محدودیت‌ بودجه‌ای برای خروج ارز مسافری / رانت تجارت چمدانی برای ۱۱درصد جامعه

گروه اقتصادی الف،   3960929215 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محدودیت‌های لایحه بودجه سال 97 کشور برای خروج ارز مسافری گامی در جهت عدالت اجتماعی تلقی می‌شود، اما 11 درصدی‌هایی که از این رانت برخوردارند، در مقابل منافع 80 میلیون نفر به دولت اعتراض دارند.

به گزارش فارس، یکی از رویکردهای جدید در لایحه بودجه سال 97 به موضوع افزایش عوارض خروج از کشور بازمی‌گردد.

طبق جدول شماره 16 که به تعرفه‌های درآمد موضوع جدول شماره 5 باز مربوط می‌شود، سال آینده هزینه عوارض خروج از کشور از 75 هزار تومان در سال جاری به 220 هزار تومان برای سال آینده تعیین شده؛ همچنین برای حج تمتع، عمره و عتبات عالیات این رقم 110 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اجزاء این پیشنهاد نشان می‌دهد، دولت برای سفرهای بعدی، شیوه افزایش عوارض پلکانی را مدنظر قرار داده، به‌ طوری‌که برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفر سوم به میزان صد درصد افزایش پیش‌بینی کرده است.

طی روزهای اخیر این اقدام از سوی چهره‌های سرشناس هنری، فرهنگی و سیاسی بازتاب وسیعی داشت، آنها در صفحات اجتماعی خود با این اقدام مخالفت کرده و حتی برخی از سلبریتی‌ها از رایی که به روحانی داده بودند، پشیمان شدند، حال آنکه در ایام انتخابات در زمره یاران و سینه چاکان بودند.

البته افکار عمومی و جامعه تمایل چندانی به اقدام اعتراضی سلبریتی‌ها نشان نداد زیرا مباحث مهمتری از جمله افزایش حامل‌های انرژی و حذف یارانه نقدی در میان بود.

این اقدام بودجه‌ای مسئولان یکی از شاخص‌ترین و بارزترین رویکرد عادلانه نسبت به منافع مردم و عموم جامعه است. رفتار شجاعانه و جسورانه‌ای که از دل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخاسته و شاید بتوان از آن به عنوان تنها مصداق بارز عدالت اجتماعی در لایحه بودجه یاد کرد.

به گزارش فارس، سالانه 9 میلیون نفر بر اساس آمار به خارج از کشور سفر می‌کنند و طبق قانون هر فرد نمی‌تواند بیشتر از 80 دلار کالا به کشور بیاورد.

همچنین بر اساس بخشنامه بانک مرکزی مسافران نمی‌توانند بیشتر از 5 هزار دلار با خود از کشور خارج کنند، اما آمارها نشان می‌دهد تجارت چمدانی در قالب مسافرت‌های خارج از کشور یکی از سودآورترین مباحث برای قشر 11 درصدی در مقابل 80 میلیون نفر جمعیت کشور است.

فقدان اطلاعات بانکی و سیستمی مناسب و عدم امکان کنترل و نظارت دقیق بر مسافران و چمدان‌های آنها محملی را برای سوءاستفاده و رانت ایجاد‌شده، فراهم کرده است.

به گزارش فارس، کارشناسان،‌ اقتصاددانان و حتی مسئولان دولتی متفق‌القول از اوضاع نامناسب ارزی و ریالی در بودجه خبر می‌دهند؛ بنابراین جایی که دولت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد، جفا است که بخواهیم منافع عده‌ای خاص را بر عموم مردم ترجیح دهیم.

افراد معدودی که از کشور خارج می‌شوند، از سه محل نسبت به شرایط ایجادشده، بهره‌مند می‌شوند؛ اول آنکه هیچ فردی کمتر از 80 دلار کالا نمی‌آورد، دوم، مسئولان نمی‌توانند جیب این اقشار را بگردند، تا مطلع شوند، چه میزان ارز از کشور خارج می‌شود، بنابراین به نوعی می‌خواهد حرمت آنها رعایت می‌شود.

بر اساس این استدلال طبق لایحه بودجه پیش‌بینی شده تا بخشی از منافع هزار و 176 میلیاردی و 327 میلیون و 900 هزار تومانی حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور به موضوع گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

سال‌هاست بسیاری از طرح‌ها معطل مانده و تعمیرات برخی ابنیه‌ تاریخی با توجه به محدودیت منابع،‌ به تعویق افتاده است، در این راستا دولت برای اولین بار 162 میلیارد تومان از این محل را برای گردشگری و افزایش گردشگران داخلی پیش‌بینی کرده است، تا گامی در جهت اجرای عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی و درعین‌حال توسعه زیرساخت‌های گردشگری داخلی برای عموم مردم باشد.

حال معلوم نیست چرا سلیبریتی‌ها از توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور حمایت نمی‌کنند و صرفاً بخش اول آن یعنی افزایش عوارض را مدنظر قرار داده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۰۶۸۱۵:۱۱:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲۹
اول بگو سر اون عوارضی که تا الان گرفتین چه بلایی آوردین و پولش رو کجا خرج کردین تا برسیم به افزایشش! ثانیا مگه دلار مجانی میدی به مسافر که منت میگذاری؟ به قیمت پول خون ملت داری حساب میکنی... گردشگر خارجی با برداشتن محدودیتها و قوانین دست و پاگیر و عجیب غریب شما که واقعا در دنیا نظیر ندارد، برای مسافرت به ایران ترغیب میشود نه با توسعه به اصطلاح زیرساختهای گردشگری که مطمئنم تا الان حتی یک ریال هم از این پول زور عوارض را برای آن خرج نکرده اید که اگر اینطور بود وضعیت زیرساختها اینطور افتضاح نبود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین