یک خبر خوب

گروه فرهنگی الف،   3961020310 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

برگزاری همایش «خبرخوب»، تذکری برای توجه به وظیفه ذاتی رسانه‌ها است که سال‌ها مهجور مانده و کمتر مورد اعتنا قرار گرفته است و البته این روزها ضرورت آن بیشتر احساس می‌شود.

یک خبر خوب
 محسن مهدیان دبیرهمایش "خبرخوب" در گفت وگو با فارس در توضیح بیشتر این دغدغه رسانه ای گفت: رهبری انقلاب سالها پیش با خطاب قرار دادن رسانه ها، یکی از شاخص های اصلی انقلابی گری را امید آفرینی دانستند و امروز فرصت خوبیست که رسانه ها برای یکبار هم که شده نسبت خود را با این شاخص کلیدی مورد ارزیابی قرار دهند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی یک رسانه، تنظیم ضرائب برای موضوعات مختلف است و اساسا تیتر یک و دو هر رسانه ای، بازنمائی همین ضریب دادن ها به موضوعات  است تاکید کرد:  یکی از آسیب های جدی امروز تشویش در همین وظیفه ذاتی است به نحویکه در بسیاری از جلسات اتاق خبرو اتاق تیتر و سردبیری به موضوعات اصلی کشور درست ضریب نمی دهیم و یکباره مساله دست چندم و حاشیه ای تبدیل به موضوع اول جامعه می شود. در اغلب موارد نیز اخبار تلخ و سیاه هستند که موضوع روز جامعه می شوند.

مهدیان با تاکید بر اینکه خبر خوب تلاش برای فهم درست و واقع بینانه مسائل و جامع دیدن اخبار است اضافه داشت: درهمایش خبر خوب قرار است به خود و مخاطب تذکر دهیم که جامعه امروز ما الزاما آنچه که رسانه ها تصویر می کنند نیست و متاسفانه زیبایی های جامعه  به درستی به مردم منتقل نمی شود و صفحه حوادث روزنامه به همه محتوای رسانه ای ما تسری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه خبر خوب صرفا خبرهای فانتزی یا نوستالژی های ذهنی و خیالی و یا اخبار تبلیغاتی روابط عمومی ها نیست خاطرنشان کرد: خبر خوب همه خبرهای ما را در برمی گیرد و به تعبیر درست تر خبر خوب خبر مسوولانه ایست که مخاطب را به حرکت وادار می کند نه اینکه او را به یاس و ناامیدی و رخوت بکشد.

مهدیان در توضیح بیشتر این تعبیر گفت: نگاه اصلی ما به خبر خوب، خبریست که ضمن توجه به حقیقت صحنه، تلاش می کند وجه امید آفرین و تحرک زای مسائل را مورد توجه قرار دهد. با این توضیح خبر خوب تنها اخبار خوبی ها نیست و قرار نیست تاکید بر خبر خوب مارا از اخبار انتقادی دور نگه دارد. بلکه خبر خوب خبریست که حتا انتقادها و خاصه بیان آسیب ها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و در برمی گیرد.

به گفته وی اگر مخاطب ما در انتهای یک گزارش از آسیب ها یا انتقادات، احساس بن بست کند و راه چاره ای برای آن مشکل متصور نباشد، این یعنی ما به وظیفه خودمان درست عمل نکردیم. سرنوشت فعالیت رسانه ای ما باید "ایستادن" و "حرکت" باشد نه "نشستن". خبر خوب کارکردش همین است.

مهدیان ضمن تاکید بر سبک نادرست برخی رسانه ها در رصد واقعیت های اجتماعی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی رسانه های ما در کانون توجهات آنها است. اشکال جدی در زاویه دیدشان است. رسانه های ما جذابیت را تنها در استثنائات تلخ و سیاه دیده اند. این خطای بزرگی است که ناخواسته همه ما درگیر کرده است. جذابیت تنها در بیان آسیب ها نیست. استثنائات نیز تنها تلخی ها نیستند. اگر درست به واقعیت های اجتماعی نگاه کنیم دهها سوژه مثبت با جذابیت های بالا می بینیم که بیان آن در جامعه ایجاد امید می کند.

دبیر همایش خبرخوب  اضافه کرد: اگر زاویه دید اصلاح شود مشاهده می کنیم که انبوهی از سوژه های بکر و جذاب وجود دارد که در گوشه و کنار جامعه ما وجود دارد اما کمتر مورد اعتنا قرار می گیرد. با این نگاه گروه های اجتماعی و فرهنگی و علمی و واحد اخبار استانی از حاشیه خارج شده و به متن اخبار اصلی جامعه تبدیل می شود. حتا اخبار سیاسی نیز قرائت و ادبیات جدیدی پیدا می کنند.  

وی با تاکید بر اینکه لازمه  خبرخوب رعایت مردمی سازی خبر است اظهار داشت: خبر خوب می تواند چرخه معیوب و ناصواب شهرت گرائی های کاذب را شکسته و مبنای تولید خبر را متن مردم قرار دهد. متن مردم ما هیچ سهمی از اخبار رسانه ای ما ندارند و ما ناخواسته درگیر موضوعاتی هستیم که اتفاقا هیچ نسبتی با کف اجتماع ندارد. من بهترین تعبیر درباره خبرخوب و وظیفه راستین رسانه ها را توصیه حضرت امام می دانم که خطاب به رسانه ها فرمودند: تیتر یک و جلد روزنامه شما باید یک کشاورز یا کارگر ویژه و نخبه و کاربلد باشد که در حوزه خودش به جامعه  خدمت می کند.

مهدیان به اغتشاشات اخیر خیابانی اشاره کرد و گفت: این ماجرا را می توان از زوایای مختلف تحلیل کرد. از جهت کم کاری مسوولین یا عدم پاسخ گوئی و دسیسه های دشمن و غیره. اما یک سطح از ماجرا نیز موج سیاه نمائی و تلخ انگاری و ناامیدی است که رسانه های رسمی و غیررسمی در جامعه تزریق کرده اند و متاسفانه کمتر توجهی هم بدان می شود.

به گفته وی جمع بندی خبر خوب، "دیدن خوبی ها" و "خوب دیدن" است. دیدن خوبی ها به این معناست که زیبائی ها را ببینیم و گزارش کنیم و خوب دیدن که از اولی هم مهمتر است، روایات درست و واقعی و مثبت انگارانه از صحنه حوادث و وقایع است که مخاطب را به یاس و ناامیدی نمی کشاند.

مهدیان در نهایت از دیگر رسانه ها و نهادهای قضائی و اجتماعی و غیره درخواست کرد ضمن مشارکت و حمایت معنوی از همایش خبر خوب، شرایط را برای گفتمان سازی این ضرورت مهم در میان رسانه ها مهیا سازند.

گفتنی است همایش خبرخوب به همت خبرگزاری فارس و با همکاری برخی نهادهای علمی و اجرائی و رسانه ای هفته آینده 26 دی ماه در سالن همایش های حوزه هنری برگزار می شود.   

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین