نگاهی به کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید» همچنان دعوای ترامپ و کتاب‌ها

احسان رضایی،   3961024051

این کتاب درباره دونالد ترامپ هست و جریان پیروزی او در انتخابات. از جمله ۲۰۰نفری که کتاب با آنها مصاحبه کرده یکی از مشاوران سابق ترامپ، استیو بنن است که خیلی‌ها پیروزی ترامپ در انتخابات را مدیون استراتژی‌های او می‌دانند.

همچنان دعوای ترامپ و کتاب‌ها

این روزها معروفترین و جنجالی‌ترین خبرهای حوزه کتاب، مربوط به کتابی است با عنوان «آتش و خشم در کاخ سفید» که ظرف دو روز توانست به صدر جدول پرفروش‌ها برسد و زلزله‌ای سیاسی در آمریکا به پا کند. این کتاب درباره دونالد ترامپ هست و جریان پیروزی او در انتخابات. از جمله ۲۰۰نفری که کتاب با آنها مصاحبه کرده یکی از مشاوران سابق ترامپ، استیو بنن است که خیلی‌ها پیروزی ترامپ در انتخابات را مدیون استراتژی‌های او می‌دانند. بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، اوضاع برای بنن جور دیگری پیش رفت و ترامپ که از دخالت‌های بنن در جلسات خصوصی‌اش خوشش نمی‌آمد، او را کنار گذاشت. در انتخابات ایالتی آلاباما، او نتوانست هم حزبی‌های ترامپ را به مجلس سنا بفرستد و بهانه برای کنار گذاشتن بنن جور شد.

در ماه آگوست، ترامپ بنن را اخراج کرد و این دو متحد سابق با هم دشمن شدند. بنن از جمله کسانی بود که به مایکل وولف، نویسنده کتاب «آتش و خشم» اطلاعات داد و علیه رئیس خود دست به افشاگری زد. کتاب جز بررسی خلقیات کودکانه و رفتار نابالغ ترامپ در برخورد با کارکنانش، اطلاعات زیادی هم درباره موضوع دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا و پولشویی‌های ترامپ دارد که همین، فضای سیاسی آمریکا را حسابی ملتهب کرده است. از جمله استیو بنن در این کتاب تعریف کرده دو ماه بعد از ملاقات اعضای تیم تبلیغاتی ترامپ با یک وکیل زن روس به این تیم ملحق شده بوده. در این ملاقات که در برج ترامپ در شهر نیویورک انجام شد، پسر و داماد ترامپ شرکت داشتند و وکیل روس وعده داده که می‌تواند اطلاعات زیان‌باری در مورد هیلاری کلینتون در اختیار آنها قرار دهد. طبیعتا چنین مطالبی می‌تواند اوضاع را برای ترامپ از قبل هم بدتر بکند. برای همین هم هست که او بلافاصله به انتشار این کتاب واکنش نشان داده و مطالب آن را تکذیب کرده و گفته استیو بنن فقط کارش را از دست نداده، بلکه عقلش را هم از دست داده است. به علاوه وکلای ترامپ از اعلام جرم علیه نویسنده خبر داده‌اند... اما همه اینها به کنار، در مجموعه اخبار و گزارش‌های مربوط به این کتاب، یک خبر کوچک هم بود. اینکه وکلای ترامپ قبل از انتشار هم می‌خواستند مانع از این کتاب بشوند و برای همین علیه کتاب به دادگاه شکایت برده بودند تا بتوانند از قاضی دستور توقف انتشارش را بگیرند. اما ناشر هم متوجه این ماجرا شد و کتاب را یک هفته زودتر از تاریخی که اعلام شده‌بود منتشر می‌کند تا فرصت اقدام علیه کتاب گرفته شود. همه اینها را عرض کردم و سرتان را درد آوردم تا به همین یک خبر کوچک برسم. اینکه دونالد ترامپ، هر قدر هم مایه خنده ملل دیگر و شرمساری خود آمریکایی‌ها باشد، باز برای مقابله با یک کتاب از راه قانون و دادگاه اقدام می‌کند. اینکه قانون از کتاب در برابر بالاترین مقام اجرایی آن کشور حمایت می‌کند و حتی ترامپ هم نمی‌تواند بدون حکم دادگاه جلوی آن را بگیرد. همین.


منبع: یادداشت در روزنامه «همشهری» سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین