ارزان‌فروش‌های موفق در صنعت خودرو

گروه اقتصادی الف،   3961126052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

محدودیت بودجه یکی از عوامل تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری‌ مشتریان خودرو در سراسر جهان است.

ارزان‌فروش‌های موفق در صنعت خودرو
این محدودیت در برخی موارد خریداران را به بازار خودروهای دست دوم سوق می‌دهد. این روند را می‌توان فرصتی از دست رفته برای خودروسازان به حساب آورد، چراکه لااقل بخشی از این مشتریان خریداران بالقوه خودروهای نویی خواهند بود که قیمتی متناسب با قدرت خرید آنها داشته باشد.
 

دنیای‌اقتصاد: ممکن است تصور شود این ظرفیت تنها برای خودروسازان در کشورهای کمتر توسعه‌یافته مطرح است و تنها این شرکت‌ها به تولید خودروهای ارزان‌قیمت اشتیاق دارند، اما جالب است بدانید که بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هم می‌خواهند سهمی در بازار خودروهای مقرون به‌صرفه و اقتصادی داشته باشند و برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند. امروزه فهرست بلند بالای خودروهای مقرون به صرفه در کشورهای مختلف روز به روز متنوع‌تر می‌شود و امکانات تازه‌ای به این خودروها افزوده می‌شود. خودروسازان می‌کوشند با حذف بخش‌های گران‌قیمت و لوکسی نظیر سامانه‌های اطلاعاتی و سرگرمی پیشرفته و همچنین کاهش هزینه‌های جانبی تولید، قیمت تمام‌شده بخشی از محصولات خود را تا حد امکان پایین بیاورند و جامعه هدف محصولاتشان را گسترده‌تر سازند. در مقابل خریداران نیز با خرید خودروهای نو در هزینه‌های تعمیر و نگهداری آتی صرفه‌جویی می‌کنند و از برخی فناوری‌های نوین بهره‌مند می‌شوند. در ادامه نمونه‌هایی از این تلاش‌ها را بررسی می‌کنیم.

رنو-داچیا

شرکت خودروسازی رنو در سال ۱۹۹۹ داچیا خودروساز رومانیایی را خرید و نخستین مدل خود را در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه کرد. رنو در این حرکت استراتژیک خود به‌دنبال این بود که خودروهایی قدرتمند و در عین حال خوش‌قیمت ارائه کند. خودروهایی که تحت برند داچیا تولید می‌شوند از ظواهر فریبنده برخی محصولات رنو بی‌بهره‌اند اما با قیمتی بسیار مناسب، محصولی با کیفیت قابل‌قبول به خریداران عرضه می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ داچیا با رشد ۱۲ درصدی فروشش، ۳ درصد از کل بازار خودروی اروپا را قبضه کرد. برنامه توسعه داچیا «طراحی برای قیمت» نام گرفته است. برای هر بخش از خودرو حداکثر قیمتی در نظر گرفته می‌شود و طراحان و مهندسان و قطعه‌سازان برای تحقق بهترین نتیجه در همان سطح قیمت تلاش می‌کنند. تولید خودروها براساس پلت‌فرم‌های مشترک محصولات رنو و نیسان صورت می‌گیرد و در بخش فناوری‌های نوین تلاش‌ها بر ساده‌سازی تا حد امکان متمرکز است. برخی رقبا عقیده دارند رنو در تولید خودروهای برند داچیا از مزیتی که در ارتباط با قطعه‌سازان دارد بهره می‌برد و داچیا اگر از مزایای همکاری با رنو منتفع نمی‌شد هرگز نمی‌توانست محصولاتش را با این قیمت تولید کند.

هیوندایی-کیا

در سال‌های اخیر برند کیا رشد و پیشرفتی چشمگیر داشته است. این خودروساز که در ابتدا مزیتی جز قیمت‌های باورنکردنی نداشت،‌ به‌تدریج راه و رسم تولید خودروهای باکیفیت را نیز آموخت. کیا امروزه محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید می‌کند و حتی به بازار خودروهای لوکس هم وارد شده است. این خودروساز به همراه برند مادرش هیوندایی در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی رویکرد جدیدی در پیش گرفت و به کیفیت نقشی محوری بخشید. این جهت‌گیری سبب شد هیوندایی و کیا با ارائه ضمانت ۱۰ ساله سهمی از بازارهای غربی به دست آورند. دور بعدی تغییرات کیا در سال ۲۰۰۶ رخ داد. این شرکت با بازنگری در روند طراحی محصولات خود و به کار گرفتن طراحان موفق اروپایی کوشید علاوه‌بر کیفیت، ظاهری شکیل و همه‌پسند نیز به مشتریان خود ارائه کند. امروزه سدان‌های سایز متوسط کیا در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارند و ضمانت ۱۰ ساله نیز به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری بر جذابیت این خودروها می‌افزاید.

فولکس‌واگن- اشکودا

اشکودا، خودروساز قدیمی چک، امروز مهم‌ترین صادرکننده این کشور شناخته می‌شود. مالکیت این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۰۰ به‌طور کامل به گروه خودروسازی فولکس‌واگن واگذار شد و بنا بود به‌عنوان تولیدکننده خودروهای ارزان‌قیمت فعالیت کند. با گذشت زمان اشکودا توانست سهم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی کسب کند. استفاده از فناوری‌های پیشرفته در خط تولید به‌عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت اشکودا مطرح شده است. این شرکت برخلاف خط تولیدهای سنتی، از روش فراکتالی در ساخت خودرو استفاده می‌کند. روش فراکتالی آن است که بخش‌های بزرگ خودرو نظیر داشبورد، صندلی‌ها و محور عقب خودرو به‌طور جداگانه مونتاژ می‌شود و سپس به بدنه اصلی خودرو الصاق می‌شوند. تمرکز اشکودا بر کاهش هزینه‌های جانبی تولید و به کارگیری فناوری‌های نوین سبب شده است این برند در بازارهای جهانی موفقیت قابل‌توجهی کسب کند تا جایی که بیم آن می‌رفت بازار شرکت مادر خود یعنی فولکس‌واگن را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. این خودروساز در سال‌های اخیر با شرکایی از کشورهای در حال توسعه نیز وارد همکاری شده است تا خودروهایی متناسب با قدرت خرید مشتریان در آن کشورها تولید کند.

فولکس‌واگن-سئات

شرکت خودروسازی سئات اسپانیا هم در دهه ۱۹۹۰ میلادی تحت مالکیت فولکس‌واگن قرار گرفت و نخستین زیرمجموعه خارجی این گروه خودروسازی آلمانی شد. در آغاز بنا بود سئات بر تولید خودروهای اقتصادی متمرکز شود. عرضه موفق و پر هیاهوی خودروی «لئون» نیز گام موثری در تحقق این هدف بود. اما از سال ۲۰۰۲ سئات همکاری گسترده‌ای با آئودی آغاز کرد و به تولید خودروهایی گران‌تر و بزرگ‌تر روی آورد. امروزه نسل جدید لئون هنوز در فهرست خودروهای ارزان و با کیفیت به چشم می‌خورد، اما اغلب مدل‌های جدید سئات قیمت‌هایی در سطح سایر محصولات فولکس‌واگن دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۲۱۳۱۶:۰۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
الف جان! از گران فروشی موفق خودروسازی در ایران هم بگو
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین