دلار در ایران با چهار ضلع «گلشنی، فروغی، مختاری و جوانمردی» در خارج از مرز‌های کشور شکل می‌گیرد که ناگفته پیداست تا چه میزان می‌تواند اطلاعات آن واقعی و پوشش آن بر تحولات بازار از سر دغدغه منافع ملی باشد. به این کانال‌ها و سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها باید دو کانال دیگر را هم افزود که اگرچه قیمت لحظه‌ای ارز را ارائه می‌کنند، ولی اطلاعاتی درباره ادمین آن‌ها به صورت آشکار وجود ندارد. یکی «قیمت آنی ارز» با ۸۴ هزار عضو و دیگری «دلار کف بازار» با ۶۵ هزار عضو. ممکن است خواننده این گزارش البته از کانال‌های دیگری مثل «ساعت بازار»، «قیمت لحظه‌ای ارز، سکه و طلا»، «دلار و سکه کارگشا»، «آخرین قیمت» یا «تحلیل تخصصی بازار تهران طلا»، قیمت‌ها را دنبال کند. اما این کانال‌ها چندان روی روند بازار تاثیرگذار نبوده‌اند. چراکه یا تعداد اعضای کمتری دارند یا این که عملاً یک کانال تخصصی اقتصادی هستند، نه کانالی که صرفا قیمت را در بازار تعیین و گزارش کند.

دیدگاه کاربران

حسن۵۸۹۲۲۷۱۳:۰۶:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خصوصا سایت tgju و کانالش که توسط شخصی به نام مهدی صحرایی اداره میشه مثل روز روشنه که خائن به ملت هستن و با پمپاژ قیمتهای ساختگی باعث بالا رفتن قیمتها میشن.البته ضعف حضور سایتهای منتسب به بانک مرکزی هم کاملا مشهوده.به نظرم کاملا باید این سایتهای معاند رو حتی در صدا و سیما معرفی کنید که مردم هوشیار بشن.والسلام علی من اتبع الهدی
ناشناس۵۸۹۷۰۱۲۰:۳۷:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
عجب اقتصادی چند سال دیگه میخواد اول منطقه بشه قیمتش رو چند تا کانال معرفی می کنند به به
سعید۵۸۹۸۳۴۲۳:۱۴:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اگر خائن هستن ببین داخلیها دیگه چی هستن که نه تنها نرخ ارز بلکه هیچ خبری رو من شخصا ازشون قبول ندارم
ناشناس۵۸۹۲۲۸۱۳:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
چرا جلوی آنها گرفته نمی شود؟؟؟ چرا به جرم آنها رسیدگی و مجازات نمی شوند؟؟؟؟
ناشناس۵۸۹۲۳۴۱۳:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
از کجا پس باید قیمت گرفت.مسولان اعلام کنند.
بازار۵۸۹۲۵۶۱۳:۳۱:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
این سایت TGJU از روی که پلیس اعلام کردن قیمت راز زدن ممنوع هست دیگه قیمت ارز رو نمیزنه
valor۵۸۹۲۵۸۱۳:۳۱:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
برای اولاد این افراد آرزو مرگ می کنم. تا داغ اولاد لهشون کنه.
ناشناس۵۸۹۶۰۴۱۹:۰۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
بچه هاشون چه گناهی کردن خودشونو نفرین کن
سام۵۸۹۲۶۷۱۳:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یعنی یک کشور به این بزرگی را باید این چهار سایت نرخ ارزش را بالا پایین کنن؟ همه می دانند که نرخ ارز دست دولت هست و تا زمانی که نخواد پایین نخواهد آمد. این اخبار هم همش کذب و بهانه هست.
ناشناس۵۸۹۲۷۰۱۳:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یعنی اگه اقتصاد سالم باشه و نرخ واقعی دلار سه هزار تومن باشه، اینا می تونن نرخ رو 12 هزار تومن کنن؟ حاشیه ای که دلالا می تونن ایجاد کنن کمتر از 5 درصده. مشکل جای دیگه س.
ناشناس۵۸۹۲۷۲۱۳:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
همشون وصل اند به حلقه نیاوران..!!
ناشناس۵۸۹۳۰۵۱۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
امروز پنجاه دلار کانادا از صرافی معتبر برای خرید کتاب گرفتم، دوازده و پونصد در حالیکه همان دلار را یازده و دویست از مردم می خرند. یعنی تفاوت هزار و سیصد تومنی به ازای هر دلار. رسما ملت را چپاول می کنند
ناشناس۵۸۹۳۴۴۱۴:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
باز رفتین دنبال انداختن مشکلات گردن دیگران ؟ مسئولیت بپذیرید
ناشناس۵۸۹۳۴۸۱۴:۲۸:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
نخیر اقا. یسر به سایت صرافی بانک م یا ص بزنید ببینید چخبر است.
ناشناس۵۸۹۳۵۱۱۴:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۹
آخه چرا قصه تعریف می کنید، مگه وب سایت می تونی نرخ تعیین کنه، نرخ بازار تعیین می کنه وب سایت خبر می ده
ناشناس۵۸۹۳۶۸۱۴:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خب میشه بفرمایید ما نرخ طلا رو از کدوم سایت برداریم؟وقتی میریم طلا بخریم یا بفروشیم باید از کجا قیمتو بدونیم؟؟همینجوریش کلته سرمون میذارن قیمتم ندونیم دیگه واویلاس
جلال۵۸۹۳۷۷۱۴:۵۲:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
دولتی که پشتوانه اقتصادیش دست ۴سایت ه و هرکاری بخواهند باهاش میکنند همون بهتر که درش گل بگیری
خدایی که همه جا هست۵۸۹۸۲۰۲۲:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
100 درصد موافمق
ناشناس۵۸۹۳۸۹۱۴:۵۹:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
یعنی چهار نفر میتونن با چهار تا کانال تگرامی و سایت مملکت رو بالا پایین کنند؟ یخورده تحلیلتون آبکی نیست؟ آیا این تحلیل بیشتر به داغون بودن وضعیت داخلی و عدم توانمندی مسئولین این مملکت اشاره ندارد؟
رضا۵۸۹۴۰۶۱۵:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
برادر وقتی خود بانک مرکزی چنین رفتاری در پیش گرفته و نه حاضر است که نرخ اعلام کند و نه اینکه فروش ارز بی قیدو شرط صرف نظر از قیمت آن داشته باشد و فقط خریدار است سرنخ به دست این دوستان می افتد .باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم ما نمی توانیم برای زندگی مردم تصمیم بگیریم.خروج سرمایه واقعیت است،نگه داری ارز برای حفظ ارزش پول واقعیت است و تقاضا برای کالای قاچاق هم واقعیت است پس فقط می توانیم با ابزار نرخ گزاری میزان آن را کنترل کنیم اگر نپذیرید همین می شود که هست و دیگرانی این کار را برای ما می کنند که شاید عامل امریکا باشند.
ناشناس۵۸۹۴۱۴۱۵:۱۳:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
اینا بگن 20 تومن میشه 20 تومن بگن 30 تومن میشه 30 تومن ؟؟؟ خب در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رو ببندید برید تفریح حالا که کاره ای نیستین
ناشناس۵۸۹۴۲۰۱۵:۲۶:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خوب یه سایت بانک مرکزی بزنه قیمت خرید و فروش درج کنه به اون قیمت‌ها هم پایبند باشه هم بخره هم بفروشه دیگر سایتها از این غلط‌ها نکنن
ناشناس۵۸۹۴۳۴۱۵:۵۹:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۹
ما ادعای مدیریت جهانو داریم اما نرخ واحد پولیمون با 4تا سایت خارج نشین به قول شما جابه جا می تونه بشه!!!؟
ناشناس۵۸۹۴۵۳۱۶:۲۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
جوک زیبایی بود قیمت دلار هیچ ربطی به سایت قیمت نداره !!!
ناشناس۵۸۹۴۶۸۱۶:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
خود مردم هم در افزایش نرخ ارز مقصر هستند چندی در قبل در ترکیه وقتی ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته بود مردم ترکیه همه ارزهای خارجی شخصی و خانگی را روانه بازار کردند تا ارزش پول ملی شان پایین تر نیاید مردم ما بر عکس در چنین مواقع ریال خودرا می دهند تا دلار بخرند یعنی افزایش تقاضا که بالارفتن قیمت ها سبب میشود.
ناشناس۵۸۹۵۰۰۱۷:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۹
و سوال همیشگی! چرا ایران بورس ارزی ندارد؟
ناشناس۵۸۹۵۱۰۱۷:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
این مطلبی که نوشتین با فرض اینکه درست باشه اقتصاد ایران اینقدر بده که با 4 تا سایت دگرگون می شه پس اینهمه دم و دستگاه رسیدگی و اقتصادی نمی خواد تشریف ببرید کنار بزارید اونها اداره کنند
نجم۵۸۹۵۳۸۱۸:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۹
پس میشه گفت اون مسئولی که از عهده چهار تا سایت بر نمیاد در برابر تحریم حرفی برا گفتن نداره.خدا به داد ما برسه
ناشناس۵۸۹۵۶۷۱۸:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۱۹
همه اینها ریشه اش تو دولت و بانک مرکزیه تازه چطور اینهمه سایت غیر اخلاقی فیلتر شدن و میشه ولی اینها نمی شن یا نمیشه که بشن ؟؟؟؟؟؟ کلا یه ارتباطاتی دارن.فعالیتهای این بانک مرکزی و دولت اصلا شفاف نیست، معلوم نیست دارن چیکار می کنن! این وسط هم این افراد و سایتهایی که شما می گید هم روش.
ناشناس۵۸۹۵۷۸۱۸:۴۶:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۹
پس اینهمه دم و دستگاه و سازمان و وزارتخانه و مجالس و دولت و نهادهای امنیتی و قضایی و . . . این وسط چه کاره اند ؟ یعنی چه که هر اتفاق و عملکرد سو داخلی را به گردن عوامل خارج نشین میاندازید؟
ناشناس۵۸۹۵۸۲۱۸:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۹
مقصر اصلی خود بانک مرکزی است در ترکیه بنده اگر بخواهم لیر یا دلار چنج کنم توسط خود پرداز بانک و طبق نرخی که بانک تعین کرده این کار را انجام میدم حالا هر سایتی هر نرخی بنویسه ازاده ولی عملا نرخ اعلامی بانک مرکزی کار برد داره .خدا خودت به داد مملکت ما برس
ناشناس۵۸۹۶۰۷۱۹:۰۸:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۱۹
نتیجه میگیریم دولت و بانک مرکزی بیق هستند چون چهارتا سایت برای اقتصادمون تعیین و تکلیف میکنند
محسن۵۸۹۶۰۹۱۹:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
البته سایت ها در قیمت موثرند ، بنده فکر میکردم که یکی از این سایتها ، مربوط به اتحادیه طلا و صرافی های تهران است ولی قیمت درست و واقعی را چگونه میشود اطلاع پیدا کرد ؟ من که نمیدونم
وندی۵۸۹۶۲۴۱۹:۲۷:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱۹
معرفی چند سایت مخرب چیز خوبی است ولی اینکه تلاطم بازار ارز را به گردن آنها بندازید نوعی فرافکنی است .بازاری که چندتا سایت اینطور آنرا متلاطم کنند
ناشناس۵۸۹۶۵۷۱۹:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۹
باید گریست بحال اقتصاد کشوری که با دو‌تا سایت بالا پایین بشه
ناشناس۵۸۹۷۲۳۲۰:۵۶:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۱۹
وقتی خود مطلب و تیتر را میخوانم به خودم میگم چه دولت و رسانه ای داریم که واقعا فکر میکنن 4 تا سایت اینقدر قدرت دارن و باز خودشان را دولت می دانند ولی وقتی نظرات مردم را می خوانم از عصبانیتم کم میشه و میگم حداقل مردم آگاه هستن ولی باز این دغدغه را دارم چطور این دولت با این طرز فکر بر ای این ملت با این دید تصمیم می گیره؟؟؟؟؟
ف.خ۵۸۹۸۹۶۰۱:۲۴:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۲۰
کاش قضیه به همین سادگی بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین