با ورود فناوری به تار و پود لباس‌ها «هوش مصنوعی» دنیای پوشاک را متحول می‌کند

گروه فناوری الف،   3960829243

با ورود فناوری به تار و پود لباس‌ها «هوش مصنوعی» دنیای پوشاک را متحول می‌کند

«کر هورویتز» در فیلم «بی‌سرنخ» که در سال 1995 میلادی ساخته شده بود یک سیستم رایانه‌ای جادویی در اختیار داشت که به او کمک می‌کرد هر نوع لباسی را که می‌خواهد در اختیار داشته باشد و قبل از دوخته شدن، خود را با آن لباس ببیند. این آرزوی دیرینه حدود دو دهه قبل در فیلم‌های تخیلی به نمایش درآمده بود و این روزها به نظر می‌رسد که انسان با پیشرفت فناوری توانسته است آن را برای خود محقق کند.
میثم لطفی

«رانجیتها کومار» رئیس دانشکده علوم رایانه در دانشگاه ایلینویز امریکا در این خصوص گفت: «اگر الگوریتم‌های هوشمندی که امروز تعریف کردیم بدرستی کار خود را انجام دهند، مردم دیگر نگران این مسأله نخواهند بود که چه لباسی بپوشند و چطور خود را برای فضاهای مختلف آراسته کنند.»از هوش مصنوعی گرفته تا تولید پارچه‌های هوشمند و استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی همه اتفاقی هستند که در کارخانه‌های بزرگ تولید پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا نوآوری جای خود را به انتخاب لباس‌ از طریق سنتی بدهد در این زمینه شرکت آمازون دستگاه هوشمندی را وارد بازار کرد که به آنها امکان می‌دهد که نه تنها بدانند چطور باید لباس بپوشند، بلکه نحوه خریدن لباس مناسب خود را هم پیش‌رو داشته باشند.

چه بپوشم؟
شرکت آمازون ابزار خانگی هوشمندی را وارد بازار کرده است که Echo Look نام دارد و قابلیت‌های فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است. این دستگاه خانگی که با قیمت 200 دلار فروخته می‌شود در اصل یک دستیار هوشمند برای پوشش مناسب اعضای خانواده است و به افراد کمک می‌کند برای مراسم وفضاهای مختلف، برای پوشیدن لباس مناسب بهترین تصمیم را بگیرند.
ابزار جدید در قالب یک اسپیکر هوشمند و خودکار عمل می‌کند که بجز پخش موسیقی و اعلام وضعیت آب و هوا، اطلاعات دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این دستگاه همچنین یک دوربین دیجیتالی ویژه در نظر گرفته شده است که با فرمان‌های صوتی کاربر فعال می‌شود و به صورت هوشمند از شما در پوشش‌های مختلف عکس می‌گیرد. متناسب با این دستگاه الکترونیکی یک اپلیکیشن موبایلی هم ساخته شده است که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود تا به قابلیت‌های آن دسترسی داشته باشید.

اگر در مقابل این دستگاه با دو لباس متفاوت قرار بگیرید به‌صورت خودکار از شما عکس می‌گیرد و ابزار ویژه آن موسوم به Style Check با تحلیل دقیق، به شما اعلام می‌کند کدام یک از این دو لباس مناسب‌تر هستند. این دستگاه که به سیستم یادگیری ماشینی مجهز شده است رفتار کاربر، مدل لباس‌ها، نوع رنگ‌ها، مشخصات قد و وزن، مشخصات صورت، رنگ مو و... را به دقت تحلیل می‌کند و بر اساس تحلیل‌های پیچیده، موقعیتی که قرار است فرد در آن قرار بگیرد را تشخیص می‌دهد. در این میان فرد می‌تواند نظرات خود را به دستگاه اعلام کند تا در نهایت ابزار کوچک خانگی بهترین گزینه برای پوشش را برگزیند.

متخصصان حوزه مد و پوشاک به کمک فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی این دستگاه را آموزش داده‌اند و نرم‌افزار ویژه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، نظر خود را بر اساس آخرین قوانین مد اعلام می‌کند. نتایج تحلیل این دستگاه که به‌صورت خودکار اعلام می‌شود عوامل مختلف از جمله «تناسب اندام، تناسب لباس با بدن، رنگ، مدل، فصل و نوع پوشش همیشگی فرد» را مورد توجه قرار می‌دهد و همچنین گزینه‌های مشابه را هم به او پیشنهاد می‌دهد تا در صورت تمایل بتواند از برندهای اعلام شده خریداری کند.

بسیاری از مزون‌های مد و پوشاک این روزها خدمات مشابه را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند و با انجام بررسی‌های لازم، بهترین لباس را برای آنها اعلام می‌کنند. مزون Okata در امریکا که بیش از یک قرن در این حوزه سابقه دارد در مورد ابزار الکترونیکی آمازون توضیح داد که آن را یک تهدید برای کسب و کار خود نمی‌داند و معتقد است که آینده، در دستان فناوری‌هایی است که در قالب دستیارهای غیرانسانی زندگی را در دست می‌گیرند. در این میان فروشگاه‌ها و برندهای پوشاک بر این مسأله تأکید دارند که، موفقیت Echo Look به این مسأله بستگی دارد که بتواند بجز تحلیل رفتارهای فرد و پرسیدن نظر او و اطرافیان در مورد لباس مناسب، پایگاه داده بزرگتری در اختیار داشته باشد و گزینه‌های کاربردی‌تری را در اختیار کاربران بگذارد.

پوشاک فناورانه
«سوچاریتا مولپرو» مدیر تحقیقات مرکز Forrester بر این باور است که مدل اولیه این دستگاه مانند نخستین مدل گوشی‌های هوشمند است که امکانات محدود و جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌داد و پس از گذشت چند سال توانست جایگزین چندین دستگاه الکترونیکی شود. او گفت: «ممکن است در ابتدا برای انتخاب لباس مناسب به فناوری اعتماد نکنید. ولی پس از گذشت مدتی متوجه خواهید شد بهترین گزینه را فناوری در اختیار شما قرار می‌دهد.»این اتفاق به ابزار مذکور محدود نمی‌شود و بجز آمازون، دیگر شرکت‌های بزرگ با استفاده از فناوری‌های «واقعیت افزوده» و «واقعیت مجازی» در زمینه مد و پوشاک گام‌های قابل ملاحظه برداشته‌اند. به‌عنوان مثال استارتاپ Obsess پلتفرم یک فروشگاه هوشمند را طراحی کرده است که بر مبنای فناوری واقعیت مجازی فعالیت می‌کند و مشتریان آن می‌توانند بدون مراجعه حضوری به فروشگاه، امتحان کردن لباس‌ها و... به صورت واقعیت مجازی انجام دهند و بعد از اینکه پوشاک مورد نظر خود را امتحان کردند آن را به صورت آنلاین خریداری کنند.

علاوه بر این، ژوئیه امسال یک استارتاپ دیگر با برند Vera Bradley همکاری‌هایی را آغاز کرد تا در 10 فروشگاه مربوطه تجربه پوشیدن لباس‌ها در دنیای واقعیت مجازی را در اختیار مشتریان قرار دهد. در هر کدام از این فروشگاه‌ها چند دستگاه عینک واقعیت مجازی Daydream VR گوگل نصب شد و مشتریان پس از آنکه هدست را روی چشمان خود قرار دادند، توانستند پوشاک و لوازم خواب این برند را متناسب با نیاز خود بررسی کنند.«نِها سینگ» مدیر شرکت Obsess در این خصوص گفت: «اگر به نوع مدرن تجارت الکترونیک فکر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که همه برندها و محصولات ابزارهای فروش آنلاین را مورد استفاده قرار داده‌اند. نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که ابزارهای واقعیت مجازی وارد زندگی روزمره شده‌اند و باید از آنها کمک گرفت.»

بجز موارد یاد شده پارچه‌ها هم هوشمند شده‌اند تا در اصل پوشاکی که به تن می‌کنیم همه قابلیت‌های کاربردی را در اختیار داشته باشد. استارتاپ JanSport به تازگی از یک کوله‌پشتی هوشمند و پیشرفته رونمایی کرده است که پارچه آن قابل برنامه‌ریزی است. این کوله‌پشتی به کاربران امکان می‌دهد موسیقی‌، فیلم، اطلاعات فیس‌بوک، لینک سایت اینترنتی و... را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و اطرافیان از طریق گوشی هوشمند خود بتوانند با آن تبادل اطلاعات کنند. این کوله پشتی بر مبنای طرح جامع «یوئل فینک» از استادان دانشگاه MIT برای ساخت پوشاک هوشمند مطرح شده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند از سال 2020 میلادی به بعد هوش مصنوعی وارد تار و پود لباس‌ها شود تا این نوع فناوری به صورت عمومی توسط همه مردم مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع: روزنامه ایران




 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین