برجام بدون آمریکا

احمدرضا هدایتی، گروه سیاسی الف،   3961025193 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام بدون آمریکا

 شب شنبه هفته جاری، یکبار دیگر رئیس جمهور بی‌ادب و نژادپرست آمریکا، اوج خباثت و دشمنی سردمداران صهیونیست این کشور با انقلاب اسلامی و مردم بزرگ ایران اسلامی را به نمایش گذاشت، وی در جملاتی سخیف و زیاده‌خواهانه در مورد برجام، تعلیق مجدد این توافقنامه بین‌المللی در آینده را، مشروط به گنجاندن چهار بند جدید در آن نموده و متکبرانه گفته است:

 «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.
دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.  سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

 این جملات همراه با تحریم‌های جدید علیه چند شخصیت دیگر ایرانی، بیانگر این واقعیت است که از نظر یانکی‌ها، (با برجام یا بدون برجام) قرار نیست که تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی غرب، به این زودی‌ها از سر ایران برداشته شود، در واقع آمریکایی‌ها می‌گویند، لزوماً هرکس با ما (شما بخوانید برده و فرمانبر ما) نباشد، حتماً علیه ماست و باید به هر شکل ممکن و از طریق اقدامات گوناگون، از جمله تحریم مجازات شود.

 حال این پرسش مطرح است که؛ اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران دائماً به بهانه‌های واهی مانند؛ فعالیت‌های هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی، حقوق بشر، پولشویی، حمایت ازتروریست و یا حتی موضوع جدیدی که در سال‌های اخیر به‌خاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی، تحت عنوان «حفاظت از لایه ازون» در دستور کار نظام سلطه قرار گرفته، از حقوق خود محروم و تحریم و تهدید شود، چرا باید اینقدر بر اجرای برجام اصرار بورزد؟

 اصولاً وقتی کشوری مانند؛ آمریکا، پشیزی ارزش و اعتبار برای سایر کشورها و حتی جایگاه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی قائل نمی‌شوند و فقط در راستای منافع خودشان، راساً هر حکمی را که بخواهند علیه دیگران صادر و هر اقدام غیر انسانی  را که بخواهند، مرتکب می‌شوند، چرا ما باید از این نظام ظالمانه تبعیت نماییم؟

 صرف‌نظر از وجود صدها زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی در اروپا، آمریکا، روسیه و سایر کشورهای جهان، چطور ممکن است ادعای دروغین آمریکایی‌ها و سایر همپالگی‌هایش در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، موجب نگرانی جامعه جهانی (بخوانید، آمریکا و برخی دولت‌های پرمدعای اروپایی) شود، اما وجود صدها کلاهک هسته‌ای واقعی که در یک منطقه ملتهب، در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار دارد، نگرانی همان جامعه جهانی کذایی و به‌خصوص، کشورهای منطقه را در پی نداشته باشد؟

 این همه گویای این نکته است که؛ فعالیت‌های هسته‌ای و اتهامات مشابه آن، فقط و فقط بهانه‌هایی هستند برای جلوگیری از تداوم اقتدار، استقلال و پیشرفت ایران اسلامی، و بدیهی است که تنها راه برون رفت از این وضعیت منفعلانه، چیزی نیست جز تمرکز بر تقویت و توسعه مولفه‌های قدرت کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بنا بر توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته)، در شرایط فعلی «اقتصاد مقاومتی» در راس این مولفه‌ها قرار دارد.

 ذکر مجدد این نکته نیز ضروری است که؛ در هر صورت، پایبندی ایران به تعهدات دو یا چندجانبه تا وقتی منطقی است که طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان پایبند باشند و لذا حالا که آمریکا قصد دارد به نقض تعهداتش ادامه بدهد، قطعاً خروجش از این توافق برای ایران بهتر است و حداقل، مسئولین کشور را از بلاتکلیفی برای تصمیم‌گیری در مورد برگشت به وضعیت قبل از برجام یا ادامه همکاری با اروپا (بدون حضور آمریکا) و یا استفاده از سایر گزینه‌ها کمک خواهد نمود.

 بی‌شک چنین اتفاقی، ضمن منزوی نمودن آمریکایی‌ها نزد افکار عمومی جهان، امکان تصمیم‌گیری سایر کشورها برای همکاری با ایران را نیز تسهیل می‌نماید، بنابراین به‌نظر می‌رسد، از این پس دولتمردان کشورمان باید به‌طور جدی از اصرار بر حضور آمریکایی‌ها در این توافقنامه اجتناب نمایند.

*کارشناس ارشد مدیریت

 

 

 

دیدگاه کاربران

تبریزی۲۰۷۷۹۸۱۵:۰۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برجام بدون عادی سازی روابط با امریکا یه توافق صوری بیشتر نیست و اگه بگم چه تغییرات اساسی لازمه تا روابطمون با امریکا عادی بشه نظرم منتشر نمی شه پس به همین بسنده می کنم.
ناشناس۲۰۷۸۶۳۱۵:۵۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دهکده ی بی کدخدا !!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۰۷۸۶۷۱۵:۵۴:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بهترین کار در صورت نقض برجام از سوی آمریکا گرفتن تعهد سفت و سخت از دیگر طرفها برای رعایت حقوق ایران و انجام فوری تعهدات از جمله سرمایه گذاری و تبادلات بانکی و سایر امور عادی با ایران و نادیده گرفتن تهدیدهای آمریکا علیه خودشان است . در غیر اینصورت ایران هم باید به تهدیدات خود جامه عمل بپوشاند و اینبار واقعا سلاح هسته ای بسازد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین