پاساژ های بزرگ و نقش آنها در اقتصاد/ مراکز تجاری و پاساژهای بزرگ محلی برای فروش اجناس قاچاق/ جامعه به خرید کالای خارجی و یا ماشین میلیاردی افتخار می کند

گروه اقتصادی الف،   3961028071 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف، در مورد مال‌ها و نقش آنها در اقتصاد ایران و نقش آن در فروش کالای خارجی و قاچاق کالا، گفت: این مسائل خیلی دارای تاثیر روی کالای قاچاق نیست، و کالای قاچاق همه جا فروخته می شود، اما ولی در مال ها بیشتر به فروش می رسد.

مراکز تجاری و پاساژهای بزرگ محلی برای فروش اجناس قاچاق/ جامعه به خرید کالای خارجی و یا ماشین میلیاردی افتخار می کند

وی با بیان اینکه البته سرمایه عظیمی به سمت این مال‌ها رفته و سوق پیدا می کند، و بانک ها هم برای آن وام می دهند، افزود: قاچاق و واردات به دلیل دلار ارزان رخ می دهد؛ امروز باید نرخ دلار 12 هزار  تومان باشد، اما را چهار هزار تومان به فروش می‌رسد و و این مال، اماکنی هستند که به راحتی می توانند کالاهای وارداتی و قاچاق را بفروشند.

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: البته مال‌ها، به فرهنگی ملی هم آسیب وارد می کنند، مثلا معماری ایرانی- اسلامی و بازار سنتی ایران  با آن همه رنگ ها و معماری زیبا؛ امروز شاهد یک فضا بزرگ (مال‌ها و پاساژها) هستم و آن را نشان می دهند.

رزاقی با بیان اینکه ریشه مشکلات به نوع مدیریت دولت بر می گردد، گفت: مگر جلو گیری از قاچاق کالا کار سختی است، نه؛ عوامل اصلی قاچاق کدامند؛ یا همین موسسات و مال ها که کدام  بانک ها به آنها پول می دهند؛ آیا اینها افراد معمولی هستند، که نیستند.

رزاقی تصریح کرد: دارای یک درد اقتصادی هستیم و آن این است که مدیران اختیارات زیادی می خواهند، البته اختیار زیادی هم دارند، اما از  از روسای جمهور از زمان آقای هاشمی رفسنجای تا کنون و  از آقای روحانی تا سطوح مدیریت پایین، هیچ‌گونه مسوولیتی در مورد رفتار مدیریتی خودشان  ندارند و هیچ نظارتی روی عملکرد اینها نیست.

وی با اشاره به نقش نظارتی مجلس، گفت:  خود مجلس هم جزی از اینها است و این درد اقتصاد ایران است که انواع نابسامانی‌ها بروز می کند و وقتی بروز کرد یک مجموعه  انحطاطی اقتصاد ملی ایجاد خواهد شد که متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم.

وی اضافه کرد: امروز جامعه به خرید کالای خارجی و یا ماشین میلیاردی  افتخار می کند که درواقع برخی از همین افراد، اعضای عالی مدیریت اجرایی و غیر اجرایی کشور هستند و منشا این موارد را به راحتی می توان پیدا کرد، ولی دولت تمایل برای شناسایی ندارد و نمی خواهد این اقدام را انجام دهد.

وی در مورد مدیریت مال ها و آسیب هایی که به اقتصاد ملی وارد می کند، بیان کرد:  از مال ها سود آن حتی مالیات هم گرفته نمی شود؛ امروز موسسات خصوصی 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی  بدهکارند و این پول را گرفته و پس ندادند و نمی دهند یا موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان که 15 هزار  میلیارد تومان است و  برادر آقای رئیس جمهور گرفتند و  حیف میل  کردند که آقای روحانی در مورد آن می گوید اینها معوقه است و اختلاس نیست؛ این موارد نمونه کوچکی از مشکلات هستند.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل و وضعیت کنونی، کار خیلی ساده و  آن آوردن آدم های جهادی بر سرکار است، افرادی که به خود ایمان داشته باشند و به خودشان فکر نکنند؛  از افرادی هم کم نداریم، ممکن است در را کار، بلد نباشند، اما یاد خواهند گرفت، مانند صنایع  دفاع و هسته ای که آقای روحانی آن را به باد داد.

وی افزود: یکی از دلایل ایجاد مشکلات که امروز به این مرحله رسیدیم و در همه بخش ها بروز می کند و  مثل یک ویروس سرطانی در هر جایی  از بدن ممکن است خود را نشان دهد، بحث مدیریتی است که مدیران در ایران اختیار بی نهایت دارند  و در این مورد یکی از کشورهای استثنا هستیم، زیرا هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد و مجلس به عنوان دستگاه ناظر؛ نظارت نمی کند.

وی با اشاره به ایجاد مراکز تجاری و مال ها، عنوان کرد: اگر  دولت بخواهد می تواند بر آنها نظارت کند تا محلی برای فروش کالای قاچاق نشود و در صورت فروش کالای خارجی، از آنها مثلا مالیات دریافت کند، زیرا این مجتمع ها بزرگ را به راحتی می توان  کنترل کرد، زیرا همه در یک جای معین قرار دارند و می توان مجبورشان کرد تا اطلاعات مالی خود را بدهند.

وی ادامه داد: البته مسائل دیگری هم وجود دارد که ربطی به موضوع مالی ندارد و آن مسئله فرهنگ زدایی ملی است که عوامل مختلفی دارد که یکی هم همین مال هستند که مسلما خطر ساز بوده و شرایطی فراهم می کنند که از تولید داخل و فرهنگ ملی خود غافل و  به آن توجه نکنیم و بی اعتنایی بیشتر شود.

وی در مورد اینکه سیاست گذاری دولت ها در حمایت از این مال ها و آسیب زدن به تولید ملی، گفت: موضوع مدیریت و سیاست گذاری که باید نظارت کنند، وجود ندارد، مثلا چرا قاچاق کالا به این نسبت و به وفور چه ازمبادی رسمی و چه غیررسمی انجام می شود، آیا قابل کنترل نیست؛ البته یکی از دلایل آن سود زیادی است که در این کار وجود دارد.

به گفته وی، یک تولید کننده اخیرا گفته بود اگر کالایی را بخواهیم در داخل از ابتدا تا انتها تولید کنیم نسبت به اینکه برای، قطعا آن را وارد و مونتاژ کنیم، سودمان یک پنجم می شود؛ یعنی مونتاژ (بدترین نوع تولید) 5 برابر بیشتر از تولید کامل یک کالا در داخل است؛ کدام فرد و تولید کننده ای هست که این کار را انجام ندهد.

وی یکی از دلیل را دلار ارزان حاصل از صادرات نفت خام و پتروشیمی دانست و گفت: قیمت گذاری که انجام می دهیم به نفع تولید کنندگان خارجی است نه ایرانی و امروز وارد کنندگان و برخی تولید کنندگان انواع و اقسام شگردها را هم بلد هستند تا مالیات ندهند یا واردات به صورت قاچاق انجام می شود که مالیات و حق ورودی نمی دهند؛ در حالی که تولید کننده داخلی  زیر تیغ است و به شکل های مختلف آن را کنترل می کنیم.    

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۳۷۳۱۶:۲۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
خرید جنس بی کیفیت داخلی هم جز زیان چیزی نداره
ناشناس۲۱۳۳۸۵۱۶:۳۰:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
فاجعه اشرافیت و شکاف طبقاتی در راه است ، اکثریت ملت از این اوضاع نابرابر ناراضی هستند .
ناشناس۲۱۳۴۲۳۱۷:۰۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
جامعه به خرید کالای خارجی و ماشینهای میلیاردی افتخار نمی کند . بهتر است نویسنده ابتدا تعاریف را بشناسد و بداند تعریف از جامعه کدام است سپس مقاله برای مردم نشر دهد .به سر دبیر محترم هم این مهم توصیه می شود. این اقازادها و رانت خوارها و ....... هستند که افتخارشان خرید کالای خارخی و ارزویشان اتومبیلهای میلیاردی است و بی خبر ار مردم و با اعتبار اقازادگیشان به جامعه تاکید می کنم به جامعه فخر می فروشند. جامعه محترم است و فعلا صبور
ناشناس۲۱۳۴۳۷۱۷:۲۱:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
شعار های زیبایی است.
ناشناس۲۱۳۴۷۸۱۷:۵۸:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
به جرات می توان گفت که اقتصاد اکنون ایران حتی از اقتصاد آمریکا هم سرمایه داری تر است. اقتصادی بر پایه مصرف گرایی صرف، بی قانونی و غیر منضبط.
ناشناس۲۱۳۵۰۶۱۸:۱۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
جناب استاد دانشگاه میدانی اگر دلار ۱۲۰۰۰ تومان شود اینجا از ونزوئلا هم بدتر میشه ؟
ناشناس۲۱۳۵۰۸۱۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
اراده ای برای مبارزه با قاچاق سیستماتیک وجود نداره. درد اینجاست
ناشناس۲۱۳۷۷۰۲۲:۲۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
دوست عزیزم افزایش قیمت دلار برای کشورهایی جواب میده که تولید داخل دارند ، نه برای ما که اگر دلار ۴ برابر بشه ، همه چیز از ماشین و خدمات گرفته تا هر چیزی که شما بگی ۴ برابر میشه ، که اون زمان قدرت خرید مردم چی میشه؟؟
ناشناس۲۱۳۸۰۳۲۲:۵۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
این جامعه بزرگ شده در همین انقلاب است. ببینیدکجای کار به بی راهه رفته اید
ناشناس۲۱۳۹۴۴۰۱:۰۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
یه چی میگی آقای دکتر که یه چی گفته باشیا ! دلار یهویی بشه 120000 ریال؟! بدون در نظر گرفتن عواقبش! شما دیگه رو دست احمدی نژادم بلند شدی؟ اصلا حرفاتون علمیه؟ کدام اقتصاد دان خبره با شما موافقه؟!
محمد۲۱۳۹۸۴۰۲:۳۵:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
با تولیدات داخلی که هیچ اطمینانی بهش نیست مردم مجبورند در مورد مواد غذایی یکی از دوستان که تجربه بالایی در پخش این محصولات داره حرفهایی درمورد تولید این محصولات مخصوصا سس پنیر کشک مربا ... میزد که واقعا حال ادم بهم میخورد خودمم که کار لوازم خانگی مطمئنا ما تولید داخلی نداریم مونتاژ داخلیه اونم با قطعاتی که کیفیت نداره وبه روزهم نیست که از چین وارد میکنیم ماشینم که همه میدونند چه خبره.گرفتن عدامت استاندارد ومجوز بهداشتم که...
ناشناس۲۱۴۱۱۰۰۸:۴۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اگه می شد یه جوری این عطش شدید عشق به خودرو را که در سر اکثر هموطنان هست ، از سر آنها انداخت ، خیلی خوب می شد. کسانی را می شناسم که حاضرند از نان شب خودشون و زن و بچه شون بزنند، اما چند تا خودرو داشته باشند!!! تازه مستاجر هم مستند!! اونم تو یه آپارتمان 50 متری!! خوب دیگه معلومه که اونایی که از راههای آنچنانی پول در میارند ، چه می کنند!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین