خانه به دوشی نمایشگاه کتاب پایانی ندارد

گروه فرهنگی الف،   3960929085

فرصت پاسخگویی شهرداری به خواسته‌های وزارت ارشاد و تشکل‌های نشر شنبه به پایان می‌رسد.

خانه به دوشی نمایشگاه کتاب پایانی ندارد
به گزارش روزنامه ایران،‌ کمتر از پنج ماه مانده تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سی و یکمین دوره‌اش برسد و این در شرایطی است که به رغم وعده‌های مسئولان فرهنگی طی چند دهه اخیر، همچنان محل برپایی مهم‌ترین رویداد علمی فرهنگی کشور با حاشیه‌های متعددی روبه‌روست. چندی قبل سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال جابه جایی دوباره نمایشگاه کتاب تهران از مجموعه «شهر آفتاب» به یکی از دو محل نمایشگاهی «چمران» و«مصلی» خبر داد. این در حالی است که دو سال پیش وقتی قرار به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب شد مسئولان ارشاد و شهرداری از برپایی 10 ساله نمایشگاه در این محل خبر دادند؛ البته در نهایت 4 سال از این قرار یک دهه‌ای کم شد و تفاهمنامه مذکور 6 ساله به امضا رسید. سال نخست برگزاری نمایشگاه در این محل که همزمان با بیست و نهمین دوره بود با مشکلات متعددی از جمله آبگرفتگی غرفه‌های دایر در سازه‌های موقت و همچنین فقدان وسایل تهویه مناسب بویژه در سالن کودک و نوجوان همراه شد. با این همه ناشران گلایه چندانی نداشتند چراکه بروز این اتفاقات را در سال نخست، چندان دور از تصور نمی‌دانستند و از سویی بواسطه قول و قرارهای شهردار وقت امیدوار بودند که نمایشگاه سی‌ام در شرایط بهتری برپا شود. تجربیات سال گذشته گویای این بود که نقص‌های برگزاری نمایشگاه در این محل همچنان پابرجاست و به‌عنوان مثال بارش باران منجر به تکرار آبگرفتگی غرفه‌ها شد. حتی در برخی سالن‌ها از جمله سالن کودک و نوجوان که بواسطه سن و سال مخاطبانش از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است نگرانی‌هایی از احتمال برق گرفتگی، غرفه داران و بازدیدکنندگان را وادار به ترک سالن‌های مذکور کرد. با توجه به این شرایط، طی دومین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سی و یکم که هفته پیش و با حضور اعضای این شورا و برخی مسئولان شهرداری برگزار شد متولیان فرهنگی وزارت فرهنگ  و ارشاد و نمایندگان صنف ناشران خواسته‌های خود را جهت برطرف شدن نواقص مذکور مطرح کردند.

درخواست 60 هزار متر فضای مسقف بیشتر

همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» به این مساله اشاره کرد که مسئولان شهرداری مهلتی 10 روزه گرفته‌اند تا بعد از انجام بررسی‌ها اعلام کنند  آیا می‌توانند از پس برطرف کردن این نواقص بربیایند یا نه. امیرزاده با اشاره به اینکه مهلت شهرداری از چهارشنبه هفته قبل آغاز شده و شنبه آینده به پایان می‌رسد گفت:«مهم‌ترین خواسته‌های ما از شهرداری در قالب 2 مورد مطرح شد، نخست از آنان خواستیم تا همه نواقص مربوط به سالن‌ها، فضاهای عمومی اختصاصی، پارکینگ‌ها، مسائل مرتبط با ترافیک مسیر و.. برطرف شود.» به گفته امیرزاده ، دومین خواسته طرح شده از سوی ارشاد مرتبط با احداث ابنیه جدید در قالب سالن‌های مسقف تا 60 هزار مترمربع است. این میزان افزون بر 55 هزار متر مربعی است که در حال حاضر فضای مفید سالن‌های دائمی و مسقف این مجموعه را تشکیل می‌دهد.خواسته‌های مطرح شده از مدیریت جدید شهرداری تهران در شرایطی است که دو سال از انتقال نمایشگاه کتاب تهران به شهرآفتاب می‌گذرد؛ زمانی که برای برطرف شدن مشکلات مذکور به نظر کافی می‌آید.

درخواست فرصت برای بررسی شرایط

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ارتباط با اینکه نمایندگان شهرداری در پاسخ به انتظارات مطرح شده از سوی ارشاد چه گفته‌اند، افزود: «مهلت 10 روزه‌ای که شهرداری گرفته از دو جهت است، نخست اینکه بررسی کنند بودجه لازم برای برطرف کردن این نواقص را در اختیار خواهند داشت یا نه، دوم اینکه تا چه اندازه موفق به تامین فضاهای مورد نیاز ما خواهند شد.» اما و اگرهای پیش روی محل نمایشگاه کتاب تهران حتی صدای گلایه اعضای شورای شهر را هم درآورده، آنچنان که احمدمسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش چندی پیش در جلسه شورای مذکور خواستار تعیین تکلیف سرانجام برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب شد.

فقدان سازه‌های دائمی

تجربه دو سال گذشته و گفته‌های ناشران گویای این است که حتی این نقل مکان هم نتوانسته معضل ترافیک اطراف نمایشگاه را حل کند. محمود آموزگار یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب که ریاست اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را برعهده دارد هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از وجود مشکلاتی که طی دو دوره قبل برای غرفه داران پیش آمد گلایه کرد. او در ارتباط با خواسته‌های صنف نشر از مسئولان شهرداری می‌گوید:«تا وقتی شهرداری اعلام نکند که قادر به برطرف کردن مشکلات مذکور می‌شود یا نه ،نمی‌توان در ارتباط با جابه جایی نمایشگاه به مصلی یا حتی محل دائمی نمایشگاه‌ها در چمران نظر داد. ما هم به‌عنوان صنف خصوصی نشر، خواهان برطرف شدن همان مشکلاتی هستیم که از سوی ارشاد مطرح شده است.» به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، عمده‌ترین مشکلاتی که غرفه داران طی دو سال گذشته در شهرآفتاب تجربه کردند ناشی از فقدان سازه‌های دائمی است. از همین رو صنف‌های خصوصی نشر از مسئولان شهرداری انتظار دارند که بعد از گذشت این همه فرصت موفق به برطرف کردن آنها شوند. آن طور که آموزگار می‌گوید دسترسی بازدید‌کنندگان به نمایشگاه تنها از جاده قم میسر است که باید دسترسی دیگری از طریق جاده ساوه هم ایجاد شود. علاوه بر این به حذف عوارضی برقرار در مسیر نمایشگاه هم نیاز است که وجود آن باعث شدت گرفتن ترافیک می‌شود. به هر صورت باید تا روز شنبه صبر کرد و دید بالاخره سرانجام خانه به دوشی نمایشگاه که بیش از سه دهه از برگزاری‌اش می‌ گذرد به کجا می‌رسد.

بازتاب
محمود آموزگار (عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب و رئیس «اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران): صنف‌های خصوصی نشر از مسئولان شهرداری انتظار دارند که بعد از گذشت این همه فرصت موفق به برطرف کردن مشکلات مجموعه شهر آفتاب شوند. دسترسی بازدید‌کنندگان به نمایشگاه تنها از جاده قم میسر است که باید دسترسی دیگری از طریق جاده ساوه هم ایجاد شود 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین