نگرانی‌ اروپا از بازگشت افراط‌گرایان پس از شکست داعش در عراق و سوریه

گروه جهان الف،   3960925072

بسیاری از تروریست‌های داعش پس از شکست این گروه ناپدید شده‌اند. برخی از آن‌ها کماکان در گوشه‌ای از منطقه کمین کرده‌اند و شماری از آن‌ها راهی اروپا شده‌اند. سازمان‌های امنیتی اروپا به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

نگرانی‌ اروپا از بازگشت افراط‌گرایان پس از شکست داعش در عراق و سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، سازمان‌های امنیتی انگلیس برآنند که از بازگشت آن دسته از نیروهایی که به داعش پیوسته‌اند ممانعت کنند. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس چند روز پیش اعلام کرد که سازمان‌های امنیتی این کشور همه امکانات خود را به کار خواهند گرفت تا مانع از بازگشت تروریست‌ها شوند.

سازمان‌های امنیتی انگلیس اعلام کرده‌اند که نه تنها مانع از بازگشت تندروهای اصالتا انگلیسی در نبردهای سوریه و عراق به کشورشان خواهند شد، بلکه همه تلاش خود را برای نابود کردن آن‌ها در منطقه به کار خواهند بست.

وزیر دفاع انگلیس نیز گفته است: «تنها تروریست مرده نمی‌تواند برای انگلیس ایجاد خطر کند.»

سخنان صریح و روشن وزیر دفاع انگلیس پرده از نگرانی سازمان‌های امنیتی اروپا بر می‌دارد. نگرانی ناشی از مخفی شدن تروریست های داعش. سازمان‌های امنیتی اروپا نگران آنند که این دسته از نیروهای داعش پس از شکست نظامی این گروه تروریستی در عراق و سوریه، خود را به اروپا برسانند.

وزارت دفاع سوریه آزاد شدن شهر دیرالزور را نشانه پیروزی کامل بر نیروهای داعش در سوریه اعلام کرده است. شکست نظامی داعش باعث شده که این سازمان امکان رهبری و هدایت نیروهای خود را از دست بدهد. به این ترتیب، نیروهای وابسته به داعش عملا به شکل پراکنده به مناطق روستایی پناه برده‌اند.

بنا بر اطلاعیه وزارت دفاع سوریه، تروریست‌های پراکنده‌ی داعش در سوریه دو راه بیشتر ندارند: یا باید تسلیم شوند یا در جنگ با نیروهای نظامی سوریه کشته خواهند شد.

شایعات مربوط به تماس‌های آمریکا و داعش
ادعای طلال سلو، یکی از فرماندهان پیشین نیروهای دموکراتیک سوریه، هفته گذشته جنجال برانگیز شد. او بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مدعی شده بود که پس از مبارزه بر سر آزادسازی شهر رقه در اواسط ماه نوامبر، هزاران تروریست داعش شهر را ترک کرده‌اند و خروج آن‌ها از رقه با اطلاع و موافقت آمریکا صورت گرفته است.

آمریکا این گزارش را تکذیب و اعلام کرد که ادعاهای طلال سلو "غلط " است و ارتش آمریکا هرگز با تروریست‌ها مذاکراه و معامله نمی‌کند.

حال آنکه شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از یکی از رانندگان وابسته به گروه تروریستی داعش اعلام کرده که رزمندگان داعش با مهمات خود توسط ۵۰ کامیون، ۱۳ اتوبوس و حدود صد خودرو منطقه را ترک کرده‌اند.

روشن است که نمی‌توان آمار دقیقی از نیروهای داعشی که موفق به فرار شده‌اند، به دست آورد. دولت ترکیه از این احتمال که بخشی از این نیروها در ترکیه مخفی شده باشند، ابراز نگرانی کرده است.

احتمال می‌رود که بخشی از نیروهای داعش راهی افغانستان شده باشند. کایل اورتن، یکی از تحلیلگران اندیشکده "جکسون سوسایتی" در این باره گفته است: «احتمال اینکه تروریست‌های داعشی اصالتا انگلیسی که در نبردهای عراق و سوریه حضور داشتند، به افغانستان پناه برده باشند، بسیار زیاد است.»

این در حالی است که منابع امنیتی افغانستان گزارش‌هایی پیرامون مخفی شدن شماری از داعشی‌های فرانسوی در آن کشور منتشر کرده‌اند.

بازگشت جهادگران به‌ مثابه خطری بزرگ
سازمان‌های امنیتی کشورهای اروپایی خود را برای مقابله با خطر ناشی از بازگشت داعشی‌ها آماده می‌کنند. آندرو پارکر، رئیس سازمان امنیت داخلی انگلیس(ام‌آی‌۵) اواسط ماه اکتبر اعلام کرده بود که خطرات ناشی از بازگشت و اختفای تروریست‌های داعش فوق‌العاده افزایش یافته است.

رئیس سازمان امنیت داخلی انگلیس گفته است: «تهدیدات امنیتی ناشی از بازگشت داعشی‌ها چند وجهی است. احتمال دارد که این افراد به سرعت افزایش یابند و به رشدی برسند که تا کنون برای ما ناشناخته بوده است.»

پارکر همچنین درباره برنامه‌های تروریستی افراط‌گرایان در انگلیس گفته است:«برخی از برنامه‌ها در خود انگلیس طراحی شده‌اند و برخی دیگر از راه دور هدایت می‌شوند. برخی از این برنامه‌های [تروریستی] بسیار پیچیده هستند، و برخی دیگر مربوط می‌شوند به برنامه‌های ساده‌ای مثل حمله با چاقو. برخی از این حملات نتیجه برنامه‌ریزی طولانی هستند، و برخی محصول یک تصمیم آنی و سریع. این تروریست‌ها در تمام رده‌های سنی هستند و متعلق به هر قشر و لایه اجتماعی بوده و هم مردان را شامل می‌شوند و هم زنان را. تنها حلقه متصل‌کننده آن‌ها جهان‌بینی زهرآگین یک پیروزی خشن است.»

نگرانی‌های آلمان
موضوع بازگشت احتمالی داعشی‌ها باعث نگرانی مقامات امنیتی آلمان نیز شده است. به‌ویژه وضعیت نوجوانانی که همراه خانواده‌های خود به مناطق جنگی رفته‌اند، نگران‌کننده است. هانس‌گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت آلمان، گفته است که نگران کودکانی است که توسط نیروهای وابسته به داعش آموزش دیده‌اند. این خطر وجود دارد که این کودکان نسل آینده جهادگرایان را تشکیل دهند.

بر اساس اطلاعات سازمان امنیت داخلی آلمان، در مجموع ۹۵۰ اسلام‌گرا از آلمان برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق رفته‌اند. یک پنجم این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند و ۵ درصد آن‌ها نوجوان هستند. گمان می‌رود که یک سوم از این تعداد به آلمان بازگشته باشند. بر اساس ارزیابی سازمان امنیت آلمان، حدود ۱۸۷۰ نفر اسلام‌گرای خطرناک در این کشور وجود دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین