به بهانه لغو قرارداد 10 شرکت اروپایی با ایران قراردادهایی که تلف شدند / حق فسخ و خسارت داریم یا نه؟

ناصر ایمانی،   3970320125 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
قراردادهایی که تلف شدند / حق فسخ و خسارت داریم یا نه؟

در چند هفته گذشته  چند شرکت بزرگ خارجی و البته عمدتا اروپایی مانند شرکت توتال ، سیتروئن ، رنو ، ایرباس و بویینگ و .... قراردادهایی را که طی ۲ سال اخیر(پس از توافق برجام) با ایران منعقد کرده بودند به شکل یکطرفه فسخ کرده و اعلام داشته‌اند قادر به انجام تعهدات خود نیستند . آنها دلیل  این اقدام خود را که تحریم های جدید آمریکا  اعلام کرده اند.

 سوال این است که این شرکت ها چگونه توانستند با یک اقدام خبری و اعلام در رسانه های خارجی قراردادهای خود با ایران را به شکل یک طرفه فسخ کنند؟

آیا آنها بر طبق قرارداد این امکان را داشته‌اند که هر زمان که تشخیص دادند آن را به شکل یک طرفه فسخ کنند؟

پاسخ به این سوال برای مخاطبینی که هر کدام در طول زندگی خود قراردادهایی با مقیاس متفاوت منعقد کرده‌اند و در آن با موضوع حق فسخ طرفین و پرداخت خسارت توسط فسخ کننده کاملا آشنا هستند . چه بسا قراردادهای بسیاری که به دلیل تعیین خسارت سنگین و حق فسخ برای طرفین پابرجا مانده و تداوم پیدا کرده است .چنین قواعدی در قراردادهای تجاری بین دولتها و بخش خصوصی رعایت میگردد تا  کار با استحکام و اطمینان بیشتری پیش برود .

سوال این است که آیا درقرارداد با شرکتهایی که نامشان در صدر ذکر شد چنین شرایطی وجود داشته است؟

دو احتمال  در این مورد وجود دارد:

احتمال اول: در این قراردادها چنین شرایطی به عنوان فسخ یک طرفه قرارداد پیش بینی نشده است (یعنی حق فسخ و حق خسارت پیش بینی نشده است) .

با کمال تاسف اگر این فرض درست باشد .مسوولان مربوطه باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا چنین احتمالات عقلایی و ذاتی در قراردادها نادیده گرفته شده است ؟ آن را باید ناشی از ذوق زدگی مسوولان بدانیم یا بی تجربگی آنها ؟

قطعا بی تجربگی قابل پذیرش نخواهد بود چرا که همین کشورها سالها پیش قراردادهایشان با ایران را به خاطر تبعیت از تحریمهای آمریکا و اروپا رها کرده و به کشورشان بازگشتند .چند سالی گذشت تا برجام محور توافقی جدید شد  و باز فرصتی دوباره  برای همان شرکتها فراهم گردید تا بیایند و رقبای آسیایی  را از میدان به در کنند و دست آخر هم بگویند : «توتال به قوانین احترام می‌گذارد بنابراین اگر قوانین ما را مجبور به خروج از ایران کند، ما از ایران خارج خواهیم شد.».

«باید ببینیم کنگره آمریکا چه کار می‌کند و چه مدل تحریم‌هایی را اعمال می‌کند. ما با ایران قرارداد امضا کردیم، اگر بتوانیم جلوتر برویم، خواهیم رفت، اگر نتوانیم باید متوقف شویم، کاری نمی شود کرد. » (  پویانه مدیر شرکت توتال    ۱۷/۱۰/۲۰۱۷    / یورو نیوز )

و آنان در احترام به به تحریمهای ظالمانه بار دیگر به ملت و دولت ایران پشت نموده، قراردادهایشان را پار کرده و از ایران رفتند .

و باز ما مانده ایم و سوالات بی پاسخ دیگر .

 احتمال دوم : اینکه مسوولین بگویند ما پیش بینی همه چیز را کرده بودیم. از تجربیات گذشته درس آموخته و و ضمن اینکه تمام راههای خروج یکطرفه را مسدود کرده بودیم اما برای فسخ کننده  نیز خسارات سنگینی تعیین شده بود که حالا که قرارداد را رها کرده‌اند ملزم‌اند به ایران بپردازند.

 اگر چنین است خوب است مسوولین جزییات ماجرا را به اطلاع مردم برسانند .و بگویند اگر خسارتی در بین نیست آیا قصد دارند از این شرکتها به دادگاههای بین المللی شکایت کنند یا نه؟

هر چند  هیچکدام از این شرکت هایی که  قراردادهایشان با ایران را فسخ کرده‌اند اعلام نمی کنند که ما حاضر هستیم  خسارت این فسخ را بپردازیم .

به همین دلیل احتمال اول در ذهنها تقویت می‌شود .

آقای زنگنه وزیر نفت در مصاحبه‌ای گفته بود : در صورت اجرا نکردن قرارداد آنها ضرر می بینند، اگر یک موقعی به هر دلیلی آنها نتوانند کار را انجام دهند، همه سرمایه‌گذاری که کردند همانطور می ماند تا روز بازپرداخت‌های شان که میدان باید به تولید برسد.

.... ما فقط از محل بخشی از تولید میدان بازپرداخت را انجام می دهیم. این مهمترین ضمانت است برای این‌که طرفهایی که سرمایه‌گذاری می کنند مانع هر گونه اقدامی بشوند که سرمایه گذاری آن‌ها را به خطر بیندازد. (شانا ۱۴ تیر ۱۳۹۶)

 با اقدام توتال و شاید دیگران معلوم شد که ضمانت پیش بینی شده به هیچ وجه بازدارنده نبوده عملا سرمایه گذاری آنها را به خطر نیانداخته است و بهمین دلیل خیلی سبکبال بار خود را برداشتند و رفتند .با این حال وزیر محترم نفت توضییح دهند که تا امروز توتال چه میزان سرمایه گذاری در ایران داشته که قرار است تا زمان به بار نشستن پروژه در اختیار ایران باشد؟و آیا این میتواند معدلی درست برای غرامت و خسارت تلقی شود؟

هدف نگارنده این نیست که مسئولان ذی ربط را که این قرادادها را بسته اند متهم به کوتاهی یا  تقصیر کنم  بلکه سخن بر سر این است که به مردم احترام بگذارید  و به آنان بگویید چگونه حافظ منافع ملی و منافع ملت بوده‌اید.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۰۸۹۸۰۷:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۱
پس تا چند ماه قبل میگفتید هیچ شرکتی نیومده؟
مینا۳۸۱۱۴۳۱۱:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
میگفتند شرکت سرمایه گذار واقعی نیامده شرکتهای زالوصفت و بدعهد که زیاد آمدند مثل اینها
حق الناس-رقیب هراسی۳۸۱۴۲۶۱۴:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
معنی رای حلال معلوم شد. احمدی نژاد واقعا مظلوم واقع شد. احمدی نژاد گردن اینها حق الناس دارد و روز قیامت یقه ی اینها را خواهد گرفت ، اینها (روحانی و اصلاحات و فتنه گران) تبلیغ کردند که احمدی نژاد باعث تحریم ها است و با سم پاشی و جنگ روانی و رقیب هراسی رای آوردند . دست خدا آنها را رسوا کرد و پس از اینقدر کرنش و امتیاز دادن باز هم تحریم شدیم . قبلا اگر تحریم بودیم لااقل چرخ سانتریفیوژ و عزت و اقتدارمان سر جایش بود اما الآن هم تحریم هستیم و هم نماینده مان در سازمان ملل را به آمریکا راه نمی دهند!.....
ناشناس۳۸۱۶۱۴۱۵:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
خوب الان از چی ناراحتیم؟ بزارین این زالوصفتها برن دیگه. ضمنا اگه بتونی یک شرکت غیرزالوصفت بین المللی اسم ببری جایزه داری!
ناشناس۳۸۲۳۵۰۲۳:۵۵:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
من میتونم هزاران نمونه نام ببرم در کشور که دولت شهرداری ها و سپاه تعهد انجام ندادن دیر دادن خسارت زدن به کشور ولی چون قدرت دارن من شهروند چکار میتونم بکنم در بین الملل هم همینه کشور ضعیف و بدبخت اقتصادی مثل ما وضع همینه روسیه s300 رو نداد چکار کردیم نیروگاه بوشهر رو نداد چکار کردیم اینای دیگه هم همینه
ناشناس۳۸۲۰۶۵۲۰:۰۷:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۱
اره امدند منتهی فقط بخاطره انتخابات سال 1396 امدند و الانم می روند
ناشناس۳۸۰۹۰۱۰۷:۵۶:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۱
نه پس بیایم بهشون مدال هم بدیم
ناشناس۳۸۰۹۱۱۰۸:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۱
زنگنه باید استیضاح بشه. باید یه وزیر جوان و دلسوز. و البته متواضع بیاد سرکار.
ناشناس۳۸۱۲۷۱۱۲:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
قصور و ساده نگری زنگنه به شدت محرزه.
ناشناس۳۸۱۵۹۰۱۵:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این کامنت همه جا هست... باید اعدام بشه...باید استعفا بده....باید استیضاح بشه....چقدر هم اجرایی میشه!
ناشناس۳۸۰۹۱۷۰۸:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
احتمال سوم، شرکت به چنان افلاسی رسیده بود که به ناچار و جزو پیش شرطهای طرف غربی این بوده که در صورت بازگشت مجدد تحریمها طرف غربی حق دارد که به لحاظ تامین منافع خود به صورت یکجانبه از قرارداد خارج شود.
ناشناس۳۸۰۹۷۷۰۹:۳۰:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
اتفاقا باید هدف شما متهم کردن افراد به کوتاهی و قصور در زمینه منافع ملی باشد تعارف که نداریم !
ناشناس۳۸۰۹۹۳۰۹:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
سلام اینها همه هشدارند که بیخود پول صرف سفرهای خارجی و مذاکره تیم مذاکره کننده نشود یعنی برجام کلا خود به خود از بین رفته وقتی رئیس جمهور یه کشور میگه من نمیتونم به شرکتهای کشورم دستور بدم چیکار کنند یا نکنند و شرکتها دست دوستی با امریکا میدن و پا روی تعهداتشون می گذارن یعنی همه چی کشک ...
ناشناس۳۸۱۲۰۵۱۲:۰۷:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
هدف برجام خارج شدن از ذیل فصل 7 شورای امنیت بود که با موفقیت و برای اولین بار در تاریخ با مذاکره و بدون شلیک حتی یک گلوله انجام شد آفرین به برادران دیپلمات، نیروهای سپاه و ارتش و بقیه ملت ایران که چنین حماسه ای را آفریدند و تاسف بر همه آنها که دانسته و ندانسته سنگ جلوی راه انداختند چه نماینده مجلس چه سیاستمدار خارج از گود چه کارمندی که کارش را دست انجام نداد چه معلمی که درسش را درست نداد چه تاجری که ارزش را خارج کرد و....
ناشناس۳۸۱۳۹۷۱۳:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این هدف رو شما الان تعیین کردی ؟ چون تا جایی که ما یادمونه هدف برجام برداشته شدن تحریمها و باز شدن مبادلات مالی بود . به قول روحانی ، چرخ زندگی مردم قرار بود بچرخه . اما نچرخید که هیچ ، کلا پنچر شد ...
ناشناس۳۸۱۷۵۳۱۷:۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
عجب حرف غیرمعقولی میگویید وقتی امریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست و به راحتی هر کاری میکند و اروپایی ها هم عرضه مقابله ندارند تصور کن به راحتی میتواند به ایران حمله کند و اروپاییها هم نه تنها مقابله نمیکنند بلکه همراهی هم میکنند فقط در صورتی به ایران حمله نمیکنند که از خسارت آن بترسند همینطور که تا الان به همین دلیل حمله نکردند اما با برجام قدری خیالشان راحت شد که میتوانند به جنگ فکر کنند اما اگر برجام موشکی هم از مسئولین ترسو بگیرند دیگر خیالشان کاملا راحت خواهد شد و آنوقت خدا به فریاد برسد
مرتضی۳۸۲۲۰۵۲۱:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این هم یک دروغه دیگر است مثل سایه جنگ را بردیم البته با تعبیر دیگر
ناشناس۳۸۰۹۹۶۰۹:۴۳:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
شماها که برجام را بد میدانید چرا از قراردادهای ابطال شده بخاطر آن ناراحتید؟
ناشناس۳۸۱۴۰۰۱۴:۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۱
چون ایران تمام تعهداتش رو به زور و هول هولکی انجام داد اما طرف مقابل زد زیر میز و همون مقدار کم منافع رو هم به ایران نرسوند . گرفتی جیگر جان ؟
ناشناس۳۸۱۷۵۹۱۷:۱۷:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
چرا فکر نمیکنید وفقط حرف بعضی رسانه ها را تکرار میکنید؟ از لغو قراردادها ناراحت نیستیم از این ناراحتیم که مسئولین و بعضی مردم آرزوهایشان را در سرابی دنبال میکردند و تصور میکردند با این شرکتها و کشورها به نتیجه میرسیم و با این فکر خام عوض اینکه به شرکتهای داخلی بهای بیشتری بدهند و نتیجه بگیرند چند سال کشور را معطل نگه داشتند و در دنیای صنعتی امروز که به شدت رقابت وجود دارد اگر چند ماه شرکتی عقب بماند شاید دیگر نتواند خود را به رقبای خود برساند چه برسد به اینکه چند سال عقب نگه داشته شود
ایران اسلامی آباد۳۸۱۰۰۴۰۹:۵۱:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۱
الف عزیز مشکل اینه که (بعضی) مسئولین ما کشورمون رو خیلی دست کم گرفتند و حاضرند با هرقیمتی برندهای جهانی در ایران حضور پیدا کنند (حتی به قیمت عقد قراردادهای بدون بند خسارت فسخ) ، در حالی که اگر کمی خودباوری داشته باشیم و تلاش میکردیم (بی تحرکی در کشور بیداد میکند) میتوانستیم قراردادهای بلند مدت زیادی با کشورهای متفاوت در همین 2 سال امضا میکردیم که خروجش اشک طرف خارجی را در می آوورد...همین است که رهبری می فرمایند ما می توانیم را برخی مسئولین باور ندارند (و برخی از قشرهای جامعه) همان ها که برای برند های خارجی(بعضا فوق العاده بی کیفیت) صف میکشند اما جنس داخلی با کیفیت را بدلیل ایرانی بودن رد میکنند
ناشناس۳۸۱۰۲۵۱۰:۰۷:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۱
دلیل سوم:مسولان ما راهی جز بستن قرارداد بدون خسارت فسخ نداشتند و در واقع ریسک کردند که نگرفت
محسن۳۸۱۰۳۷۱۰:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
از دو حال خارج نیست.یا خیانت یا حماقت
ناشناس۳۸۱۱۱۴۱۱:۲۱:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
و شایدهم هر دو حالت
ناشناس۳۸۱۰۴۵۱۰:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
آقا اینا به زور اومدن..حالا شما میگی چرا فلان بند رو نگذاشتید؟؟؟.....
علی 671۳۸۱۰۷۸۱۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
در این دولت اگر به تمام وزن کشور خسارت وارد شود و منابع نابود شود و ضرر های هنگفت وارد شود نه کسی خسارت می دهد و نه عذر خواهی می کند ونه استعفا می دهند .همین است که هست .میخواهید بخو اهید و نمی خواهید هم نخواهید .همینه .و السلام
شاهرخ۳۸۱۱۸۶۱۱:۵۶:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
به نظرم حتی اگه در قرارداد ضرر و زیان هم نوشته شده باشه و حتی بشه مثلا توتال رو مجبور کرد به پرداخت زیان باید به این فکر کرد که تبعات کوتاه مدت و بلند مدت این اتفاق در صنعت نفت چیه؟؟؟؟؟؟ کشور های جهان سوم مثل ما با اونکه در نفت سابقه طولانی دارن ولی از بی تدبیری حتی یک پیمانکار داخلی ارزنده بین المللی وقتی نداشته باشن مجبورن به هر سازی که پیمانکاران بزرگ می زنن برقصن...الان چرا هند ویا سنگاپور که هیچ نفتی ندارن بایدپیمانکار دست بالایی داشته باشن ولی ما بعد 100سال سابقه نفتی نداشته باشیم؟؟؟؟؟...... زمانی آدم می تونه رجز بخونه که یا خودش توانمند باشه یا گزینه جایگزین قطعی تو چنته داشته باشه........با این شرایط ما محکوم به تبعیت هستیم چه خوشمون بیاد یا نیاد پس بیخود ادای آدمهای حق به جانب رو در نیاریم.....
ناشناس۳۸۱۲۶۶۱۲:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
تگرگ امدو میوه های برجام را نرسیده برد. من نمیفهمم عده ای از هموطنان ماها رو دشمن خودشون میدونن واسه چیه .برادر من بحث اعتماد و منفعت طلبیه در جهان امروز ما عرض کردیم نمیشه به اینها اعتماد کرد باید شرایط رو محکمتر بست شما گفتید امضای کری تضمین است الان هم خود جان کری میگه دغدغه های رهبر ایران بحق بود . این یعنی ما خوشحالیم ؟ چه خوشحالی داره . اگه به جنگه که بیشتر ماها میریم اما نگید ما از جنگ خوشمون میاد کیه نفهمه خسارات جنگ رو
ناشناس۳۸۱۲۸۸۱۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
خسارت؟ بگو خروس قندی!!
ناشناس۳۸۱۳۴۰۱۳:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
برجام از بین رفته و قیمت خودرو مسکن دلار و سکه به شدت در حال افزایش است . دلواپس ها که می گفتن برجام هیچ چه پاسخی دارن ؟
ناشناس۳۸۱۴۰۹۱۴:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
برجام رو میبندن ، شماها میرقصین . برجام رو پاره میکنن ، شماها مدعی میشین . چجور شترگاوپلنگ هایی هستین شما که همیشه وقاحتتون سر جاشه ؟ بجز کدخداپرستی ، شغل دیگه ای هم دارین ؟
ناشناس۳۸۱۶۵۶۱۶:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
چون یه بار با بازی با دلار و سکه و ... تونستن امتیازهای درشتی ازمون بگیرن، دوباره بازی رو از سر گرفتن تا کم کم همه چی رو بگیرن. بازی دلار از قبل عیده که هنوز برجام بود! حالا ماییم که اینبار یا مقاومت می کنیم یا دوباره تن به ذلت میدیم.
ناشناس۳۸۱۵۹۵۱۵:۴۹:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این عطشی که اصلاحتلبا برای دیدن روی غربی ها داشتن همه چی رو فراموش کردن
ناشناس۳۸۱۶۵۱۱۶:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
در همه قراردادهای بین المللی، حتی در همه قراردادهای داخل ایران، حتی در «شرایط عمومی پیمان»، بندی هست به نام «فورس ماژور» با این مضمون که «اگر پدیده ای خارج از اراده و کنترل طرفین مانع از اجرای قرارداد شود، هیچ یک نمی تواند ادعایی علیه دیگری داشته باشد.» مثلاً: اگر دولت ایران زمینی را برای اجرای یک پروژه در اختیار یک شرکت آلمانی گذاشت، اما به دلیل زلزله و رانش زمین، آن منطقه از بین رفت، شرکت آلمانی نمی تواند طلب خسارت کند. طبیعتاً «تصمیم رئیس جمهور آمریکا» یا «قطع نامه سازمان ملل متحد» یا ... هم مشخصاً خارج از اراده و کنترل یک شرکت خودروساز کره ای یا فرانسوی است! بنابراین این تصور که آنها می پذیرند بابت این شرایط خسارت بدهند، ساده انگارانه است! ربطی هم به ایران ندارد، هیچ شرکت کره ای در هیچ قراردادی با دولت آلمان هم نمی پذیرد که چنین بندی در قراردادش باشد! در مورد قرارداد معروف با توتال: لطفاً با مخاطب صادق باشید، تعهدی که توتال برای استفاده از تکنولوژی جلوگیری از افت فشاز مخزن داده بود، کاری نیست که از عهده هیچ شرکت ایرانی و یا حتی همین CNPC چین بر بیاد. توتال پنجمین ابرکامپیوتر بزرگ تجاری جهان را داراست و تازه با همین ابرکامپیوتر چند میلیارد دلاری، مدل سازی چنین پروژه ای ماهها به طول خواهد انجامید! (تازه با فرض اینکه دانش فنی اش موجود باشد که ما و چینی ها نداریم). حالا هم که توتال خارج شده است، طی 5 تا 10 سال آینده ما نه تنها در فاز 11 بلکه در تمام فازهای پارس جنوبی با مشکل افت فشار مخزن روبرو می شویم و دوباره قافله را به قطری ها می بازیم!
ناشناس۳۸۱۶۸۱۱۶:۳۷:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
شرایط قراردادها را همیشه واقعیت های مربوط به طرفین مشخص میکنه. شما نباید توقع داشته باشی مثلا توتال یا هر شرکت دیگه قراردادی رو قبول کنه با ایران ببنده که ضرر ناشی از تحریم رو قبول کنه. حتما شرایطی رو توی قرار داد گذاشته که ضرر نکنه. اگر قرار بود ما تعیین کننده شرایط قرارداد باشیم و قرار داد طوری می بود که ضرر ناشی از بازگشت تحریم متوجه شرکت خارجی باشد مطمئن باشید هیچ شرکت خارجی حاضر به قبول چنین قراردادی نمیشد.
ناشناس۳۸۱۹۸۲۱۹:۳۶:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۱
فریب خوردیم؟
ناشناس۳۸۲۱۴۶۲۱:۱۶:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۱
هنوز عده ای گمان میکنند که شرکت های معتبر نفتی در پشت درب وزارت نفت برای انعقاد قرار داد صف بسته اند و این ما هستیم که میتوانیم شرایط خودرا به ایشان تحمیل کنیم حال آنکه واقعیت درست خلاف آنست این ما هستیم که باید با پیشنهاد هائی به ایشان انگیزه ورود به ایران را بدهیم . آیا عراق چوب حراج به منابع نفت خود زده فقط به لیست کمپانی هائیکه در عراق مشغولند نگاهی بیاندازیم به دومین صادر کننده نفت تبدیل شده .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین