العربی الجدید: سم پاشی السبهان در منطقه متوقف شده/ اقدامات خصمانه عربستان نفوذ ایران را بیش‌تر کرد

گروه جهان الف،   3961008146

پایگاه العربی الجدید غیبت ثامر السبهان، سیاستمدار جنجالی عربستان از صحنه حوادث منطقه را ناشی از شکست ماموریت‌های وی دانست و گفت: اقدامات خصمانه عربستان نه تنها نفوذ ایران و متحدانش در منطقه را متوقف نکرده بلکه بیشتر کرده است.

 به گزارش فارس، پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان « آیا چهچه زنی السبهان در ماجراجویی‌های سیاسی عربستان تمام شد؟»، به تشریح ماموریت شکست خورده 2 سال اخیر ثامر السبهان، مهره ولی‌عهد سعودی پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ناگهان غیبش زده او مدتی است نه مصاحبه‌ای نه حرفی و نه توئیت‌های مشهور آتشین ندارد، به نظر می‌رسد مردی که وقتی سفیر عربستان در عراق بود با اظهارات تندش خودنمایی می‌کرد و اخیرا هم که لبنان را تهدید کرده و نقش مستقیمی در مساله سعد الحریری، نخست وزیر لبنان داشت حالا کاملا از عرصه کنار رفته است چون در همه پرونده‌هایی که به وی محول شده یا در آن کار کرده بود شکست خورد.

العربی الجدید تاکید کرد: این اغراق نیست که بگوییم السبهان در افزایش نفوذ ایران در منطقه عربی سهیم بوده تا جایی که تهران، چهار کشور عربی لبنان، سوریه، عراق و یمن را از لحاظ نظامی و سیاسی تحت قیمومیت خود درآورده به جای اینکه نفوذ ایران قطع یا کم شود.

نویسنده افزود: صعود محمد بن سلمان به کرسی ولایت عهدی و در عمل راس حاکمیت در عربستان با ارتقای چند تن از مشاوران سیاسی این کشور هم همراه بود که سبهان مهم‌ترین آنهاست، السبهان که متولد و بزرگ شده شهر ریاض و فارغ التحصیل دانشکده جنگ ملک عبدالعزیز در اواسط دهه هشتاد قرن گذشته است، سیاست‌هایش بازتاب سیاست  تهاجمی ولی عهد سعودی در قبال کشورهای همسایه و تلاش برا اعمال منطق زور بر آنهاست بدون اینکه قواعد سیاسی و دیپلماتیک را مد نظر بگیرد با وجود اینکه او نماینده‌ای از وزارت خارجه عربستان محسوب می‌شود.

ناکامی در مقابله با اقتدار حزب الله

سبهان در آغاز زندگی حرفه‌ای خود یک افسر نیروی ویژه پلیس بود و پس از بیست سال در سال 2010 وابسته نظامی سفارت عربستان در لبنان شد و مسئولیت هماهنگی امنیتی در کشوری حساس برای عربستان از لحاظ کشمکش تهران و ریاض در آن را برعهده داشت.

اما السبهان طی پنج سالی که در لبنان ماموریت مقابله با نفوذ روزافزون حزب الله در بیروت داشت شکست خورد او همچنین در توقف دخالت‌های حزب الله برای کمک به نظام بشار اسد علیه انقلاب سوریه نیز ناکام بود.

با مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز و به قدرت رسیدن برادرش ملک سلمان و صعود پسرش محمد به دایره حاکمیت سیاسی از طریق تصدی مسئولیت وزارت دفاع و فرماندهی جنگ علیه یمن، السبهان به عنوان سفیر عربستان در عراق منصوب شد، او رویکرد جدیدی در رفتار محتاطانه دائمی عربستان با کشورهای همسایه در پیش گرفت چون اظهاراتش برخلاف تعهدات دیپلماتیک در قبال دولت عراق و شبه نظامیان طرفدار ایران بود در حالی که ایران از زمان اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 در همه دولت عراق نفوذ دارد.

ناکامی در ایجاد نیروی نظامی معاند الحشد الشعبی

السبهان ماموریت خود در عراق را با حمله به نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق آغاز و او را متهم کرد که 70 درصد از اراضی عراق را به متحدان داعشی خود تقدیم کرد، سپس هجمه‌های خود را متوجه الحشد الشعبی کرد نهادی که به فتوای مرجعیت دینی عراق آیت الله سیاستی بزرگ ترین مرجع شیعیان عراق تاسیس شده است.

السبهان همچنین تلاش کرد یک نیروی نظامی سنی را که همزمان دشمن داعش و الحشد الشعبی بود تشکیل دهد اما این تلاش وی به دلیل پراکندگی اردوی سنی‌ها در عراق ناکام ماند او بار دیگر درصدد تحریک شیوخ عشایر شیعی جنوب عراق علیه دولت مرکزی برآمد اما این بار نیز شکست خورد.

السبهان اظهارات جنجالی خود را با این گفته در دیداری تلویزیونی تمام کرد و گفت: «رهبران کنونی در عرصه سیاسی عراق همگی درس خوانده مکتب ایران شمرده می‌شوند و مطمئنا بدون کسب اجازه از دولت عراق هرگز کاری نمی‌کنند.»

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق ضمن انتقاد شدید از اظهارات السبهان تاکید کرد که او با زیرپا گذاشتن عرف‌های دیپلماتیک در امور داخلی عراق دخالت می‌کند.

به دنبال آن «احمد جمال»، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق نیز رسما از همتای سعودی خود خواست فرد دیگری را جایگزین السبهان کند، الجمال گفت: سبهان در رسانه‌ها سلسله اظهارات و دیدگاه‌هایی داشته که از حدود پرتوکل دیپلماتیک و ماموریت هر سفیری تجاوز کرده است.

در اواخر سال 2016 پس از دو ماه از اظهارات وی درباره تحکم ایران بر عراق مقامات سعودی، السبهان را از عراق بیرون کشیده و سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را کاهش دادند سبهان هم به عنوان وزیر مشاور عربستان در مسائل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منصوب شد.

السبهان همچنین در رکاب ژنرال بریت مک گورت، فرستاده رئیس جمهور آمریکا برای هماهنگی اقدامات ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به شهر رقه سوریه رفت آن هم در راستای هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با شبه نظامیان طرفدار نظام سوریه بود و در آنجا السبهان دیدارهای متعددی با سران و شیوخ عشایر عربی رقه و حومه آن داشت.

سم پاشی السبهان در لبنان

السبهان بار دیگ به صحنه حوادث ساختگی در خاورمیانه این بار از دروازه لبنان بازگشت جایی که در آنجا سعد الحریری،رهبر جریان المستقبل دست از مخالفت با ریاست جمهوری میشل عون برداشته بود و به دنبال آن رسانه‌های سعودی اظهارات خصمانه علیه ایران را شدت بخشیده و گفتند که دست ایران در بیروت قطع خواهد شد.

در اکتبر گذشته السبهان گفت: ائتلافی بین المللی به رهبری عربستان برای ریشه کنی عربستان وجود دارد اما سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله در واکنش به آن اظهار داشت: حزب الله بزرگ‌تر از این است که السبهان با ائتلافی بومی به مقابله با آن برود، او می‌داند که حکام عربستان نمی‌توانند کاری با حزب الله بکنند از همین رو به ائتلافی بین المللی نیاز دارد.

السبهان به دنبال سلسله نشست‌هایی که با حریری و 14 مارسی‌ها در اواخر اکتبر گذشته گذاشت گفت: باید حزب شبه نظامی تروریست مهار شود باید آنهایی را که با این حزب از لحاظ سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای همکاری می‌کنند مجازات شوند و باید برای قطع پای آن در داخل و خارج کار جدی شده و با قدرت با آن روبرو شویم.

السبهان به دنبال آن گفت که در دیداری مفصل با حریری با وی درباره بسیاری از مسائل مورد اهتمام ملت لبنان به توافق رسیده است و آینده بهتر خواهد بود، چند روز بعد حریری با خبر استعفای خود که از ریاض و از طریق تلویزیون سعودی العربیه مخابره کرد دنیا را غافلگیر نمود او گفت که لبنان در معرض توطئه‌ای از سوی ایران است و برای خود وی نیز طرح تروری از سوی حزب الله برنامه‌ریزی شده است.

نخست وزیر لبنان که طی ماه‌های اخیر درصدد حفظ آرامش و عدم مقابله با حزب الله بود چون به قدرت این حزب با پشتیبانی ایران معترف است استعفای غیرمنتظره و موضع گیری‌های خصمانه او نقش السبهان را در کشاندن الحریری به ریاض و اعمال فشار بر وی برای اعلام استعفایش از آنجا را برملا کرد تا وقتی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پادرمیانی کرد و اوضاع به حالت قبل بازگرداند به گونه‌ای که الحریری استعفایش را پس گرفته و السبهان هم متحدان خود در لبنان را رها کرد همان اتفاقی که برایش در عراق و رقه روی داد.

انصراف الحریری از استعفایش به مثابه سیلی سنگینی به حاکمان ریاض و بالاخص محمد بن سلمان و السبهان بود تا جایی که شبکه خبری المستقبل لبنان که در مالکیت الحریری است اخیرا به آنچه باند السبهان در بیروت خواند شدیدا تاخته است.

این شبکه رضوان السید، نویسنده، فارس سعید، عضو سابق پارلمان و اشرف ریفی، وزیر دادگستری سابق لبنان و آنهایی که از سوی محافل المستقبل مهره‌های السبهان در بیروت خوانده می‌شوند مورد حمله قرار داد در عین حال شخصیت‌های اصلی در جریان المستقبل نظیر فواد السنیوره، رئیس فراکسیون پارلمانی این جریان، ندیم قطیش، روزنامه نگار لبنانی و دیگران هم از تیر اتهامات مزدوری برای السبهان در امان نبودند.

به نوشته خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» السبهان به دلیل سیاست‌های ماجراجویانه خود در منطقه از سوی دولت آمریکا توبیخ شد این خبرگزاری نوشت: چند روز پس از استعفای حریری السبهان با مقاماتی از وزارت خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کرده و به جای حمایت از استعفای حریری مقامات آمریکا السبهان را شدیدا مورد توبیخ شدید اللحن قرار داده و به او فشار آوردند که دست از توئیت‌های تحریک آمیز خود بردارد.

غیبت السبهان در توئیتر مهم‌ترین تریبون وی برای سم پاشی و بیان اظهارات تهدید آمیز موید خبر آسوشیتدپرس است چون آخرین توئیت وی مربوط به دوازدهم نوامبر گذشته است علاوه بر اینکه او در هیچ رسانه‌ای هم ظاهر نشده و هیچ گفت وگوی خبری نداشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین