حمله شدید روزنامه «عکاظ» عربستان به رئیس جمهور ترکیه: اردوغان! پایت را از گلیمت درازتر نکن

گروه جهان الف،   3960927045 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی نوشت: از زمان پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، مساله احیای امپراطوری عثمانی از رویاهای اصلی وی بوده است که در سخنرانی های مختلف بدان اشاره می کند.

حمله شدید روزنامه «عکاظ» عربستان به رئیس جمهور ترکیه: اردوغان! پایت را از گلیمت درازتر نکن

 اما اردوغان در طی مسیری که منتهی به چنین جایگاهی برای کشورش شود، قدمهای درستی برنداشت؛ برای نمونه، به جای برقراری روابط نزدیک با دولتهای عرب و خلیج فارس، در جریان انقلاب مصر، موضع مخالف با السیسی را برگزیده و از اخوان المسلمین دفاع کرد.
 
انتخاب: این روزنامه در ادامه آورده است: علاوه بر اینکه از عضویت ترکیه در ناتو، استفاده لازم را نکرد و ایالات متحده ناچار شد برای مبارزه با ترویستهای داعش در الرقه، وارد ائتلاف با کردهای سوریه شود و در این میان، اردوغان دائما کردهای داخل ترکیه را تهدید به جنگ می کرد.

با وجود اهمیت دولتهای خلیج فارس برای اقتصاد ترکیه و نقشه های آنکارا برای تحقق دستاوردهای اقتصادی بی سابقه، گرایشهای ایدئولوژیکی، بویژه گرایش«اخوانی» آن، اردوغان را بر آن داشت تا بدون هیچ تفکر و تأنّی، از اخوان المسلمین و گروههای اسلام سیاسی حمایت کند و به محض آغاز بحران در روابط قطر و دولتهای چهارگانه خلیج فارس، اقدام به اعزام نیرو به دوحه کرده و پایگاهی نظامی را در آنجا ایجاد نماید.

و در نهایت نیز چنین اظهار نظری کند:«اگر قدس را از دست بدهیم، نمی توانیم از مدینه منوره حمایت کنیم، اگر مدینه را از دست بدهیم، نمی توانیم از مکه حمایت کنیم و اگر مکه سقوط کند، کعبه را از دست می دهیم».

‌آیا این گونه اظهار نظرها ناشی از حکمت و کاردانی رئیس یک دولت است؟! رئیس جمهور ترکیه تمام فرصتهایی که می توانست در منطقه تاثیر گذار باشد را از دست داد. در سوریه، فرصت خوبی برای ترکیه فراهم بود، اما آن را از دست داد تا ایران جایگزین این اثرگذاری  شود. در بحران قطر، فرصت آشکار شد، اما ترکیه موضع بی طرفی و در ادامه تحریک ملتهای خلیج فارس را با اعزام سربازانش به خیابانهای دوحه برگزید. بدنبال همه پرسی در کردستان عراق، فرصت ترکها با تهدید به بستن مرزهای کردها و قحطی توسط اردوغان از بین رفت. حالا رئیس جمهور ترکیه از حمایت از مکه مکرمه و مدینه منوره سخن می گوید!

وقتی در نیتهای واقعی اردوغان تأمّل می کنیم، متوجه می شویم که تفاوت زیادی بین طرحهای او و طرحهای «توسعه طلبانه»! پارس ها نیست. هدف اصلی هر دو محو ملتهای منطقه عربی و خلیج فارس، برای حکومت کردن بر این کشورهاست و این امر هرگز محقق نخواهد شد.

قطعا اردوغان باید به یاد داشته باشد که ایدئولوژی «اخوانی» در کشورهای منطقه مردود است، و لو اینکه او برای حمایت از این ایدئولوزی تلاش کند. بهتر است که رئیس جمهور ترکیه این ایدئولوژی را کنار گذارد؛ چرا که در غیر این صورت خود را در بحرانهای متعددی خواهد یافت و در حالی که برای بازپس گیری امپراطوری عثمانی تلاش می کند، ملتهای عربی به او می گویند:«پایت را از گلیمت درازتر نکن»!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۵۰۵۱۱:۴۸:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۲۷
این عربستانی ها متوهم شدند. از یک طرف به ایران نسبت ایجاد هلال شیعی میدهند و از طرف دیگر نسبت امپراطوری عثمانی به ترکیه میدهند. و با دادن این گراهای مضحک و بیخود به آمریکا سعی در ایجاد جنگ روانی علیه این دو کشور دارد
ناشناس۱۷۱۱۶۱۲۱:۲۰:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۷
این حکام جاهل عربستان است که پایش را از گلیم خود بیرون میبرد واقعا این نوکران پست بی اختیار چه فکر میکنند فکر میکنند واقعا عددی هستند. حکامی که نه اختیار خود و خانواده اش را دارد ونه کشورش را تعجب آور است برای چه هارت وپورت میکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین