نشریه آمریکایی بررسی کرد؛ کسی که مانع توافق ترامپ با کره شمالی است

گروه جهان الف،   3970231107

یک رسانه آمریکایی به بررسی این مساله پرداخته است که آیا جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بزرگترین مانع برای دستیابی ترامپ به توافق نهایی با کره شمالی است؟

به گزارش تسنیم به نقل از پلیتیکو، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار توافق با کره شمالی است ولی جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصور می کند که نمی توان با کره شمالی به یک توافق دست یافت.

مواضع سختگیرانه اخیر کره شمالی علیه آمریکا و به خصوص اظهارات نفرت انگیز جان بولتون نشانگر عمق تنش در دولت ترامپ است، آن هم در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا به دنبال توافق هسته ای با کره شمالی است و امیدوار است تا از این طریق شاید برنده جایزه صلح نوبل شود.

پلیتیکو در ادامه نوشت: بولتون بر این باور است که کره شمالی به صورت داوطلبانه تسلیحات اتمی اش را تسلیم نخواهد کرد و راهبردهای گذشته دیپلماتیک آمریکا در برخورد با کره شمالی را مایه شرمساری ارزیابی کرده است.

ترامپ نیز معتقد است که آمریکا طی دهه های گذشته به توافقات وحشتناکی دست یافته است. وی با موضع شدید و انتقادی بولتون در قبال توافق هسته ای ایران هم نظر است، توافقی که ترامپ به تازگی از آن خارج شده است. ولی در خصوص کره شمالی، حتی برخی از حامیان ترامپ بر این باورند که رئیس جمهور مایل به دستیابی به توافق با کره شمالی است تا برای او منافع سیاسی زیادی به همراه داشته باشد.

ولی سئوال اصلی این است که آیا ترامپ و بولتون می توانند به یک تعادل سازنده دست یابند یا اینکه آنها برای حل و فصل یکی از مهمترین تجربیات سیاسی در تاریخ آمریکا دچار اختلاف نظر می شوند.

لورا روزنبرگر مقام سابق شورای امنیت ملی اوباما که از مذاکره کنندگان دولت بوش با کره شمالی بوده است، در این باره گفت: محاسبات مربوط به کره شمالی نشان می دهد که یک شکاف بین ترامپ و بولتون وجود دارد. ترامپ خواستار پایان جنگ کره و دستیابی به توافق هسته ای با پیونگ یانگ است ولی بولتون دیدگاه سختگیرانه ای در قبال مساله خلع سلاح دارد.

روزنبرگر و سایرین بر این باورند که اظهارات انتقادآمیز یک دیپلمات ارشد کره شمالی در روز سه شنبه مشخصا بر روی بولتون متمرکز بوده و این مقام کره شمالی از انتقاد مستقیم از ترامپ خودداری کرده است.

رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است 22 خردادماه در سنگاپور دیدار کنند.

بولتون برای مقام های کره شمالی ناشناخته نیست: در اوت 2003 میلادی، یک رسانه خبری کره شمالی در مطلبی بولتون را یک آدم پست فطرت با شرایط خاص روحی و روانی توصیف و اعلام کرد که کره شمالی با بولتون به توافق نخواهد رسید. بولتون مذاکره کننده ارشد کنترل تسلیحات در دولت بوش بوده است.

این مطلب رسانه خبری کره شمالی واکنشی به اصرار بولتون به برچیده شدن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی در آن زمان بوده، بدون اینکه آمریکا امتیاز و پاداشی را به پیونگ یانگ بدهد.

بولتون در کتابش در سال 2007 میلادی تحت عنوان "تسلیم یک گزینه نیست" نوشته است که کره شمالی تنها ایالات متحده را به میز مذاکره دعوت می کند تا امتیازات کوتاه مدت بگیرد و با زمان بازی کند. کره شمالی بارها این بازی را با موفقیت انجام داده است و دلایل زیادی وجود دارد که معتقد باشیم در آینده نیز همین کار را انجام خواهد داد.

یک مقام سابق دولت بوش در این باره گفت: مقام های کره شمالی از ترامپ سوء استفاده می کنند، کسی که سابقه تاریخی این گونه رفتارهای پیونگ یانگ را نمی داند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین