چرا بهترین ارتش جهان نمی تواند در جنگ هایش پیروز شود؟

پایگاه اینترنتی آنتی وار،   3970212103 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

حدود ده سال پیش در ژوییه سال 2009 ، از جنگ آمریکا در افغانستان چندین سال می گذشت و دستاورد چندانی به دست نیامده بود. تیتر خبرها در آن زمان از ورود تفنگداران دریایی آمریکا به استان هلمند و طراحی و اجرای بزرگترین حملات علیه طالبان در طول پنج سال گذشته حکایت داشت.

چرا بهترین ارتش جهان نمی تواند در جنگ هایش پیروز شود؟

 تقریباً 17 سال پس از آغاز جنگ واشنگتن علیه تروریسم، باز هم به نظر می رسد همه چیز در اول راه خود قرار دارد. حدود ده سال پیش در ژوییه سال 2009 ، از جنگ آمریکا در افغانستان چندین سال می گذشت و دستاورد چندانی به دست نیامده بود. تیتر خبرها در آن زمان از ورود تفنگداران دریایی آمریکا به استان هلمند و طراحی و اجرای بزرگترین حملات علیه طالبان در طول پنج سال گذشته حکایت داشت.

آن حمله در نخستین سال تصدی اوباما بر سمت ریاست جمهوری آمریکا و در شرایطی صورت گرفت که دولت بوش هشت سال قبل از آن اعلام کرده بود افغانستان آزاد شده است. تا پاییز سال 2014 پس از پنج سال نبرد با طالبان که به کشته شدن صدها آمریکایی انجامید ، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند. باز هم دولتی فاسد بر جا ماند با نیروهای امنیتی ناکارامد افغان و به تدریج بخشهای اعظم استان هلمند بار دیگر به تصرف طالبان و زیر کشت مزارع خشخاش در آمد. 


در ژانویه سال 2017 نیز شاهد انتشار تیتر اخباری مشابه بودیم: نفنگداران دریایی آمریکا بار دیگر به هلمند باز می گردند. در سال 2018 نیز گزارش ها از اعزام شمار دیگری از نیروهای آمریکایی به افغانستان حکایت داشت. اینجا یک سئوال مهم پیش می آید:‌ اگر آمریکایی ها راست می گویند که قویترین کشور جهان هستند و آنگونه که ترامپ ادعا می کند قدرتمندترین ارتش جهان را در اختیار دارند، آیا پایان دادن به جنگ و درگیری و شکست دادن دشمنانی که منابع جنگی آنان به اندازه کسر کوچکی از بودجه نظامی آمریکاست، باید تا این حد سخت و دشوار باشد که شانزده سال طول بکشد؟ 


اگر رهبران سیاسی و نظامی آمریکا و افکار عمومی این کشور خاطرات جنگ ویتنام را صادقانه به یاد می آوردند،‌ آیا آمریکا در قبال چالش هایی که در قرن کنونی با آن روبرو است، رویکردی به مراتب هوشمندانه تر و سازنده تر در پیش نمی گرفت؟‌ به عبارت دیگر دکترینی که پای نسل های بعدی نظامیان آمریکایی را به افغانستان و عراق کشاند، بر چه اصلی استوار بود؟‌


جهان در سال 2018 به شدت با جهان در نیم قرن پیش فرق می کند. ویتنام، افغانستان و عراق کشورهای بسیار متفاوتی هستند و شرایط جنگ در هر یک از این کشورها با دیگری تفاوت دارد. ارتش آمریکا امروز تقریبا هیچ شباهتی به نیروهای آمریکایی که در ویتنام جنگیدند، ندارند. هدف آمریکایی ها از جنگ در این کشورها - یعنی روی کار آوردن یک رژیم محلی با ثبات که قادر به دفاع موثر از خود باشد و از دید شهروندانش مشروع به نظر آید و با منافع آمریکا مشکلی نداشته باشد - به هیچ وجه محقق نشده است. 


همانطور که همواره شاهد بوده ایم، توصیف مسئله از حل خود آن به مراتب آسان تر است. حل مسئله مستلزم تغییر عمیق در ساختار های ریشه دار و باورهاست. ما همواره به ازای درک ناقص خود از جنگ و شرایط واقعی حاکم بر جهان بهای سنگینی پرداخته ایم. ناتوانی از گرفتن درس عبرت از این جنگ ها، حتی اگر مثل امروز خیلی دیر شده باشد، تنها باعث خواهد شد هزینه تاوانی که می پردازیم به مراتب سنگین تر شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۳۱۵۱۸:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۱۲
چون متجاوز است...
ناشناس۳۲۶۵۶۱۰۱:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۱۳
آمریکا که افغانستان را گرفت و جکومت طالبان را در انجا سرنگون کرد !
ناشناس۳۲۷۵۴۷۲۳:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۱۳
و تولید خشخاش و تریاک را چندین برابر کرد... آیا امروز افغانستان امن است؟؟؟
ناشناس۳۲۶۳۲۵۱۹:۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۱۲
این مقاله بدون توافق در مورد گزاره "پیروزی در جنگ" به خودی خود مفهومی نداره. آیا پیروزی به معنی نابودی مردم اون کشوره یا ساختار سیاسیش یا رژیمش یا ارتشش یا ...؟
ناشناس۳۲۶۳۳۶۱۹:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۱۲
بستگی به تعریف شما از پیروزی داره، همه جنگ ها برای پیروزی طراحی نمیشوند. به عنوان مثال "فرسایش" توان مقابل میتونه یک هدف استراتژیک و موثرتر از سرنگونی ناگهانی باشه.
ناشناس۳۲۶۶۰۵۰۴:۴۰:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۱۳
درست مثل شوروی که به دلیل هزینه سنگین نظامی در اوج قدرت نظامی فروپاشید
محمد ق۳۲۶۶۸۰۰۸:۵۵:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۱۳
پیروزی تعریف مشخص داره خودت رو گول نزن وقتی قبل از جنگ هدفی رو مشخص میکنی و بهش نمیرسی شکست خوردی همونطور که ارتش ایالات متحده طی بیست سال گذشته خورده
ناشناس۳۲۶۳۴۵۱۹:۵۳:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۱۲
چون نمی خواهد و ادامه این جنگها برایش پرسود است
ناشناس۳۲۶۳۶۴۲۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۱۲
ولی تا دلتان بخواهد بشدت و زیربنایی خسارت میزند.
ناشناس۳۲۶۴۴۸۲۲:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۱۲
هدف از پیروزی، اشغال اون کشور نه پیروزی نظامی، هدف نهایی استعمار
پیما۳۲۶۴۹۲۲۳:۲۳:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۱۲
معمولا تو استراتژی های جنگی هیچ وقت نابودی کامل راه حل درست نیست. اینجور سیاست مدارها فقط دشمن خودشون رو ضعیف و محاصره میکنن اما هیچ وقت نابودش نمیکنن.
ناشناس۳۲۶۴۹۸۲۳:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۱۲
فکر کنم هدف امریکا از جنگ متفاوت با پیش فرض ذهن شماست ... امریکا میخواست از رشد و پیشرفت اون کشورها جلوگیری کنه که موفق شد ... از اولشم هدف دیگه ای نداشت حتی در جنگ ایران عراقم پیروز امریکا بود چون از اولشم نمیخواست یک طرف پیروز جنگ باشه ... هدفش یعنی ویرانی دو کشور بود که بهس رسید... همین الانم در سوریه و عراق و ... فقط در حدی دخالت میکنه که توازن بین طرفین درگیری برقرار بمونه ... البته که توی رسانه ها نمیتونه بگه هدفم اینه... از شما بعیده ...
ناشناس۳۲۶۵۳۱۰۰:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۱۳
به نظرم خوب تحلیل نکردین. چون هر کشوری توان هفده سال جنگیدن با داشتن قدرت اقتصادی و سیاسی همزمان رو نداره. حتی اروپا یا کشورهای دیگه که قدرت های برتر نظامی و اقتصادی دنیای امروزه ان.
فرهنگی بازنشسته۳۲۶۵۴۱۰۰:۳۵:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱۳
وحشتناک ویران می کنندکه تاصدسال دیگرروی آبادی نبینندمردم این کشورهاپیروزی معنای دیگری هم دارد؟
ابراهیم۳۲۶۵۶۶۰۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۱۳
دلیلش این است به کشورهایی حمله کرده که جان انسانها در آنها بی ارزشترین چیز است شما اگر یک میلیون یمنی . افغانی .عراقی را هم بکشی آب از آب تکان نمیخورد کدام کارخانه طالبان را میخواهی بزنی کدام تاسیساتش را میخواهی نابود بکنی.
مثبت نگر۳۲۶۶۰۹۰۵:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۱۳
اصلا موافق نیستم
ناشناس۳۲۶۷۰۲۰۹:۲۷:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۱۳
عجب پیروز نمی شود؟؟؟؟!!!!! مثلا یکبار در جنگ کویت موفق نشد ولی تا اخرین قطره نفت این کشور پنجاه پنجاه شریک شد ویا موفق نشد ظرف یک ماه کشور عراق را فتح کرده تمام موزه ها و دارایی های عراق را غارت کرد و انچه که نتوانست از بین برد و تا همین الان هم مشغول غارت نفت است فکر کنم منظور نویسنده این است که امریکا موفق نشده خاک عراق و افغانستان و کویت راضمیمه خاک ایالات متحده بکند که در جواب باید گفت خیلی وقت است که ماهی گیران ماهی را روی دریا کنسرو می کنند
ناشناس۳۲۶۸۳۸۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۱۳
چون هدفش پیروزی درجنگ نیست
رضا۳۲۶۸۶۰۱۲:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۱۳
دوستان فیلم آمریکایی زیاد میبینن. شده داستان اون که گفته بود اگه امریکا به ایران حمله کنه آرنولدو چیکارش کنیم!
ناشناس۳۲۶۹۲۰۱۳:۱۴:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۱۳
خداوند عادل و توانا و حسابگر جهان هستی در پاسخ به هر جنگی که بر پایه های ظلم و باطل بنا شود سر انجام شروع کننده جنگ را بی تردید با شکست خفت بار رو به رو خواهد ساخت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین