خبرهای متناقض درباره مذاکرات کردها با دولت سوریه درباره عفرین/ احتمال شکست عملیات شاخه زیتون ترکیه قوت گرفت

گروه جهان الف،   3961127056

در حالی که پنجشنبه شب برخی منابع عربی اعلام کردند که یگان های مدافع خلق با دولت مرکزی برای ورود ارتش سوریه به عفرین به توافق رسیده اند اما یک خبرگزاری روسی عنوان کرده ورود نیروهای دولت سوریه به عفرین منتفی شده است. تحویل این مناطق به دولت سوریه تحول مهمی در عرصه جنگ سوریه است.

خبرهای متناقض درباره مذاکرات کردها با دولت سوریه درباره عفرین/ احتمال شکست عملیات شاخه زیتون ترکیه قوت گرفت

به گزارش شبکه خبری المیادین، این منابع سوری اعلام کردند: دولت سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد بعد از مذاکراتی میان دو طرف به توافق برای استقرار نیروهای دولتی در شهر عفرین دست یافتند.

به گفته این منابع این اقدام در راستای مقابله با حمله ترکیه به این شهر است.

خبرنگار المیادین در عفرین گزارش داد که دولت سوریه از یگان‌های مدافع خلق حمایت نظامی کرده و برخی از نیروهای کرد از کانتون "جزیره" در شرق سوریه به عفرین منتقل شده‌اند.

بنا بر این گزارش، حمایت دولت سوریه از عفرین بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اعلام می‌شود و طی روزهای آتی میزان این حمایت اعلام خواهد شد.

البته شبکه خبری «روسیا الیوم» پنجشنبه شب به نقل از منبع آگاه گزارش داد: ارتش سوریه درخواست کردها را برای ورود به عفرین در شمال غرب این کشور تا پیش از تحویل سلاح آنها رد کرده است.

به گزارش این شبکه روسی، یک منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفته است: فرماندهان سوری ورود ارتش سوریه به عفرین را مشروط به تحویل سلاح یگان های مدافعان خلق به دولت سوریه کرده اند.

این منبع در ادامه گفت: این موضوع با پاسخ منفی طرف کردی روبه رو شده و به این ترتیب، دوطرف (یگان های مدافع خلق و دولت مرکزی سوریه) به توافقی برای استقرار نیروهای نظامی دمشق در عفرین نرسیده اند.

«سیبان حمو» فرمانده کل یگان های مدافع خلق، پیشتر ورود ارتش سوریه را به عفرین برای مقابله با حملات ارتش ترکیه به این منطقه دور از انتظار ندانسته بود.

همزمان با پیشروی ارتش ترکیه و نیروهای تحت امر این کشور به سمت عفرین، شبه نظامیان کرد مجبور به با پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر حضور ارتش این کشور در منطقه عفرین موافقت کردند.

این در حالی است که شبه نظامیان کرد پیشتر مدعی بودند که خود به تنهایی در برابر نیروهای ترکیه می‌توانند از خود دفاع کنند.

ارتش سوریه از ابتدای عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین به شبه نظامیان کرد پیشنهاد داده بود که نیروهای سوری به منظور جلوگیری از عملیات مذکور در منطقه مستقر شوند که با مخالفت کردها مواجهه شده بود.

میزان تلفات ترکیه در شمال سوریه

ترکیه از ابتدای بهمن ماه عملیاتی نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را با هدف بیرون راندن عناصر جدایی طلب «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) و شاحه سوری آن «یگان‌های مدافع خلق» از منطقه عفرین شروع کرد. این اقدام ترکیه بعد از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام داشت که قصد تشکیل "ارتش کُردی 30 هزار نفری" در شمال سوریه دارد.

اخیراً نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که ترکیه 211 نیروی اشغالگر نظامی و طرفدار خود را از ابتدای عملیات 'شاخه زیتون' تاکنون در این کشور از دست داده است. این نهاد که وابسته به مخالفان سوری است، پنجشنبه شب در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که از آغاز عملیات 'شاخه زیتون' تاکنون از مجموع کشته شدگان، 34 تن از نظامیان ارتش ترکیه هستند.

دیدبان حقوق بشر سوریه افزود: باقی این افراد از تروریست های مورد حمایت ارتش ترکیه هستند که در درگیری با کردهای سوری در منطقه عفرین کشته شدند. براساس این گزارش، 163 عضو نیروهای دمکراتیک سوریه نیز در همین مدت در اطراف عفرین جان خود را از دست دادند.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که ارتش ترکیه و تروریست های همراه آن از ابتدای عملیات 'شاخه زیتون' تاکنون فقط بر 24 شهرک و روستای منطقه عفرین سوریه مسلط شده است. براساس این گزارش، مناطق اشغال شده تنها هفت درصد شهرها و روستاهای منطقه عفرین در شمال غرب حلب است که نظامیان ترکیه و تروریست های همراه آن ها از کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه خارج کرده اند.

 عملیات شاخه زیتون ترکیه از 20 ژانویه 2018 (30 دی ماه 96) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد. دولت آنکار مدعی است، هدف از این عملیات، نابودی تروریست‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ)، و داعش در عفرین و نجات مردم این مناطق از ظلم تروریست‌ها می باشد، اظهاراتی که همواره از سوی مقام های کرد سوری رد شده است .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین