چه کسی نسبت به دیفتری بی اخلاقی، سیاه زخم دروغ و طاعون نفرت هشدار می دهد؟!

اکبر نبوی،   3960906065 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

چنانچه یک ماده ی غذایی ناسالم و مسموم درجامعه توزیع شود، همه به تکاپو می افتند تا به هم هشدار بدهند و یکدیگر را از خطری که سلامتی جسمی همگان را تهدید می کند آگاه سازند.

چه کسی نسبت به دیفتری بی اخلاقی، سیاه زخم دروغ و طاعون نفرت هشدار می دهد؟!

همزمان، فشاری کمرشکن به دستگاه های مسوول وارد می شود و مورد بازخواست قرار می گیرند که چرا به وظیفه های نظارتی و پیشگیرانه ی خود عمل نکرده اند. و...
چنین دغدغه و غیرتی بسیار زیباست و از تعهد همگانی برای حفظ سلامتی خود خبر می دهد. و این یعنی که سلامت جسمی امری مهم و حیاتی است و همه نسبت به آن حساس اند.

وقتی که مشخص می شود از یوز ایرانی، تنها چند قلاده وجود دارد، و همین تعداد اندک در خطر شکار و نابودی قرار دارند، موجی از احساس و عاطفه و غیرت برپا می شود تا آنجا که لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی (در برزیل) با تصویر یوز ایرانی منقوش می شود و ...
وقتی ...

روزانه هزاران جمله ی بی مبنا و بی سند، انواع شایعه و دروغ و تهمت، خبرسازی های زهرآگین و ... جان و روان جامعه و سلامت اخلاقی و روحی را نشانه رفته است و همچون ویروسی سرطانی در پیکره ی فرد و جامعه گسترش می یابد، اما همه نشسته ایم به نظاره ای گنگ و بی خیال از مرگ تدریجی اخلاق و کرامت انسانی که آشکار و بی واهمه و بدون آنکه در برابر خود سد و مانعی ببیند، سایه ی شوم و سیاه خود را پهن می کند. یعنی که هیچکس به فکر امنیت و سلامت روانی جامعه نیست. نه مردم، نه سلبریتی ها، نه رسانه ها و نه مسوولان. و این یعنی که سلامت و امنیت روانی جامعه برای هیچکس مهم نیست

یکی از بارزترین نمونه های تهدید سلامت روانی مردم و جامعه (که باز هم متاسفانه کمتر کسی به خطر آن توجه کرد) حواشی قدرتمندتر از متن در ماجرای غم انگیز زلزله در استان کرمانشاه بود. در زلزله ی اخیر، توفانی از طاعون سیاهِ دروغ و تهمت و لجن پراکنی و پاشیدن تخم نفاق و تفرقه و دودستگی و نفرت و دشمنی، برپا شد، و در همان دو روز اول زلزله، آنقدر بینان کن و ویرانگر بود که با صراحت می توان گفت که قدرت تخریب اش از زلزله ی هفت و چهار ریشتری استان کرمانشاه بسیار بیشتر بود. اکنون که نزدیک به دو هفته از واقعه ی زلزله ی کرمانشاه می گذرد ( اگر بخواهیم ) بهتر می توانیم بلایی را که زلزله ی بی اخلاقی و نفرت پراکنی بر سر جامعه آورده است، درک کنیم و ابعاد آن را دریابیم.

سوار شدن بر موج دروغ و شایعه و تهمت و ... ممکن است در کوتاه مدت نام را بر سر زبان بیندازد و آوازه ای کور برای موج سوار دست و پا کند و شهوت و غریزه ی منفجر شونده ی شهرت را برای آن گروه از سلبریتی ها و رسانه ها و مسوولان و ... به ارمغان آورد، اما باید بیاد داشته باشند که: الف ــ آنها هم در همین جامعه زندگی می کنند و این بیماری به زودی گریبان خودشان را نیز می گیرد. ب ــ اسب شهرت طلبی و ارتزاق از اندوه ملی، بسیار سرکش و بدقلق است. به ظاهر رام نشان می دهد، اما سوار مغرور خود را چنان بر زمین ذلت و خواری و بی آبرویی می زند که دیگر نمی تواند بلند شود.

ای کاش می دانستیم وقتی که دل و جان زخمی می شود، وقتی به دیفتری بی اخلاقی، به سیاه زخم دروغ و به طاعون نفرت مبتلا می گردد و سرطانِ بغض و کینه در آن ریشه می کند، مهرورزی و محبت به یکدیگر، لذت بردن از سلام های صادق و بی ریا، سرِ کیف آمدن از لبخند خالصانه ی رهگذران و دوستان، شنیدن صدای پای صبح و ... از جامعه کوچ می کند. گرمای زندگی رخت می بندد. امید به سرخوردگی تبدیل می گردد. خورشید پرتپشی که در افق می درخشد، سرد و خاموش می شود. و سرما صاحبخانه ای می شود که با بیرحمی و شقاوت بر سرزمین دل ها و جان ها حکم می راند.

ای کاش می دانستیم و می دانستند که آسیب روحی و زخمی که بر جان و دل جامعه می نشیند، اولا به سادگی درمان نمی شود، ثانیا جای زخم ناسور و عمیق آن، تا همیشه باقی می ماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۵۸۱۱۵:۳۸:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۶
سخنان حکیمانه ای بود !!!
دهنوی۱۵۲۶۲۸۱۶:۵۱:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۶
سلام.درسته.کاش بی تفاوتی مادیدن بی اخلاقی، دروغ،افترا،جعل،.......بود و به جاعلان،دروغگویان،افراد مفتی،......در مقاصد کینه توزانه کمک نمیکردیم و با انتشار شنیده هامان بدون تحقیق بر این اتش بنزین نمیریختیم.چرا در فضای مجازی هرانچه میشنویم و میبینیم بی توجه به عواقب ان بدون تحقیق درباره صحت و سقم ان بازنشر میکنیم.این پدیده غمبار بهمه سرایت کرده و حتی بین افراد دانشگاهی بعضا مشاهده میشود .بنده اهل کرمانشاه هستم.بسیار دیدم و میبینم این پدیده چ لطمات مالی،فرهنگی،سیاسی،اجتماعی ببار اورد.چرا معدودند افرادی در مقابل این پدیده بغایت ویرانگر دست ب روشنگری میزنند؟بعنوان یک فعال در گروههای مردمی امداد بعینه و مکرر شاهد بودم چگونه این بی اخلاقیها فضا را بشدت متاثر کرد و منجر ب مسائلی شد ک بی اغراق برایم ناراحت کننده تر از زلزله بود و هست!باید کاری کرد .و در این راه فرهیختگان و دانشگاهیان باید پیشرو و پیشقدم باشند .عمیقا باور دارم کمک در این راه مفیدتر و موثرتر از دیگر اشکال کمک است.نه فقط در مورد حادثه مذکور.بلکه همه عرصه ها .امیرالمومنین ع در نامه 69 میفرمایند ک ما اجازه نداریم هرانچه میشنویم بازگو کنیم ک اگر چنین کردیم ما نیز ب گناه ان الوده شده ایم(نقل بمضمون)
ناشناس۱۵۲۷۲۸۱۸:۴۸:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۶
درود بر شما. جامعه از نظر اخلاقی در بحران است. تا دیر نشده با یاری یکدیگر میبایست کاری کرد.تعجب من در این است که چرا متخصصان علوم انسانی، جامعه شناسی و روانشناسی انقدر ضعیف عمل میکنند. برای شروع ما آماده ایم.
ناشناس۱۵۲۹۷۰۰۰:۴۵:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۷
متخصص دارو می‌دهد. نخوری درمان می‌شوی؟ خیر!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین