تلاش ترامپ برای اجماع علیه ایران با همراهی سعودی ها/ امکان تصویب قطعنامه جدید علیه تهران

گروه سیاسی الف،   3970621126 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل کشورمان با بیان اینکه ترامپ به دنبال اجماع کردن کشورهای عربی و کوچک علیه ایران است به الف گفت: امیدواریم ایران بتواند تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از جلسه شورای امنیت سازمان ملل انجام دهد و اجازه ندهد تا ترامپ و شرکایش علیه ایران اقدامی بکنند و از این فرصت استفاده کنند.

تلاش ترامپ برای اجماع علیه ایران با همراهی سعودی ها/ امکان تصویب قطعنامه جدید علیه تهران

به گزارش الف، در روزهای گذشته، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد که دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای رسیدگی به آن چه نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران و بی‌ثباتی‌ که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه به راه انداخته، خوانده شده بر عهده خواهد داشت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین عنوان کرده است که به پروتکل سازمان ملل پایبند خواهد بود و به مقامات ایرانی اجازه خواهد داد که در صورت تمایل در این جلسه سخنرانی کنند.

وی گفته است که پیش بینی نمی کند پس از برگزاری جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ درباره ایران، بیانیه رسمی یا قطعنامه ای از سوی این شورا ارائه شود و هدف این جلسه تنها اعتراض به سیاست های ایران خواهد بود.

این موضوع واکنش‌‌های بسیاری را به همراه داشت، در همین رابطه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از تصمیم رییس جمهور آمریکا برای ریاست در این نشست شورای امنیت انتقاد کرد و گفت: ترامپ در حال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است و به دیگران حکم می‌کند که همین کار را انجام دهند.

رییس جمهور آمریکا قصد دارد از ریاست دوره‌ای شورای امنیت سوء‌استفاده کند و ایران را برای تمام حوادثی که این کشور و متحدان‌اش در خاورمیانه انجام داده‌اند سرزنش کند.

همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز از تصمیم دونالد ترامپ برای ریاست بر نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داده و گفت اگر واشنگتن بر این باور است که می‌تواند از این محفل برای غلبه بر دیگر اعضای این شورا استفاده و آنها را متقاعد کند که پس از خروجش از توافق هسته‌ای با ایران وضع مجدد تحریم‌ها علیه این کشور همچون او فکر کنند در اشتباه است.

درهمین راستا، حسن هانی‌زاده کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه دولت آمریکا درصدد است تا قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب برساند می گوید: حتی اگر  این قطعنامه جنبه اجرایی هم نداشته باشد اما میتواند جنبه اعتباری برای آمریکایی ها داشته باشد. ترامپ به دنبال اجماع کردن کشورهای عربی و کوچک علیه ایران است. وزارت امور خارجه ما نیز باید با تدابیر لازم و رایزنی با کشورها در این اجلاس حضور پیدا کند.

در ادامه گفتگوی « حسن هانی‌زاده » کارشناس مسائل بین الملل کشورمان را با الف می خوانید:

نشست مجمع عمومی سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را چگونه ارزیابی میکنید؟

نشست آینده مجمع عمومی سازمان ملل به ریاست ترامپ یک چالش سیاسی جدی برای همه کشورها از جمله کشورهای محور مقاومت به ویژه ایران است چراکه تاکنون ترامپ در اجماع جهانی علیه ایران به نتیجه نرسیده است و همچنین اختلافاتی با چین، روسیه و اتحادیه اروپا در خارج از حوزه سازمان ملل دارد که آمریکا را با مشکلات جدی روبرو کرده است. دولت آمریکا همواره درصدد است تا اجماع جهانی علیه ایران را در حوزه تحریم اقتصادی به نتیجه برساند.

عربستان و امارات چگونه عمل می کنند و آنها چه اقداماتی در راستای اهداف آمریکا انجام میدهند؟

ترامپ با ریاست مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین رایزنی‌ با کشورهای مجموعه بلوک آمریکا که عمدتاً عربی بوده و به دنبال رفتار خصمانه علیه ایران هستند پیش می رود، لذا به نظر می رسد با آرای نسبتاً پایین ایران را متهم به دخالت و عامل بی ثبات کردن منطقه معرفی خواهند کرد. از سوی دیگر امارات و عربستان سعودی نیز درصدد کمک به آمریکا در مورد این مسئله هستند و حتی سعودی ها با پرداخت رشوه به کشورهای کوچک سازمان ملل نقش خود را ایفا کرده و خود آمریکا نیز آنها را وادار می‌کند تا علیه ایران اقدام کنند.

ایران باید چه اقداماتی در مقابله با اقدامات آمریکا انجام دهد؟

مجموعه عمومی نشست سازمان ملل چالش جدید برای ایران به حساب می‌آید به همین دلیل باید وزارت امور خارجه قبل از این نشست کمیته سیاسی را معین کند و رایزنی هایی را با سایر کشورها در این زمینه آغاز کند تا بتوانیم نتیجه مثبتی در این نشست کسب نماییم و با اقدامات آمریکا مقابله کنیم.

امکان دارد قطعنامه علیه ایران در این نشست تصویب شود؟

عربستان سعی می کند به هر شکلی که شده، حتی با رای پایین یک قطعنامه ای را علیه ایران تصویب کند، البته مجمع عمومی سازمان ملل به لحاظ قانونی نمی تواند ایران را تحت بند هفت سازمان ملل، قطعنامه را علیه ایران تصویب کند چرا که تصمیم‌گیری موضوع نیز به عهده شورای امنیت است و قطعنامه علیه ایران در این صورت دشوار خواهد بود چرا که چین و روسیه حق وتو دارند و قطعاً این قطعنامه را وتو خواهند کرد و به همین دلیل آمریکا نمی‌تواند در این موضوع وارد شود. از سوی دگیر مجمع عمومی سازمان ملل اگر مصوبه ای را علیه ایران تصویب کند با کشورهای هم پیمان خودش خواهد بود که فقط جنبه اجباری داشته و جنبه اجرایی ندارد چرا که همه کشورها با او هم پیمان نخواهند شد.

در مورد حضور رئیس جمهوری کشورمان نیز، به نظر بنده آقای روحانی قطعا در این اجلاس شرکت می کند. به هر حال نتایج این اجلاس بسیار تاثیرگذار خواهد بود و امیدواریم ایران بتواند تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از این اجلاس انجام دهد و اجازه ندهد تا ترامپ و شرکایش علیه ایران اقدامی بکنند و از این فرصت استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۷۳۹۴۰۹:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
اصلاح طلبان قبلا می گفتند رفتارهای رادیکال ال سعود ناشی از ادبیات تهاجمی ضد غربی احمدی نژاد بوده..حالا چی شد؟ ۵ ساله که شما سر کارید و خیلی هم بچه اروم و ملوسی بودید ! سعودی و امریکا که رادیکال تر شدن!
ناشناس۵۴۷۴۷۹۱۱:۰۰:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۳
دوست عزیز اشغال سفارت عربستان تاثیر بسیار منفی داشت که زمان دولت روحانی رخ داد همون باعث خراب شدن روابط و رادیکال شدن عربستان شد
ناشناس۵۴۷۵۷۸۱۲:۲۵:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۳
ساده لوحی هم حدی دارد. لااقل دیگران را ساده لوح فرض نکنید
ناشناس۵۴۸۴۳۸۰۸:۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۴
مدیر توانا ، مدیریت ریسک دارد... نه نظاره گر
ناشناس۵۴۸۵۴۴۰۹:۲۵:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۴
با هم خوب باشین
ناشناس۵۴۷۵۰۰۱۱:۱۶:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
حمله اصلاح طلبان به سفارت و کنسولگری عربستان اشتباه بوده و اصلاح طلبان باید این موضوع را پذیرفته و ضمن عذرخواهی رسمی از کشور عربستان مسئولیت این اقدام را پذیرفته و برای همیشه از صحنه سیاسی کشور خارج شوند.
ناشناس۵۴۷۵۷۱۱۲:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۳
فازت چیه؟!
ناشناس۵۴۷۷۲۱۱۴:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۳
حمله اصلاح طلبان به سفارت عربستان؟؟؟!!! خوبه هر کاری اصولگرایان انجام می دهند ر گردن اصلاح طلبان می اندازند..
ناشناس۵۴۷۷۲۵۱۴:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
اصلاح طلبان که به سفارت عربستان حمله نکردن دوست عزیز .واقعا تعجب می کنم از شما
ناشناس۵۴۸۰۸۵۲۰:۴۱:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
جالبه هرجا خرابکاری می کنین میندازین گردن اصلاح طلبا !!
ناشناس۵۴۸۳۰۱۰۰:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۴
علیزاده در من و تو خیلی خوب توضیح داد. ایران هیچگاه به اندازه اکنون در تاریخ بعد از هخامنشی مقتدر نبوده و از مدیترانه تا هرات در حتی یمن تحت سیطره ایران است. عربستان هم مشکلش همین است. اگر ایران یمن را بگیرد ابرقدرت منطقه خواهد شد.
ناشناس۵۴۸۴۳۲۰۸:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۴
فرق نمیکنه اصلاح طلب اصول گرا... اول پرودگار متعال و بعد مدیریت هوشمند که فعلا این دو گروه باید برسند به این نقطه اول خدا ... بعد مردم...
از سار کاشان۵۴۷۳۹۸۰۹:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۳
نطق قدرتمندانه و منطقی ریاست محترم جمهوری ، درسی بزرگی به ترامپ خواهد داد . دشمن نادان بهترین تریبون را در اختیار ایران گذاشته که باید نهایت بهره برداری را نمود .
ناشناس۵۴۷۴۷۳۱۰:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۳
نطق های روحانی ،کلی است در باره صلح جهانی و.. است که معمولا این نوع نطق ها در سازمان ملل ، ثابته و رسانه ها هم توجهی به کلیات ندارند..
ناشناس۵۴۷۵۲۸۱۱:۴۳:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۳
بیشتر این نطق ها رویکرد داخلی و برای داخل ایران است . نتها کسی که نطق وی مورد توجه قرار گرفت اسمش رو نبر بود.
ناشناس۵۴۷۵۱۴۱۱:۲۷:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۳
خجالت نکشید روسیه هم برای منافعش جبران نفت تحریمی ایران را همگام با عربستان زحمتش را تقبل خواهد کرد
ناشناس۵۴۷۵۱۷۱۱:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۳
خدا کند رئیس جمهور محترم در سازمان ملل از نقطه ضعف ومظلوم نمایی صحبت نکند چون طرف مقابل (ترامپ) یک شیطان به تمام معناست مظلومیت سرش نمیشود وضعف ایران را میخواهد . رئیس جمهور باید با تمام اقتدار تک تک خلافها وجنایتهای که آمریکا درمنطقه در طول سالها مرتکب شده صریحا وبدون ملاحظه بیان کند
ناشناس۵۴۷۷۲۷۱۴:۱۳:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۳
ای سخنرانی های سازمان ملل فاقد هر گونه اهمیتی است و ارزشی ندارد زیاد از این سخنراتمی های بی فایده دیده شده
ناشناس۵۴۷۶۱۷۱۲:۴۴:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۳
این اظهارت سخنگوئی جزب دم.کرات توهین به شعور ملت کرد است. چطور ممکن است افرادی با اسحله و تشکیلات بخواهند به کشور خود حمله نظامی نمایند و هم وطن خود را بکشند و مسئولین کشور کاری به این افراد نداشته باشندو حزب دموکرات هم به ان ها پناه دهد.ایا کدام کشوری چنین پناهنده های را در کشور مجاور خود می پذیرد. این معارضان یا باید از مرز های ایران 2000 کلیو متر باید فاصله بگیرند یا باید با تمام قدرت نابود شوند. ایا انگلیس تشکیلات مسلحه ای در فرانسه بر علیه خودر امی پذیرذ .
ناشناس۵۴۸۶۳۱۱۰:۱۳:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۴
قطعنامه ها کاغذپاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریمها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برایش تصویب نمی شود تحت تحریم است .
ناشناس۵۴۹۷۳۱۱۹:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۴
دزدان داخلی مشکل جامعه!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین