بانک آینده

«سانچی» چگونه قلب یک ایران را سوزاند

گروه سیاسی الف،   3961024274 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
«سانچی» چگونه قلب یک ایران را سوزاند

فرض کنید پلاسکو در آب‌های چین می‌سوخت و یک نفتکش ایرانی در چهارراه استانبول، در قلب پایتخت طعمه‌ حریق می‌شد. نفتکش سانچی از حیث انسانی همان ساختمان پلاسکو است؛ فقط کمی‌ دورتر.

در حادثه‌ برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی که هفدهم دی‌ماه در آب‌های چین رخ داد، ۳۲ خدمه‌ی کشتی شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند.

این بار اما ابعاد حادثه ناپیدا ماند؛ نه رسانه‌های رسمی داخل کشور به محل اعزام شدند، نه شهروندی آنجا حضور داشت که عکس و فیلم بگیرد و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. از آنجا که حادثه فرسنگ‌ها دورتر رخ داده مسئولان همیشه در صحنه هم نمی‌توانند در محل حادثه و مقابل دوربین‌ها ظاهر شوند و مصاحبه کنند. به همین دلیل این فاجعه در سطح افکار عمومی چندان مطرح نشده و در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی هم اخبار و اطلاعات دندان‌گیری منتشر نمی‌شود.

 شنبه ۹۶/۱۰/۱۶

نفتکش «سانچی» از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود روز یکشنبه وارد آب‌های کره‌ی جنوبی شود اما شامگاه شانزدهم دی یک کشتیِ باری چینی با آن برخورد کرد و به دلیل اینکه محموله‌ نفتکش، نفت فوق سبک با درجه‌ اشتعال بسیار بالا بود، دچار حریق شد. صبح ۱۷ دی خبرگزاری «شینهوا»ی چین خبری منتشر کرد که حاکی از ناپدید شدن ۳۲ خدمه‌ی نفتکش ایرانی در آب‌های چین بود.

در بیانیه‌ای که وزارت حمل و نقل چین در پی این حادثه منتشر کرد، اعلام شد که حادثه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داده و یک کشتی باری چینی با یک نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ‌شده برخورد کرده و نفتکش «سانچی» بطور کامل آتش گرفته است. ۲۱ خدمه‌ی کشتی چینی همان زمان نجات داده شدند اما خبری از خدمه‌ی کشتی ایرانی نبود.

ابتدا مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جست‌وجو و نجات اعزام کردند و کره‌ی جنوبی هم در این عملیات شرکت کرد. در همین حال پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از شرکت ملی نفتکش ایران درباره‌ی جزئیات بیشتر حادثه به نتیجه‌ای نرسید و اعلام شد مدیران این شرکت در جلسه هستند.

یکشنبه ۹۶/۱۰/۱۷

روز پس از حادثه حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه، از رایزنی با مقامات چینی برای اطلاع از جزئیات ماجرا خبرداد و گفت «هرگونه اطلاع‌رسانی از سوی وزارت خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق از این اتفاق است».

شرکت ملی نفتکش ایران نیز پس از ساعت‌ها پی‌گیری خبرنگار ایسنا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن به اقدامات این شرکت در سازماندهی عملیات امداد و نجات اشاره و نوشته شده بود که تلاش‌ها برای نجات خدمه‌ی کشتی ادامه دارد.
۱۷ ساعت پس از حادثه، نفت‌کش ایرانی همچنان در آتش می‌سوخت و رویترز گزارش داد که چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق برای پاکسازی لکه‌ی نفتی در محل حادثه مشغولند و کره‌ی جنوبی هم برای کمک‌رسانی یک کشتی و هلی‌کوپتراعزام کرده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از دستور نخست وزیر چین برای مهار آتش خبر داد و گفت شنیده است که «قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند».
ساعتی بعد اسامی خدمه‌ی مفقودشده‌ی کشتی در اختیار ایسنا قرار گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین گفت این کشور اهمیت بسیار زیادی برای این حادثه قائل است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت برخورد دو کشتی، گفت تجسس ادامه دارد و دولت چین اعلام کرده برای پیداکردن آنان همکاری می‌کند.
حدود ۳۰ ساعت از زمان حادثه گذشته بود که خبری درباره‌ی نجات تعدادی از مفقودین منتشر شد: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت خبر نجات تعدادی از مفقودین صحت ندارد.

دوشنبه ۹۶/۱۰/۱۸

نیروهای امدادرسان روز دوشنبه برای دومین روز همچنان برای مهار آتش نفتکش ایرانی تلاش می‌کردند. رویترز گزارش داد نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای نظامی را برای کمک به جست‌وجو اعزام کرد اما اثری از خدمه‌ی مفقود این نفتکش را شناسایی نکرد.
ساعاتی بعد خبر رسید که جسد یکی از مفقودین نفتکش ایرانی چهار مایل دورتر از کشتی پیدا شده است. هویت جسد پیدا شده نامشخص بود و برای بررسی به شانگهای منتقل شد. در همین حال دو فروند کشتی شرکت ملی نفتکش و یک فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با نظارت و مدیریت‌ مرکز جست‌وجو و نجات شانگهای به دنبال یافتن ردی از دریانوردان گم شده بودند.

درحالی که تیمی شامل ۱۳ کشتی امداد و جست‌وجو، ناحیه‌ای به وسعت ۹۰۰ مایل دریایی را جست‌وجو می‌کردند و دست‌خالی برمی‌گشتند، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به جسد کشف شده گفت احتمالاً خدمه‌ی کشتی فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته‌اند.
همزمان عملیات اطفاء حریق کشتی سانحه‌دیده ادامه داشت اما انگار آتش سر خاموش شدن نداشت؛ سرکنسول ایران در شانگهای درباره‌ی علت کندی عملیات اظهار کرد:‌ شدت آتش و انفجار و انتشار نفت در آب‌ باعث کندی کار شده است. کشتی‌های امدادرسان باید به فاصله صدوپنجاه‌متری کشتی برسند که امکان کار داشته باشند اما دسترسی به کشتی بسیار دشوار است.

سه‌شنبه ۹۶/۱۰/۱۹
صبح روز بعد، وزارت حمل و نقل چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند مانع اطفاء حریق و جست‌وجو برای ۳۱ خدمه مفقود این نفتکش شده است.

با گذشت دو روز از حادثه مدیر عملیات ناوگان شرکت نفت‌کش ایران همچنان معتقد بود احتمال زنده‌بودن دریانوردان مفقود وجود دارد. احتمال می‌دهیم که آنها یا به طرف موتورخانه در پایین نفت‌کش رفته باشند یا از یکی از قایق‌های نجات استفاده کرده یا به کمک لباس‌های وضعیت اضطراری، خود را به دریا انداخته باشند.

روز سه‌شنبه هم سخنگوی شرکت ملی نفتکش خبرداد که جسد پیدا شده ایرانی بوده اما به دلیل سوختگی صورت هنوز هویتش شناسایی نشده است. او در عین حال گفت اگر خدمه‌ی کشتی به موتورخانه پناه برده باشند احتمال کمی دارد که زنده مانده باشند؛ چراکه موتورخانه‌ی این کشتی ۱۴ متر زیر آب است. از دو قایق نجات هم یکی سوخته و دیگری در تصاویر رویت نشده، بنابراین ممکن است سرنشینان کشتی با استفاده از آن به آب زده باشند که در این صورت «تا دو ماه ذخیره دارند و می‌توانند زنده باشند؛ البته استفاده از قایق نجات زمانبر است...».

همزمان حسن روحانی هم برای پیگیری وضع مفقودین به وزارتخانه‌های امور خارجه، راه و شهرسازی و نفت دستور مستقیم داد و تاکید کرد: «ابعاد مختلف حادثه و بویژه سرنوشت کارکنان کشتی و خانواده‌های این عزیزان» پیگیری شود.

آتش‌سوزی کشتی همچنان ادامه داشت و به دلیل سمی بودن گازهای منتشر شده عملیلت اطفاء حریق از فاصله‌ی نزدیک غیرممکن بود و از فاصله‌ی دور هم کار سخت و زمانبر شده بود. رویترز درباره‌ی روند عملیات امداد و اطفای حریق نوشت: «بادهای شدید، موج‌های بلند و گازهای سمی، مانع پیدا شدن دریانوردان ایرانی مفقود نفتکش سانحه دیده در دریای چین شرقی و اطفای آتش سوزی کشتی در مدت سه روز گذشته است».

درحالی که تیم امدادی کره‌ی جنوبی، به دلیل شعله‌های سرکش کشتیِ درحال سوختن در فاصله‌ی سه مایلی آن مستقر شده بود، سخنگوی شرکت ملی نفتکش از عدم همکاری چینی‌ها خبر داد و گفت: «چین امکانات خوبی اطراف نفتکش آتش‌گرفته جمع کرده اما مشخص نیست چرا از این امکانات استفاده نمی‌کند». با این حال بامداد روز چهارشنبه به وقت ایران، چهار روز بعد از وقوع حادثه، چینی‌ها عملیات اطفاء حریق را از سر گرفتند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز از اعزام تیم ایرانی به محل حادثه خبرداد و گفت: «کشتی ژاپنی نیز برای کمک رسانی در این منطقه حضور دارد و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز به دستور امیر خانزادی و امیر سیاری تیم های حرفه‌ای خود را به این منطقه اعزام کرده‌اند تا هرچه سریعتر آتش کشتی خاموش شود». او از جهانگیری هم خواست تا با نخست‌وزیر چین مذاکره کند و از آنها بخواهد که در اطفاء حریق عجله کنند. او معتقد بود چینی‌ها عمداً تعلل می‌کنند تا محموله‌ی کشتی بسوزد و آب‌های ساحلی این کشور را آلوده نکند.

چهارشنبه ۹۶/۱۰/۲۰

با گذشت چهار روز همچنان خبری از حادثه‌دیدگان کشتی ایرانی خبری نبود و یک نماینده‌ی مجلس این بار از وزیر امور خارجه خواست برای جلب همکاری کشورهای نزدیک له محل حادثه اقدام کند. او همچنین از صداوسیما خواست «پوشش خبری مناسب‌تری از موضوع داشته باشد».

چند ساعت بعد خبر رسید که انفجارها در کشتی فعلاً متوقف شده و امکان ورود تیم تجسس و نجات به کشتی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر یکی از مقامات کره‌ی جنوبی به رویترز گفت با توجه به تجربیات قبلی «شعله‌های آتش حداقل به مدت دو هفته یا یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد».

چینی‌ها چند ساعتی با جدیت مشغول عملیات بودند اما به گفته‌ی سخنگوی شرکت ملی نفتکش «به بهانه‌ی بدی آب‌وهوا و به دلیل احتراق کوچکی که روی نفتکش رخ داده بود، عملیات اطفاء حریق را متوقف کردند». این در حالی است که به دلیل وقوع حادثه در آبهای چین این کشور بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در قبال خاموش کردن این آتش‌ مسئولیت دارد. او گفت «اگر ایران بخواهد تیم عملیاتی به منطقه اعزام کند به ۲۰ روز وقت نیاز است». چند ساعت بعد خبر رسید ۱۲ تکاور نیروی دریایی از طریق هوایی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

پنجشنبه ۹۶/۱۰/۲۱

ساعاتی بعد مقامات چین علت توقف عملیات را اینگونه اعلام کردند: «کشتی‌های امدادرسانی پس از انفجاری که روز چهارشنبه در نفتکش سانچی روی داد، در فاصله‌ی مطمئنی از این کشتی قرار گرفتند». باوجود این صبح پنجشنبه چینی‌ها دوباره دست‌به‌کار شدند.

پنجشنبه شب، پنج روز از حادثه گذشته بود اما نفتکش همچنان در آتش می‌سوخت و خبری از سرنشینان آن نبود که نبود. نیروهای امدادی ژاپن هم به منطقه‌ رسیدند و قرار شد از صبح جمعه عملیات امداد انجام شود. اعلام شد که یک تیم ایرانی هم صبح جمعه برای مشارکت و نظارت در محل حادثه حاضر می‌شود. با وجود اینکه مقامات ایرانی از همکاری ژاپنی‌ها در عملیات خبر می‌دادند، سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به رویترز گفت «مقامات چینی پیشنهاد گارد ساحلی ژاپن برای کمک را رد کرده‌اند». تلویزیون دولتی چین هم اعلام کرد که ۱۴ کشتی مشغول عملیات اطفاء حریق و جست‌وجوی مفقودشدگان هستند.

در همین روز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  که  مسئول رسیدگی به این حادثه  شده، پس از دیدار با سفیر چین در تهران، گفت جریان باد نفتکش غرق در آتش را آرام آرام به سمت مرزهای آبی ژاپن می‌برد. او ابراز امیدواری کرد با خروج کشتی از آبهای چین این کشور همچنان به عملیات ادامه دهد و «ناهماهنگی در تعاملات بین‌المللی در عملیات مهار آتش تاثیری نداشته باشد».

ربیعی این را هم گفت که «تمهیداتی در این کشتی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا افراد بتوانند خود را نجات دهند... کارشناسان بر اساس شواهد می‌گویند امیدوار باشیم».

جمعه ۹۶/۱۰/۲۲

صبح جمعه عملیات اطفاء حرق به پایان خود نزدیک شد و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت «تیم تجسس سازمان بنادر و دریانوری تلاش خواهد کرد امروز وارد نفتکش شود».

علی ربیعی درباره ی سرنوشت خدمه‌ی کشتی گفت: «پس از آنکه پیکر یکی از مفقودین پیدا شد خبر خاص دیگری از ۳۱ پرسنل در دست نیست... نمی‌خواهیم خبر نگران کننده بدهیم؛ باید به خانواده‌های مفقودین آرامش بدهیم؛ ما هنوز وقت طلایی داریم». او همچنین از قول رئیس شرکت ملی نفتکش اعلام کرد که احتمال دارد آتش کشتی تا ظهر شنبه بطور کامل خاموش شود.

آقای وزیر که با حکم رئیس جمهوری «مسئول کمیته‌ی ویژه‌ی رسیدگیِ حادثه‌ی نفتکشِ سانچی» شده، بعد از ظهر جمعه پس از دیدار با سفیر ژاپن، به دیدار خانواده‌ی دریانوردان ایرانی رفت و پای صحبت‌ آنان نشست. او جمعه شب برای پیگیری عملیات اطفای حریق عازم چین شد.

در همین حال شامگاه جمعه خبر رسید که ارتش ایران از ارتش کشورهای چین و ژاپن درخواست کرد برای یافتن ملوانان ایرانی همکاری کنند. سخنگوی ارتش اعلام کرد یک تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش، شامل تکاوران کلاه‌سبز  در محل حضور دارند و اگر چین بالگرد در اختیار آنان بگذارد با انجام «راپل» برای نجات ملوانان وارد نفتکش می‌شوند.

در خبر دیگری سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه هویت تنها جسد کشف شده همچنان نامشخص است گفت از خانواده‌های مفقودشدگان برای اخذ نمونه‌ی دی.ان.اِی دعوت شده است.

هرچه ساعت‌ها و روزها می‌گذرند، امیدها برای نجات ملوانان ایرانی کمرنگ‌تر می‌شود؛ اگر «وقت طلایی» تمام شود، شاید دیگر باید خدا خدا کرد که حداقل اجساد اجساد آنان پیدا شود.

کاپیتان احمد اسدی، ناخدای باسابقه‌ی شناورهای غول‌پیکر ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا به این پرسش که چطور ممکن است دو کشتی غول‌پیکر با وجو فناوری‌های پیشرفته به یکدیگر برخورد کنند، گفت: کاپیتان برای متوقف کردن کشتی نیاز به طی چهار تا پنج مایل مسافت دارد. برای ناخدا از چند دقیقه قبل از وقوع حادثه مشخص می‌شود که برخورد با کشتی مقابل اجتناب‌ناپذیر است اما دیگر شرایط و زمان کافی برای اجتناب از آن وجود ندارد.
به گفته‌ی این دریانورد، تمام کشتی‌های غول‌پیکر به یک سیستم رادار مجهزند که می‌تواند نزدیک‌شدن کشتی‌ها را از ۳۰ مایلی تا نیم‌ مایلی رصد کند، اما احتمالاً در زمان حادثه ناخدای ایرانی پشت سکان نبوده است. قطعاً طرف چینی نیز نتوانسته در زمان لازم اخطارها را صادر و از این برخورد جلوگیری کند.

او احتمال فرار سرنشینیان کشتی ایرانی به وسیله‌ی قایق‌های نجات را هم بعید دانست و گفت: احتمال این موضوع بسیار ضعیف است. چون قبل از حادثه زمان زیادی برای فرار وجود نداشته و انفجارهای پی‌درپی مانع از تصمیم‌گیری بموقع شده است.

شنبه ۹۶/۱۰/۲۳

صبح شنبه، تقریباً یک هفته از زمان حادثه گذشته بود که معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور از پیدا شدن دو پیکر با هویت نامشخص در پل فرماندهی (بالاترین نقطه‌ی کشتی) خبر داد و گفت تیم امداد چینی جعبه‌ی سیاه کشتی را پیدا کرده و به علت زیاد بودن گازهای سمی به سرعت از کشتی خارج شدند.

علی ربیعی که برای نظارت بر روند عملیات امداد و بدون تشریفات و هماهنگی به چین سفر کرد، از مسئولان چینی خواست در عملیات امداد و نجات جدیت داشته باشند چراکه «غرق شدن کشتی مصادف با از بین رفتن امید مطلق است». اون همچنین این خواسته را مطرح کرد که ایرانی‌ها با خدمه‌ی کشتی چینی هم گفت‌وگو کنند تا ابعاد حادثه روشن شود. ساعتی بعد هم اعلام کرد که نیروهای ایرانی به همراه چینی‌ها با شناور تندرو به سوی کشتی اعزام شده‌اند به محض رسیدن به محل، عملیات تجسس در قسمت‌های مختلف نفتکش از جمله موتورخانه آغاز می‌شود.

ظهر شنبه در خبر دیگری اعلام شد که جعبه‌ی سیاه کشتی طبق قوانین بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن ثبت شده، یعنی پاناما، تحویل داده می‌شود.

بعدازظهر نیز وزیر خارجه ایران در تماسی تلفنی با همتای چینی خود، بر لزوم انجام تعهدات همه‌ طرف‌ها تاکید کرد. طرف چینی هم اعلام کرد که نیروهای امدادی این کشور به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

همچنین عصر، رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی با ربیعی آخرین وضعیت مهار آتش‌سوزی نفتکش سانچی را از او جویا شد و تاکید کرد که تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریع‌تر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود.

شامگاه شنبه نیز معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ۱۲ تکاور ایرانی که به چین اعزام شده‌اند پس از پایین آمدن دمای کشتی برای تجسس مفقودین وارد سانچی می‌شوند، از احتمال بازخوانی جعبه سیاه نفتکش در چین خبر داد.

یکشنبه ۹۶/۱۰/۲۴

صبح یکشنبه با گذشت ۸ روز از حادثه، معاون سازمان بنادر و دریانوردی از رسیدن ۱۲ تکاور ایرانی به محل حریق نفتکش سانچی خبر داد و گفت: تکاوران و گروه چینی در حال برگزاری جلسه و بررسی نحوه ورود به نفتکش هستند.

کمی بعد فرمانده چینی عملیات امداد و نجات، جملاتی ناامیدکننده بر زبان آورد: احتمال نجات جان دریانوردان ایرانی حاضر در این نفتکش بسیار ضعیف است اما تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه بالابر این نفتکش که از آن برای ورود به قایق‌های نجات یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده، گفت که این موضوع نشان می‌دهد دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشته‌اند.

دقایقی پیش از ظهر، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سانچی از حالت شناور بودن خود خارج شده و در حال غرق‌شدن است، گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودان نیست و حدود یک ساعت بعد.

او حدود یک ساعت بعد، جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر نفتکش «سانچی» را تایید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که به چین سفر کرده بود و لحظه‌به‌لحظه روند کار را زیر نظر داشت، گفت: «در همان لحظات اولیه‌ی برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده‌ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است ... حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم».

تایید خبر مرگ سرنشینان سانچی یعنی خاموش‌شدن کورسوی امیدی که در دل خانواده‌های آنان بود؛ خبری که می‌توانست روز پس از حادثه تایید شود، نشد تا خانواده‌ها و بستگان سرنشینان کشتی یک هفته را با این بیم‌وامید سرکنند؛ هرچند دو سه روز بعد از حادثه امید به بازگشت مفقودشدگان، تبدیل شده بود به دعا کردن برای پیدا شدن پیکر آنان اما غرق‌شدن سانچی، ته‌مانده‌ی این امیدها، آرزوها و آن باقی‌مانده‌ی پیکرها را با خود زیر آب برد.

چشمان اشک‌آلود و دل‌های پردردی که از فرسنگ‌ها دورتر نومیدانه چشم‌انتظار رسیدن «خبر» بودند، دیگر نه پیکر عزیزشان را دیدند و نه «تشییع شکوهمند پیکر دیانوردان ایرانی» را. سانچی حتی شبیه پلاسکو هم نشد.

عضویت در کانال تلگرام الف

عناوین مرتبط

وب‌گردی

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۴۸۰۲۰:۴۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
کشتی نفتکش با این ابعاد بزرگ و این محموله خطرناک آنهم در مسیرهای چند هزار کیلومتری، چرا باید این تعداد کم خدمه داشته باشد؟
ناشناس۲۰۶۶۷۰۲۲:۳۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یک تانکر با هر ابعادی با 24 نفر هم کار میکند. 3 شیفت 8 نفره.باقی افراد کاراموز و مهمان هستند.
ناشناس۲۰۷۵۲۲۱۲:۱۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این وزیر نفت، زنگه کجاست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حتی یک مصاحبه یا حرفی یا ... از ایشان در رسانه ملی ندیدم ، به ایشون اصلا ربطی نداره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۰۶۵۰۷۲۰:۵۲:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
صد در صد یک اتفاق خاص غیر ارادی صورت گرفته است یا اینکه در تماس رادیویی اختلال ایجادشده و یا کلیه ملوانان از غذا و یا نوشیدنی استفاده کرده اند که مسمومیت ایجاد شده و قدرت عکس العمل نداشته اند و یا اینکه حادثه تروریستی از عوامل داخل کشتی یا خارج از کشتی صورت گرفته است باباز یافت جعبه سیاه این موضوع را باید روشن کرد
ناشناس۲۰۷۰۸۹۰۸:۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
توهم توطئه
ناشناس۲۰۶۵۷۱۲۱:۳۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
همان طور که سوختن پلاسکو مشکوک بود سوختن سانچی نیز مشکوک است سیستمهای ناوبری کشتی ها و رادارهای آنها وجود هر شی فلزی ثابت یا متحرک را از فاصله حداقل ۸۰ کیلومتری تشخیص میدهند چگونه است که هیچ یک از این دو کشتی غول پیکر وجود دیگری را متوجه نشده است. سرعت کشتی ها به ندرت به ۳۰ کیومتر در ساعت میرسد، آیا واقعا فرصتی برای تغییر مسیر نبوده است؟ مخازن کشتی به صورت جدا از هم هستند. چگونه است که کل محموله در حال سوختن است در حالی که فقط مخازن وسط کشتی دچار حادثه شده اند؟ در اثر برخورد یک کشتی چینی با نفتکش ایرانی در نزدیکی چین،همه ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی مفقود شده اند این خبر شاید برای کسانی که از نفتکش و سیستمهای ایمنی آن اطلاعی ندارند باور کردنی باشد اما کسانی که سیستمهای ایمنی نفتکشها را دیده اند،نمی توانند به سادگی از کنار این موضوع بگذرند. نقطه ای از نفتکش که کشتی چینی با آن برخورد کرده است حداقل ۵۰ تا ۸۰ متر از موتور خانه و خوابگاه نفتکش فاصله دارد. محموله نفتکش،میعانات گازی پارس جنوبی است که حاوی گاز سمی هیدروژن سولفوره می باشد ممکن است گفته شود انتشار گاز باعث خفگی آنی همه خدمه نفتکش شده است. اگر بپذیریم که همه سیستمهای ایمنی نفتکش از کار افتاده باشند، می توان پذیرفت که همه خدمه دچار گازگرفتگی شده اند اما همه نفتکشها به نوعی طراحی و ساخته میشوند که اجازه ورود گاز به موتورخانه و خوابگاه داده نمی شود و به محض اینکه سنسورهای تشخیص گاز وجود گاز را در هوای ورودی تشخیص دهند کلیه دریچه ها و منافذ ورود هوا بسته می شوند دستگاههای تنفسی هم به وفور در کشتی وجود دارد. کشتی دارای دو قایق نجات است که در دو طرف کشتی و در نزدیکترین فاصله به خوابگاه نصب شده اند که بدون نیاز به برق امکان به آب اندازی آنها وجود دارد. این قایقها کاملا نفوذ ناپذیرند و می توانند از وسط آتش هم عبور کنند. علاوه بر این قایقها،تعداد زیادی قایق باد شونده هم در جای جای کشتی نصب است که می توان آنها را به آب انداخت و خود را نجات داد. دهها جلیقه نجات هم در جای جای کشتی وجود دارند که می توان پوشید و خود را به آب انداخت. لذا مفقود شدن همه خدمه را نمی توان به سادگی باور کرد آیا خدمه قبل از تصادف زنده بوده اند؟ آیا اصلا کسی در نفتکش بوده است؟
ناشناس۲۰۶۸۹۰۰۱:۳۴:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شما مثل اینکه توجه به حجم وشدت انفجار نداری .اگرمخازن جداازهم هم باشند باهمون انفجار اولیه کشتی کاملا منهدم شده.احتمالا شدت انفجار به حدی بوده که خدمه فرصت کاری رو پیدا نکردند .اگر هم زنده موندند به علت تنفس گازهای سمی به شهادت رسیدند.درضمن امشب تو برنامه گفتگوی خبر یک کاپیتان کشتی گفت رادار تنها برای تشخیص کشتیهای اطراف وعبوری هست وعامل بازدارنده تصادف نیست .به گفته ایشون تغییر مسیر یک کشتی به علت سنگینی وبزرگی اون به کندی صورت میگیره وحدود پنج دقیقه زمان میخواد.درضمن عامل خطای انسانی هم نباید فراموش کرد.
ناشناس۲۰۶۵۹۳۲۱:۴۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خبرنگاران محترم الف لطفا سریعا بررسی فرمایید با وجود اعلام عزای عمومی شبکه 3 سیما با گذاشتن علامت عزای عمومی در حال پخش سریال طنز لیسانسه ها می باشد که قطعا روح مردم کشور را جربحه دار کرده است
ناشناس۲۰۶۶۵۴۲۲:۲۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سیمای میلی !
ناشناس۲۰۶۷۱۱۲۲:۵۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سانچی چگونه قلب یک ایران را لرزاند و سوز ناکتر از ان شبکه 3 سیما با وجود ارم عزای عمومی گوشه تصویرش اقدام به پخش سریال طنز و ده ها بار قلب یک ایران را لرزاند
ناشناس۲۰۶۷۱۸۲۳:۰۱:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
میخوای سینه زنی پخش کنه...؟ شورر هر چی رو در میاریم
ناشناس۲۰۶۷۳۸۲۳:۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خاورمیانه اگه روزنامه بود ایران میشد صفحه حوادث تسلیت! چقدر بلا داره سر مردم ما میاد اخه چرا؟
ناشناس۲۰۶۷۵۴۲۳:۳۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اگه عزای عمومی اعلام شده طنز لیسانسه ها این وسط چرا پخش شد .....شهدای پلاسکو لااقل پیکر پاکشون پیدا شد این عزیزان اما.......واقعا دو سال دی ماه به مردم جفا شد و دلها شکست
ناشناس۲۰۶۸۸۰۰۱:۲۴:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
پخش سریال طنز در هنگا می که همه ایران در عزای عزیزان خویش هست در درجه اول توهین و اهانت به بازماندگان این عزیزان و سپس به کل جامعه ایران است.به طوریکه باعث می شود حتی مردم دیدن این سریال را تحریم و خانواده عزاداران را به واکنش شدید وادار کند. البته احتمالا بعد از واکنش مردم به یک عذر خواهی ساده اکتفا کنند.لطفا سیما به هر دلیلی پخش یک سریال را به احساسات عمومی ارجحیت ندهد.
هموطن۲۰۷۱۴۳۰۸:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شاید همه 29نفر در قایق های نجات در گوشه ای از ابها منتظر هستند ؟ من هنوز امید دارم
ناشناس۲۰۷۲۷۰۰۹:۴۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این چه دنیایی است که همه اش درد ورنج است
ناشناس۲۰۷۹۴۰۱۶:۳۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تا حالا دقت کرده اید که هر اتفاق ناگواری که در داخل ایران می افتد دست اخر همه مسئولین از همدیگر تشکر و قدر دانی می کنند . حالا هم باید منتظر قدردانی از وزیر رفاه و سازمان بنادر و کشتی رانی و وزارت راه و مسکن و وزارت نفت و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و دست اخر خطای انسانی موجب بروز حادثه شناخته می شود . لااقل در این شرایط سخت تشکر و قدردانی های خود را در منظر عموم انجام ندهید .
بانک آیندهبیمه دیمادیرانسام سیر

پربحث‌های اخیر

  1. تیپ متفاوت زوج بازیگر ایرانی در برلین   

  2. زندگی فرزندان میلیاردرهای دنیا چگونه است؟ + عکس

  3. پیام تشکر احمد توکلی از رهبر انقلاب اسلامی

  4. خوب و بد حذف آزمون مدارس خاص

  5. عضو کمیسیون عمران مجلس: آخوندی بی‌انگیزه است!

  6. پاسخ آذری جهرمی به شایعات مطرح شده درباره طرح رجیستری و مکالمه یکی از سرنشینان پرواز ATR72

  7. صعود اتلتیکو مادرید و لاتزیو در شب کامبک ناتمام ناپولی/حذف آئک آتن با فرصت سوزی شجاعی

  8. کرمانشاه بعد زلزله بیکارترین استان شد

  9. ربیعی: برای کاهش فقر در بر ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد/راجع به یارانه نقدی سال ۹۷ هیچ برنامه خاصی نداریم

  10. فرمان «اتوبوس مرگ» در دستان آمدنیوز/ «کشته‌سازی» پای ثابت رسانه‌های ضدانقلاب

  11. مرگ مشکوک رقیب ژاپنی منصور برزگر

  12. جنجالی دوباره‌ یا مصالحه تیم‌ملی و باشگاه‌ها؟/ اردیبهشت پر حادثه!

  13. متن کامل گزارش آژانس درباره اجرای برجام در ایران

  14. بازیگرانی که برخلاف میلشان جراحی‌ زیبایی می‌کنند

  15. افزایش میزان افسردگی، سوغات شوم ریزگردها برای خوزستانی ها

  16. شهرداری تهران مانع ساخت‎وساز مسکن شد

  17. دیوان عالی آمریکا چطور الواح هخامنشی را به ایران برگرداند؟

  18. ۷۴۳ هزار شغل جدید در ۹ ماهه امسال ایجاد شد+جدول

  19. حذف شجاعی و یارانش از رقابت های لیگ اروپا

  20. تصویری متفاوت از رهبری درمراسم عزاداری ایام فاطمیه  

  21. کره جنوبی: ذخیره ارزی کره شمالی رو به پایان است

  22. وزارت صنعت ۸ مشاور وزیر را برکنار کرد

  23. ویتامین‌هایی که پوست را شفاف و زیبا می‌کنند

  24. کتک زدن داور در کرمانشاه و توضیحات رئیس کمیته انضباطی

  25. پایان بی نتیجه نشست شورای امنیت در خصوص سوریه

پربحث‌های دیروز

  1. آقای آخوندی! زمان عذرخواهی و استعفا فرا نرسیده است؟

  2. اختصاصی الف/ استیضاح آخوندی با 17 امضاء و پنچ محور تحویل کمیسیون عمران شد

  3. مدیرعامل آسمان دریافت تضمین از خلبانان را تایید کرد

  4. تیپ متفاوت زوج بازیگر ایرانی در برلین   

  5. زندگی فرزندان میلیاردرهای دنیا چگونه است؟ + عکس

  6. فیلم دیده نشده از محل سقوط هواپیمای یاسوج  

  7. 201 نماینده مجلس اغتشاشات آشوبگران در خیابان پاسداران را محکوم کردند

  8. فرجام تلخ زندگی مرد زن نما

  9. پیام تشکر احمد توکلی از رهبر انقلاب اسلامی

  10. خوب و بد حذف آزمون مدارس خاص

  11. عضو کمیسیون عمران مجلس: آخوندی بی‌انگیزه است!

  12. پاسخ آذری جهرمی به شایعات مطرح شده درباره طرح رجیستری و مکالمه یکی از سرنشینان پرواز ATR72

  13. بارش برف و کولاک شدید تا روز سه شنبه در ارتفاعات دنا

  14. قصاص برای مردی که شوهر زن موردعلاقه‌اش را کشت

  15. حذف شجاعی و یارانش از رقابت های لیگ اروپا

  16. تصویری متفاوت از رهبری درمراسم عزاداری ایام فاطمیه  

  17. کره جنوبی: ذخیره ارزی کره شمالی رو به پایان است

  18. وزارت صنعت ۸ مشاور وزیر را برکنار کرد

  19. ویتامین‌هایی که پوست را شفاف و زیبا می‌کنند

  20. کتک زدن داور در کرمانشاه و توضیحات رئیس کمیته انضباطی

  21. پایان بی نتیجه نشست شورای امنیت در خصوص سوریه

  22. توضیحات بعیدی‌ نژاد درباره سفر عراقچی به لندن و توافق حل بحران یمن

  23. اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره حوادث خیابان پاسداران

  24. رعد و برق مسیر ۳ پرواز را به مقصد اصفهان تغییر داد

  25. دانش آموزان آمریکایی هدف جدیدترین توییت ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. احمد توکلی به سوگ فرزند هنرمند خویش نشست + اصلاحیه و جزئیات مراسم تشییع و ترحیم

  2. پوشش لحظه به لحظه/سقوط هواپیما تهران- یاسوج در سمیرم/همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران| لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده/ عدم امکان اعزام بالگرد به‌دلیل برف و بوران/+تصاویر

  3. قیمت واقعی دلار 1000 تومان است / استدلال؟

  4. گزارش کیهان: خواننده ها را چه کسی به "دورهمی" دعوت می کند؟

  5. تشک کشتی، چالش جدید ایران با اسرائیل

  6. افشاگری بزرگ در مورد سقوط ATR/هواشناسی هشدار داده بود ولی شرکت آسمان پرواز را لغو نکرد/ از خلبان چک گرفتند و مجبور به پرواز میکنند/ به وزیر تذکر دادیم ولی ربیعی توجهی نکرد

  7. نشانه‌ای دیگر برای خروج  بی بی سی از بی طرفی

  8. تصاویری جالب از سفیر آلمان در ایران

  9. رئیس سازمان اجتماعی کشور: ۹۵ درصد بانوان کشور به حجاب باور دارند

  10. پیکر محمد توکلی فرزند احمد توکلی تشییع شد+تصاویر  

  11. درخواست احمد توکلی از شرکت کنندگان در مراسم ترحیم فرزندش 

  12. استیضاح وزرای کار و راه تقدیم هیات رییسه شد/ نامه برخی نمایندگان به روحانی: ربیعی و آخوندی قبل از استیضاح، استعفا دهند

  13. روحانی: به دنیا نشان دادیم قدرت مذاکراتی بالایی داریم/ آقایی که در آمریکا روی کار آمده بیش از یکسال است می‌خواهد برجام را از بین ببرد و هر بار می‌گوید این آخرین امضای من است

  14. درخواست عجیب یک اقتصاددان از سیف! به دلار اجازه بدهید بالا برود

  15. رییس کمیسیون عمران مجلس: قصور سازمان هواپیمایی و هواپیمایی آسمان در سقوط هواپیما/ مسئولین استعفاء دهند/ بررسی علت سقوط هواپیما در کمیسیون عمران

  16. سرگیجه گردشگری در اقتصاد ایران/ بازار گردشگری حلال را هم از دست دادیم

  17. آخرین پست اینستاگرام محمد توکلی

  18. احتمال زنده ماندن سرنشینان هواپیما بسیار کم و نزدیک به صفر شد/اعزام تکاوران تیپ ۶۵ نوهد/ارتش مختصات تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR را در اختیار ستاد بحران گذاشت

  19. ناگفته‌هایی از مرد ۶ میلیارد دلاری بازار ارز / جمشید بسم‌الله کی بود؟

  20. حادثه برای یک هواپیما در فرودگاه مشهد+عکس و فیلم

  21. بازخوانی وظایف رئیس‌ جمهور در قانون اساسی

  22. گناه این "ابراهیم" نیز بت‏ شکنی است

  23. نوبخت: نیمی از یارانه بگیران باید حذف شوند/ مخالفت مجلس با افزایش اعتبار یارانه نقدی

  24. جادوی پول و بانک - 15 | بر «بانکداری بدون ربا» فاتحه‌، مع الاخلاص و الصلوات

  25. نماینده شرکت آسمان: خیلی از کشورها دنبال این بودند همین هواپیماهای ATR بیست و پنج ساله‌‌ی ما را بخرند  

پربحث‌های اخیر

  1. پیام تشکر احمد توکلی از رهبر انقلاب اسلامی

  2. عضو کمیسیون عمران مجلس: آخوندی بی‌انگیزه است!

  3. متن کامل گزارش آژانس درباره اجرای برجام در ایران

  4. توضیحات بعیدی‌ نژاد درباره سفر عراقچی به لندن و توافق حل بحران یمن

  5. اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره حوادث خیابان پاسداران

  6. ادعای هیلی علیه مسکو و دمشق در نشست شورای امنیت

  7. سرلشکر باقری: اجازه تکرار نمایش‌هایی شبیه حوادث خیابان پاسداران را به آشوبگران نخواهیم داد/با قاطعیت برخورد می‌کنیم

  8. عراقچی: ترامپ گفته بود برجام را پاره میکند اما.....

  9. واکنش ایران به گزارش جدید آژانس اتمی

  10. واکنش محسن رضایی به تجمعات اخیر دراویش در پاسداران

  11. خبری از جلسات سران قوا با شمخانی؛ رفع حصر تا عید صورت می‌گیرد

  12. آژانس انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

  13. سردار سلیمانی: برخی با بهانه‌های واهی درصدد حذف سپاه هستند/ تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگیریم

  14. تقدیر فرمانده کل سپاه از اقدام ناجا در حادثه پاسداران

  15. دادستان تهران: برای عامل شهادت سه نفر از ماموران ناجا با اتوبوس، به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد

  16. زاکانی: برخی با شعار عدالت از ولایت عبور کردند

  17. انتقال اجساد پرواز تهران یاسوج با بالگرد در صورت مساعد شدن هوا

  18. افشای پشت پرده جنایات دراویش در خیابان پاسداران

  19. شمخانی: با بانیان و طراحان آشوب‌های اخیر قاطعانه برخورد خواهد شد

  20. تشکر نمایندگان مجلس از رهبر معظم انقلاب به جهت انتصاب ابوترابی و علی‌اکبری

  21. جلیلی: یک سخنرانی به هم بخورد جنجال بپا می‌کنند ولی اگر بهترین جوانان شهید شوند سانسور می‌کنند

پربحث‌های دیروز

  1. آقای آخوندی! زمان عذرخواهی و استعفا فرا نرسیده است؟

  2. اختصاصی الف/ استیضاح آخوندی با 17 امضاء و پنچ محور تحویل کمیسیون عمران شد

  3. 201 نماینده مجلس اغتشاشات آشوبگران در خیابان پاسداران را محکوم کردند

  4. پیام تشکر احمد توکلی از رهبر انقلاب اسلامی

  5. عضو کمیسیون عمران مجلس: آخوندی بی‌انگیزه است!

  6. توضیحات بعیدی‌ نژاد درباره سفر عراقچی به لندن و توافق حل بحران یمن

  7. اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره حوادث خیابان پاسداران

  8. ادعای هیلی علیه مسکو و دمشق در نشست شورای امنیت

  9. سرلشکر باقری: اجازه تکرار نمایش‌هایی شبیه حوادث خیابان پاسداران را به آشوبگران نخواهیم داد/با قاطعیت برخورد می‌کنیم

  10. عراقچی: ترامپ گفته بود برجام را پاره میکند اما.....

  11. واکنش ایران به گزارش جدید آژانس اتمی

  12. واکنش محسن رضایی به تجمعات اخیر دراویش در پاسداران

  13. خبری از جلسات سران قوا با شمخانی؛ رفع حصر تا عید صورت می‌گیرد

  14. آژانس انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

  15. سردار سلیمانی: برخی با بهانه‌های واهی درصدد حذف سپاه هستند/ تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگیریم

  16. تقدیر فرمانده کل سپاه از اقدام ناجا در حادثه پاسداران

  17. دادستان تهران: برای عامل شهادت سه نفر از ماموران ناجا با اتوبوس، به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد

  18. زاکانی: برخی با شعار عدالت از ولایت عبور کردند

  19. انتقال اجساد پرواز تهران یاسوج با بالگرد در صورت مساعد شدن هوا

  20. افشای پشت پرده جنایات دراویش در خیابان پاسداران

  21. شمخانی: با بانیان و طراحان آشوب‌های اخیر قاطعانه برخورد خواهد شد

  22. تشکر نمایندگان مجلس از رهبر معظم انقلاب به جهت انتصاب ابوترابی و علی‌اکبری

  23. جلیلی: یک سخنرانی به هم بخورد جنجال بپا می‌کنند ولی اگر بهترین جوانان شهید شوند سانسور می‌کنند

  24. پرونده «بودجه سال 97» بسته شد/ بودجه در مسیر شورای نگهبان

  25. سردار کوثری: در حوادث خیابان پاسداران، عده‌ای از شهرستان ها راهی تهران شدند/ قرارگاه ثارالله ورود نکرد

پربحث‌های هفته

  1. احمد توکلی به سوگ فرزند هنرمند خویش نشست + اصلاحیه و جزئیات مراسم تشییع و ترحیم

  2. تشک کشتی، چالش جدید ایران با اسرائیل

  3. نشانه‌ای دیگر برای خروج  بی بی سی از بی طرفی

  4. رئیس سازمان اجتماعی کشور: ۹۵ درصد بانوان کشور به حجاب باور دارند

  5. درخواست احمد توکلی از شرکت کنندگان در مراسم ترحیم فرزندش 

  6. روحانی: به دنیا نشان دادیم قدرت مذاکراتی بالایی داریم/ آقایی که در آمریکا روی کار آمده بیش از یکسال است می‌خواهد برجام را از بین ببرد و هر بار می‌گوید این آخرین امضای من است

  7. رییس کمیسیون عمران مجلس: قصور سازمان هواپیمایی و هواپیمایی آسمان در سقوط هواپیما/ مسئولین استعفاء دهند/ بررسی علت سقوط هواپیما در کمیسیون عمران

  8. بازخوانی وظایف رئیس‌ جمهور در قانون اساسی

  9. آقای آخوندی! زمان عذرخواهی و استعفا فرا نرسیده است؟

  10. سوال از رئیس جمهور درباره افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی/ 80 امضاء

  11. جزئیات شهادت ۳ مامور ناجا در درگیری خیابانی در پاسداران تهران/ قاتلان بلافاصله دستگیر شدند/ اوضاع تحت کنترل است +فیلم

  12. اختصاصی الف/ استیضاح آخوندی با 17 امضاء و پنچ محور تحویل کمیسیون عمران شد

  13. پلیس: ناآرامی‌های خیابان پاسداران ساعت ۴ و نیم بامداد به پایان رسید / ۳۰۰ نفر از جمله رانندگان خودروهای اتوبوس مرگ و سمند بازداشت شدند / شهادت سه مامور ناجا و دو بسیجی

  14. جهانگیری: زمان انتخابات کمی «زیاده‌روی» کردم!

  15. آقازاده ای که آقازاده نبود

  16. پایان آشوب دراویش در پاسداران تهران/ ۳ مامور پلیس و ۲ بسیجی به شهادت رسیدند

  17. ظریف در پایان سفرش به مونیخ: آنهایی که دنبال گفت‌وگو هستند جدیت در اجرای تعهدات قبلی‌شان را نشان دهند/ امیدوارم شایسته محبت‌های رهبری باشم/ کنایه به نتانیاهو و عادل الجبیر

  18. روایتی از ختم فرزند مسئولی که هیچ کدام از فرزندانش آقازاده نشدند  

  19. 201 نماینده مجلس اغتشاشات آشوبگران در خیابان پاسداران را محکوم کردند

  20. در خصوص برخورد هواپیمای تهران-یاسوج با کوه ابهاماتی وجود دارد/ فرضیه های مختلف درباره کاهش یکباره سه هزار پایی ارتفاع هواپیما

  21. کیهان:افرادی که به پرونده سیدامامی اعتراض می کنند،خودشان متهم امنیتی هستند

  22. پیام تشکر احمد توکلی از رهبر انقلاب اسلامی

  23. عضو کمیسیون عمران مجلس: آخوندی بی‌انگیزه است!

  24. درستایش حریت وعدالت

  25. استیضاح مجدد وزیر راه و شهرسازی کلید خورد

آخرین عناوین