به تبلیغ و ترویج برجام خاتمه دهید!

محمد کاظم انبارلویی،   3960908231 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز تردیدی نیست که از برجام چیزی جز اجرای دقیق تعهدات ایران باقی نمانده است و طرف مقابل هر روز بر حجم تهدیدها و تحریم ها می افزاید.

به تبلیغ و ترویج برجام خاتمه دهید!

رئیس جمهور در گزارش 100 روزه به مردم در پاسخ به این سوال که موضع مشخص ما امروز در مقابل برجام چیست، برخی معتقدند بین اروپایی ها و آمریکایی‌ها نوعی تقسیم کار صورت گرفته است، گفت:

1- در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که غیر قابل تحریف است.

2- در مذاکرات به لحاظ اخلاقی پیروز شدیم.

3- توانستیم قطعنامه سازمان ملل علیه خود را لغو کنیم.

4- ثابت کردیم دشمنان دروغ می گویند، ما به دنبال سلاح هسته ای نبودیم.

5- با سرمایه گذاری خارجی در ایران و توافقات بانکی شاهد ورود فناوری هستیم .

6- توانستیم نفت را به اندازه ای که تولید کرده ایم بفروشیم .

این پاسخ ها ناظر به سوال مطرح شده نیست. اصلا سوال ناظر به دستاوردهای برجام نیست. ضمن اینکه اینها را نمی توان دستاورد برجام تلقی کرد.

دو سال پیش که برجام را دولت پذیرفت، قرار بود همه تحریم های ظالمانه برداشته شود، اما اکنون نه تنها تحریم ها برداشته نشده است بلکه روز به روز بر آن افزوده می شود.

قرار بود دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما نه تنها این کار صورت نگرفته، بلکه برای اولین بار در تاریخ مناسبات مالی ایران با آمریکا بخشی از این دارایی‌ها به بهانه‌های واهی مصادره شده است.

قرار بود با امضای برجام سیاست ایران هراسی در جهان و منطقه پایان یابد، اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه بر حجم آن افزوده شد.

قرار بود با توافق برجام گشایشی در مناسبات ایران با جهان به ویژه کشورهای منطقه حاصل شود، اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه امروز برخی از کشورهای منطقه که قد و قواره آنها در اندازه رجزخوانی علیه ملت ایران نیست، هر روز بیانیه صادر می کنند و مدعی ارضی و سماوی در مملکت ما هستند.

قرار بود با امضای برجام، مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما کشور هر روز بیشتر در دره رکود، بیکاری و همچنین تعطیلی بیشتر کارگاه های تولیدی سقوط می کند.

قرار بود تحریم های بانکی حداقل برداشته شود، اما امروز صدای همه تجار و بازرگانان و حتی دولتی ها که دستی در تجارت دارند، درآمده است که نه تنها هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده بلکه حلقه محاصره دشمن نسبت به قبل از برجام بیشتر و تنگ تر شده است و مبادلات پولی به صورت روال سابق، حتی بدتر انجام می‌شود.

با امضای برجام گفته شد پرونده «پی ام دی» بسته شده و دیگر هیچ نهاد بین المللی ادعایی در این مورد ندارد، اما الآن هم آژانس و هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دوباره مدعی بازدید از مراکز نظامی هستند و با پررویی تمام آن را پی گیری می کنند. انگار نه انگار قبلا قبول کرده بودند که این شبهه اساس ندارد و پرونده آن بسته شده است!

آمریکا و اروپا هنوز به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند اما موضوع مذاکره را به حوزه دفاعی و موشکی و گفتگوهای منطقه ای کشانده اند. آنها با پررویی می گویند ایران باید جلوی محبوبیت و جاذبه های انقلابی خود در بین ملت‌های جهان به ویژه منطقه را بگیرد!

امروز تردیدی نیست که از برجام چیزی جز اجرای دقیق تعهدات ایران باقی نمانده است و طرف مقابل هر روز بر حجم تهدیدها و تحریم ها می افزاید. آمریکایی‌ها امروز در تدارک تنگ‌تر کردن حلقه محاصره هستند. آنها دنبال چراغ سبز در داخل می باشند تا تیر خلاص را بزنند. البته این یک خواب و رؤیای دست نیافتنی است. رئیس جمهور باید در پاسخ به این سوال با هوشمندی از مقابله پیش‌دستانه سخن می گفت تا طرف خارجی حساب کار خود را بکند. رئیس جمهور باید از مسائل امروز برجام و موضع مشخص امروز ایران سخن می گفت نه اینکه حرف‌های گذشته را تکرار می کرد.

امروز بر صغیر و کبیر محرز است که برجام مشکلات کشور را حل نکرده و خود مشکلی برای کشور و عاملی خطرناک برای توطئه‌های دشمن شده است.

اگر بر اساس بند 3 قانون «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» عمل می شد و در اولین روز در برابر عهدشکنی آمریکا می ایستادیم، شاهد وضعیت اسفبار کنونی نبودیم.

شنیده شده اخیرا وزیر خارجه فرانسه طی نامه ای به طرف ایرانی، مطالبات جدیدی را در مورد اجرای برجام مطرح کرده و آمدن ماکرون به تهران را منوط به آن کرده است.

طرح این مطالبات نشانه مقاصد شوم آنهاست. اگر پلیس خوب این است که آنها می گویند، صد رحمت به پلیس بد!

امروز این سوال کلیدی مطرح است؛ چرا با وجودی که ظریف تا کنون 10 نامه در مورد نقض برجام به کمیسیون مشترک نوشته، اما هیچ گاه آمریکا به عنوان ناقض برجام شناخته نشده است؟ اروپا کاملا با آمریکا در برجام هماهنگ است و هر چه غیر از این گفته می شود یک دروغ کثیف است.

امروز از برجام یک کاغذ پاره بیش نمانده است. هیئت نظارت بر برجام باید به وظایف کلیدی و قانونی خود در برابر نقض فاحش برجام بایستد و عمل کند. اولین گام، تعطیل تبلیغ و ترویج برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک است.

امروز سالروز شهادت دانشمند هسته ای، شهید مجید شهریاری است. هم او که برای پیشرفت فناوری‌های نوین هسته ای و نیز استقلال علمی کشور از جان مایه گذاشته است. به احترام خون این شهید عزیز، دولت شجاعانه قانون «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را در خصوص نقض عهد و بدعهدی آمریکا عملی کند و پلمب سایت‌های هسته ای را بشکند و اجازه دهد دانشمندان هسته‌ای کار علمی خود را ادامه دهند و رئیس جمهور از استقلال سیاسی و علمی کشور طبق سوگندی که یاد کرده، صیانت کند.

باید پاسخ خصومت ورزی سیری ناپذیر آمریکا را داد و کار را از یک جا شروع کرد. اگر این پاسخ را همین امروز ندهیم، فردا خیلی دیر است.

دیدگاه کاربران

حميد۱۵۴۶۴۳۱۶:۱۲:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۸
حرفهاي شما كاملا درست ولي پيشنهاد نداديد بايد چيكار كرد
موسوی۱۵۴۷۱۴۱۷:۱۱:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۸
ظاهرا متن رو خوب نخوندین : "اولین گام، تعطیل تبلیغ و ترویج برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک است. دولت شجاعانه قانون «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را در خصوص نقض عهد و بدعهدی آمریکا عملی کند... "
ناشناس۱۵۴۷۴۰۱۷:۲۹:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۸
از قبل از برجام پیشنهاد داده شد اما کسی گوش نکرد... اصلاح سیستم داخی.... مدیریت منابع داخلی... و....
ناشناس۱۵۴۷۶۳۱۷:۵۷:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۸
چندان هم درست نيست. از يكطرف مي گويند برجام هيچ خير و بركتي نداشته از سوي ديگر آقاي احمدي نژاد در نامه به رهبر معظم، مي نويسه كه بعد از برجام درآمد كشور سه برابر شده و اعتراض مي كنه كه اين درآمد چرا تأثيري در زندگي مردم نداشته. پس معلومه همه مي دونن كه برجام باعث شده درآمد كشور زياد شه، قيمت ارز كنترل بشه، تورم مهار بشه، اجماع جهاني عليه ايران (كه براي اولين بار بعد از انقلاب ايجاد شده بود) شكسته بشه، توريسم رونق پيدا كنه، اعتبارات اسنادي خريدهاي خارجي تسهيل بشه، مشاركت شركتهاي ژاپني، آلماني، سوييسي و فرانسوي در طرحهاي صنعتي-معدني ايران افزايش پيدا كنه و خيلي چيزهاي ديگه. همچنانكه همه ميدونيم برجام نتونسته دشمني و بدعهدي دشمنان اين مرز و بوم رو متوقف كنه. نتونسته جسارت صهيونيستها، وهابيون و تهديدات داعش و القاعده و ... رو عليه ملت ايران از ميان برداره و ... اما يك نكته مهم: بايد توجه كنيم درسته كه الان شركتهاي صاحب تكنولوژي براي اجراي طرحهاي فولادي، معدني، نفت و گاز و ... پا پيش گذاشته اند اما از زماني كه ساخت يك كارخانه مصوب ميشه، طرحش آماده ميشه، اجرا شروع ميشه، خاكبرداري ميشه، فونداسيون ساخته ميشه و ... تا آخر كه همه تجهيزاتش نصب ميشه و امكانات زيربنايي (آب، گاز، برق و ...) براي اون كارخونه فراهم ميشه و راه اندازي كامل ميشه سالها طول ميكشه. بايد خيلي صبر و تلاش كرد تا بعد از راه اندازي كارخانه و استخدام نيروهاي مورد نياز و فعال شدن بخشهاي بالادستي و پايين دستي، اين سرمايه گذاري به ثمر بشينه و بتونه اشتغال ايجاد كنه و كمي از آمار بيكاري مملكت كم بشه. كارهاي زيربنايي مثل توزيع يارانه نيس كه مردم بلافاصله اثرش رو توي جيبشون حس كنن. خيلي طول ميكشه تا اثرش توي سفره هاي مردم ديده بشه و البته مردم معمولاً دنبال اقداماتي هستن كه در كوتاه مدت شيرينيش رو حس كنن چون خيلي تحت فشارن. به همين خاطر دولتها خيلي وقتا به سمت اقدامات پوپوليستي سوق پيدا مي كنن تا بتونن خشنودي مردم فقير رو فراهم كنن و خيلي دنبال كارهاي ريشه اي براي جذب و تمركز سرمايه گذاري و اقدامات اشتغالزاي دراز مدت نمي رن. فقط ميخوان با يارانه نقدي (يعني ماهيانه 2500 ميليارد تومان) و يارانه انرژي و يارانه بنزين و تزريق ارز براي تثبيت دلار و از اين قبيل كارها مانع وخيم تر شدن وضع و اعتراض يا شورش مردم بشن و ديگه رمقي براي اقدامات زيربنايي باقي نمي مونه. چون دوره چهارساله دولتها خيلي كوتاهتر از دوره بازدهي طرحهاي زيربناييه و اگر دولت هم و غمش رو بزاره واسه كارهاي زيربنايي عملاً عمرش كفاف نميده تأثيرات مثبت اون رو ببينه و افتخارش مال دولت بعديه.
ناشناس۱۵۴۷۸۱۱۸:۱۶:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۸
از قضا حرفشان هم کاملا اشتباه است!
محمد۱۵۴۸۶۱۱۹:۴۲:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۸
شمامگرپاراگراف آخرقبل ازجمله انتهایی رانخوانده اید مقاله منطقی است
ناشناس۱۵۴۸۹۱۲۰:۲۸:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۸
اولین قدم اینه که بجای فراهم کردن زمینه برای برجام‌های بعدی از جمله برجام موشکی، دست از بزک کردن این کودک یا نوجوان ناقص‌الخلقه بردارن و به مردم اعلام کنن اشتباه کردن! تا شرایط مهیا بشه کارشناسان به دولت مشورت بدن
ناشناس۱۵۴۸۹۳۲۰:۳۴:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۸
باید مثل کره شمالی عمل کرد
ناشناس۱۵۴۹۲۳۲۱:۱۷:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۸
حرفاش اصلا" هم درست نیست !!! اینکه قطعنامه های سازمان ملل ملغی شده کار کمیه؟ یا آزاد شدن پولهای بلوکه شده که با هواپیما آوردن و دنیا فهمید کم کاریه ؟ احدی حاضر نبود پاشو بگذاره ایران مگه کشورهای جهان ششمی و الان اروپائیها صف میکشن باهامون مراودات تجاری برقرار کنن خیلی چیزای دیگه ... اما بعضی ها اصلا" حاضر نیستن مثبت ببینن و بگن یعنی نافشون با مخالفت و انتقاد بریده شده جالبه که این افراد کلا" علامه دهر هم تشریف دارن زمان خودشون افتخارشون سفر رئیس جمهور به بورکینافاسو بوده و نیجریه پول بگیره جواب سلاممونو بده ولی الان چی ؟ تفاوت خیلی زیاده ولی آدم منصف باید قضاوت کنه هیچکس جز مردم کوچه و خیابون منصف تر نیستن اون قلم به دستایی که پول میگیرن مقاله سفارشی بنویسن به فکر مردم نیستن به فکر سفارش دهنده هستن که با چقدر انتقاد تخریبی قانع میشه
ناشناس۱۵۴۹۴۰۲۱:۳۷:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۸
این حرف شما مثل اینکه یکی بره دکتر بعد به دکتر بگه اون داروهایی که دفعه قبل به من دادی تاثیر نداشت بدتر هم شد بعد دکتر بگه خب پیشنهاد شما چیه!!!
ناشناس۱۵۴۹۴۷۲۱:۵۱:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۸
حرفاش غلط هست و هیچ پاسخی هم برای مشکلات ندارند . فقط میخوان بگن مخالفت هاشن درست بوده درحالیکه اگر برجام نبود همه مشکلات کشور بیشتر بود.
ناشناس۱۵۵۰۹۷۰۱:۲۲:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۹
پیشنهاد نویسنده ، اولین گام : تعطیل تبلیغ و ترویج برجام به عنوان یک دست آورد دیپلماتیک است ، همان تیتر مقاله !!!!!!
حسین۱۵۵۳۵۷۱۳:۲۵:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۹
پیشنهاد داد دیگه اقدام متقابل!! البته زودتر از الان باید در برابر عهد شکنی های آمریکا در مورد پرونده هسته ای اقدام می کردند.
ناشناس۱۵۴۶۵۰۱۶:۱۹:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۸
برجام خیلی وقته مرده
ناشناس۱۵۴۷۱۲۱۷:۰۹:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۸
پس پولهایی که با هواپیما فرستادن اموال بلوکه شده من بود؟
کیوان سپانلو۱۵۴۷۲۴۱۷:۱۹:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۸
با سلام و احترام مشکل برجام را باید در عوامل مشکل ساز منجمله سه جاسوسی که اخیرا دستگیر شدند جستجو کرد. جاسوسانی که تمام متن مذاکرات را به دول غربی و متخاصم ایران گزارش کردند تا طرف مقابل با شناسایی نقاط ضعف بتواند جلوی منافع ایران را از این قرار داد بگیرد و باعث شود ایران هم از فن آوری هسته ای محروم شود . مذاکره کننده باید قوی باشد و وزارت اطلاعات که پرونده ی مدیران ارشد را قبل از گماردن به سمت های حساس بررسی می کند باید مراقب می بود تا جاسوس در تیم مذاکره کننده نباشد . حالا که غربی ها دست ما را خواندند و کیش مات شدیم این و آن را متهم کردن که دردی را دوا نمی کند .
ناشناس۱۵۴۷۹۴۱۸:۲۷:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۸
"در مذاکرات به لحاظ اخلاقی پیروز شدیم" (!) بنده دیگه حرفی ندارم.
ناشناس۱۵۴۷۹۹۱۸:۳۸:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۸
باید ببینیم اگه برجام نبود جایگزینش چی بود؟ شما همیشه باید شرایط بعد برجامو با شرایط بعد از اون پیشنهاد خودتون بسنجید. البته منم موافقم که باید قاطعیت رو همیشه چاشنی گرفتن حق کرد ...
ناشناس۱۵۴۸۰۴۱۸:۴۲:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۸
نگید اینو.چرا با عقل مردمی که اطلاعات زیادی ندارند بازی می کنید؟ کی گفته برجام نتیجه نداشت؟ من خودم توی یک شرکت قطعات خودرو کار می کنم.قبلا قطعاتمون از چین وارد می شد الان به لطف برجام از فرانسه و اروپا.این یعنی بالا رفتن کیفیت .البته این توی قسمت ما هست و نباید فراموش کرد که بلطف برجام مردم الان سوار رنو و ... میشن در صورتی که قبلا سوار ماشینهای چینی
ناشناس۱۵۴۸۲۶۱۸:۵۹:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۸
برجام یک اتفاق ملی است برای چه نباید به آن افتخار کرد؟ اینکه کاری که شما ۱۲ سال نتوانستید انجام دهید و روحانی در مدت کوتاهی ان را به سرانجام رساند تکرارش شمارا اذیت میکند؟
ناشناس۱۵۴۸۲۹۱۹:۰۳:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۸
خواهشمندم نظر مخالف با ایشون هم منتشر بشود چند تا سوال ما داریم اگر اشتباهه دوستان جواب دهند پیشنهاد باید سال 92 میدادید شما سال 92 هیچ طرح و برنامه ای نداشتید کشور هم کاملا تحریم بود و تحریمها هم برای شما دوستان بی اهمیت بود سوالات بنده اینه که: 1- چند نفر در انرژی هسته ای مشغول به کار شدند؟ چه میزان این انرژی هسته ای تولید ناخلص داخلی را بالا برد خواهشا عدد داده بشود اخرین عدد اشتغال 14 هزار نفر در این صنعت هست عدد شما چیست و میزان تاثیرش بر تولید ناحالص داخلی رو بیان کنید 2- چه تعداد تولیدی ها بر اثر تحریم ورشکست شده یا چه تعداد صنایع مختلف صدمه دیدند 3- سال 92 پیشنهاد شما برای رفع این مشکل که خود شما اصولگرایان ایجاد کرده بودید چه بود؟ 4- تحریمها که برای شما مهم نبود چه اهمیتی داره چند تا کاغذ پاره و..؟ 5- نفت اگکر صادراتش صفر بشود کما اینکه در حال صفر شدن بود. شما حقوق کارگر و کارمند را از چه منبعی میخواهید پرداخت کنید اینو لطفا شفاف بفرمایید 6- قطعنامه ها و تحریمها اگر برای شما مهم بود چرا در دهه 80 که قطعنامه میگفتید و تحریم میشدید همه شما ساکت بودید و میفرمودید انقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود یا عبارت" قطعنامه ها کاغذ پچاره ای بیش نیست" چرا در سال 85 گفته شد؟ حتی میدیدم که هورا هم میکشید چرا؟ لجبازی هم حدی داره نمیشه با کل دنیا درگیر شد کشور را کاملا در تحریم فرو برد بعد هم گفت مقاومت می کنیم مقاومت برای چه هدفی؟ برای اشتغال 14 هزار نفر؟ برای تعطیلی همه صنایع؟ انرژی هسته ای یک صنعت متعلق به 70 سال پیشه الان هم انری خورشیدی جای اون رو گرفته میخواهید برای یک کار کاملا عبث کشور را تحریم کنید خواهشا سوالات من با عدد و رقم و دقیق پاسخ داده شود کلی گویی و شعار و..نفرمایید مقاله های ایشون همیشه جناحی است و فاقد راه حل یا پیشنهاده
مجتبی۱۵۴۸۵۱۱۹:۳۰:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۸
برجام حد اقل حقانیت ایران را به دنیا ثابت کرد. نقض برجام در این موقع حساس به صلاح کشور نیست .همین روش بیشتر موجب نارحتی آنهاست .آنها دنبال بهانه میباشند.
ناشناس۱۵۴۹۶۲۲۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۸
ترجمه جمله "در مذاکرات به لحاظ اخلاقی پیروز شدیم " یعنی کل مذاکررو باختیم خسته نباشید
ناشناس۱۵۵۰۰۳۲۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۸
هر چی داشتین دادین رفت دیگه اولا چی را می خوای شروع کنید بعد با کدوم پول؟
پارس اباد۱۵۵۱۸۳۰۷:۵۸:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۹
حداقل عوامل برجام یکی دو سال تو صدا و سیما حاضر نباشند تا جگر مردم التیام پیدا کند . حالا استعفا هم ندادند ندهند .
ایران نژاد۱۵۵۸۴۴۱۱:۲۸:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۰
چه کنند؟؟ تنها دست آوردشان پیروزی اخلاقی !!!!در برجام بد فرجام است، بذارید دلشان خوش باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین