زمزمه‌هایی از تغییرات در جریان اصلاحات

گروه سیاسی الف،   3970323077

سه اظهار موضع از سوی چهره های اصلاح طلب در روز گذشته نشان از قریب الوقوع بودن تغییرات در ساختارهای تصمیم گیری در این جریان دارد.

ابتدا موسوی لاری درباره پارلمان اصلاحات اعلام کرد که این نهاد به عنوان نهادبالادستیِ شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان فعالیت می کند، سپس 100 چهره جوان اصلاح طلب در نامه ای به رئیس دولت اصلاحات از هر دو مجموعه شورای سیاست گذاری و شورای هماهنگی انتقاد و ایده «نهاد اصلاحات» را مطرح کردند و در نهایت رسولی عضو شورای شهر به ماجرای کشدار اظهارنظر سیدمحمدخاتمی درباره عارف واکنش نشان داد. موسوی لاری نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره طرحی که به تازگی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با عنوان "پارلمان اصلاحات" به‌تصویب رسید، تاکید کرد که این پارلمان، به‌عنوان نهاد بالادستیِ شورای سیاست گذاری کارش را شروع می‌کند. حجت‌الاسلام موسوی لاری این مطلب را به تسنیم گفته است. او همچنین قید کرده که برخی افراد در شورای عالی ممکن است تغییر کنند.

پارلمان اصلاحات از کجا کلید خورد؟
سوالی که از موسوی لاری پرسیده شده مربوط به طرحی است که سال گذشته از طرف مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به‌نام "پارلمان اصلاحات" ارائه شد تا جایگزین شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شود. چیزی شبیه «جمنا» که اصولگرایان ایجاد کرده اند. کواکبیان آذر ماه سال گذشته این طرح را به رئیس دولت اصلاحات عرضه کرده بود. احمد حکیمی پور، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات 15 بهمن 96 از تصویب کلیات طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی خبر داده بود. به گفته او قرار بود کمیته سیاسی شورای هماهنگی با جمع آوری نظرات اعضا، طرح را تکمیل کند. پیشتر شکوهی عضو شورای مرکزی مردم سالاری از برگزاری نخستین اجلاسیه پارلمان اصلاحات در دوم خرداد امسال خبر داده بود. او حتی اعلام کرده بود که 4000 نفر از ۵۰ حزب اصلاح‌طلب به عنوان مجمع عمومی، در اولین اجلاسیه پارلمان اصلاحات حضور خواهند داشت. بیشتر چهره هایی که تاکنون درباره پارلمان اصلاحات صحبت کرده اند، از این نهاد دفاع کرده اند. به عنوان نمونه مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هم ضمن اذعان به وجود اختلاف نظر بر سر جزئیات، اعلام کرده بود که حزب متبوعش به این مجموعه پیوسته است. با این حال افرادی مانند عبدا... ناصری نیز منتقد این ایده هستند و معتقدند به جز مشخص نبودن نمای کلی این پارلمان، این پارلمان اجرایی نیست.

منتقدان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان
مرجع اولیه تصمیمات جریان اصلاح طلبان مجموعه ای به نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. با این حال با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم شاهد تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مرکب از نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و برخی شخصیت‌های حقیقی بودیم. هم اکنون محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، ریاست این شورا را برعهده دارد. با توجه به کم شدن وزن برخی احزاب و همچنین عملکرد این شورا، برخی احزاب اصلاح طلب مانند مردم‌سالاری، اعتماد ملی و اراده ملت به این شورا انتقاد داشته اند تا جایی که در برخی حوزه های انتخابات شوراهای شهر 96 دو لیست ارائه شد.

100 فعال اصلاح طلب: نهاد ملی اصلاحات تشکیل شود
در همین حال 100 نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای به رئیس دولت اصلاحات خواستار اصلاح در جریان اصلاحات شدند. در انتهای نامه این افراد که عمدتاً فعالان سیاسی جوان اصلاح طلب یا خبرنگاران حاضر در رسانه های این جریان هستند، با انتقاد از عملکرد هر دو نهاد اصلاح طلب یعنی شورای عالی و شورای هماهنگی، پیشنهاد شده است: «در جریان شکل‌گیری دور جدید شورای‌عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، با به عضویت در آوردن چهره‌های ملی و امتحان پس داده که نماد اصلاح‌طلبی‌اند و سپردن مدیریت این شورا به یکی از شخصیت‌‌‌‌‌های مقاوم و ملی، نخست از گسترش احساس تقلیل اصلاح‌طلبی به محافظه‌کاری پیشگیری شود و در مرحله بعد به این شورا به مثابه شورایی موقت ماموریت داده شود تا زمینه را برای شکل‌گیری نهاد ملی اصلاحات به عنوان یک سامانه سیاسی وحدت‌بخش میان اصلاح‌طلبان به نحوی که بیش از پیش دموکراتیک و برآمده از روندهای انتخابی، شفاف و منطقی باشد اقدام نماید.»

رسولی: سخنان نقل شده از رئیس دولت اصلاحات را باور نمی کنم
از سویی دیگر انتقادها از محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در حالی ادامه دارد، که رسولی عضو شورای شهر تهران درباره سخنان انتقادی که به نقل از رئیس دولت اصلاحات درباره عارف مطرح شده، تاکید کرد که این سخنان را باور نمی کند. به گزارش فارس، به تازگی رئیس دولت اصلاحات در جلسه با اعضای ستاد امید مطرح کرده بود که «شخصا آقای عارف را اصلاح طلب تر از روحانی نمی‌دانم؛ عارف اصلاح‌طلب‌تر از روحانی نیست.» به گزارش باشگاه خبرنگاران، رسولی که از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف و حتی رئیس ستاد انتخاباتی او بوده، معتقد است در اصلاح‌طلبی عارف تردیدی وجود ندارد و در اصلاح‌طلب نبودن روحانی نیز شکی نیست.

حداقلی از تغییرات که قطعی است
هم اکنون دو مجموعه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به ریاست عارف و شورای هماهنگی اصلاحات به ریاست دوره ای حزب همبستگی اداره می شود. حال مطرح شدن ایده «نهاد ملی اصلاحات» و همزمان داغ شدن طرح «پارلمان اصلاحات» نشان می دهد که ساختارهای جریان اصلاح طلب دستخوش تغییراتی خواهد شد. دست کم تغییرات در برخی افراد شورای عالی سیاست گذاری و همچنین تغییر رئیس شورای هماهنگی اصلاحات و ریاست حزب اعتماد ملی قطعی است. باید دید آیا جدی شدن پارلمان اصلاحات در این میان، دو مجموعه اصلی اصلاح طلبان را دستخوش تغییرات می کند یا یک ساختار سوم به این جریان اضافه می شود؟

منبع:خراسان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین