گزارش «پول سیاه» - 6 جادوی پول و بانک - 7 | شکست عمیق بهای «دلار»؛ بزودی

عبدالرضا طالقانی*، گروه اقتصادی الف،   3960924116 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از بررسی دوره‌های مختلف دلار در این بخش از گزارش خواهیم دید که چندی است سیر قهقرایی ارزش دلار آغاز شده است.

جادوی پول و بانک - 7 | شکست عمیق بهای «دلار»؛ بزودی

در بخشهای قبل دیدیم که شبکه بانکداران و صرافان یهودی اروپایی چگونه در قرن هفدهم تشکیل شد و در قرن هجدهم به آمریکا گسترش یافت. سپس همزمان با انقلابهای متعدد سیاسی در اروپا و آمریکا در قرن نوزدهم این شبکه حاکمیت نهادهای متولی پول - با محوریت بانکها، خصوصاً بانکهای مرکزی - را بدست گرفت؛ و نهایتاً در ابتدای قرن بیستم با فتح «فدرال رزرو»(1) و در مراحل بعد با جهان‌روا شدن اسکناسهای منتشره از سوی این نهاد، عملاً حاکمیت «پول» جهان بدست این شبکه افتاد. دیدیم که منافع حداکثری این شبکه در هر دو جنگ جهانی، رکود بزرگ، تشکیل اسرائیل، جنگهای اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج‌فارس و تشکیل سازمانهای بزرگ فراملی مانند «بانک جهانی»(2)، «سازمان تجارت جهانی»(3) و «صندوق بین‌المللی پول»(4) چگونه از کانالهای مختلف تأمین شد.

در این میان یک مسئله مورد بررسی قرار نگرفت و آن، مطالعه همزمان تأثیر حاکمان دلار بر تأسیس و تطور بلوک شرق پس از انقلاب اکتبر 1917 روسیه(5) است. این موضوع بسیار شایسته مداقه و بررسی است که چگونه این شبکه انقلاب بلشویکی را رقم زد، آن را مدیریت کرد، جنگ سرد راه انداخت، و شیشه عمر آن را شکست؛ در همین زمینه تأثیرات عمیق «دلار» بر تحولات چین، و تبدیل این کشور عقب‌مانده به یک کشور پیشتاز نیز شایسته بررسی است. (6) علاوه بر این نقش حاکمان دلار در بحران عمیق سال 1997 جنوب شرق آسیا نیز بسیار مهم است که طی آن مهاتیر محمد، نخست‌وزیر مشهور مالزی، به رهبر انقلاب گفت: «یک شبه گدا شدیم.» (7)

در این زمینه اسناد قابل اعتنایی وجود دارد، اما به دلیل فاصله گرفتن از خط اصلی پرونده پژوهش در این زمینه به موقعیتی دیگر موکول می‌شود.

لوئیس توماس مک فادن؛ مسئول کمیسیون بانکداری کنگره آمریکا؛ وی در سخنرانی 25 دقیقه‌ای مشهورش در سال 1932، پرده از نقش حاکمان فدرال رزرو در انقلاب بلشویکی روسیه برداشت. مک فادن پس از سه نوبت ترور در سال 1936 جان باخت.

*  دلارهای امنیتی

پس از پیمان «برتون وودز»(8) در سال 1944 با مبنا قرار گرفتن دلار در مبادلات جهانی، انتظار می‌رفت ساز و کارهای بین‌المللی موجب شود دلار تحت قوانین جهانی و با ملاحظه منافع همه کشورهای جهان عمل کند؛ اما انتظار حاکمان فدرال رزرو در کسب حداکثری منافع، موجب شد روند طور دیگری پیش برود، و در حقیقت این ارز کاملاً تحت قوانین حاکمیتی آمریکا و با ملاحظه آنها عمل کند. نتیجه این شد که منافع این ارز جهانی کاملاً یک‌سویه به جیب حاکمان آمریکا و سهامداران فدرال رزرو سرازیر شود. این شرایط موجب شد طی دهه‌های بعد تاکنون یک جنگ و کشمکش دائمی - در ابعاد گوناگون سیاسی و نظامی و اقتصادی - میان متولیان انتشار این ارز و سایر کشورهای دنیا ادامه یابد.

گذشته از منافع سرشار اقتصادی – که پیش از این مفصلاً به آن اشاره شد – امکان کنترل و حتی مسدود کردن داراییهای کشورهای دیگر، موضوعی بود که اغلب کشورهای جهان با آن بصورت جدی مشکل پیدا کردند.

برای اعمال کنترل و نظارت هرچه بیشتر و اقدامات تکمیلی دیگر، از سالهای ابتدایی شکل‌گیری نظام پرداخت دلار، دفتر کنترل داراییهای خارجیان(9) شکل گرفت. در شماره‌های اختصاصی پرونده «جادوی پول و بانک» با موضوع «جنگ ارزی»(10)، که در روزهای آینده منتشر خواهد شد، خواهیم دید که سطح درگیری در «نظام پرداخت دلار»(11) بین کشورهای مختلف ارتقا یافت، آنچنان که اکنون وزارت خزانه‌داری ایالات  متحده به یک نهاد اطلاعاتی و امنیتی فوق‌العاده قوی و پیچیده تبدیل شده تا بتواند درزهای ایجاد شده در این نظام را کنترل کند و از فروپاشی این نظام جلوگیری نماید.

* پاشنه آشیل

هژمونی دلار بر اقتصاد جهان ادامه یافت تا اینکه در انتهای دهه ابتدایی قرن بیست و یکم اتفاقات مهمی رخ داد که موجب شد نگرانی دولتها بشدت افزون شود و آنها را مجاب کند این شرایط باید کاملاً دستخوش تغییر شود. دو اتفاق مهم در این راستا، یکی وقوع بحران بزرگ اقتصادی سال 2008-2007 غرب بود، و دیگری تحریمهای بسیار سختگیرانه علیه ایران که کشورهای دیگر را دچار هراس کرد و نگاهها به استیلای دلار در مبادلات بین‌المللی را تا حد زیادی دستخوش تغییر کرد.

بحران 2008-2007

بررسی بحران اقتصادی 2008 آمریکا مجالی جداگانه می‌طلبد؛ اما به اختصار، بحران از آنجا ناشی شد که افزایش حبابی قیمت مسکن و همزمان کاهش بهره بانکی در فاصله سالهای 1996 تا 2003 موجب شد صاحبان مسکن، وامهایی بگیرند که امید داشتند با افزایش بیشتر نرخ مسکن، هزینه‌کرد آن مبالغ در مجاری دیگر توجیه پیدا کند، اما در ادامه بهره بانکی کاهش یافت و رشد حبابی مسکن نیز متوقف شد و حتی عقب‌گرد داشت؛ حاصل اینکه بسیاری از بانکهای آمریکا در وصولیها دچار چالش شدند و در نتیجه بحران سراسری، بانکهای آمریکا و به تبع آن اقتصاد این کشور را فرا گرفت.

طبیعتاً دولت آمریکا به دلایل امنیتی نمی‌توانست شاهد ورشکستگی اقتصاد باشد، لذا با تزریق بیش از حد نقدینگی– که بخش واقعی اقتصاد تاب آن را نداشت - به خروج بانکها از بحران کمک کرد. انتشار بی‌محابای دلار موجب شد ارزش دلار تنزل پیدا کند و در نتیجه کاهش ارزش ذخایر دلاری – پشتوانه پولهای ملی کشورها – را در پی داشته باشد. این شرایط اعتراض بسیاری از کشورهای دنیا را رقم زد و موجب شد بتدریج جایگزینهای دیگر ذخیره ارزش – از جمله طلا را برای خود برگزینند.

اسپوتنیک روسیه دراین زمینه نوشت:

«به‌گفته فیلیپ کلینکمولر، کارشناس اقتصادی مؤسسه مدیریت سرمایه هوپف ــ کلینکمولر، این روند کاملاً مشهود است که روسیه و چین دارند برای پایان دادن به وابستگی‌شان به دلار آمریکا طلای بیشتری خریداری می‌کنند. 

این کارشناس اقتصادی افزود: در سال‌های آینده بازارهای مالی شاهد کاهش قابل توجه ارزش پول ملی آمریکا خواهد بود.

او ادامه داد: بر اساس برآوردهای ما، دنیا در 15 سال آینده شاهد روند کاهش ارزش برابری دلار آمریکا در برابر سایر ارزها خواهد بود. در درازمدت، نمی‌توان تضمین کرد که دلار همچنان به‌عنوان ارز مورد استفاده ذخایر جهانی باقی بماند.»(12)

 این خبرگزاری ادامه می‌دهد: 

«به‌گفته جوچن استانزل، تحلیلگر بازار در مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتس، روسیه و چین با ذخیره سازی طلا می‌خواهند در تجارت طلا مستقل‌تر شوند و وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

وی افزود، خرید طلا همچنین به یک کشور کمک می‌کند تا منابع مالی ملی خود را تنوع ببخشد. «اگر یک کشور تنها یک نوع ارز خریداری کند، وابستگی بالایی به نرخ آن ارز پیدا می‌کند. اما با خرید طلا، بانک مرکزی آن کشور منابع خود را تنوع می‌بخشد و سلامت دارایی‌های ملی‌اش را بالا می‌برد.»(13)

گذشته از جایگزینی طلا با دلار اقدامات جدی و متنوعی از سوی کشورهای مخالف قطب آمریکایی در جریان است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

تحریمهای ایران و ترس سایر دولتها

تقریباً مقارن با ورود غرب به بحران اقتصادی، تحریمهای بسیار سنگینی علیه ایران آغاز شد که بر دو مقوله اساسی فروش نفت، و مبادلات ارزی ایران تمرکز داشت. با اعمال این فشارها طبیعتاً امکان تبادلات ارزی آزاد (و در نتیجه خرید و فروش) برای ایران فراهم نبود؛ این کشور برای فرار از این شرایط، ناچار شد راههای میان‌بر – و بعضاً هزینه‌دار – دیگری را انتخاب کند. انجام مبادلات پایاپای، عملیات در بازارهای غیررسمی، و گزینه‌های تو در توی عملیات مالی، گرایش به ارزهای محلی، پرداخت هزینه‌ها با طلا، سرمایه‌گذاری در طرحهای بزرگ کشورهای مبدأ، و انتشار ریال به پشتوانه دلارهای بلوکه شده در کشورهایی مانند چین، از آن جمله بودند.

گرچه این شرایط برای ایران هزینه‌های هنگفتی در پی داشت، اما عملاً هراس مسئولان سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان در برابر هژمونی دلار را شکست و به کشورهای جهان نشان داد که در همین نظم ساخت‌یافته جهانی دلار، راهکارهای بسیار زیادی برای فرار از سیطره فدرال رزرو وجود دارد.

همین شرایط موجب شد ایالات متحده، هژمونی دلار را در خطر ببیند، و با پی ریزی مذاکراتی که به برجام منتهی شد تلاش بسیار زیادی انجام دهد تا تحریمهای ایران را به هر نحو ممکن منتفی اعلام کند. گرچه در واقعیت تحریمهای ایران تمام و کمال بجای خود باقی ماند، اما ایالات متحده با اجرای تبلیغات مؤثر در غرب، به دنیا نشان داد که مبادله با دلار، امنیت را برای آنها در پی دارد و نه فشار.

(این مسئله، دقیقاً و بصورت متعدد از سوی مسئولان آمریکایی اذعان شده؛ نقش شکست دلار در «برجام» موضوع گزارش بعدی «پول سیاه» خواهد بود)

* جنگ تمام عیار ارزی و اقتصادی آمریکا با سایرین 

علی رغم این تلاشها بسیاری از کشورهای دنیا حذف استیلای دلار بر کشورهای خود را با جدیت دنبال می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به تصمیمات کشورهای بریکس (14) – شامل روسیه، چین، برزیل، افریقای جنوبی و هند –در این زمینه اشاره کرد. این کشورها که با رشدی فزاینده در آینده‌ای نزدیک نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می‌دهند، بر ضرورت کاهش قدرت دلار بر دنیا پای می‌فشرند، و در این مسیر تمهیدات گوناگون و متعددی را پی گرفته‌اند، که البته - ذیل مفاهیم «جنگ ارزی» و «جنگ اقتصادی» فشارهای بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا بر این کشورها در حال اعمال است. این مسئله در بخشهای بعدی به تفصیل بررسی خواهد شد.

علاوه بر زمزمه‌های تشکیل بانک مشترک بریکس (خارج از نظم موجود)، یا قول پوتین برای حذف دلار در آینده‌ای نزدیک، و از این قبیل اقدامات، این کشورها – و بسیاری از کشورهای دیگر - با بکارگیری دو راهبرد مهم این خط را پی گرفته‌اند؛ اول ارتقا و جایگزینی ذخایر طلا بجای دلار به‌عنوان پشتوانه ارزی، و دوم انعقاد پیمانهای دو جانبه و چند جانبه پولی.

 در ادامه نظر به اهمیت راهبرد مهم «پیمانهای دوجانبه پولی»، به اختصار این مفهوم توضیح داده خواهد شد.

*پیمانهای دوجانبه پولی

این پیمانها (15) موجب خواهد شد تأثیر قوانین داخلی کشورها – خصوصاً آمریکا - بر داراییهای اقتصادی سایر کشورهای دنیا به حداقل برسد. شاید این پرسش مطرح شود که ساز و کار پیمانهای دوجانبه پولی چیست که به حذف دلار منجر می‌شود.

فرض کنید دو کشور روسیه و ایران تصمیم دارند پیمان پولی دو جانبه امضا کنند. ساز و کار این پیمان عموماً به این شکل است که بانک مرکزی ایران یک حساب (به روبل) نزد بانک مرکزی روسیه افتتاح می‌کند که دارایی این حساب متعلق به ایران است؛ و برعکس بانک مرکزی روسیه نیز یک حساب ریالی نزد بانک مرکزی ایران افتتاح می‌کند که دارایی این حساب متعلق به روسیه است؛ نرخ تبدیل ریال به روبل هم در همان تفاهم برای مدتی معین میان دو کشور تعیین می‌شود، و دو بانک تجاری در دو کشور به‌عنوان بانکهای عامل تعیین می‌شوند. پس از واریز مبالغی از سوی بانکهای مرکزی ایران و روسیه به حسابهای مذکور، فرایند اقتصادی میان تاجران دو کشور قابل انجام است.

فرض کنید تاجر ایرانی مایل است از روسیه کالا وارد کند؛ پس از طی تشریفات حقوقی و دریافت پیش فاکتور و انجام توافق باتاجر روس، مبلغ کالا را به بانک تجاری ایرانی حواله می‌کند، که به حساب ریالی روسها نزد بانک مرکزی ایران واریز می‌شود؛ سپس بانک تجاری روسی معادل این مبلغ را از حساب ایرانی بانک مرکزی روسیه، روبل دریافت می‌کند و به تاجر روس می‌دهد و نهایتاً کالا ارسال می‌شود. مشابه همین فرایند برای تاجر روس مهیاست. در پایان دوره نیز حساب دو طرف با کسر بدهیها، با تبادل طلا یا سایر داراییهای ارزشمند تهاتر می‌شود. نکته آخر اینکه اگر پیمان پولی از دوجانبه به چندجانبه گسترش یابد تهاتر بدهی و تسویه انتهای دوره نسبتاً با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

در بخش بعدی «جادوی پول و بانک» به نقش دلار در اضطرار آمریکا و غرب در شکل‌گیری «برجام» پرداخته خواهد شد.

دوشنبه منتظر بخش بعدی پرونده باشید

* عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

+ کل پرونده «جادوی پول و بانک» اینجا در دسترس است

--------------------------------------------

پی نوشت

1. Federal Reserve

2. World Bank

3. World Trade Organization (WTO)

4. The International Monetary Fund (IMF)

5. The Russian Revolution was a pair of revolutions in Russia in 1917 which dismantled the Tsarist autocracy and led to the rise of the Soviet Union

6. در این زمینه مراجعه کنید به ژان پل گیشار؛ «دولتهای حزبی چین و شرکتهای چندملیتی، اتحاد نگران کننده»

7. بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشگاهیان سمنان ۱۳۸۵/۸/۱۸

8. Bretton Woods

9. ofacoffice of Foreign Assets Control  

10. Currency War

11. Dollar payment system

12. به نقل از: خبرگزاری تسنیم 21 خرداد 1396؛ اقدام جدید روسیه و چین علیه دلار/خرید طلا تشدید شد

 13. همان

14. BRICS is the acronym for an association of five major emerging national economies: Brazil, Russia, India, China and South Africa

15. Currency Swap Agreement

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۹۱۸۰۸:۱۷:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۲۵
به همون خيال باش
جعفر۱۶۸۰۰۶۰۹:۵۰:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۵
توی مرجع [7] همچین مطلبی (یک شبه گدا شدیم) دیده نمیشه. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=1439
صفدر۱۶۸۳۸۹۱۵:۰۴:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۵
در این لینک شما نیست یک سرچی بزن می بینی http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=25599
ناشناس۱۶۸۰۸۴۱۱:۲۱:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۵
سلاح اصلی غرب تولید کالای با کیفیت است نه دلار یا یورو یا...
ناشناس۱۶۸۱۶۲۱۲:۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
من فقط يك سوال از شما دارم و از ايرادات فراوان ديگرم به نوشته شما ميگذرم. شما كه نقش فدرال رزرو را حتى در انقلاب روسيه مى بينيد. و اين همه اتفاقات سياسى را به اقتصاد و دولار ربط ميدهيد. پس چگونه انها كه با يك شبكه مالى و بانكى بسيار ضعيف در سال هاى ١٩١٧ نسبت به زمان حاضر توانستند انقلاب بلشويكى را هدايت كنند چگونه امروز از كنترل وقايع به زعم شما عاجز ميشوند؟ شما به يك اصل بديهى بى توجه هستيد كه ٧٠ در صد ذخاير و معاملات ارزى در حال حاضر با دلار است و جايگزينى اين به سادگى عملى نيست. شما چگونه مطلع نيستيد كه بالاترين ذخاير دلار نزد چين و ژاپن و بانك هاى مركزى اروپا است. و همين كشور ها نگرانتر از امريكا براى كاهش ارزش دلار هستند. جايگزين كردن این حجم ذخاير با طلا هم عملى نيست چون به سرعت ارزش طلا را بالا ميبرد كه به ضرر تعويض كنندگان دلار با طلا است. منظور من اين است كه ايكاش در تحليل هاى اقتصادى مبنى را بر واقعيت ها قرار دهيم و نه علائق و سلايق مان. ممكن است ما تنفر بى پايان از امريكا داشته باشيم و عشق فراوان به تئورى هاى توطئه داشته باشیم كه سرنوشت دلار و انقلاب اكتبر و ظهور اسرائيل و برجام را به هم ربط ميدهد ولى اين تنفر و عشق ما را در تحليل هايمان دچار اشتباهات فاحش كرده و بعضا خوانندگان را هم گمراه و متعجب خواهد كرد.
پاسخ نگارنده۱۶۸۳۸۰۱۴:۵۹:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
با سلام و تقدیم احترام خدمت خواننده محترم در پاسخ به شما چند نکته وجود دارد: 1. اگر به «اشکالات فراوان» اشاره می‌کردید منت دار شما بودیم. 2. همانگونه که در متن آمده، علاوه بر انقلاب 1917 روسیه و جریانهای اتفاق افتاده در چین، «دیدیم که منافع حداکثری این شبکه در هر دو جنگ جهانی، رکود بزرگ، تشکیل اسرائیل، جنگهای اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج‌فارس و تشکیل سازمانهای بزرگ فراملی مانند «بانک جهانی»(2)، «سازمان تجارت جهانی»(3) و «صندوق بین‌المللی پول»(4) چگونه از کانالهای مختلف تأمین شد.» به این ترتیب این شبکه بوسیله شبکه تو در تو و امنیتی ارتقا یافته خود هنوز در حال کنترل مسائل سیاسی و اقتصادی جهان هستند. حتی در بخش بعدی خواهیم دید اضطرار غرب در موفقیت توافق در قالب «برجام» تا چه اندازه برای این شبکه حیاتی بوده است. 3. پشتوانه پولهای سابق - و جاری - روی دوگانه «دلار - طلا» شکل می‌گرفته است؛ در زمان فروپاشی نظام پرداخت دلار این دوگانه به «طلا - تولید ملی» تغییر خواهد یافت. به همین دلیل بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه به خرید سریع طلا و تقویت تولید ملی خود مبادرت کرده‌اند. کشورهایی مانند ژاپن یا اروپای غربی هم اقماریهای همین شبکه بانکی هستند، که به آنها اشاره شد. 4. فرمایش شما درباره «سلایق و علایق» و «تئوریهای توطئه» وقتی صائب است که مطالب نگاشته شده فاقد منابع معتبر باشد، نه اینکه مطالب، با اسناد خود این شبکه یا مثلاً اذعان افرادی از خود کنگره آمریکا به این مطالب نگاشته شده باشد. 5. به هر صورت این تئوری را هم کنار ذهنتان داشته باشید تا چند سال آینده... موفق و مؤید باشید.
ناشناس۱۶۸۵۴۲۱۷:۲۰:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
با درود و احترام متقا بل من منتظر بخش يا بخش هاى بعدى نظرات جنابعالى ميمانم و بعد بقيه ايراداتم را خدمتتان خواهم گفت. ولى نگارنده محترم اشكال من به سبك هاى استدلال شما در مباحث اقتصادى كه علمى هستند ميباشد. توضيح ميدهم : ببينيد اتفاقات تاري مانند انقلاب اكتبر و جنگ هاى جهانى ريشه علمى ندارند و به هر حال به دلائلى اتفاق افتاده اند ولى شما از اننها نتيجه گيرى علمى در علم اقتصاد فرموده ايد. و به موضوع نقش طلا و دلار در اقتصاد و رابطه أتى انها ربط داده ايد. از طرف ديگر به طور مثال به نظر يك نماينده كنگره امريكا استناد فرموده ايد. در حالى كه ما در ايران طيف هاى مختلفى با عقائد گوناگون در مجلس ايران داريم و استناد به نظرات انها براى تحليل وقائع علمى اقتصادى صحيح نيست. حالا بنده فعلا به پيشنهاد شما مبنى بر حفظ اين تئورى در ملزم احترام
ناشناس۱۶۸۵۴۹۱۷:۲۷:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۵
ادامه پاسخ به هر حال بنده به پيشنهاد جنابعالى براى نگاهداشتن اين تئورى در كنار ذهنم براى سالهاى اينده احترام ميگذارم. لازم به ذكر است كه من يك فعال اقتصادى در يك شاخه پر زحمت صنعت هستم و بِنَا به حرفه ام به مباحث علمى اقتصاد علاقمندم و مطالعه و دنبال ميكنم. ولى من سعى ميكنم وقايع اقتصادى را انگونه كه هست ببينم و بر اساس ارزوهايم و سلايقم تحليل نكنم. برايتان ارزوى پيروزى و بهروزى دارم
داود۱۷۱۶۹۷۱۲:۲۴:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۸
مستقل از اینکه در مکالمه فوق کدام حرف درستتر است، رعایت احترام و اصول نقد از جانب هر دو طرف قابل تحسین است. ای کاش همه تلاش کنیم بر التزام به اخلاقیاتی بسیار ضروری که این روزها از کمرنگ هم گذشته و تقریباً بی رنگ شده اند.
ناشناس۱۶۸۴۲۳۱۵:۳۴:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
مسئله اصلی اینست که اگر بعضی آقایان از ترس آمریکا خودکشی نکنند ، برای رابطه های پولی دوطرفه و خروج از وضع فعلی راه های زیادی هست.
ناشناس۱۶۸۷۱۰۲۰:۲۳:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۲۵
واقعا به همین خیال باید باشند. شما ببینید نظریات فلاسفه بزگ کمونیست مارکی. آنگلس که معتقد به شورش های کارگری و اله و بله بودند اقتصاد دانهای دولت های غربی با ایجاد سندیکاهها و دادن مدیریت به کارگران بودن اینکه نیزی به کشت و کشتار و شورش باشد حق و حقوق به کارگر داده شد. حالا شما ها می خواهید در برابر دلار آمریکا که قبله حاجات هفت ملیارد انسان روی زمین است مقابله کنید آنهم با روسیه که در اولین پیچ رو به نامردی خواهد آورد و دوستان دیروز را به یک دلار خواهد فروخت .
علی۱۶۹۶۳۲۱۶:۳۰:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
گوبلز می گفت اگر دروغ بزرگ تر باشد باور آن آسوده تر است اتفاقا سیاست های نیولیبرالی که توسط بانک جهانی و ندوق بینالمللی دیکته شده در ایران مو به مو اجرا می شود و این عامل این همه مشکلات در داخل کشور است مشکل اکثر مردم ما این است که هیچ وقت اهل مطالعه نیستیم و وقتی در مورد آمریکا صحبت می کنیم آیا در مورد یک در صد مردم ثروت مند صحبت می کنیم یا 99 درصد فقیر باید اول تکلیف خود مان را مشخص کنیم من در مورد مردم فقیر البته از زبان خود آمریکایی ها صحبت می کنم که تا خرخره زیر بار قرض هستند تا ریخ خیلی بی رحم است زمانی می گفتند خور شید در بریتانیا غروب نمی کند پس چی شد مطمین باشید این در مورد آمریکا نیز صادق است .
حسن۱۶۸۸۱۳۲۳:۴۶:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۲۵
این چیزا رو روسها 12 سال پیش و قبل از اونهم میگفتن ولی به نظر من دلار تا از جایگزینی پول با یک سیستم جدید باقی خواهد ماند.
ناشناس۱۶۹۷۵۱۱۷:۵۹:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲۶
در همه ی این گفته ها جای دعوت به تلاش علمی و همت و پشت کار و عزم صادقانه ی مقرون با شرط فراهم بودن ایمان و توکل به خداوند حکیم و توانای مطلق جهان آفرینش برای ایجاد تحول به سوی بهبودی و رهایی از فشارهای توطئه ها و نقشه های گوناگون از خدا بی خبران خالی است و هیچ نقشی برای اراده ی خداوند حکیم دانا دیده نمی شود و وانمود می گردد که تنها دانش ناچیز بشر ناتوان منجی یا سبب هلاک بشریت است.
ناشناس۱۶۹۹۴۰۲۱:۰۸:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲۶
الف با خود داری از نشر نظر زیر نشان می دهد برای خداوند که مالک و گرداننده ی جهان آفرینش است در چرخش امور دنیوی هیچ نقشی نمی شناسد یا شرم دارد نقشی برای خداوند قایل شود: --- در همه ی این گفته ها جای دعوت به تلاش علمی و همت و پشت کار و عزم صادقانه ی مقرون با شرط فراهم بودن ایمان و توکل به خداوند حکیم و توانای مطلق جهان آفرینش برای ایجاد تحول به سوی بهبودی و رهایی از فشارهای توطئه ها و نقشه های گوناگون از خدا بی خبران خالی است و هیچ نقشی برای اراده ی خداوند حکیم دانا دیده نمی شود و وانمود می گردد که تنها دانش ناچیز بشر ناتوان منجی یا سبب هلاک بشریت است.
ناشناس۱۷۲۵۳۵۰۰:۴۰:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۲۹
قوانین پروردگار ثابت است چون او دادگر است و هر که دانش و ثروت داشته باشد پیروز است حتی اگر بدکاران و شیاطین باشند. تاریخ را برگ بزن همواره دولت‌ها و مردمانی که ثروت و دانش داشته اند پیروز بوده‌اند. پس تنها راه شکست ستمگران و زورگویان جهان به دست آوردن دانش و ثروت است نه کمکهای آسمانی یا غیبی.اینگونه جهان بینی و باور های غلط سبب گردید مسلمانان به جای کسب دانش دنیوی منتظر کمکهای غیبی و آسمانی بنشینند.
ناشناس۱۷۱۱۵۳۲۱:۱۵:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۲۷
اگر آنچه سیر قهقرایی ارزش دلار مینامید آغاز شده لطفا برای سیر قهقرایی قهقرایی قهقرایی قهقرایی قهقرایی شیرجه وار ارزش ریال نیز یک لغت ساده پیدا کنید
ناشناس۱۷۲۵۳۱۰۰:۳۲:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۲۹
با سپاس از نوشتار خوب نویسنده. اما خواهشمندم در نوشته های آینده پارسی را پاس بدارید.و واژگانی چون تطور و مداقه و مانند اینها به کار نگیرید. سپاس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین