عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با الف: در بودجه ۹۷ پرداخت حقوق های نجومی ادامه دارد/ هیچ اراده‌ای چه در دولت و چه در مجلس برای کاهش هزینه‌ها وجود ندارد

گروه اقتصادی الف،   3961002194 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارزیابی سخنان رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که ایشان دچار روزمرگی شده‌اند، گفت: بر اساس لایحه بودجه 97، دولت بدهکارتر شده است و این لایحه به اسناد بالادستی هم‌خوانی ندارد و ایران از سند چشم‌انداز دور می‌کند.

در بودجه ۹۷ پرداخت حقوق های نجومی ادامه دارد/ هیچ اراده‌ای چه در دولت و چه در مجلس برای کاهش هزینه‌ها وجود ندارد

به گزارش الف؛ دولت دوازدهم نخستین لایحه بودجه خود را برای سال 97 به مجلس تقدیم کرد، بودجه‌ای که حتی صدا موافقان و طرفداران دولت را درآورد؛ اما لایحه بودجه تناقضات آشکاری با شعارهای دولت در ایام انتخابات دارد؛ بااین‌حال این لایحه باید بر اساس اسناد بالادستی باشد که به نظر نمی‌رسد. لایحه بودجه به‌جای اینکه بر اساس اهداف برنامه ششم و رسیدن به سند چشم‌انداز باشد، اما بر مبنای برنامه 4 ساله دولت نوشته‌شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد ارزیابی لایحه بودجه 97، اظهار داشت: آنچه در لایحه مشخص است و هرچه بیشتر بررسی می‌کنیم، مشکلات بیشتری را متوجه می‌شویم که وجود دارد؛ یکی از اشکالات اساسی که این است که خیلی از احکامی که در دو مجلس نهم و دهم در راستای سیاست‌های کلی نظام ازجمله سیاست‌های کلی که برنامه ششم، تبدیل به قانون شد و یا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی فاصله، عمیقی بین لایحه و احکام برنامه ششم دارد.

وی با اشاره به سخنان حسن روحانی در مورد لایحه در مجلس افزود: همان‌طور که خود آقای رئیس‌جمهور عنوان کردند و بنده در صحن مجلس اخطار دادم، این بود که رئیس‌جمهوری گفت لایحه بودجه 97 برشی از برنامه چهارساله دولت است؛ درحالی‌که عملاً بایستی اعلام می‌کردند لایحه برشی یک‌ساله از برنامه ششم است و این موضوع این را نگفتند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: برخی محورها و احکام برنامه ششم در لایحه بودجه لحاظ نشده است و نشان می‌دهد که در راستای سند چشم‌انداز درست حرکت نمی‌کنیم؛ از طرفی آنچه در برنامه ششم مدنظر نمایندگان بود به هیچ انگاشته‌اند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: از ابتدا هم‌ هدف دولت این نبود که لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه دهد و با این وضعیت طبیعی است در جهت بهار شدن با این یک گل را نمی‌توانیم قبول کنیم.

به گفته وی، یک فاجعه‌ای که در دو سه سال اخیر رخ داد موضوع اوراق خزانه اسلامی است و در لایحه بودجه 97 آمده حدود 33 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق دیده‌شده که 7 هزار میلیارد تومان آن مربوط به سود این دو سه سال گذشته اوراق خزانه است باید از بودجه داده شود که این خود به‌اندازه یک بودجه عمرانی کشور را تشکیل می‌دهد؛ همچنین بالغ‌بر انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق دوباره در همین لایحه پیش‌بینی‌شده که برای سال 97 دیده‌شده و این یعنی کشور به‌نوعی بدهکار خواهد شد.

حاجی دلیگانی با اشاره به نسبت بودجه جاری و عمرانی گفت: حدود 35 سال پیش نسبت بودجه جاری 22 درصد و بودجه عمرانی 78 درصد از کل بودجه بود که حدود 15 سال پیش جاری به 30 درصد و عمرانی به 70 درصد رسید و اکنون در لایحه بودجه سهم جاری به 84 درصد و 16 درصد عمرانی تعیین‌شده است و با ادامه این روند مشکل‌ساز خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: علیرغم اینکه قانون اصل 44 در قانون اساسی وجود دارد و سیاست‌های کلی آن ابلاغ‌شده خیلی از واحدهای دولت واگذارشده، اما هنوز مشاهده می‌شود که روزبه‌روز بدنه دولت متورم و چاق‌تر می‌شود و البته این چاقی در مجلس هم به‌نوبه خود وجود دارد که متاسفانه کارایی کمتری را مشاهده می‌کنیم؛ از طرفی هیچ اراده‌ای چه در دولت و چه در مجلس برای کاهش هزینه‌ها عملاً وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شعار کاهش هزینه‌ها سر داده می‌شود، گفت: در نطق‌ها و سخنرانی‌ها و در مصاحبه‌های تلویزیونی از کاهش هزینه‌ها سخن گفته می‌شود، اما در عمل این‌گونه نیست، مثلاً یکی بحث حقوق غیرمتعارف است که آیا علیرغم فرمایشان رهبری و غیرقانونی بودن حقوق نجومی، در مورد آن و ممنوعیت و محدودیت آن در لایحه سال 97 پیش‌بینی‌شده است، پاسخ نه وجود دارد، زیرا همان روال قبلی در لایحه ادامه آماده است.

حاجی دلیگانی بیان کرد: سال گذشته بیش از 400 اداره جدید در شهرستان‌ها به‌عنوان راهداری ایجاد شد، درحالی‌که اداره راه و شهرسازی در هر شهرستان وجود داشت، اما آمدند یک اداره جدید ایجاد کردند؛ چرا در یک شهرستان باید اداره راه داشته باشیم؟ 400 ساختمان با حداقل 5 نیروی اضافه، چهارصد خودرو و هزینه‌های جانبی و اداری؛ همه باری است که روی دوش بیت‌المال می‌آید، ولی متاسفانه اراده‌ای در دولت برای کاهش هزینه‌هایی که انجام می‌گیرد، وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در مورد عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید، گفت: به نظرم سخنان رئیس‌جمهور از این دریچه قابل ارزیابی است که ایشان دچار روزمرگی شده و دنبال این هستند که امروز را با یک الفاظ، واژه‌ها و ادبیاتی طی کنند تا فردا برسد، یعنی مسائل امروز را به فردا موکول می‌کنند.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری درگذشته بیشتر مشکلات کشور را به عهده دولت قبلی می‌گذاشتند؛ البته هم نمی‌گوییم دولت قبل مشکلی نداشت، اما بااینکه سه سال از دولت تدبیر و امید گذشته بود، مرتباً اعاده به دولت گذشته می‌دادند و این یعنی فرار به جلو و کسی که نبود که به مشکلات پاسخ دهد زیرا همه مشکلات را به گردن فرد غایب می‌انداختیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اکنون که دولت دوازدهم شکل‌گرفته است و دولت قبل رنگ و آبی ندارد، گفت: امروز به نحوی دیگر مسائل را طرح می‌کنند که فرار به جلو باشد، مسائلی مانند اینکه آقای روحانی به سلیقه سیاسی اصلاح‌طلب است یا نیست، به سمت اصولگرایان گرایش پیداکرده یا نه؛ و این به نظرم سناریوی ساخته‌وپرداخته افرادی است که درواقع می‌خواهند مردم را سرگرم کنند تا مطالبات اساسی مانند فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را فرصت نکنند از رئیس‌جمهور طلب کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۹۳۲۱۴:۰۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳
دکتر جون مچکریم
ناشناس۱۷۵۹۳۹۱۴:۰۷:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳
هنر اکثر مدیران فعلی، اداره کشور با هزینه بالا است با مدیران نجومی بگیر و نابودی قشر ضعیف و ضعیف کردن قشر متوسط جامعه است. متاسفانه شیوه هایی به اسم اشتغال و کاهش الودگی و رفع فقر اتخاذ می شود که نتیجه عکس در جامعه دارد. خداوند از کسانی نگذرد که فرصتهای اجتماعی، اقتصادی و حتی علمی کشور را تباه می کنند. خداوندا به تو پناه میبریم از خودخواهی
ناشناس۱۷۶۰۳۲۱۵:۰۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳
دولتی ها و مجلسی ها خودشان نجومی بگیرن
بیسوات۱۷۶۱۹۲۱۶:۵۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳
راهکار اینه که در انتخابات بعدی از خجالت اقایون در بیاییم
ناشناس۱۷۶۵۱۲۲۳:۳۶:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳
ارتزاق حلال و ترک محرمات فقط از طریق پرهیزکاری میسر است . ________________________________________________________ متاسفانه به کسانی رای داده شده که از درک اصول عاجز و محرومند .
ناشناس۱۷۶۰۳۴۱۵:۰۴:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳
چرا یه نماینده باید 32 میلیون حقوق بگیره ؟!!!
ناشناس۱۷۶۰۴۶۱۵:۰۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳
در این وضعیت کشور که محاصره اقتصادی ادامه دارد باید صرفه جویی در پیش گرفت نباید ریخت وپاش ویا صرفه هزینه برای مکانها وموسسه هایی که خروجی برای کشور ندارند هزینه کرد، پول کشور باید در کشور هزینه شود برای مردم این مرز وبوم هزینه شود
کــــــــــــــــــــــــــــــــرمـــــــــــــــــــــــــــــــــی۱۷۶۰۵۸۱۵:۱۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳
من اگه میدونستم رای من باعث برقرار شدن حقوق 27 میلیونی برای نماینده میشه ، هرگز رای نمیدادم
نماینده دوره پنجم مجلس۱۷۶۰۸۳۱۵:۳۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳
حقوق نماینده باید برابر حقوق یک کارگر ساده باشد
ناشناس۱۷۶۱۲۴۱۶:۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳
دوره پنجم هم همین حرفو میزدی ؟
ناشناس۱۷۶۰۹۲۱۵:۴۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳
بنزین را گران و تخم مرغ را دونه ای 700 و یارانه ها را حذف میکنیم و نیاز به رای مجدد هم نداریم علی برکت الله
رجبی۱۷۶۱۳۱۱۶:۱۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳
لابد خاطرت هم مکدر است بابت نرخ دلار علی برکت الله !!!!!!!
ناشناس۱۷۶۶۲۰۰۸:۲۷:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۴
انصافا چقدر نا رو راست هستند
اکبری۱۷۶۳۶۴۱۹:۴۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳
طراحان لایحه بودجه نجومی بگیر وتصویب کنندگان هم نجومی بگیر...... آیا انتظار ما برای کاهش تعداد نجومی بگیران با این رجال سیاسی بی درد منطقی است؟؟؟؟؟||||||
ناشناس۱۷۶۴۷۷۲۲:۳۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳
حداقل به هم کمک کنیم دیگه این آزمون داده ها رو به مجلس و دولت نفرستیم ، این که کسی اصول گرا یا اصلاح طلب باشه یه چیز جناحی و سیاسی هست ،اون چیزی که در زندگی روزمره ما مردم اثر داره دعواهای جناحی نیست بلکه تعهد و کاربلدی مسئولین رده بالا هست ، حیف نیست به خاطر جناح بندی ها امثال آقای توکلی و نادران و... توی مجلس نباشن و دختر آقای ذخیره نظام !!! اونجا بجای پدرش برای خودشون حقوق نجومی تصویب کنن ، بیاین ما مردم برای مسئولین با انتخاب آگاهانه تر "تگرار " کنیم
بی نام۱۷۶۵۲۳۲۳:۴۹:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳
تا ما هستیم غمت نباشه! نمیذاریم یک ریال از جیب کسی کم شه خدای نکرده.... هی کار میکنیم و کار میکنیم و کار میکنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین