بانک مرکزی: ۲۰ درصد کل نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات غیرمجاز بود

گروه اقتصادی الف،   3960913159

قائم مقام بانک مرکزی با بیان این که ۲۰ درصد کل نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات غیرمجاز بود که آنها در بازارهای مختلف ارز، خودرو و مسکن وارد می شدند گفت: برای برخورد با این موسسات از حمایت شورای عالی امنیت ملی و مصوباتش برخورداریم.

به گزارش تسنیم، اکبر کمیجانی که در نخستین همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران سخن می گفت به اقدامات بانک مرکزی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: در این مدت به واسطه عواملی چون رعایت انضباط پولی، رشد اقتصادی از منفی هفت دهم درصدی در سال 91 به دوازده و نیم درصد در سال 95 رسید و تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار از منفی یک و سه دهم درصد در سال 94 به 13 و چهار دهم درصد در سال 96 افزایش یافت.

وی کنترل نوسانات نرخ ارز از طریق تسلط کامل و هدایت و مدیریت بازار ارز را یادآور شد و درباره تخصیص منابع بانکی در قالب ارائه تسهیلات گفت: تنها در حوزه سرمایه در گردش در سال 91 چهل و یک درصد به حوزه تولید اختصاص داشت که این میزان در سال گذشته به 64 درصد افزایش یافت و از 17 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان تنها در حوزه کارگاه های خرد و کوچک رسید.

قائم مقام بانک مرکزی در حوزه ساماندهی مؤسسات غیرمجاز به ارائه عملکرد پرداخت و افزود: 20 درصد کل نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات غیرمجاز بود که آنها در بازارهای مختلف ارز، خودرو و مسکن وارد می شدند و تلاطم اقتصادی را بوجود می آوردند بی آنکه بانک مرکزی بی امان وارد شد و اگر در روزهای نخست به تنهایی عمل می کرد اکنون شاهد کمک های بی دریغ، مجلس، قوه قضاییه و کمیته سران سه قوه در کمک رسانی به این اقدام مهم هستیم و از حمایت شورای عالی امنیت ملی و مصوباتش برخورداریم.

وی با بیان اینکه سخت ترین رکود اقتصادی پس از جنگ تحمیلی بر اثر تحریم های اقتصادی، نفتی، پولی و بانکی شکل گرفت گفت: بانک مرکزی متناسب با سیاست های حوزه اقتصاد مقاومتی ایجاد ثبات و پایداری اقتصاد را به عنوان هدف اصلی مدنظر قرار داد و سه هدف میانی ثبات قیمتی از مهار تورم، ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی و کاهش آسیب پذیری بانک ها و مؤسسات اعتباری در برابر انواع ریسک ها و کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و ارتقای شفافیت و کارآرایی بازار ارز را به عنوان نقشه راه در حوزه پولی، بانکی و ارزی برنامه ریزی و اجرا کرد.

کمیجانی تأکید کرد: با این اقدامات بانک با بهبود رشد اقتصادی، کاهش مستمر نرخ تورم و ثبات نسبی نرخ ارز مواجه شدیم و بستر لازمی فراهم شد برای گذر به نرخ واحد ارز در پیاده سازی اهداف و در برقراری ثبات اقتصادی در کشور که اگر اقتصاد متأثر از آثار منفی یک شوک از وضعیت تعادلی خود فاصله بگیرد و در مدت نسبتاً کوتاه به مسیر رشد قبلی خود بازگردد اقتصاد مقاومتی را در پیش خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش تهدید نرم را موجب دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی دانست و گفت: تهدید نرم نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حکومت، اقتصاد و فرهنگ است و محدوده عملیاتی آن علاوه بر فرهنگ و رسانه، سیاست، اجتماع و اقتصاد را دربر می گیرد.

کمیجانی به راهبرد دو دهه اخیر مقام معظم رهبری در مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره کرد و افزود: اظهارات ایشان در نوروز 86 مبین آن بود که برنامه استکبار جهانی در سه حوزه جنگ نرم، جنگ اقتصادی و مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی کشور در حال انجام است.

قائم مقام بانک مرکزی ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در بهمن 92 و در قالب 24 بند یادآور شد و گفت: طبق این سیاستها توجه، مستحکم و توانمند کردن اقتصاد در مقابله با این تهاجم دشمن مدنظر قرار گرفت و فصل جدیدی در هدفگذاری و برنامه ریزی و اجرا شکل گرفت و اگرچه از سال 86 و در تمام سال ها نامگذاری سال بر محوریت اقتصاد صورت گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین