الف گزارش می دهد؛ حفاظ آهنین برای دولتی ها در مجلس

گروه سیاسی الف،   3961028016 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

معطلی هشت ماهه طرح سوال از رئیس جمهور و اعلام وصول نکردن استیضاح حداقل پنچ وزیر در مجلس نشان می دهد که هیئت رئیسه مجلس برای دولتی ها از رئیس جمهور گرفته تا وزرا یک حفاظ آهنی درست کرده است.

حفاظ آهنین برای دولتی ها در مجلس

 به گزارش الف، بعد از شکل گیری دولت دوازدهم از مرداد امسال و در روزهای گذشته زمزمه استیضاح حداقل پنچ وزیر در مجلس شنیده شده اما به رغم آنکه برخی چهره های شاخص مجلس و حتی روسای کمیسیونهای تخصصی و همچنین تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس این استیضاح ها را امضاء می کردند اما هیچ یک از این استیضاح ها رسما اعلام وصول نشد و در دستور کار نمایندگان مجلس قرار نگرفت.

طبق ماده 222 آئین نامه داخلی مجلس ، استیضاح یک وزیر وقتی قابل طرح در مجلس است که به امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان برسد که بعد از آن هیات رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول نماید و در همان روز متن آنرا برای وزیر مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، کشور، راه و شهر سازی، آموزش و پرورش و تعاون، بیش از نصاب امضا داشته و دارد و حتی برخی از این استیضاح ها چند بار از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد اما هنوز بلا تکلیف است.

سه استیضاح برای حجتی
استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تا کنون چند بار در مجلس مطرح شد و حتی در یک روز 2 طرح استیضاح این وزیر در صحن مجلس تهیه و بصورت جداگانه به امضای نمایندگان رسید.

اولین بار روز سه شنبه 17 آبان موضوع استیضاح این وزیر از سوی روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس مطرح شد.

نداشتن برنامه برای صادرات و مصرف داخلی محصولات کشاورزی تولیدات داخل، وضعیت نامناسب باغداران و کشاورزان بخصوص در آذربایجان غربی، عدم پاسخگویی مسئولان وزارت کشاورزی، عدم برنامه ریزی برای صادرات سیب‌های تولیدی و همچنین نبود برنامه برای مصرف داخلی و تبدیل این محصولات به کنسانتره و آبمیوه از محورهای این استیضاح ذکر شد.

اما این طرح در مجلس به نتیجه نرسید و در جلسه روز سه شنبه 28 آذر مجلس 2 طرح استیضاح این وزیر همزمان در مجلس تهیه شد با 73 امضا و 54 محور.

یکی را علی وقف چی نماینده زنجان تهیه و امضاء جمع می کرد و دیگری را محمد صادق حسنی جوریابی نماینده رشت.

اما این بار استیضاح حجتی جدی تر مطرح شد و حتی به امضای جمعی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس هم رسید.

علاوه بر مشکلات قبلی، واردات بیش از حد محصولات، بی توجهی به تولیدات داخلی، نخریدن محصولات کشاورزان، بی انگیزه کردن کشاورزان و باغداران به محورهای این استیضاح اضافه شد.

استیضاح این وزیر در نهایت در روز سه شنبه پنجم دی ماه تلفیق شد و تحت عنوان یک طرح با 89 امضاء و 38 محور تحویل هیئت رئیسه مجلس شد ولی هنوز در دستور کار نمایندگان قرار نگرفت.

2 طرح استیضاح برای وزیر کشور

استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه روز یکشنبه هفتم آبان مجلس از سوی عبالحمید خدری نماینده بوشهر مطرح شد که در همان جلسه به امضای 16 نماینده هم رسید.

این استیضاح دارای 14 محور است که قطع رابطه استانداران و فرمانداران با مردم و بسته بودن درب اتاق آنان و عدم پاسخگویی به مراجعین مردمی، عدم نظارت صحیح بر عملکرد شهرداریها و بروز برخی مشکلات مالی در سازمان همیاریها، عدم رعایت شایسته سالاری در انتخاب استانداران در دولت یازدهم و جابجایی آنان به دلیل نارضایتی مردم و نمایندگان و انتصاب آنان در استانهای دیگر و در حقیقت پاک کردن صورت مساله در دولت دوازدهم، وضعیت اسفبار کالای قاچاق و عدم نظارت استانداران و استانهای مرزی و شایعه مشارکت آنان در برخی منافع، سخت گیری و افزایش هزینه های زائرین اربعین و نابسامانی در صدور گذرنامه ها و نارضایتی وسیع زائرین و تائید صلاحیت برخی از شهرداران علی رغم رد صلاحیت آنان از جمله محورهای این استیضاح است.

این طرح در نهایت به امضای 35 نماینده رسید و با آنکه سه هفته پیش تحویل هیئت رئیسه مجلس شده اما هنوز تعیین تکلیف نشده است.

البته در اواخر آذر ماه برخی از نمایندگان اصلاح طلب از جمله مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم طرح استیضاح این وزیر را تهیه کردند ولی این طرح هم به سرانجام نرسید.

وزیری که 2 بار از استیضاح نجات یافت
اما زمزمه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی از آذرماه در مجلس مطرح شد.

علیرضا بیگی نماینده تبریز که این استیضاح را مطرح کرد، کوتاهی در مقاوم سازی ساختمانها در مناطق زلزله زده را از دلایل این استیضاح ذکر کرد.

چند روز بعد از این زمزمه ها محمدرضا رضائی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفت که این طرح استیضاح در حال جمع آوری امضاء است.

از سرنوشت این استیضاح هم اطلاعی در دست نیست.

آخوندی یک بار در مجلس نهم در 14 مهر 94 و یک بار در مجلس دهم در اسفند سال 95 از سوی مجلس دهم استیضاح اما هر دوبار با رای مجدد نمایندگان بر صندلی وزارت ابقا شد.

استیضاح ربیعی
طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با 27 محور و 55 امضا در پنچم آبان ماه در مجلس مطرح شد.
حسین مقصودی نماینده سبزوار به دنبال استیضاح این وزیر است.

سوء مدیریت در سازمان بازنشستگی و زیان ده بودن شرکت های وابسته، افزایش نرخ بیکاری در کشور، مشکلات کارگران و اوضاع وخیم آنها، محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، فساد موجود در صندوق بازنشستگی فولاد کشور از جمله محورهای این استیضاح بود که روز سه شنبه پزشکیان نایب رییس مجلس اعلام کرد : روز گذشته سه نفراز امضا کنندگان درخواست استیضاح امضای خود را پس گرفتند، بنابراین رنجبرزاده عضو هیات رییسه امضا کرد که استیضاح از دستور کار مجلس خارج شود.

وی همچنین گفت: شما مکررا امضاها را پس می‌گیرید و پس می دهید، امضایی کنید که روی آن بایستید طبیعتا وقتی تعداد امضاها از آنچه در کمیسیون مطرح شده بود پایین آمد موضوع قابل بحث نیست.

وی ادامه داد: با این حال ما این موضوع را بار دیگر در هیات رییسه مجلس بررسی می کنیم.

استیضاح بطحائی

روز چهارشنبه دهم آبان در حاشیه جلسه علنی مجلس، طرح استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم مطرح شد.
استیضاحی که بکارگیری و ابقاء مدیران متهم و دخیل در سوء استفاده‌های مالی صندوق ذخیره فرهنگیان از محورهای آن ذکر شد. اما این طرح هم هنوز به نتیجه نرسید.

مقاومت هشت ماهه هیئت رئیسه برای طرح سوال از رئیس جمهور
طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد امسال در مجلس کلید خورد و دارای 130 امضاء است این در حالی که طبق ماده 212 ائین نامه داخلی مجلس برای سوال از رئیس جمهور امضای یک چهار کل نمایندگان یعنی 74 امضا کافی است.

علی وقف چی نماینده زنجان و طارم در مجلس طراح اصلی این طرح و محور اصلی این طرح هم مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی- اعتباری است.

اعلام وصول نکردن این طرح در مجلس درحالی است که اگر حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید.

تعلل و تخلف هیئت رئیسه از آئین نامه داخلی مجلس باعث شد تا 155 نماینده در جلسه روز چهارشنبه 19 مهر در نامه ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار ارجاع این طرح سوال به کمیسیون مربوطه شدند که بعد از یک هفته این امضاها به 180 نفر رسید.

پس از آن بود که سوالات به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارجاع شد و هیئت رئیسه مجلس به علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس ماموریت داد تا این موضوع را دنبال کند.
کمیسیونهای تخصصی با حضور نمایندگان معرفی شده رئیس جمهور از جمله نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت تشکیل جلسه دادند.
اما نمایندگان از توضیحات قانع نشدند و بر حضور رئیس جمهور در صحن مجلس اصرار کردند.

مطهری نیز درخواست نمایندگان را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد.

طبق آئین نامه اگر پس از یک ‌هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند، که این بخش آئین نامه اجرا نشد و هنوز از رئیس جمهور برای حضور در مجلس دعوتی نشده است.

حال هشت ماه از طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس می گذرد و همه امضاهای سوال از رئیس جمهور به قوت خود باقی است و نمایندگان این سوال را مطرح می کنند که چرا لاریجانی رئیس مجلس به وظیفه قانونی خود عمل نمی کند.

نمایندگان مجلس معتقدند که هیئت رئیسه مجلس در مقابل تقاضای قانونی نمایندگان برای استیضاح وزرا و طرح سوال از رئیس جمهور مقاومت می کند و مانع حق قانونی نمایندگان می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۴۸۲۰۸:۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
مجلس نماینده مردم است و به صلاح نمیبیند که استیضاح کند ...! شما با نمایندگان مردم هم مشکل دارید ؟
ناشناس۲۱۱۹۰۷۱۳:۴۸:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
معلومه بدجور ترسیدی استیضاح دوستانت نزدیکه
<<< منزجرالدوله و متالم المجلس >>>۲۱۲۴۴۵۲۱:۱۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
جای خالی توکلی ها و نادران ها و ذاکانی ها و .... بیش از پیش احساس میشه .
ناشناس۲۱۱۹۱۱۱۳:۵۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
چی شد پس ؟ شماها که می گفتید همه باید نقد بشن و جوابگو باشن
ناشناس۲۱۲۰۲۲۱۴:۵۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
فقط هیئت رییسه نمایندگان مردمند؟ باقی نماینده ها که درخواست استیضاح داده و ماههاست که منتظرند نماینده مردم نیستند؟
ناشناس۲۱۳۵۲۱۱۸:۳۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
شیفتگان خدمت یا تشنگان قدرت؟ کدامیک از استیضاح می ترسند؟ جای امثال شهید بهشتی خالیست.
محمد قاسمی۲۱۱۴۸۵۰۸:۱۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
این وضعیت مجلس شرم آوره خواهشا یه نمودار از نحوه برخورد دو مجلس اصولگرا با دول نهم و دهم و مقایسه اون با این مجلس با دولت یازده و دوازده ترسیم کنید تا بیدار شوند حق طلبان و ببیند اهل شعار همان در حد شعارند نه بس
ناشناس۲۱۱۴۹۰۰۸:۲۶:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آیا هیچ قانونی برای به زیر کشیدن قانونگذاران قانون شکن نیست ؟ !!!!!
عباس اکبری۲۱۱۴۹۸۰۸:۳۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
استیضاح رئیس جمهور هم باید صورت می گرفت و باید بشه اما باز بازی جناحی مانع شده
ناشناس۲۱۱۵۰۵۰۸:۴۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
لیست امید: وکیل الدوله....
ناشناس۲۱۱۵۲۴۰۹:۰۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بارها عرض کردم. مجلس پتانسیل و توان لازم را ندارد.
ناشناس۲۱۱۵۲۷۰۹:۰۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
الان چندین بار هم هست که طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چندین بانک دیگر برای چندمین بار تدسط نمایندگان محترم کلید زده میشود ولی طرح به کما میرود چرا؟
ناشناس۲۱۱۶۳۲۱۰:۴۹:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
نمیدانم برادر ... شاید هم استیضاح یک نوع &quot; نقد &quot; باشد !! واگر چنین باشد ، امید است همان طور که نقدها باید همه &quot; نقد سازنده &quot; باشد ، استیضاح ها هم باید &quot; استیضاح سازنده &quot; باشد ، و در آن ها حب و بغض و اغراض شخصی و جناحی و خطی و حزبی و گروهی و فراکسیونی نباشد ، که شاعر هم فرموده است : &quot; چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد &quot; !! میگم واقعاً این سخن مولانا را باید با آب طلا نوشت و هر مسئولی ... مسئول داخلی که چی عرض کنم ، حتی دبیر کل سازمان ملل متحد ، بلکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل ، باید با خط جلی نستعلیق قلمی کنندو قاب گرفته در اتاق و در دفتر کار شان در برابر چشمان خود نصب کنند ، و هرروز در شروع کار خود دو سه دقیقه ای در معانی آن تفکر و اندیشه کنند ... باور کن برادر ،ًهمین یک بیت ، می تواند خیلی از مسائل و مشکلات کشور و بلکه دنیای امروز را حل کند شک نکن برادر
ناشناس۲۱۱۷۰۵۱۱:۳۸:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
جناب سیف چرا یکی از بانک های زیان ده کشور که زیان سنگینی دارد حتی در دوسال گذشته که زیان انها در صورت های مالی علنی شده اقدام به دریافت پاداش تراز و پرداخت قریب 20000 هزار وام صوری خودرو با سود 10 درصد 10 ساله به مدیران و پرسنل خود کرده در حالی که سپرده های 23 درصدی جذب کرده و نماد ان بیش از یکسال است در بورس بسته است ایا جلوی اینگونه غارت سپرده های مردم را مگر بانک مرکزی نباید بگیرد بانک مرکزی در اسرع وقت باید نسبت به ابطال وام های صوری مذکور اقدام و پاداش ها پس گرفته و با مدیران متخلف برابر قانون تخلفات اداری برخورد لازم را بنماید
ناشناس۲۱۱۹۹۰۱۴:۲۷:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
2 -3 هفته هست که زیر پستهای مختلف این کامنت را می گذاری. مطمئن هستم که خودت کارمند بانک هستی و چون در بانک شما وام به تو داده نشده، این کار را می کنی.
ناشناس۲۱۳۰۴۸۱۲:۳۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
احتمالا شما باید از مدیران حرام خوار ان بانک باشی که پول بیت المال و حقوق سهامداران را خورده ای پول حرام مطمین باش در گلویتان گیر میکند
ناشناس۲۱۳۰۵۰۱۲:۳۲:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
همانند موسسات روزی شماها را محاکمه خواهیم کرد
ناشناس۲۱۳۰۶۶۱۲:۴۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
مردم روزی مطالبات خود بابت فساد مدیران بانکی از انها واخواهی خواهند کرد به قول حضرت اقا که می فرمایند دوران بزن و در رو گذشته است دوران بدزد و ببر نیز بسر امده است روزی برسد که برای برگشت پول های حرام دنبال این باشید که پارتی بجورید تا زودتر پول ها را برگردانید تا مجازاتتان کمتر باشد
ناشناس۲۱۱۷۱۲۱۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز مقصر اصلی در ارتباط با مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را دولت می‌دانم که با بی‌تدبیری خود در همه ابعاد، امروز زمینه اعتراضات را فراهم می‌کند. وی بر همین اساس اضافه کرد: مردم ما حق دارند در ارتباط با حقوق تضییع شده خود به جایی پناه ببرند. وقتی امروز کسی نیست که به آنها پناه دهد، حرف‌شان را بشنود و نماینده‌های آنها هم در مجلس نمی‌توانند حرف خود را مطرح کنند و متاسفانه با سوءمدیریتی که با یک فراوان حتی اجازه نمی‌دهند این مسائل مطرح شود نتیجه آن این خواهد شد که مردم به این شکل تجمع و مسائل خود را به یک شکلی طرح کنند. پژمان‌فر افزود: بنده ضمن اینکه باید از مردم مظلوم سراسر کشور در ارتباط با این سوءرفتارها که باعث شد به این شرایط افتاده‌اند عذرخواهی می‌کنم، هشدار می‌دهم که بی‌تدبیری دولت درباره احقاق حقوق این مردم زمینه بسیاری از مسائل را ممکن است در کشور فراهم کند و انتظار ما این است که هیات رئیسه مجلس از این خودکامگی و سوءمدیریت که جلوی سوال نمایندگان را نسبت به رئیس‌جمهور گرفته، دست بردارد و اجازه دهد مجلس از حقوق قانونی خود نسبت به پیگیری مطالبات مردم استفاده کند و دستگاه‌ها را به رعایت حقوق مردم ملزم کند. وی ادامه داد: ما سوال از وزیر اقتصاد را چندین بار مطرح کردیم اما وی مطرح می‌کند که موضوع بانک مرکزی و سوءرفتارهای این بانک و رفتارهایی که در آنجا انجام می‌شود هیچکدام تحت مدیریت وزیر نیست؛ یعنی اینها به شخص رئیس‌جمهور بازمی‌گردد و اصراری که در ارتباط با این روش غلط دارند
ناشناس۲۱۱۷۴۷۱۲:۰۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
با استیضاح چیزی حل نمیشه. مشکلات مملکت ساختاری سیاست های کلی باید تغییر کنه نه ادمها
ناشناس۲۱۱۹۰۸۱۳:۴۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
مجلس جای بزرگان است در غیر این صورت چنین وضعی خواهیم داشت
ناشناس۲۱۲۸۵۳۱۰:۳۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
من نمیفهمم مگه میشه مجلس که مجل قانون گذارری این قدر بی قانون باشه آخه چطور رییس میتونه حق نمایینده ها را پایمال کنه؟؟! مگه نماینده ها نمی تونند باهاش برخورد کنند؟؟
بهرامی۲۱۳۷۶۲۲۲:۰۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
استیضاح دو وزیر جهاد کشاورزی و رفاه حتما بایستی عملی بشود چون کارنامه قابل قبولی در پیشگاه مردم ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین