توضیح مصباحی‌مقدم درباره دیدار جامعه روحانیت با حسن روحانی/اساسنامه جامعه روحانیت مبارز تغییر کرد

گروه سیاسی الف،   3970231095

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تصویب اساسنامه جدید جامعه روحانیت مبارز خبر داد و گفت: دبیرکل در مجمع عمومی مشخص می‌شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه برگزار شد از به تصویب رسیدن اساسنامه جدید خبر داد و اظهار داشت: ما معمولاً هر 10 سال یک‌بار در اساسنامه جامعه روحانیت بازنگری می‌کنیم و آخرین بازنگری در این زمینه مربوطه به سال 86 بوده است.

مصباحی مقدم بابیان اینکه اساسنامه جدید در اردیبهشت‌ماه به تصویب رسیده و تغییراتی در آن رخ‌داده که حائز اهمیت است، افزود: در این اساسنامه اهداف تشکیل جامعه تغییرات اندکی داشته و در کار ویژه آن تامل شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت ادامه داد: در اساسنامه جدید طبق تعریفی که مشخص‌شده جامعه روحانیت نهادی،‌انقلابی، فرهنگی، سیاسی،‌ روحانی،‌مردم و مستقل و فراجناحی است که به‌منظور از حفاظت از اصول و ارزش‌های اسلامی فعالیت می‌کند و درواقع کار ویژه آن حفاظت از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی است.

وی بابیان اینکه در سال 1356 و قبل از آغاز انقلاب جامعه روحانیت تشکیل شد،‌تصریح کرد: وظایف جدید جامعه روحانیت در 8 بند موردبررسی قرارگرفته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ساماندهی روحانیت شیعه، تحکیم مبانی انقلاب اسلامی، حمایت همه‌جانبه از اندیشه سیاسی و اجتماعی امام و رهبری، گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات فکری، هدایت مردم و گروه‌های فعال فرهنگی، نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و نقد عالمانه،‌ارتباط با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و تعامل مثبت و سازنده با پیروان ادیان الهی اشاره کرد.

مصباحی مقدم در ادامه به تشریح ارکان جدید جامعه روحانیت پرداخت و اظهار داشت: در ارکان جدید، هیئت موسس، شورای مرکزی، مجمع عمومی، شورای استان، شورای شهر، شورای منطقه و شورای داوری فعال خواهند بود.

سخنگوی جامعه روحانیت بابیان اینکه یک هیئت موسس پیش‌ازاین بنیانگذار جامعه روحانیت بوده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توان به آیات مطهری، بهشتی، مفتح، باهنر و شهید شاه‌آبادی و بزرگانی همچون مهدوی کنی، موسوی اردبیلی، رفسنجانی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد.

وی‌ ادامه داد: امروز ما در جامعه روحانیت جانشینان هیئت موسس راداریم که این هیئت موسس فعالی،‌اعضای کنونی شورای مرکزی و متشکل از 23 نفر هستند که در صورت فوت یا برکناری هر یک از اعضای موسس، فردی جایگزین می‌شود.

مصباحی مقدم شورای مرکزی جامعه روحانیت را جزئی از ترکیب آینده عنوان کرد و گفت: شورای مرکزی جدید متشکل از سه گروه خواهد بود؛ گروه هیئت موسس که کمتر از 20 نفر است، گروهی از هر استان که بعد از انتخابات مشخص می‌شود و حداقل یک نفر خواهد بود و گروه سوم نیز شورای مناطق هستند که در تهران تشکیل‌شده و از هر شورای منطقه یک عضو در شورای مرکزی حضور پیدا می‌کند.

سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرد: در ساختار جدید شورای مرکزی گسترش خواهد یافت و ترکیب آن حداقل 20 نفر از اعضای قدیمی و نمایندگان انتخاب‌شده از شورای استان‌ها و شورای مناطق تهران هستند.

وی شورای مرکزی جامعه روحانیت را بالاترین رکن پس از هیئت موسس عنوان کرد و گفت: شورای مرکزی حداقل با دوسوم اعضا رسمیت خواهد داشت و رئیس شورای مرکزی برای مدت دو سال توسط اعضا انتخاب می‌شود، البته ما نایب‌رئیس و دبیر نیز خواهیم داشت.

مصباحی مقدم بابیان اینکه شورای مرکزی جامعه روحانیت حداقل به‌صورت ماهانه یک جلسه برگزار می‌کند و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی‌های آن با پیشنهاد دبیرکل برعهده شورای مرکزی است، افزود: تصویب برنامه‌وبودجه، تعیین و نصب شورای سه‌نفره داوری برای سه سال، نظارت از طریق هیئت بازرسی ازجمله وظایف آن خواهد بود.

سخنگوی جامعه روحانیت در تشریح کارکرد مجمع عمومی جامعه روحانیت اظهار داشت: نمایندگان شورای استان‌ها، شهرها و مناطق تهران،‌اعضای این مجمع هستند که باید هر دو سال یک‌بار نشست خود را برگزار کند و ازجمله وظایف آن انتخاب دبیرکل از بین نامزدها و همچنین تایید پیشنهاد‌های شورای مرکزی همچون تایید نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

وی بابیان اینکه ائمه جماعات، وعاظ و بانوان روحانی می‌توانند به‌صورت تشکل‌های وابسته با جامعه روحانیت همکاری کنند، به تشریح کارکرد شورای استان پرداخت و ادامه داد: دبیرکل از بین اعضای شورای مرکزی و با تصویب مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.

مصباحی مقدم یادآور شد: ما یک دبیرکل موقت پیش‌بینی کرده‌ایم که برای یک سال توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شود تا مقدمات برگزاری مجمع عمومی در این‌یک سال را فراهم کند، ازاین‌رو دبیرکل اصلی توسط مجمع عمومی برگزیده خواهد شد.

سخنگوی جامعه روحانیت با اشاره به فعالیت کمیته سیاسی جامعه روحانیت، آن را متشکل از 9 نفر دانست که 5 نفر آن باید حداقل عضو شورای مرکزی باشند و گفت: وظیفه این کمیته رصد رخدادهای داخلی و خارجی مرتبط با کشور و امت اسلامی و اتخاذ سیاست‌های لازم است.

وی ضمن تشریح وظایف معاونت فرهنگی و معاونت تشکیلات جامعه روحانیت، به توضیح درباره شورای داوری پرداخت گفت:‌ این شورا مسئول رسیدگی به شکایات ازجمله شکایات اعضا به روند امور جامعه روحانیت و شکایت افراد خارج از جامعه از افراد تشکل است.

مصباحی مقدم همچنین تصریح کرد: منابع مالی جامعه روحانیت منطبق بر حق عضویت اعضا، وجوه شرعی، هدایا و کمک افراد حقیقی و حقوقی و کمک‌های مقام رهبری و سایر مراجع است.

سخنگوی جامعه روحانیت همچنین یادآور شد:‌ انحلال جامعه روحانیت با تصویب سه‌چهارم از اعضای جامعه روحانیت صورت می‌گیرد و سپس کلیه اموال و اسناد در اختیار ولی‌فقیه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: این اساسنامه در 39 ماده و 135 بند در 18 اردیبهشت توسط هیئت موسس مصوب شده است.

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: هنوز دبیرکل موقت تعیین نشده است اما در اولین جلسه شورای مرکزی این موضوع مشخص می‌شود و افرادی نیز برای این کار تعیین‌شده‌اند.

سخنگوی جامعه روحانیت بابیان اینکه ما خود را هم‌عرض احزاب نمی‌دانیم و هیچ‌گاه به دنبال تشکیل دولت و کسب قدرت نبوده‌ایم، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دیدار با رئیس‌جمهور توضیح داد: پس از دیدار سال گذشته ما دیدار دیگری با رئیس‌جمهور نداشتیم و شورای مرکزی نیز در فکر جلسه دیگری با وی نبوده است.

وی در خصوص گفتگوی ملی که مورد سوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت اظهار داشت: این موضوع در جامعه روحانیت بحث نشده اما بنده باشخصیت‌های قابل‌توجهی همچون آقایان ابطحی، انصاری و صوفی گفتگو و با آقای زیباکلام نیز مناظره کرده‌ام، بنابراین اصل گفتگو بسیار مهم است و ما باید باهم ارتباطات سیاسی برقرار و وحدت ملی را دنبال کنیم.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین