افزایش تعرفه واردات خودرو حمایتی ضدتولید است/ 3 دلیل دولت برای افزایش تعرفه

برزین جعفرتاش،   3961208265 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به جرات می‌توان اگر بخواهیم یک موضوع را انتخاب کنیم که تمام اقتصاددانان کشور از هر جناح و مکتبی بر آن اتفاق نظر دارند، حرکت به سمت رقابتی کردن بازار خودرو، از طریق بازتر کردن مرزها است.

افزایش تعرفه واردات خودرو حمایتی ضدتولید است/ 3 دلیل دولت برای افزایش تعرفه

 تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی، به بهانه حمایت از تولید ملی و کاهش خروج ارز از کشور، دقیقا بر خلاف نظر تمامی اقتصاددانان است. این مسئله از آنجایی جالب‌تر می‌شود که این دولت و مشاوران اقتصادی آن، خود را حامی اقتصاد بازار و رقابتی نیز می‌دانند.

چه بر اساس تجربه خودمان، چه با نگاهی به تجربه سایر کشورها مشخص شده که حمایت تعرفه‌ای بی‌قید و شرط نه تنها حمایت از تولید ملی نیست، بلکه آثار ضد توسعه‌ای نیز دارد. فرض کنید که فرزندتان سی سال سن دارد و شما همچنان به حمایت خودتان از او، بصورت پول تو جیبی یا فراهم کردن مسکن و ... ادامه می‌دهید. نگاه ساده‌لوحانه این است که در حال حمایت از فرزندتان هستید، امّا در عمل بزرگترین خیانت را در حق فرزندتان کرده‌اید، چرا که فرصت رشد و یادگیری زندگی مستقل را از او می‌گیرید. اتفاقی که امروزه در صنعت خودرو شاهد آن هستیم.

از آن گذشته، منتفع شدن کل جامعه و نه یک صنعت یا گروه خاص، بایستی هدف نهایی هر نوع سیاست حمایتی باشد. از اینرو حتی اگر افزایش تعرفه واردات به افزایش سودآوری صنعت خودرو بی‌انجامد، امّا به کل جامعه نفعی نرسد (به شکل افزایش کیفیت خودرو یا کاهش قیمت آن)، به نظر می‌رسد این سیاست جدای از ضدتوسعه بودن، با سوالات اخلاقی و قانونی جدی نیز روبرو است.

همچنین هدف دوم دولت، یعنی کاهش خروج ارز از کشور هم از پشتوانه علمی قابل قبولی برخوردار نیست. به عبارت دیگر مشخص نیست که تا چه اندازه افزایش تعرفه‌ها منجر به کاهش تقاضای خودروی وارداتی می‌شود. مسئله دیگر این است که بسیاری از تولیدات داخلی هم وابسته به واردات اجزای خودرو هستند. به عبارت دیگر حتی اگر فرض کنیم که تقاضای خودروی خارجی هم تا حد قابل ملاحظه‌ای به خودروهای داخلی منتقل می‌گردد، تفاوت چندانی در خروج ارز رخ نمی‌دهد، چرا که تولید داخل هم تا اندازه زیادی وابسته به واردات است.

حال به پرسش اصلی این یادداشت بازمی‌گردیم. چرا دولت بر خلاف نظر تمامی کارشناسان، حتی اقتصاددانان نزدیک به خود، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودرو را مطرح کرده است؟ به نظر نگارنده ترکیبی از سه عامل زیر می‌تواند این رویکرد غیرطبیعی دولت را توضیح دهد.

1.     صنعت خودرو کشور زیان‌آور شده و دولت قصد دارد با ابزار تعرفه آن را موقتا سود آور نماید.

2.     دولت می‌خواهد درآمد خود را از تعرفه واردات افزایش دهد.

3.     دولت قصد دارد با افزایش تعرفه واردات، وجهه حامی تولید داخل و اقتصاد مقاومتی به خود گرفته تا از انتقادات در این زمینه بکاهد.

در پایان جا دارد تا از اقتصاددانان نزدیک به دولت بخواهیم نظر و تحلیل خود را در خصوص این سیاست دولت ارائه دهند.

دیدگاه کاربران

هوشیار۲۶۰۵۱۳۲۰:۴۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۸
به نظر من این تعرفه نه تنها نباید زیاد بشه بلکه باید سالی حدود 3 درصد کاهش داده بشه تا به حدود 20 درصد برسه .با این کار هم فرصت میدیم خودروساز داخلی بتونه خودش رو به روز کنه هم دیگه خیالش راحت نیست هر چی بسازه مردم مجبورن بخرن
ناشناس۲۶۰۵۲۴۲۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دلیل اصلی و عامل چهارم که ذکر نکردید لابی قدرتمند خودروسازان داخلی است که همیشه دولت ها را در کنترل داشته اند
ناشناس۲۶۰۵۳۹۲۱:۲۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۸
جالب اینه که خیلی از اشخاصی که در رده های بالا هستن از همین خودروهای خارجی استفاده میکنن!
ناشناس۲۶۰۶۰۷۲۲:۵۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دولت از خودروساز، و خودروساز از دولت جدا نیست که با هم لابی کنن. اینا یک چیز هست عزیزان. . . حالا ما دنبال حل مشکلیم. . . مشکل اینه عزیزان . . .
عليرضا۲۶۰۶۷۶۰۰:۲۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۹
لابی واردکنندگان خودرو بمراتب بیشتر و قوی تر از خودروسازان داخلی است شما هم یکی از ان حلقه های زنجیرید که منافعشان در واردات است
ناشناس۲۶۰۷۱۳۰۱:۵۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
یادمان نرود که همین دولت بود که با وام ۲۰ میلیونی که برای خرید پژو و پراید و .... داد کمپین نه به خودروی بی کیفیت را شکست و در خدمت به خودرو سازان بی کیفیت بود
نمیدونم۲۶۰۷۳۲۰۳:۴۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
بله دوست عزیز. پس کی سوار پراید و بقیه خودروهای داخلی و ارابه های مرگ میشه جز ما مردم؟؟؟؟
ناشناس۲۶۰۷۹۵۰۸:۲۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در اختیار و خدمت خودروسازان هستند اما همیشه طلبکارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین