صدای مصالحه برجامی اروپا با امریکا می‌آید

گروه سیاسی الف،   3961026036

لاوروف: درخواست اروپایی‌ها برای مصالحه با امریکا مسیری خطرناک است/ وزیر امور خارجه روسیه یک بار دیگر موضع کشورش درباره برجام را تکرار کرد...

صدای مصالحه برجامی اروپا با امریکا می‌آید

وزیر امور خارجه روسیه یک بار دیگر موضع کشورش درباره برجام را تکرار کرد و گفت که از موضع امریکا برای تغییر در برجام حمایت نخواهد کرد. لاوروف همچنین درباره «مصالحه اروپا با امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران‌» هشدار داد. 

به گزارش «جوان»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید برای او هم سخت است که بگوید‌ موضع نهایی اروپاییان در مورد برجام، حمایت از امریکا خواهد بود یا ایران‌. ترامپ جمعه شب در موضع‌گیری خود درباره برجام از شرکای اروپایی امریکا خواست که برای «برطرف کردن حفره‌های فاجعه بار‌» توافق هسته‌ای با ایران، با امریکا همکاری کنند. هرچند هیچ کدام از دولت‌های اروپایی تا کنون از موضع ترامپ برای تغییر در برجام حمایت نکرده‌اند ولی ناظران در تهران می‌گویند که درخصوص واکنش احتمالی اروپا به سناریوی خروج امریکا از برجام، تردید‌های جدی وجود دارد، به خصوص اینکه تهران سابقه چندان روشنی از قرار گرفتن کشورهای اروپایی در جانب خود ندارد. 

ظاهراً روس‌‌‌ها نیز در چنین تردیدی با ایران هم‌نظرند. سرگئی لاوروف دیروز یک بار دیگر موضع شفاف روسیه در مورد تغییر در برجام را تکرار کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اظهارات ترامپ درباره ایران با هدف نابودی برجام بر خوش‌بینی‌‌‌‌ها نمی‌افزاید. هدف او نابودی این توافق است اما حفظ توافق هسته‌ای اولویت روسیه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.» ‌لاوروف با این حال گفته که «سخت است بگوییم» کشورهای اروپایی چه مسیری را انتخاب خواهند کرد. وزیر خارجه روسیه گفت: «من معتقدم آنها (اروپایی‌ها) تا حدی درخواست برای مصالحه (با امریکا) را شروع کرده‌اند.»‌ لاوروف هشدار داد:«این لغزیدن در مسیری بسیار خطرناک خواهد بود.»‌دیپلمات روس نگفته که چرا معتقد است اروپایی‌‌‌ها مصالحه با امریکا بر سر برجام را شروع کرده‌اند ولی پیش از این منابع امریکایی گفته بودند که کنگره امریکا مذاکره با اروپا را بر سر برجام شروع کرده است. لاوروف با این حال، ابراز امیدواری کرد که اروپا با وجود موضع واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، بدون هیچ‌گونه معافیتی ادامه دهد. وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که «‌شرکای اروپایی که به شدت از سوی امریکایی‌‌‌‌ها وسوسه می‌شوند، بر موضع خود پایدار بمانند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفته که مسکو بر حفظ برجام تاکید دارد و برای این کار تلاش می‌کند. او گفته است:«ما از آنچه امریکا تلاش ‌می‌کند انجام دهد، حمایت نمی‌کنیم؛ تغییر متن توافق یا وارد کردن چیز‌‌‌هایی که به هیچ وجه برای ایران قابل قبول نیست.»‌لاوروف همچنین تاکید کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه موشک‌هایش نمی‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد.

اظهارات اروپایی‌‌‌‌ها درباره سازش با امریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران نشان‌دهنده یک سیر نزولی است که پیامد‌‌‌هایی منفی خواهد داشت. وی افزود: درخواست واشنگتن برای اصلاح متن برجام غیرقابل پذیرش است و مسکو از آن حمایت نخواهد کرد. روسیه همچنین به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن امریکا به اینکه ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است، ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که فروپاشی برجام می‌تواند ضربه‌ای مهلک به مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی بزند. لاوروف گفت ممکن است سناریوی مشابهی برای کره‌شمالی هم تکرار شود: «‌به آنها تعهد داده می‌شود که اگر دست از برنامه هسته‌ای خود بردارند، تحریم‌های‌شان هم برداشته می‌شود. آنها دست برمی‌دارند اما هیچ کس تحریم‌‌‌‌ها علیه کره‌شمالی را لغو نمی‌کند.»‌وی تصریح کرد دورنمایی که پیش روی کره‌شمالی ترسیم می‌شود این خواهد بود، به کره‌ای‌‌‌ها قول داده می‌شود که اگر شما از برنامه هسته‌ای خود چشم‌پوشی کنید و آن را کنار بگذارید‌، تحریم‌‌‌ها علیه شما برچیده خواهند شد‌. کره‌ای‌‌‌ها از برنامه هسته‌ای خود چشم خواهند پوشید ولی هیچ‌کس تحریم‌‌‌ها ضد پیونگ‌یانگ را بر نخواهد چید.  لاوروف گفت:« متاسفانه امریکایی‌‌‌ها به این درک نرسیده‌اند که صداهای دیگری هم در جهان هست که باید بشنوند.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین