اعضای سابق شورای شهر تهران در گفتگو با الف مطرح کردند؛ دو برابر شدن ترافیک و افزایش آلودگی هوا در حذف آرم طرح ترافیک تهران/ هدف اصلی طرح افزایش درآمد پایدار شهرداری است

گفتگو از معصومه پورصادقی،   3961009327 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در نگاه اول به نظر می رسد که این طرح به اقدامات کارشناسی بیشتری نیاز دارد چراکه این طور استنباط می شود که اگر تنها به عنوان درآمدزایی  به آن نگاه شود هدف و نتیجه خوبی نخواهد داشت و معضلات تهران را چند برابر خواهد کرد.

 دو برابر شدن ترافیک و افزایش آلودگی هوا در حذف آرم طرح ترافیک تهران/ هدف اصلی طرح افزایش درآمد پایدار شهرداری است

 به گزارش الف، هفته گذشته محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به پیشنهاد لغو طرح ترافیک سالانه از سال آینده اشاره کرد و گفت: طرح ترافیک به شکل قبلی مشکلاتی را ایجاد کرده بود از جمله اینکه مناطق مرکزی تهران در حال خالی‌شدن از سکنه بود.

وی با بیان اینکه در این طرح عدالت برای همه شهروندان اجرا نمی‌شد، گفت: ما تجربه دیگر کشورها را بررسی کردیم و دیدیم چنین طرحی با عدالت اجتماعی منافات دارد. باید اجازه بدهیم که همه مردم بتوانند وارد طرح ترافیک شوند که هر کدام بنا بر نوع کار و ضرورتی که کارشان دارد هزینه‌ای را پرداخت کنند. ممکن بود کسی دو ساعت در این محدوده کار داشته باشد که خب طبیعتا این فرد نباید ۴۰ هزار تومان پول پرداخت کند و هزینه‌ای کمتر از آن را برای ورود به طرح باید بپردازد.

این موضوع با واکنش های بسیاری را در برداشت. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفت: درباره حذف آرم طرح ترافیک در روزهای گذشته اظهار نظرات مختلفی دیده ام اما تا زمانی که متن مکتوبی به ما نرسد نباید صحبتی در این خصوص اظهار نظر کنیم چراکه موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

همچنین نجفی شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت اجرای طرح ترافیک در سال آینده، عنوان کرد: نظر ما این است که تغییراتی را در طرح ترافیک اعمال کنیم اما این نظر اول باید در شورای حمل و نقل و ترافیک به تصویب برسد که ما یک جلسه در شورا داشتیم و به جمع بندی نرسیدیم. بعد باید در شورای شهر به تصویب برسد و در ادامه در دولت مطرح شود تا دولت در جریان قرار گرفته و نظارت خود را به ما منتقل کند.

علی پیر حسین لو مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران با تاکید بر اینکه حذف طرح فروش آرم های ترافیک، نابرابری های اجتماعی را از بین می برد، گفت: حدود 118 هزار سقف فروش طرح روزانه وجود دارد که از این تعداد، 98 هزار طرح مربوط به حوزه های ارگانی و سهمیه های مختلف بوده و 20 هزار طرح مربوط به عموم مردم است.

بر اساس این گزارش، در پی استقبال اعضای شورای ترافیک شهر تهران از پیشنهاد شهرداری برای تغییر شیوه مدیریت ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر، تصمیم بر این شد که نمایندگان دستگاه‌های دولتی میزان هزینه‌های مترتب بر اجرای این طرح برای دولت را بررسی و اعلام نظر کنند تا مراحل قانونی بعدی برای تصویب و اجرای آن طی شود.

خبرنگار الف در همین خصوص گفتگوهایی را با اعضای شورای شهر سابق داشته و نظرات آنها را دراین خصوص جویا شده است که بدین شرح است:

 *طرح حذف آرم طرح ترافیک نیاز به اقدامات کارشناسی دارد/ ترافیک و افزایش آلودگی هوا در پی اتخاذ این تصمیم 

رضا تقی پور عضو شورای شهر سابق تهران در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تصمیم حذف آرم طرح ترافیک از سوی شهرداری در گفتگو با خبرنگار الف، اظهار داشت: در نگاه اول به نظر می رسد که این طرح به اقدامات کارشناسی بیشتری نیاز دارد چراکه این طور استنباط می شود که اگر تنها به عنوان درآمدزایی  به آن نگاه شود هدف و نتیجه خوبی نخواهد داشت و معضلات تهران را چند برابر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل عمده تهران آلودگی هوا و ترافیک است و مدیران شهری باید با برنامه ریزی از این معضلات بکاهند  نه اینکه تنها به دنبال درآمد زایی باشند. البته از سوی دیگر نمی توان کارهای ضروری مثل استفاده مردم از مراکز درمانی و ادارات را نادیده گرفت که درباره این موضوعات نیز قبلا با طرح فروش روزانه تصمیم گیری شده بود اما حذف ارم طرح ترافیک به افرادی که هیچ گاه به دنبال طرح نبوده و نیازی نداشته اند این فرصت را می دهد که آنها هم از این فرصت استفاده کنند که این موضوع خود موجب ترافیک می شود و قطعا فرضیاتی که برای این طرح پیش بینی شده صحیح نخواهد بود.

عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این که به نظر شما این طرح چه تاثیری بر درآمدهای شهرداری خواهد گذاشت، گفت: این موضوع تنها درآمدزایی برای شهرداری خواهد بود و اینکه عنوان می کنند که با این طرح انحصارگرایی از بین خواهد رفت تنها شعار خواهد بود چراکه با تصویب این طرح قطعا نمیتوان شهر را مدیریت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نقص های فروختن طرح ترافیک در حال حاضر چیست، گفت: ما درگذشته فروش طرح های روزانه را داشتیم که مردمی که کار اضطراری داشتند می توانستند از آن استفاده کنند در حال حاضرهم نیز شرایط به این گونه است و شاید نقض هایی هم داشته باشد ولی به نظر می رسد رویه قبلی بهتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: شهرداری اگر چنین تصمیمی بگیرد و اگر سقف ها محدود نشود ممکن است این موضوع به بحران جدی برای تهران تبدیل شود و ترافیک و آلودگی را در شهر چندین برابر کند لذا این تصمیم شهرداری نیاز به اقدامات کارشناسی بیشتری دارد و باید در کمیسیون عمران و حمل و نقل به طور جدی بررسی شود اما به نظر می رسد این طرح قابل اجرا نخواهد بود و اجرایی هم نخواهد شد.

 *چمران:تصمیم شهرداری صرفا در جهت درآمدزایی است/تنها شهرداری در این خصوص تصمیم گیرنده نیست

مهدی چمران رییس شورای شهر سابق تهران در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تصمیم شهرداری مبنی براینکه آرم طرح ترافیک باید حذف شود، گفت: باید جزییات این تصمیم بررسی شود. نزدیک به نود و چندهزار طرح وجود داشته که اینها همهن خریداری شده بودند و تنها مقداری را کسر کردند اما به هر حال باید در حدی نگه داشت که هر کسی می خواهد وارد طرح شود بتواند.اما به طور کلی این تصمیم خلاف نظر افرادی است که در دوره ای برای جلوگیری از آلودگی هوا که اصل آن ازدیاد خودروها در شهر است می باشد، چراکه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده بود که این تصمیم شهرداری نقض آن می باشد.

چمران در پاسخ به این سوال که شما تجربیاتی در این خصوص داشته اید و این موضوع را چطور ارزیابی می کنید، گفت: در گذشته طرح هایی که می فروختند درآمدهای ثابتی داشتند و بر اساس ضوابطی این کار صورت می گرفت که تمام این ها به طور خودکار در کامپیوترها ثبت میشد لذا چنین تصمیمی در حال حاضر از سوی شهرداری منطقی نخواهد بود.

وی در مورد اینکه این اقدام شهرداری صرفا درآمدزایی خواهد بود، افزود: قاعدتا این تصمیم برای شهرداری درآمد زایی خوبی خواهد داشت و به درآمدهای شهرداری خواهد افزود اما این تصویب این طرح مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و به نظر نمی رسد اصلا به نتیجه برسد و البته نظر شورای شهر در تصویب این موضوع نیز مهم است که بعد از آن نیز دولت باید در مورد آن تصمیم گیری کند.

رییس شورای شهر سابق تهران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نقض های فروختن طرح ترافیک در حال حاضر چیست، گفت: این طرح قانونی است که شورای عالی ترافیک آن را تصویب کرده است و از نظر قانونی نقصی ندارد و برای جلوگیری از آلودگی هوا و ترافیک است تا تعداد کمتری خودرو وارد محدوده طرح شده و از الودگی کاسته شود و تنها به افرادی که کارمند وزارتخانه هایی که در مرکز شهر هستند یا مردمی که خانه هایشان در این محدوده بوده طرح سالیانه فروخته شود که اینها هم زیاد نیستند اما این تصمیم شهرداری قطعا خلاف قانون فعلی خواهد بود و بر مشکلات خواهد افزود.

وی تاکید کرد: هدف شهرداری از چنین تصمیمی تنها درآمدزایی است که با همین رویه قبلی نیز میتوان تا حدودی درآمدزایی داشت.

 *حذف آرم طرح ترافیک معضلات شهر تهران را دو برابر می کند

اقبال شاکری عضو شورای شهر سابق در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه با توجه به اینکه شما تجربه ای در این زمینه دارید ایا تصمیم شهرداری را در خصوص حذف ارم طرح ترافیک درست می دانید، گفت: خیر حذف آرم طرح ترافیک و روزانه فروختن آن اقدام صحیحی نیست. بنده احساس می کنم  اگر چنین موضوعی تصویب شود اصلا نمی شود ترافیک و بحث آلودگی هوا را کنترل کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما به عنوان شورای شهر سابق نقص های فروختن طرح ترافیک را در حال حاضر چه می دانید، گفت: ما در گذشته 6 ماه وقت گذاشتیم تا بتوانیم دو طرح را در مورد آلودگی هوا و طرح ایزه تهیه کنیم و به شهرداری نیز ارائه شد اما به دلیل غیر همسو بودن شهرداری و دولت این طرح ها اجرایی نشد. ما در طرح ایزه مشخصات فنی خودروها و وضعیت هوا را با هم کنترل می کردیم و خودروهایی که موجب آلودگی هوا می شند از لحاظ معاینه فنی چک شده و جریمه می شدند و مشخصات خودرو در آن سامانه می رفت که متاسفانه به دلیل اختلافاتی که بین شهرداری و دولت وجود دارد عملیاتی نشد.

 شاکری تاکید کرد: روزانه فروختن طرح ترافیک و حذف آن دردی را دوا نمی کند و باید تاملی بیشتری بر روی آن صورت بگیرد و شهرداری تنها از این طریق به دنبال درامدزایی خودش است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۶۹۲۱۳:۳۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
بسیار طرح خوب و عالی است ومتاسفم که اعضا سابق شورا این شکلی با طرح برخورد می کنند قطعا باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد و الکی یک عده بی خود به واسطه طرح ترافیک مجانی وارد نمی شوند
آریابان۱۸۴۷۴۹۱۳:۵۶:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
این کاملا طبیعیه که خود دست اندرکاران و مسئولینی که تاکنون از مزایای داشتن مجوز طرح سالیانه ترافیک برای ورود به محدوده برخوردار بوده و هستند با حذف آن و در عوض اجرای طرح فروش روزانه آن به مردمی که کار اضطراری دارند شدیدا مخالفت کنند ؛
خوش بین۱۸۴۸۵۴۱۴:۴۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
طرح ترافیک قرار بود به عنوان مسکن عمل کند ولی هم اکنون به جای راهکار ارایه شده است. راهکار اصلی کاهش تولید خودروهای بی کیفیت هست که چند برابر قیمت به مردم تحمیل می شود و این بنزین بی کیفیت .بعد از این، هزینه آلودگی بیش از اندازه آن را نیز باید همین مردم پرداخت کنند.البته من یه پیشنهادات دیگه ای هم دارم که به نفع آقایان می باشد . مثلا اعداد یک یکشنبه ها و دو دوشنبه ها و ... بیایند باز آلودگی کمتر میشه و مجوز طرح بیشتری هم به فروش می ره . مردم هم ماشین بخرن که دکور خانه اشون بشه که تولید ملی هم تقویت بشه! طرح ترافیک اگر خوب است در کل شهر تهران و شهرستان ها عرضه گردد تا همه مردم آن را با گوشت و استخوان تجربه کنند. متاسفانه کسانی برای مملکت تصمیم میگیرند که اصلا نمیدانند درد چی هست.این نوع نگرش به مشکلات ، رعیت پنداشتن ملت است.اینکه من پول داشته باشم میتونم همه جا و در همه شرایط برم کجاش مطابق با عدالت اجتماعی هست؟
رضا۱۸۴۹۲۵۱۴:۵۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
خیلی هم خوبه که لغوبشه مثلا من خونم توزوج وفرده ومحل کارخودم وهمسرم داخل طرحه ومهدکودکم هم همینطوربعدچندساله بهم طرح ندادن،بعدپیامک دادن بهتره روزانه بخری؟آیااین انصافه؟
بی نام۱۸۵۰۰۰۱۵:۲۶:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
بنده ساکن در محدوده طرح ترافیک و واقعا نگران این طرح جدید شهرداری هستیم، چرا که همین حالا نمیشه در محل ما نفس کشید وای به حال اینکه همه 5میلیون خودرو با پرداخت عوارض بیان تو محدوده... در این شرایط اینکه در توجیه میگویند هدف توزیع عدالت بیشتر و جلوگیری از خالی شدن بافت است،توهین به شعور مردم است!
ناشناس۱۸۵۰۰۵۱۵:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
طرح ترافیک باید تا محدوده زوج و فرد فعلی افزایش پیدا کند, هزینه ورود به ان دو برابر شود و به جای ان حمل و نقل رایگان در محدوده توسعه یابد
رضا۱۸۵۰۴۳۱۵:۴۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
اتفاقا طرح بسیار خوب و عادلانه ای است.مسئولین شهرداری هم باید نرخ عوارض را به قدری بالا ببرند که کسی جز در موارد ضروری وارد نواحی میانی شهر نشود یا تردد طولانی مدت نداشته باشد.می توان برای سکنه این مناطق و کسانی که کارشان در این محدوده است هم تسهیلات تشویقی در نظر گرفت
ناشناس۱۸۶۳۱۰۰۸:۵۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
هر کاری میکنید بکنید ولی من 30 سالمه 4 ساله ریه ام خراب شده و آن دنیا از باعث و بانیش نمیگذرم. رنگ این شهر از خاکستری مشکی داره میشه
ناشناس۱۸۶۴۹۴۱۰:۳۵:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دیروز یکشنبه 10ر10ر96هوا آلوده بود ولی ترافیک نبود. پیشنهادمیکنم که ذوج و فرد هر روز از در خانه باشه لطفا کارشناسها بررسی کنند که چه مشکلاتی خواهد داشت و در جهت رفع مشکل فکر و راهیابی کنند.
فرشاد۱۹۰۷۱۲۱۱:۱۰:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
من متولد، ساکن و شاغل در طرح ترافیکم به من طرح نمیدن، فقط پول میگیرن که دود اگزوز ماشیناشون بره تو حلقم به جای تولید ماشین خوب و موتور خوب آشغال تولید میشه بعد تعرفه خودرو خارجی میره بالا لوازم خودرو آشغال هم از چین میاد به اسم خودرو تولید داخلی تولید میشه و با کیفیت پایین، اما با قیمت چندین برابر از مردم گرفته میشه و میره تو جیب خصولتی ها بعد میگن داریم برای آلودگی هوا غصه میخوریم بعد هم از مردم پول طرح میگیرن و خودشون چون دارن خدمت میکنن، آزادن بعد هم میگن حرف نزنین ما بهتر میفهمیم چون خدا ما رو بهتر آفریده خدا یه ذکاوتی به برخی مسئولین بده، یه پولی هم به ما که بتونیم باهاشون رقابت کنیم! خدایا شکرت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین