پیش بینی احتمال افزایش زمین لرزه های بزرگ در سال آینده

گروه اجتماعی الف،   3960904012 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیش بینی احتمال افزایش زمین لرزه های بزرگ در سال آینده

خبر کوتاهی در کانال های خبری مطرح شد که در آن به نقل از دانشمندان، افزایش قابل توجه تعداد زمین لرزه های قوی در سال آینده میلادی پیش بینی شده بود. این خبر به ویژه در زمانی که ما به تازگی شاهد زمین لرزه شدید در غرب کشور بودیم نگرانی ها را افزایش داد. اگر چه لرزه خیز بودن کشور و احتمال بروز زمین لرزه در مناطق مختلف آن در هر لحظه دور از انتظار نیست اما این خبر ناقص نقل شده و دانشمندان مذکور ضمن پیش بینی افزایش تعداد زلزله ها گفته اند که تجربه نشان داده زلزله های قوی اضافه تر غالبا در محدوده خط استوا رخ خواهد داد در حالی که در خبر کوتاه این بخش مهم جا افتاده بود. ترجمه کامل خبر به نقل از گاردین به این شرح است:

پیش بینی افزایش زلزله های بزرگ در سال 2018 به علت کاهش سرعت چرخش زمین

براساس نظر دانشمندان تعداد زمین لرزه های شدید احتمالا افزایش قابل توجهی در سال آینده خواهد یافت که علت آن کاهش دوره ای سرعت دوران زمین است.
دانشمندان هشدار داده اند که احتمال افزایش قابل توجه تعداد زمین لرزهای ویرانگر در سال آینده وجود دارد. آن ها معتقدند که تغییر در سرعت دوران زمین می تواند موجب بروز فعالیت های شدید لرزه ای به طور خاص در مناطق پر جمعیت حاره ای (استوایی) شود.

اگرچه تغییرات سرعت دورانی اندک هستند (تغییر طول روز به اندازه یک میلیونیوم ثانیه)، اما همین هم می تواند موجب آزاد سازی مقادیر بزرگ انرژی زیرزمینی شود. ارتباط بین دوران زمین و فعالیت های لرزه ای ماه گذشته در مقاله دو متخصص به نام های راجر بیلهام از دانشگاه کلرادو و ربکا بندیک از دانشگاه مونتانا و در نشست سالانه انجمن زمین شناسی آمریکا اعلام شد. بیلهام هفته گذشته در مصاحبه با آبزرور گفت: ارتباط بین دوران زمین و فعالیت زمین لرزه ای قوی است و این امر به ما نشان می دهد که باید منتظر افزایش در تعداد و شدت زمین لرزه ها در سال آینده باشیم. بیلهام و بندیک در پژوهش خود به زمین لرزهایی به بزرگی 7 و بالاتر توجه کردند که از سال 1900 به بعد رخ داده بودند. بیلهام گفته است: زمین لرزه های بزرگ برای بیش از یک قرن به خوبی ثبت شده و برای ما منبع خوبی جهت تحقیقات هستند. آنها متوجه پنج دوره شدند که در آنها تعداد زمین لرزه های بزرگ به شکل چشمگیری در مقایسه با سایر دوره ها افزایش داشته است. بیلهام در این باره گفت: در این دوره ها بین 25 تا 30 زمین لرزه قوی در سال رخ داده است در حالی که در سایر اوقات متوسط تعداد زمین لرزه های بزرگ 15 عدد در سال بوده است.

محققان در پی یافتن رابطه بین این افزایش تعداد و دیگر عوامل بودند که متوجه شدند وقتی کمی سرعت دوران زمین کم می شود در پی آن دوره های افزایش زمین لرزه رخ خواهد داد. بیلهام گفته است: تغییرات جزئی دوران زمین در حد میلیونیوم ثانیه در روز با دقت بالا توسط ساعت اتمی قابل سنجش هستند. بیلهام و بندیک متوجه شدند که فواصل حدود 5 ساله ای بین کاهش سرعت دوران زمین و افزایش تعداد زمین لرزه های بزرگ، بارها طی 150 سال اخیر وجود داشته است. بیلهام می گوید: وقتی دوران زمین کند شد گویی کره زمین به ما هشدار می دهد که حواسمان به 5 سال بعد باشد.

از آنجا که کاهش سرعت دوران زمین 4 سال قبل رخ داده به نظر بیلهام در سال آینده ما باید شاهد افزایش چشم گیری در تعداد زمین لرزه های شدید باشیم. وی تصریح می کند: تا کنون ما فقط 6 زمین لرزه شدید داشتیم در حالی که به سادگی می توان تعداد 20 زمین لرزه را با آغاز سال 2018 انتظار داشت. این که دقیقا چرا کاهش طول روز به زمین لرزه ارتباط پیدا می کند مشخص نیست، اگر چه دانشمندان احتمال می دهند که تغییرات کوچک در رفتار هسته زمین عامل هر دو موضوع (کوتاه شدن طول روز و افزایش زمین لرزه ها) باشد.

در مجموع، پیش بینی مکان زمین لرزه های مذکور سخت است اما بیلهام می گوید که آنها متوجه شدند بیشتر زمین لرزه های قوی مرتبط با تغییرات طول روز در نزدیکی خط استوا رخ می دهد جایی که یک میلیارد نفر در مناطق نزدیک آن زندگی می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۹۵۸۱۵:۲۸:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۴
غرب دروغگوست و میخواهند تشیع را بترسانند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین