تقدیم طرح پخش جلسات علنی شورای شهر از رادیو با ۵۰ امضا به هیات رئیسه مجلس

گروه اجتماعی الف،   3961227107

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس از تقدیم طرحی برای پخش مستقیم مذاکرات علنی صحن شوراهای شهر مراکز استان‌ها از رادیو با امضای بیش از ۵۰ نماینده خبر داد.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرد: طرحی با بیش از 50 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است که با تصویب آن در صحن علنی مجلس، مذاکرات علنی صحن شورای شهر مراکز استان‌ها به صورت مستقیم از رادیو به مانند مذاکرات علنی مجلس پخش خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مطالبات افکار عمومی از اعضای شوراهای شهر و روستا شفافیت در مصوبات و عملکرد شوراهاست.

خجسته با بیان اینکه این اقدام در جهت شفافسازی و به حداقل رساندن احتمال تخلفات مالی و فساد صورت میگیرد، افزود: نباید با دیوارکشی مردم را از مصوبات شورا بی‌اطلاع گذاشت؛ مردم حق دارند بدانند در شوراهای شهر خود چه می‌گذرد و باید بدانند نمایندگان آنها در شوراها چه تصمیماتی می‌گیرند.

وی با اشاره به اصل 100 قانون اساسی شوراهای شهر و روستا به منظور پیشبرد سریع اهداف خدمات‌رسانی به جامعه اظهار کرد: شفافیت و آگاهی افکار عمومی از جلسات علنی شورای شهر موجب اطلاع انظار از مصوبات و تصمیم‌گیری‌های اعضای شورای شهر در بررسی طرح‌ها و مصوبات شده و ارتقاء اعتماد عمومی را در بر خواهد داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به ماده 15 و 76 قانون تشکیلات، وظایف شوراهای اسلامی کشور  مبنی بر علنی بودن جلسات و نشر اطلاع عمومی از مصوبات تاکید کرد : بر اساس مواد28 و 90 آیین نامه داخلی شوراهای شهر  بر علنی بودن تمامی مذاکرات و جلسات علنی شورا برای اطلاع افکار عمومی از طرح ها و لوایح به صورت شفاف در تمامی جلسات را مجاز و لازم دانسته که این آیین نامه به بهبود هرچه بهتر عملکرد شورا کمک خواهد کرد.

پخش زنده رادیویی مذاکرات شورای شهرستانها در گام دوم

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اگاهی بخشی مردم از طریق رسانه ها را سازنده و خواسته به حق آنها دانست و افزود: شورا یک نهاد مردمی و در حکم یک پارلمان محلی است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و طبق اصل 69 ازفصل یازدهم این آیین نامه ورود مخبرین جراید، رادیو و تلویزیون و تماشیان اعم از مردم عادی ویا مهتمدین محلات را در تمامی جلسات شورا بلا مانع دانسته است.

وی ادامه داد: این طرح در گام نخست پخش مستقیم مذاکرات شورای شهر مراکز استان‌ها را دیده است و در مراحل بعدی این طرح در شهرستان‌ها نیز در صورت وجود امکان اجرایی خواهد داشت.

امیر خجسته با بیان اینکه  آگاهی مردم از مصوبات شورا فرصت است نه تهدید؛ عنوان کرد: احساس میکنم نمایندگان شورای شهر نیز از این مسئله استقبال کنند و در صورتی که مخالف باشند نیز می‌توانند با ارائه دلیل و استدلال روی نظر و رای نمایندگان مجلس تاثیرگذار باشند.

تشریح روند تصویب طرح

این نماینده مردم در مجلس درباره روند بررسی طرح توضیح داد: طرح مذکور در حال حاضر تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است و پس از طرح در صحن علنی به کمیسیون شوراها میآید سپس مجددا برای تصویب نهایی وارد صحن علنی خواهد شد.

وی تصریح کرد: قطعا طرح پخش مستقیم مذاکرات علنی صحن شوراها تحول آفرین خواهد بود و مردم متوجه می‌شوند نمایندگان آن‌ها در شورا چقدر طرح و برنامه دارند؛ ضمن اینکه جلسات شورا نیز به دلیل پخش زنده پر بارتر از قبل برگزار می‌شود.

امیر خجسته با یادآوری تخلفات رخ داده در شورای شهر برخی کلانشهرها و متهم بودن بیش از 300 نفر در پرونده‌های مختلف، اظهار کرد: در صورت حضور خبرنگاران و پخش زنده مذاکرات علنی این تخلفات به حداقل خواهد رسید و بسیار مثمرالثمر خواهد بود.

آیین نامه شوراها نیز به علنی بودن مذاکرات تاکید دارد

وی به ماده 15 و 76 قانون تشکیلات وظایف شوراهای اسلامی کشور مبنی بر علنی بودن جلسات و نشر اطلاع عمومی از مصوبات اشاره و اضافه کرد: همچنین در مواد 28 و 90 آیین نامه داخلی شوراهای شهر، علنی بودن تمامی مذاکرات و جلسات علنی شورا برای اطلاع  افکار عمومی را مجاز و لازم دانسته که اجرای این مفاد آیین‌نامه‌ای به بهبود هرچه بهتر عملکرد شورا کمک خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از همکاران نیز به طنز عنوان کردند که با پخش زنده و علنی شدن مذاکرات علنی شورای شهر برای خودمان رقیب تراشی خواهیم کرد که البته چه ایرادی دارد اگر فردی توانایی و شایستگی بالایی در شورا دارد از این طریق مطرح و ممتاز شود؛ به همین جهت این طرح علاوه بر شفاف‌سازی بر شایسته‌سالاری نیز تاکید دارد./

پایان پیام

 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین