پایان تلخ یکی از نادرترین اتفاقات دریایی/ خدمه در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند/ درخواست اعلام عزای عمومی و شهید محسوب شدن دریانوردان

گروه اقتصادی الف،   3961024171 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

چشمان اشک‌آلود و دل‌های پردردی که از فرسنگ‌ها دورتر نومیدانه چشم‌انتظار رسیدن «خبر» بودند، دیگر نه پیکر عزیزشان را دیدند و نه «تشییع شکوهمند پیکر دیانوردان ایرانی» را. سانچی حتی شبیه پلاسکو هم نشد.

پایان تلخ یکی از نادرترین اتفاقات دریایی/ خدمه در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند/ درخواست اعلام عزای عمومی و شهید محسوب شدن دریانوردان

نفتکش سانچی پس از ۹ روز سوختن در آتش در نهایت در دل دریا فرو رفت و رنگ سفید امیدواری زنده بودن ۲۹ پرسنل آن در سیاهی دود غلیظی که بدنه کشتی را در لحظات آخر در آغوش گرفته بود گم شد.

یکی از نادرترین اتفاقات دریایی شنبه، ۱۶ دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلی در آب های ساحل شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به نام سانچی با ۱۳۶هزار تن میعانات گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران  و کشتی فله بر چینی که حریق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن را در پی داشت رقم خورد، حریقی که آنقدر شعله کشید که همه طول کشتی را در آغوش گرفته و در نهایت موجب غرق شدن کامل آن شد.

 

از ۳۲ پرسنلی که در این حادثه مفقود شدند، ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی، تنها پیکر سه پرسنل پیدا و برای تشخیص هویت به شانگهای منتقل شد. البته عملیات تشخیص هویت هنوز انجام نشده است. پیکر یکی از پرسنل داخل دریا و پیکر دو پرسنل دیگر در جریان جست و جوی نیم ساعته تیم چینی به همراه جعبه سیاه کشتی پیدا شد.

جعبه سیاه این کشتی  برای بازخوانی فعلا به بندر شانگهای چین منتقل شده است. البته جعبه سیاه سانچی با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر اینکه جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود، با  توجه به اینکه شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است باید به این کشور تحویل داده شود.البته مسئولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.این احتمال وجود دارد که این جعبه در شانگهای بازخوانی شود.

با اینکه عملیات اطفای حریق سانچی با حضور تیم های ژاپنی و چینی در سه الی چهار روز اخیر تسریع شده بود اما شدت آتش با جرقه ای روی سطح کشتی بیشتر می شد و به درجه ای رسید که با اینکه ۱۲ تکاور ایرانی برای تجسس مفقودین به منطقه اطفای حریق اعزام شده بودند هرگز نتوانستند وارد آن شوند. آخرین اخبار و تصاویر حاکی از آن بود که آتش همه طول سانچی را در بر گرفته و باعث غرق شدن تدریجی آن شد.

در این راستا رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچی" در آبهای چین را تایید کرد.محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی - که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، اظهار کرد: بر این اساس جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر که احتمالا در نفتکش بودند، تایید می‌شود.

 

ربیعی در نامه به رئیس‌جمهور: خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند
علی ربیعی که از سوی رئیس جمهور به عنوان مسئول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی به چین رفته است در نامه به رئیس جمهور اعلام کرد که خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند.

به گزارش الف،‌ متن نامه وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفت‌کش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفت‌کش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.

تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید. اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیات محترم وزیران را دارم.

 

مجید قصابی اروجی، کاپیتان (اهل سعادت شهر شهرستان پاسارگاد)، سجاد عبداللهی و پوریا عیدی‌پور(دودانشجوی اهل نورآبادفارس) وسعید دهقانی (دانشجوی اهل اقلید) درنفتکش سانچی

 

رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی از درخواست خود خطاب به فرمانده چینی برای ادامه فرآیند جست‌وجوی پیکر پرسنل نفتکش سانچی پس از غرق شدن این نفتکش خبر داد.

علی ربیعی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های پرسنل نفتکش سانچی و مردم ایران اظهار کرد: سانچی حامل ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی بود. علاوه بر این میعانات سوخت کشتی هم باعث شدید شدن حریق آن می‌شد؛ باید گفت این اتفاق یک اتفاق بی‌نظیر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چینی‌ها و کارشناسان از روز نخست حادثه اعلام کردند خدمه کشتی زنده نیستند. اما ما که کورسوی امیدی به زنده بودن پرسنل داشتیم همه اقدامات لازم را انجام دادیم. حتی می‌خواستیم چنانچه پرسنل زنده نیستند، پیکر مطهر آنها را از نفتکش خارج کنیم. به همین دلیل ۱۲ نیروی تکاور از ایران به محل حادثه آمد.

رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با بیان اینکه شدت انفجار سانچی در ساعات آخر بسیار بالا بود، افزود: درجه سانچی در ساعات و دقایق آخر تا ۹۰۰ درجه بالا رفت و امکان ورود به آن وجود نداشت. در نهایت کشتی آرام آرام با سر به عمق دریا حرکت کرد. البته این اتفاق در عمق ۱۱۰ متری دریا رخ داده است و احتمالا بیش از ۲۰۰ متر کشتی بیرون دریا بماند. البته مشخص نیست جریان دریا حرکت کشتی را به چه صورت درآورد.

ربیعی به این سوال که آیا امیدی به یافتن پیکر مفقودین پس از غرق شدن کشتی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: من این درخواست را به فرمانده چینی داده‌ام که زمانی که وضعیت کشتی به تعادل رسید، جست‌وجو برای پیکر مفقودین ادامه پیدا کند. اما فرمانده چینی پاسخ داد که امکان این کار وجود ندارد. من تصمیم دارم در این راستا با کارشناسان صحبت بیشتری کنم تا این درخواست بررسی شود.

 

تسلیت تلفنی علی ربیعی از شانگهای به خانواده یکی از دریانوردان نفتکش سان چی

 

درخواست برای اعلام عزای عمومی و شهید محسوب شدن دریانوردان

درپی مسجل شدن جان باختن دریانوردان نفتکش ایرانی سانچی پس از ۹ روز تلاش برای نجات، نماینده ویژه رییس‌جمهور و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی پیام تسلیت صادر کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفتکش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفتکش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.

تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید.

اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیئت محترم وزیران را دارم.

 

پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان

رییس جمهور در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کرد: هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین از همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تاسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.


متن پیام رییس جمهور به این شرح است:


بسم‏ الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
وقوع سانحه ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‏ویژه خانواده های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می گویم و برای آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیران متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تاسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۷۷۶۱۴:۳۸:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سوارشدن بر موج احساساتو خوب بلد هستند. این بندگان خدا، سر شغل معمولیشون بودند و اجلشون رسیده، اینطور باشه هرکسی سر کار فوت کنه، شهید هست دیگه! برای اقتصاد مقاومتی به ریاست آقای جهانگیری فعالیت کرده. خدا رحمتشون کنه و صبر به بازمانده ها بده و ذره ای درک، که بازی با احساسات کار نابجایی هست. اگر در پلاسکو کسی شهید حساب بشه، همون آتش نشان ها هستند که با دونستن خطر قطعی رفتند میان شعله ها، نه حالا کارگر و کارمند پلاسکو. اینجا هم کسی به نیت خطر مرگ نرفته. رفته؟
ناشناس۲۰۶۰۸۴۱۷:۰۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شرط میبندم که تو عمرت حتی یکبار هم یک سوپر تانکر را از نزدیک ندیده ای و از مخاطرات بسیارش هم ذره ای اطلاع نداری.به راستی چی شده که بسیاری از مردم اینقدر نسبت به هموطنان زحمتکش خودشان بی تفاوت شده اند؟؟!!
عاقل۲۰۶۲۰۸۱۸:۲۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
هموطن عزیز ما بی احساس نشده ایم اما به گفتن من و شما نیست که کسی شهید باشد یا نباشد. اگر به گفتن امثال ما کسی شهید محسوب شود، من همه ایرانیان را شهید اعلام می کنم. پس همگی با هم در بهشت ملاقات می کنیم. یادمان باشد که شهادت معنا دارد و هیچ کسی از زمان حضرت آدم تا روز قیامت، با شهید نامیدنش شهید حساب نمی شود.
پریناز۲۰۶۶۳۴۲۲:۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
دقیقا همون که مرقوم فرنودید. اگر کسی در راه کسب روزی حلال بمیرد! شهید است . کار سختیه کسب روزی حلال .و کسی که در دریا شهید شود حتی حق الناس او را خدا به عهده میگیرد. مراقب شان و بزرگی ملونان مظلوممون باشیم.
ناشناس۲۰۸۵۰۵۰۷:۲۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
سلام شهادت یه معنای معنوی و خدایی داره .. و یه تعریف قانونی...اد روح عزیزان از دست رفته شاد و غریق رحمت الهی باد اما... چطور درباره کارگران معدن زمستان یورک و بسیار درگذشتگان حین خدمت چنین تصمیمی گرفته نشده؟ مگر رفتگری که حین زحمت باهاش تصادف کنند و کشته بشه... یا برادر شرکت نفتی... یا آتش نشان و محیط بان ووو پیشتر نبوده‌اند؟؟؟
ناشناس۲۰۵۸۵۳۱۴:۵۹:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چین توضیح دهد چرا مانع کمک ژاپن به کشتی شده
عاقل۲۰۶۲۱۶۱۸:۳۰:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شما اول از مسئولین کشور خودمان توضیح بخواهید که: 1- تا الان کجا بودند که بعد از یک هفته، تازه تکاور برای نجات دریانوردان فرستادند؟ 2- اگر می دانستند که دریانوردان همان اوایل جان باخته اند چرا پنهان کرده بودند و چرا با احساسات مردم و بستگان آنان بازی کردند؟
ناشناس۲۰۷۲۷۳۰۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اتفاق در آب های مورد مناقشه ی بین چین و ژاپن رخ داده است (دریای چین جنوبی)
ناشناس۲۰۵۹۳۰۱۵:۳۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شکایت نامه بر ضد چین تنظیم شود
ناشناس۲۰۵۹۶۱۱۵:۵۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شهید راه چی ؟
ناشناس۲۰۶۱۰۴۱۷:۱۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
راه تامین درآمد برای کشوری که امثال جنابعالی توش زندگی میکنی!
ناشناس۲۰۶۶۱۸۲۲:۰۴:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
احسنت
ناشناس۲۰۶۷۹۳۰۰:۱۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با این وصف باید تمام رانندگان تریلی هم در صورت حادثه جزء شهدا محسوب بشن چون رانندگان هم برای اقتصاد کشور زحمت می کشن.
ناشناس۲۰۶۱۰۹۱۷:۲۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این عزیزان رفته بودند برای فروش نفت حالا بگذریم که پولش اختلاس میشه نباید به این افراد بی احترامی کرد خداوند همه را قرین رحمت نماید
رضا۲۰۵۹۶۳۱۵:۵۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
داستان مدیرانی که سفارشی به کار گمارده میشوند ؟.کاپیتانی که نتوانست کشتی و سرنشیان آن را سالم به مقصد برساند. و متاسفانه مسئولین با عرض تسلیت از کنار آن عبور میکنند. و نقطه سر خط!؟ تا حادثه بعدی.
ناشناس۲۰۶۳۹۰۱۹:۵۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
باید جعبه سیاه تعیین نماید قضیه چی بوده زود قضاوت نکنیم
ناشناس۲۰۷۳۴۹۱۰:۴۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
خلبان کشته شده مقصر سقوط هواپیما است.
محمد۲۰۵۹۷۸۱۵:۵۸:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
200 متر از کشتی احتمالا بیرون ازآب بماند و امکان ورود به آن نیست؟! خوب چینی ها از همان اول اعلام کردند امکان خاموش کردن نیست, امکان ... نیست, برای یافتن پیکر مفقودین چرا از ژاپن تقاضا نمی کنید؟ شاید جواب دیگه ای داشته باشند یا حتی در صورت امکان غواصان و کارشناسان نیروی دریایی خودمان را بفرستید!
ناشناس۲۰۶۰۰۷۱۶:۱۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
متن جعبه سیاه هر دو کشتی باید یکی باشه اگر متن مکالمات ضبط شده در کشتی غله بر پاک شده باشد معلوم قصوری از طرف چینی بوده
ناشناس۲۰۶۰۲۸۱۶:۲۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خوشبختانه کشتی و خدمه بیمه بوده و جای نگرانی نیست از طرف مسولان مربوط
ناشناس۲۰۶۴۴۶۲۰:۳۰:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بیمه بودن را که خودتان سر زبان انداختید
ناشناس۲۰۶۰۳۴۱۶:۲۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این جان سوختگان به حق شهدای جبهه اقتصاد کشور بوده اند.
ناشناس۲۰۶۰۶۲۱۶:۴۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
با نهایت احترام برای جانباختگان و اینکه بازماندگان این افراد حق دارند از نهایت احترام و خدمت دولت بهرمند شوند ، لیکن بهتر است لفظ شهید صرفا به کسانی که در جنگ کشته می شوند اطلاق شود . و چه بهتر که تا ابد جنگی رخ ندهد و نیازی به استفاده از این واژه نباشد .
ناشناس۲۰۶۰۸۱۱۷:۰۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
احتمال ایجاد اختلال در فروش نفت ایران به کره هم وجود دارد
ناشناس۲۰۶۲۷۴۱۸:۵۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
احتمال دارد دشمن در سیستم ناوبری هرد و کشتی و یا یکدام از انها نفوذ کرده و ایجاد خطای حرکت بوجود اورده باشه
ناشناس۲۰۷۱۷۵۰۸:۵۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کدام کره ؟
ناشناس۲۰۶۲۱۳۱۸:۲۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فقط بلدید لگویید عزای عموی و شهید....در آخر هم معلوم میشه نه حقوقی به آنها داده اید و نه شهید حسابشان کرده اید...
ناشناس۲۰۶۳۰۰۱۹:۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
وقتی هنوز اطلاعات کافی دردست نیست فقط می تواند به عزیزان وطن ، مفقود نام نهاد و نه فوت شده .
ناشناس۲۰۶۴۰۵۲۰:۰۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
هیچکس در باره دلیل رخ دادن این اتفاق حرف نمی زنه!!!!
محمدامین۲۰۷۱۲۳۰۸:۲۶:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دوست عزیز! جهت اطلاع شما و همه هموطنان به عنوان یک دریانورد قدیمی که در تقریبا همین نقطه حدود 20 سال پیش نزدیک بود با کشتی غرق شوم اعلام می کنم که آنچه بنده حدس می زنم به قرار زیر است: مسلما چون در وضعیت Cross یعنی تقاطع مسیر، کشتی ای که در Starboard یعنی سمت راست شما قرار دارد دارای حق تقدم است. پس به این ترتیب حق عبور با کشتی کریستال بوده و به اصطلاح دریانوردی کشتی سانچی می بایست Give Way انجام می داده است یعنی به سمت چپ خود می چرخیده تا کشتی کریستال عبور کند و بعد سانچی به مسیر خود باز گردد و ادامه دهد. البته در آن دریای خراب دور زدن و Give Way انجام دادن با آن همه بار، کار راحتی نیست. شاید افسر نگهبان در پل فرماندهی این موضوع را روی VHF به کشتی کریستال گفته باشد و به این دلیل خواسته باشد که کریستال به PORT SIDE (سمت چپ) خود برود ولی افسر چینی متوجه نشده است. لذا هر دو به مسیر Collision Course خود ادامه داده اند و به دلیل بدی آب و هوا و وجود بسیار زیاد Clutter و یا همان نویز بر روی رادار نتوانسته اند به خوبی یکدیگر را تشخیص بدهند. البته این یک نظریه است و بعد از باز شدن و پیاده سازی اطلاعات VDR(Voyage Data Recorder) دو کشتی می توان به حقیقت ماجرا پی برد. که در آن اطلاعات میکروفن های پل فرماندهی، مکالمات بر روی VHF، اطلاعات دستگاه های ناوبری، تصاویر رادار و همه اطلاعات موتورخانه کشتی موجود است.
۲۲۳۴۲۵۲۰۶۴۱۹۲۰:۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خداوندروح این عزیزان راقرین رحمت الهی قراردهد دلم برای فرزندان انهامیسوزدکه چه غریبانه انهاراازدست دادن
ناشناس۲۰۶۴۵۱۲۰:۳۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اینها قطعا شهیدند شما نمیخواد از خدا جلو بزنید
amin۲۰۶۵۶۷۲۱:۲۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
الف پیگیر کند.... کشتی تصادف کرده دوم کجاست؟ چقدر آسیب دیده؟
ناشناس۲۰۶۶۲۴۲۲:۰۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مسولین خیلی دیر اقدام کردن. مسولین در خواب بودن. روز دوم آتش سوزی نفت کش, هلیکوپتر آمریکایی خواست کمک کنه اما مسولین ایرانی نذاشتن. مگه چه اشکالی داشت؟؟؟؟ با جان هموطنانمان بازی کردید که بگید از آمریکا کمک نمیخواید, در صورتی که آمریکا بزرگترین ناوگان و تجهیزاتش در جزیره اوکیناوای ژاپن نزدیک نفتکش آتش گرفته بود. همان روز قبل از اینکه آتش گسترده تر شود و انفجارهای بعدی روی دهد آمریکاییها با هلی برد نیرو میتوانستند همه ایرانی ها را نجات دهند. افسوس, افسوس و صد البته افسوس...
عرفان۲۰۶۷۷۸۲۳:۵۴:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
با عرض تسلیت... خیی از موضوعات در هاله ای از ابهام قرار دارند. ولی من فقط از یه چیز تعجب می کنم. کشتی مقابل چینی! چرا از اون صحبتی نمیشه؟ چرا جعبه سیاه اون مهم نیست؟ چرا خدمه اش بازجویی نمیشن؟و... چین داره کوتاهی می کنه. احتمالا جعبه سیاه سانچی رو هم اون وسط خفت می کنن.
هادی۲۰۷۰۵۲۰۷:۵۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من ماندم قایق نجات جلیقه نجات نداشتن!!!!!!!
مهدخت۲۰۸۴۳۸۰۱:۵۵:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
منم دارم همش به همین فکر میکنم............. البته شاید قایق داشتن ولی از همون ابتدا سوخته روحشان شاد
ناشناس۲۰۷۰۵۸۰۷:۵۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چینی ها نه جعبه سیاه رو به ما تحویل دادن نه اجازه بازدید از کشتی چینی رو دادن نه اجازه صحبت با خدمه کشتی چینی حالا ببینیم دیپلماسی خنده جواب خواهد داد یا دیپلماسی عزت؟!
فاطمه۲۰۷۱۳۶۰۸:۳۱:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با نهایت احترام برای جانباختگان کشتی و بازماندگان این افراد نهایت تسلیت را عرض میکنم خدا آنهارا بیامرزد وصبری به خانواده های عزیزشان بدهد
حسن۲۰۷۱۷۲۰۸:۵۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کلا این حادثه مشکوکه دقیقا مثل پلاسکو
kh۲۰۷۴۲۴۱۱:۲۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بعد از حادثه تلخ و مشکوک پلاسکو، باز هم حادثه ای بسیار تلخ و مشکوک دیگر!!!! فقط می توانیم بگوییم ایرانی واقعی تسلیت. خانواده های عزادار تسلیت. ما را در غم خود شریک بدانید
ناشناس۲۰۷۴۳۶۱۱:۳۵:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
متاسفانه مرگ همسایه و همنوع برای رسانه های ایران جای از اعراب ندارد , روزانه صدها نفر در همسایگی ما توسط توریست ها تکه تکه می شن , رسانه های ما حتی در خبر رسانی هم کوتای می کنند > لیکن چند نفر در حین انجام ماموریت برایشان حادثه ای رخ می دهد این همه جنجال می کنند. از یاد برده ایم شعر سعدی که مزین نموده سر درب سازمان ملل را : بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینشان ز یک گوهرند
هاویانی۲۰۸۵۴۱۰۸:۱۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
درود بر ایرانیانی که می میرند تا نمیرد ایران.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین