توجه به مسکن روستایی، راه حل کاهش معضل بیکاری در بودجه ۹۷

زهرا حسینخانی،   3961101200

در حالی در تبصره 18 لایحه بودجه ۹۷، ۱۷.۴ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که اکثر طرح های مشابه دولت های گذشته در این زمینه، ناموفق بوده است و صرفا با اختصاص یک سوم این بودجه به مسکن روستایی، می توان ۴۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کرد.

توجه به مسکن روستایی، راه حل کاهش معضل بیکاری در بودجه ۹۷

همواره معضل بیکاری یکی از مشکلات مهم کشور بوده است و به رغم راه ها و طرح های متفاوتی که در طول زمان های مختلف برای حل آن ارائه شده همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

طبق تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ یکی از جدید ترین پیشنهاداتی که با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی ارائه شده تخصیص 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است که پس از ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی به 67 هزار و 400 میلیارد تومان می رسد و قرار است در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی مصرف شود.

آنچه اهمیت دارد این است که این پول به چه چیزی اختصاص داده‌شده است؟ این پول به چند حوزه از جمله طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یافته است، هر چند دقیقا مشخص نیست منظور از «طرح های تولید،اشتغال و آموزش »کدام طرح هاست؟ اما با نگاهی به پیشینه‌ی طرح کارورزی و طرح‌هایی که در گذشته برای اشتغال ارائه شده است ازجمله طرح‌های «خوداشتغالی»، «اشتغال ضربتی» و «بنگاه­های زودبازده»، «رونق تولید»، «اشتغال فراگیر» و ... دریافت که روح حاکم برهمه ی طرح های ارائه شده اعطای وام بوده است؛ اما در عمل این وام‌ها نتوانست مشکلات اشتغال را آن‌طور که پیش‌بینی شده بود حل کند و حتی از این وام ها در فعالیت­های غیر مولد و سوداگرهم استفاده شد، به علاوه گیرندگان این وام‌ها به بدهکاران بانکی تبدیل شدند.

از طرفی با نگاه به گذشته نمونه‌های موفقی در حوزه‌ی اشتغال پیدا می شود که بدون پیروی از سیاست طرح‌های گذشته توانسته است تا حد خوبی زمینه ایجاد شغل را ایجاد کند. مثلاً وقتی‌که در دولت یازدهم به علت کمبود گندم طرح «خرید تضمینی گندم» اجرا شد، دولت توانست بدون اینکه وام و پولی اعطا کند به رونق بازار کمک کند. دلیل موفقیت آن، حمایت دولت از موضوعی بود که هم گستردگی فراوانی در سطح نیازهای جامعه داشت و هم صنایع کوچک و بزرگ فراوانی با آن در ارتباط بودند.

با نگاهی صحیح به صنعت و نیازهای مردم نمونه‌های مانند گندم که می‌توانند به‌مثابه‌ی نیرومحرکه‌ی اشتغال عمل کنند به‌وفور پیدا می‌شوند. نمونه‌هایی که دارای پیوندهای پسین و پیشین زیاد هستند یعنی وابستگی زیادی به سایر صنایع دارند و در صورت رونق آن‌ها به‌تبع صنایع مرتبط با آن‌ها نیز رونق می‌گیرد. به‌عنوان نمونه صنعت مسکن یکی از آن‌هاست که با 78 بخش اقتصادی دارای رابطه پیشین و با 56 بخش اقتصادی نیز رابطه پسین اقتصادی دارد و دارای رتبه اول پیوندهای پسین و پیشین هست.

از طرفی در بخش مسکن روستایی طبق آمار از مجموع ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد با کوچک‌ترین زلزله‌ای فرومی‌ریزد که در صورت بازسازی و رونق مسکن روستایی می‌تواند سالانه ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند. به‌علاوه ساخت این تعداد واحد مسکونی حدود ۱۸ ـ ۲۰ سال طول می‌کشد که نشان از بلندمدت بودن فرصت‌های شغلی ایجادشده از طریق این صنعت است. ایجاد این تعداد از مسکن روستایی به ۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که حدوداً یک‌سوم ۱۷.۵ هزار میلیارد تومانی است که در تبصره 18 لایحه بودجه ۹۷ به طرح‌های مجهول! و طرح‌هایی که ناکارآمدی آنها اثبات شده، اختصاص داده است.

بنابراین اگر دولت در قالب این تبصره لایحه‌ بودجه ۹۷ به دنبال اشتغال زایی است، می‌تواند به‌جای پرداخت بودجه سنگین به طرح‌هایی که ناکارآمدی آنها در سال های گذشته به اثبات رسیده است، یک‌سوم از بودجه مدنظر از محل افزایش قیمت حامل های انرژی در تبصره مذکور را به مسکن روستایی اختصاص دهد و ۴۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین