برجام برای اقتصاد ما چه آورد؟

سید مسعود علوی، گروه سیاسی الف،   3961027192 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام برای اقتصاد ما چه آورد؟

می گویند جان کری در گفتگوهای هسته ای به دیپلمات های ما گفته بود: «شما برجام را امضاء کنید، آنچنان سیل سرمایه گذاری به ایران سرازیر شود که اصلاً مشکلات اقتصادی را فراموش کنید!»

یک عده در داخل کشورمان آمریکا و برجام را بزک می کردند و می گفتند روزی 170 میلیون دلار خسارت عدم توافق را می دهیم، اگر توافق امضاء شود، ماهی 10 میلیارد دلار و سالی 60 میلیارد دلار عاید کشور می شود. پس از امضاء برجام برخی به خیابان ها ریختند و پایکوبی کردند و هر دلار را با 1000 تومان و یا 500 تومان مقایسه کردند. آنها می گفتند پول ملی تقویت می شود. امروز با بدعهدی 1+5 به ویژه آمر یکا، دلار از 3500 تومان قبل از امضاء برجام به 4400 تومان رسیده است. ارزش پول ملی 30 درصد کاهش یافته است. هیچ کس هم نیست بگوید آن وعده ها چه شد؟!

گفته بودند همه تحریم ها لغو می شود نه تعلیق. اما امروز همه می بینند تحریم ها نه لغو شده است و نه تعلیق، بلکه تحریم های جدید و تهدیدهای نو هم به آن اضافه شده است. هجوم سرمایه گذاری نیز تحقق نیافت. آمدند و نشستند و گفتند و برخاستند، اما نه پولی آمد، نه سرمایه ای و نه توافق جدی ای صورت گرفت. از همه مهم تر برخی کارگاه هایی که مشغول کار و فعالیت بودند تعطیل شد. کارگران بیکار شدند و تولید ملی به زمین خورد!

تحریم های بانکی همچون بلایی دهشتناک بر سر اقتصاد کشور سنگینی می کند.

وزیر خزانه داری آمریکا به هر کشوری می رود تجار و بازرگانان کشورها را تهدید می کند که با ایران معامله نکنید. صاحبان بانک ها و تجار از ترس تحریم های آمریکا حتی روابط گذشته خود را قبل از برجام رو به تعطیلی برده اند.

برای نجات اقتصاد کشور نسخه شفابخش سیاست های اقتصاد مقاومتی تجویز شد، اما دولت به آن عمل نکرد و نگاهش به بیرون و به برجام بود. اکنون می بینیم آبی از برجام گرم نشده است. چه باید کرد؟ پاسخ روشن است. باید  به ملت و تولید ملی تکیه کرد و نگاه را از بیرون به درون افکند. این کار سختی نیست.

باید جلوی واردات بی رویه به ویژه قاچاق را گرفت و تولید ملی را جان تازه بخشید. باید با فساد و رانت مبارزه کرد تا فعالان اقتصادی در یک عرصه رقابت آزاد، گرانی ها را کاهش دهند، رونق اقتصادی ایجاد کنند و  برای آنها صرفه و صلاح اقتصادی داشته باشد.

باید برای همیشه از دستاورد تقریباً هیچ فاصله بگیریم، دست را روی زانوی ملت بگذاریم و به پا خیزیم. خیلی سریع می شود به تولید رونق داد و به کارگر امید بخشید و به توطئه دشمن با «نه» گفتن به وعده ها و وعیدهای دشمن پاسخ صریح داد. این شدنی است.

آقای عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه دیروز گفت : "برجام همه تحریم‌هایی را که باید بر‌می‌داشت برداشت و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است، مانعی را بردارد و برنداشته است!"

سوال مهم و کلیدی از عراقچی این است؛ آیا لغو تحریم‌های بانکی جزء تعهدات آمریکا و اروپا نبود!؟

اگر بود چرا تا کنون کشور دچار تحریم بانکی است به طوری که دولت نمی تواند حقوق کارمندان سفارت خود را در اروپا از طریق سیستم بانکی پرداخت کند. آقای ظریف خود بارها به این مسئله اعتراض داشته که دولت نمی تواند در لندن یک حساب بانکی باز کند. اگر لغو تحریم های بانکی جزء تعهدات برجامی نبوده است سوال این است پس شما دو سال گفتگو برای چه می‌کردید؟!

همین چند روز پیش بود که وزارت خارجه در برابر اظهارات ترامپ بیانیه صادر کرد و گفت: مواضع کاخ سفید با بندهای 26 ، 28 و 29 برجام در تعارض است . آیا مفهوم این تعارضات این است که "برجام همه تحریم‌هایی که بایدبر می داشت، برداشت؟"

چرا طوری حرف می زنید که گویی یک عذرخواهی هم به دشمن بدهکار هستیم. پس این همه تحریم های جدید پس از برجام همه درونی است؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۹۷۷۱۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
همون که ونزئلا و کره شمالی نشدید برید خدا رو شکر کنید
ناشناس۲۱۱۰۷۹۱۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
خواسته های بعضیها چقدر حقیرند ؟ !!! این بود معجزه ی الهی ؟ این بود فتح الفتوح ؟ این بود عزت ایرانی ؟ این بود رونق اقتصادی ؟ این بود جامعه ی جهانی ؟ __________ حالا باید با اینهمه وعده های متوهمانه خدا را از اینکه مثل ونزوئلا نشدیم شاکر باشیم ؟ !!!!!! ___________ پس خسارتها و فجایع باقیمانده چه میشوند ؟ !!!! نکنه قراره از جیب نامبارک خودشون و زن وبچه اشون جبران کنند ؟ !!!!!! متاسفیم براتون .
ناشناس۲۱۱۱۴۵۲۰:۲۸:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اون زمان که کشور هر روز تحریم میشد کجا بودی عمو ؟
ناشناس۲۱۱۴۵۳۰۷:۲۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
روحانی با ادعای رفع همون تحریمها رای جمع کرد . تحریمها رو بیشتر کرد و آراء مردم و مملکت رو ..!!!!! زمانیکه ما از روی ... رای دادیم شما کجا بودی ؟ !!!!!!!!
ناشناس۲۱۱۰۴۸۱۸:۴۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
آقای روحانی، درآمد اکثر مردم تو بازار کم و بیش ثابت هست، از چند ماه پیش تا الان ۸۰۰-۹۰۰ تومن تفاوت قیمت دلار شده!! این بود یکی از قولهای انتخاباتی که دلار با ثبات خواهد موند؟ امثال ما دانشجوها در خارج کشور و خانواده ها فقط بخاطره این شعار رای دادیم بهتون، بقیه شعار ها به کنار... بجای مکدر شدن و غمگین شدن از افزایش قیمت دلار بقول سخنگوی دولت، اقدام عملی کنید! فقط بلد بودید بگید دولت قبلی با افزایش قیمت دلار کسری بودجه رو جبران می کرد؟ کمی از ترامپ یاد بگیرید که بغیر از برجام، تمام وعده های انتخاباتی اش رو جامع عمل پوشید!تکلیف برجام هم که بزودی معلوم می کنه!!! شما چند تا وعده ؟؟؟؟ اینقدر با روح و روان ملت بازی نکنید، هر هفته دلار داره بالا میره! اون پولهای برجامی کجا رفت؟ از دلار ۸۰۰ تومن در پایان دوره خاتمی رسیدیم به دلار ۴۵۰۰ تومان در امروز که تازه باز آخر ماجرا نیست...
عباس اکبری۲۱۱۱۰۳۱۹:۴۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
ارمغان برجام بهانه برای سرپوش بر بیکاری معیشت فقر مردم چیزی دیگری نداشت
طارمی۲۱۱۱۹۳۲۱:۵۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
ظاهرا این مقاله رو کسی نوشته که نه اطلاعی از اقتصاد داشته و نه از سیاست. شاید هم دانسته سعی کرده دستاوردهای بیشمار برجام را انکار کند.اگر فقط دستاوردهای زیر ناشی از برجام به دست آمده باشد باید به بانیان آن و در راس همه رهبری که با کلمه کلیدی نرمش قهرمانانه آن را شروع کردند دست مریزاد گفت: 1-دور شدن خطر جنگ از کشور 2-جلوگیری از دچار شدن به وضعیت عراق در اواخر حکومت صدام(نفت در برابر غذا)و خارج کردن کشور از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل 3بر هم زدن اجماع جهانی بر علیه ایران و ایجاد فاصله میان امریکا و متحدان همیشگی اش یعنی اروپا و دیگران 4-راندن امریکا به گوشه رینگ و انزوای آن 5-قراردادهای مهم کشورهای مطرح دنیا که قرارداد بوئینگ و توتال و اخیرا هند فقط نمونه هایی از آن است 6-آزاد شدن بسیاری از پولهای بلوکه شده کشور. 7-امکان فروش نفت که به نزدیک صفر رسیده بود با قدرت انتخاب مشتری 8-مراوده مجدد با جهان و خروج از انزوا 9-اثبات صلح آمیز بودن قدرت هسته ای ایران برای جهانیان و به رسمیت شناختن آن و خلع سلاح آمریکا در این زمینه 10-ثبت یک تجربه تاریخی و منحصر به فرد در جهان در زمینه حل مناقشات و جلوگیری از جنگ از طریق گفتگو که حتی سید حسن نصرالله هم گفت باید آن را در کتابهای درسی گنجاند و برای نسلها تدریس کرد. 11-و صدها دستاورد دیگر...
ناشناس۲۱۱۴۶۸۰۷:۴۹:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
شریک گرفتن بزرگان در ناکامیها و توهمات و باورها و آمارهای دروغین و غلط و خیالی ، یکی دیگر از شگردها و ترفند های ...آور ورشکستگان و کدخداباوران و هزینه سازان است . معیار ؛ وضع موجود است . همان هایی که توهم تقسیم پیاده روها به ..(در صورت پیروزی رقیب) را القا کردند و با تردستی و افترا و توهین و تهمت وارد رقابت شدند ، خیالات و اوهام ...خود القاء نمودند . امروز... همراه عاملان مذاکره اظهار ندامت میکنند . اما ایکاش توان جبران داشتند !!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۱۵۲۶۰۹:۰۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
دولت با چند مورد مشکل روبرو... یکیش هزینه های بالای نیاز های مردم که به دلیل سرمایه گذاری های غلط در دوران قبل دولت مجبور دست به واردات بزنه به جای تولید در داخل چون فشار به مردم میاد... دوم هزینه های پروژه های باقی مونده از قبل که دولت بعضی هاش رو مجبور شد متوقف کنه... سوم هزینه های بالای سیاست منطقه ای ایران و این موضوع رو نمیشه متوقف کنه... این که خیلی ها به دولت میپرند کار اشتباهی... دولت نمیگم اشتباه نداره ولی مشکلش اینه که باید ماه به ماه برنامه بریز تا سالانه و توان اجرای برنامه بلند مدت رو نداره... سیاست برجام و اوردن سرمایه ی خارجی میتونه زمان برنامه ریزی رو افزایش بده ولی ما در سیاست خارجی محدودیت داریم و با مشکل برمیخوریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین