رونمایی از جانشینان جمشید بسم الله!

گروه اقتصادی الف،   3961102111 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتفاقات روزهای اخیر در بازار ارز که موجب شد نرخ دلار از ۴۷۰۰ تومان هم عبور کند، پشت پرده هایی دارد که بهتر است مردم هم در جریان آن باشند. سود نوسانات اخیر بازار ارز به جیب ۲ دلال بزرگ به نام «وحید.م» و «محمد.س» رفته و خریداران خرد متضرر شدند.

رونمایی از جانشینان جمشید بسم الله!

به گزارش تسنیم بازار ارز طی سال های گذشته همواره در مقاطعی با تلاطم های شدید همراه بوده است، این اتفاق امسال هم برای این بازار تکرار شد.

طی یک ماه اخیر دوباره بازار ارز شاهد اوج گیری قیمت ها بود، یک بار همزمان با اغتشاش ها در تعدادی از شهرهای کشور و بار دیگر هفته قبل! البته برای گرانی دلار همزمان با اغتشاش، عوامل متعددی از جمله گرانی درهم امارات و کریسمس هم در بازار دخالت داشتند.

ولی گرانی در هیاهوی اغتشاش در بازار ارز خیلی دوام نیاورد و موجب شد بازار شاهد ریزش قیمت ها باشد. البته چند روز بعد از آنکه قیمت ها سیر نزولی را طی کرد، یکباره قیمت ها با جهش همراه شد که صراف ها و فعالان بازار ارز از این جهش با عنوان پس لرزه یاد کرده و گفتند که این گرانی ها خیلی دوام نمی آورد.

ولی این بار صراف ها درست پیش بینی نکرده بودند چراکه پس لرزه های گرانی دلار تقریبا یک هفته طول کشید. البته گرانی در آن روزها بخاطر نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ رییس جمهور امریکا هم بود چراکه بازار منتظر بود تا ترامپ مواضع جدید خود را درباره ایران و برجام اعلام کند ولی بعد از آنکه ترامپ مواضع قبلی را تکرار کرد و وعده سه ماه آینده را داد، تب بازار خوابید.

اما بعد از آنکه نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ هم فروکش کرد، بازار آرام نگرفت و از شنبه هفته گذشته سیر جدید صعود قیمت ها در بازار آغاز شد.

گرانی جدید قیمت ها در ابتدا موجب شد تا صراف ها و فعالان بازار ارز شوکه شوند که چه اتفاق مهمی در بازار رخ داد که موجب شد قیمت ها با جهش همراه شود؟!

در همان ساعات نخست گرانی دلار در شنبه هفته گذشته برخی صراف ها و فعالان بازار ارز از کمبود ارز در بازار خبر داده و می گفتند که بانک مرکزی مانند قبل به صراف ها ارز نمیدهد.

صراف ها مدعی بودند و البته هنوز هم هستند که بانک مرکزی دیگر ارزی به آنها نمی دهد و تنها تعداد محدودی از صراف های منتخب می توانند ارز کمی را از بانک مرکزی دریافت کنند.

در همین هیاهو بود که تعدادی از دلال ها و واسطه های دلال های بزرگ ارزی که کسب و کارشان در خیابان منوچهری و مقابل پاساژ افشار است، این خبر را مطرح کردند که نماینده بانک به این پاساژ آمده و به دلال ها دلار می فروشد!

یا بعد از آن خبر دیگری آمد که بانک مرکزی به صورت قطره چکانی تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و تلاش دارد کمی قیمت را متعادل کند، اما صراف ها می گفتند نرخ هایی که بانک مرکزی در زمان فروش دلار اعلام می کند خیلی با بازار آزاد تفاوت ندارد و همین که بانک مرکزی قیمت ارز تزریقی را بالا می برد موجب شده تا قیمت ها در این بخش نشکند.

البته نباید از امنیتی شدن جو بازار ارز طی یکی دو روز گذشته غافل شد. آنطور که دادستان تهران اعلام کرده در این هفته 5 متهم ارزی در بازار ارز دستگیر شده اند.

همچنین  صراف ها و فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند به خبرنگار تسنیم گفتند که در این چند روز با ورود نیروی انتظامی به بازار تعدادی از دلال ها دستگیر شده اند.

دستگیری این دلال ها ما را یاد گذشته انداخت، زمانی که در سال های قبل دلار مثل این روزها حال و هوای خوبی نداشت و گران شده بود. برخی می گفتند کنترل بازار از اختیار بانک مرکزی و دولت خارج شده است و به همین خاطر افسار دلار رها شده! در همین گیر و دار بود که معاون اول دولت وقت به مردم گفت عامل گرانی دلار را دستگیر کردیم!

خبر اینکه جمشید بسم الله دستگیر شده موجب شوک دلال های خیابان فردوسی شده بود چراکه آنها هم به خودی خود نقشی در بازار نداشتد و تنها مهره صراف ها و سرمایه دارهای خاص و مهمی بودند که با تلفن های همراهشان دستور خرید و فروش را می گرفتند.

هرچند الان هدف ما در این گزارش این نیست که بگوییم اصلا جمشید بسم الله های بازار ارز می توانند به تنهایی دلار را گران یا ارزان کنند، خبر مهمتری موجب شد تا نگارنده به نگارش این متن بپردازد.

خبر این است که اتفاقاتی که این روزها در بازار ارز رخ میدهد را نمی توان خیلی عادی جلوه داد. هرچند رییس کل بانک مرکزی معتقد است همه ساله در این ایام دلار گران می شود ولی در بهمن و اسفند نرخ ها سیر نزولی را پیش می گیرند.

برخی صراف ها و فعالان بازار ارز معتقدند ، در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می شده ولی اینبار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است.

صراف ها می گویند: رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود که قیمت دلار از بهمن و اسفند ارزان می شود؛ به همین خاطر امروز که اول بهمن است، مشخص می شود که حرف رئیس کل به عمل تبدیل می شود یا نه!

یکی از فعالان بازار ارز به صحبت های هفته های قبل نوبخت مبنی بر خاطر مکدر رئیس جمهور اشاره می کند و می گوید: "جناب رییس جمهور که با دلار 4200 مکدر شده بود؛ آیا می داند که دلار رکورد 4600 تومان را هم زد؛ آقای روحانی هم اکنون در چه حالی به سر میبرند؟ "

اما اینکه چرا دلار در این روزها در برخی روزها و حتی ساعت ها در بازار کم یاب و بعضا نا یاب می شود نیازمند تامل در برخی خرید و فروش هاست.

خبرنگار تسنیم قبلا و از محل فروش سکه در بانک کارگشایی این خبر را داده بود که تمام دلال هایی که در سالن حراج حضور دارند برای یک نفر به نام «وحید.م »سکه می خرند! یعنی یک نفر پای ثابت تمام حراج های بانک مرکزی است که به طور جد اصرار به خرید سکه داشت.

براساس تازه ترین خبری که به دست ما رسیده است، همان فردی که پیش از این خریدار اصلی سکه های بانک کارگشایی بود، مدتی است وارد بازار ارز شده و بیش از 50 میلیون دلار خریده است.

اما فرد دیگری هم در کنار اقای «وحید.م»، پای ثابت نرخ گذاری در بازار ارز است. آقای «محمد.س» نیز در تلاطم ارزی دستی در بازار داشته و در این مدت بیش از 100 میلیون دلار خریده است.

اطلاعات دریافتی ما این است که این دو نفر با نیت های سوء خود تلاش می کنند با دپوی دلار موجب بالا رفتن قیمت ها در بازار ارز شوند. بنابراین در این شرایط سود گرانی دلار در خوش بینانه ترین حالت به جیب چند دلال بزرگ خواهد رفت و این مردم و دلال های خرد هستند که بیشترین ضرر را متحمل می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۰۲۲۱۳:۳۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
همیشه خود بانک مرکزی و دلالان آن در بازار ارز باعث گرانی ارز و طلا بودند و هستند تا زمانی که بانک مرکزی مستقل نباشد همین بساط بر اقتصاد کشور هست
ناشناس۲۱۸۰۳۳۱۳:۴۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲
خودی هستن
مهدی۲۱۸۱۰۲۱۴:۱۸:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
سود نجومی گرانی دلار در جیب «وحید.م» و «محمد.س» ۲ دلال بزرگ اقتصادی. شماها یا خیلی ساده هستید ویا اینکه مردم را هم مثل بعضی از مسئولین فرض کرده اید که میگویید فقط این دونفر هستند و با خرید 150 میلیون دلار از بازار قیمت ارز بطور خودجوش 400-300 تومان بالا میرود!!!! اولا که تعداد خیلی بیشتر از این دونفر آدم سودجو و پولپرست و خائن به منافع مردم هست و ثانیا بازار را نمیشود با جابجایی 150 میلیون دلار از این رو به آن رو کرد. بخدا اگر مانند امیر کبیر فقط آدمهای باشعور با سواد تحصیلکرده درست و حسابی و صادق و وطن پرست را استخدام کنید، حتی اگر از طیف سیاسی مقابل باشند، 80-70 درصد مشکلات خودبخود حل میشود و بقیه را هم با تلاش و کوشش از بین میبریم. و دیگر برای این دو دلال وطن فروش هم صرف نمیکند که با پولهای حرام دلار و سکه بخرند و در سوراخها احتکار کنند تا به مردم کشور ضرر برسانند. در ضمن قوه قضاییه را بگویید تا دزدها و اختلاسگران و رانت خواران و فامیل بازها را نابود کند. یعنی واقع نابود کند.
ناشناس۲۱۸۲۱۱۱۵:۱۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
باور کنید اگر اندکی با اقتصاد آشنائی داشته باشیم متوجه میشویم که فقط در اندازه بانک مرکزی میشود در بازار ارز اثر گذار بود تازه فاکتوری چون فضای سیاسی حاکم هم بشدت اثر گذار است که از دست بانک مرکزی خارج است .
پاپی۲۱۸۲۱۹۱۵:۲۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
کار این ( وحید م ) و ( محمد - س) که خودشان عامل کسان دیگر در بدنه اقتصاد کشور هستند به خدا کارشان بدتر از آن دزد گوسفند مشهدی است . بهتر نیست قوانین قضایی شهر مقدس مشهد در تهران اجرا شود تا نوسانات ارز کنترل شود ...!؟ آنهایی که قانون را می خرند و آنهایی که بی توجه قانون فروشی می کنند در واقع مردم را دلسرد می کنند . چرا مسولین ذیربط ( قوه قضاییه )برای ما در اینگونه موارد برای مردم شفاف سازی نمی کند این ملاحظه کاری شان ناشی از چیست ؟ اگر آن گوسفند دزدید برای شکم خود بود اما این دزدها و مفاسد اقتصادی کلیت نظام و اسلام را تحت شعاع قرار می دهند و در واقع در مقابل 80 میلیون نفر ایستاده اند ...
علی۲۱۸۲۹۴۱۵:۵۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
باید گریه کرد بحال اقتصادی که 2نفر بتونن اینجوری قیمتهارو جابجا کنن،بیچاره ملت.
ناشناس۲۱۸۳۰۸۱۶:۰۲:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
خدا از سر تقصیر دولتی نگذره که سه شاهی صنار پس انداز از کار افتاده گان و بازنشسته های بی پناه را از دستسان در میآورد.
ناشناس۲۱۸۳۱۵۱۶:۱۰:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
50 میلیون دلار که رقمی نیست توهم زدید یا ایران اینقدر فلک زده شده که بازارش با این رقم خرد بالا بره؟
ناشناس۲۱۸۴۷۶۱۸:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
این حرف ها معنی ندار.د چرا که اگر دلال ها عامل هستند در مواقع دیگر اقدام به خرید نمیکنند. هیچ صراف و دلال و خریدار و فروشنده ارز و یا هر کالای دیگری دنبال نوسانات قیمت ارز و کالا نیست. هر کاسبی روزانه کالا را میخرد و با سود مشخصی میفروشد و میزان خرید و فروش هم به میزان سرمایه در گردش طرف بستگی دارد. این نوسانات همیشه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت مبادلات ارز و کالا با دیگر کشورها بستگی دارد. وهر وقت این اوضاع به هم میریزد و دولت قادر به کنترل و تنظیم آن نیست نوسانات شروع میشود و صراف و دلال و خریدار و فروشنده همه در تکاپوی حفظ موقعیت خود در بازار هستند نه عامل نوسانات.
محمد.س۲۱۸۵۱۲۱۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
سلام من اون نیستما. خداحافظ
ناشناس۲۱۸۶۵۰۲۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
۱۰۰ میلیون دلار.؟!!!!!! نهادهای نظارتی و امنیتی باید تحقیق کنند ببینند اینهمه پول رو از کجا آورده. پشت قضیه کیه؟!!! پشتش به کجا گرمه؟!!!!
ناشناس۲۱۸۷۴۱۲۳:۰۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اونوقت کی باید جلوی این آقایان نامحترم رو بگیره
ناشناس۲۱۸۷۷۶۲۳:۳۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
از قوه محترم قضائیه خواهشمندیم دراسرع وقت این زالوصفتانرادستگیروباشدمجازات محکوم نمایند 100میلیون دلار به تومان چقدر پول میشود الله اکبر ازاین عدالت
ناشناس۲۱۸۸۳۸۰۱:۳۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۳
ببخشید صراف پول دارد میخواهد یک میلیارد دلار خرید کند مگر کار خلاف کرد آیا در دبی یا ترکیه برای صراف محدودیت دارن چقدر خرید کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین