معرفی آزمون های نظام مهندسی

گروه اقتصادی الف،   3970129208

با تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 84  طراحی و نظارت بر ساخت و سازها و تطبیق آنها با مباحث مقررات ملی ساختمان به این سازمان سپرده شد.اما کارشناسان این سازمان باید دارای پروانه اشتغال به کار باشند و در ابتدای شروع کار سازمان نظام مهندسی این کارشناسان بر اساس سوابق کار ثبت نام و پذیرفته میشدند و هنگامی که این سازمان فراگیرتر شد و در بیشتر استانها نمایندگی ایجاد کرد برای دریافت مدرک پروانه اشتغال به کار آزمون نظام مهندسی برگزار شد.

آزمون های ورود به حرفه مهندسان ابتدا توسط خود سازمان نظام مهندسی برگزار میشد و در چند سال اخیر برگزاری آزمون به سازمان سنجش سپرده شده. قبولی در این آزمون و گرفتن حد نصاب نمره (یعنی 50%) برای دریافت پروانه اشتغال به کار الزامی می باشد.

پروانه اشتغال به کار کارشناسان سازمان نظام مهندسی به 4 درجه تقسیم بندی میشود که  به ترتیب  به این صورت میباشند: «پایه3»، «پایه2»، «پایه1» و «ارشد»، در سالهای ابتدایی که آزمون برگزار میشد مهندسان برای دریافت پروانه «پایه3»، «پایه2»، «پایه1» باید در آزمون تستی شرکت میکردند و جالب است بدانید گاهی سوالات این آزمون تستی برای هر 3 پایه یکی بوده فقط حد نصاب قبولی متفاوت بوده (مثلا حد نصاب70% پایه یک و 60% پایه دو و 50% پایه سه) اما به مرور آزمون های تستی از پایه دو و یک حذف شد و فقط برای ورود به حرفه مهندسان پایه 3 این آزمون ها برگزار میشود.و برای ارتقاء به پایه های بالاتر از 3 سابقه کار حرفه ای و شرکت در کلاس های آموزشی و کسب امتیازات لازم جایگزین آن شد.

در صورتیکه داوطلب شرکت در این آزمون هستید، برای دانلود کلید واژه آزمون نظام مهندسی کلیک کنید.

آزمون های نظام مهندس در 7 رشته اصلی شامل : عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک انجام میشود. و تمام آزمون ها بجز رشته معماری طراحی آزمون بصورت تستی میباشد، فقط آزمون طراحی معماری بصورت تشریحی برگزار میشود و برای همه آنها قبولی به منزله کسب 50% نمره آزمون میباشد.

سوال اینجاست که بعد از کسب نمره قبولی در آزمون پایه 3 به شما پروانه به کار تعلق میگیرد؟ جواب این سوال خیر است، شما بعد از قبولی در آزمون باید ابتدا باید سابقه کار حرفه ای خود را ارائه دهید. این سابقه کار برای مقطع تحصیلی کارشناسی 3سال، کارشناسی ارشد2 سال و دکتری یک سال می باشد.

اما خیلی از داوطلبان وقتی اسم سابقه کار حرفه ای میاد از آن میترسند چون معمولا بیشتر آنها این سابقه را ندارند و سوال آنها این است که این سنوات را چگونه باید ارائه دهیم که در زیر پاسخ این سوال را خواهیم داد

 طبق ماده 6 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ارائه سنوات سابقه کار حرفه ای به 2 صورت امکان پذیر است که راه ساده آن تایید 2 نفر مهندس با بیش از 10 سال سابقه کار می باشد. و راه دوم آن تایید شرکت های گریدار و... که متن کامل ماده 6 در زیر برای اطلاع دوستان توسط سایت کلید واژه ارائه می گردد:

ماده 6: "گواهی اشتغال به کار و تجربه علمی و سابقه کار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد که توسط واحد های فنی وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت، شهرداریها، شخصیت های حقوقی شاغل در رشته های موضوع قانون شرکتهای ساختمانی یا مهندسان مشاور که دارای پروانه مهندسی شخص حقوقی می باشند و یا توسط  دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه کار و دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و یا توسط نظام مهندسی استان تایید و صادر شده باشد."

با مطالعه ماده بالا به راحتی میتوان فهمید گرفتن گواهی مهر شده از واحد های فنی وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت، شهرداریها و... کار راحتی نیست و راحت ترین کار پیدا کردن 2 مهندس با سابقه هست فقط باید توجه داشت سابقه این مهندسین از زمان دریافت پروانه اشتغال به کار آنها محاسبه میشود نه زمان دریافت مدرک دانشگاهی آنها. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین