در خودروهای اتوماتیک چه وقت باید از پدال شیفتر استفاده کرد؟

گروه فناوری الف،   3960829010

پدال شیفترها قبلاً در خودروهای لوکس و پرفورمنس دیده می‌شدند اما این روزها خودروهای عادی‌تری چون فورد اسکیپ و حتی مینی‌ون هوندا اودیسه نیز دارای این پدال‌ها هستند.

به گزارش پدال،اما آیا مردمی که خودروهای اتوماتیک می‌خرند نمی‌خواهند خودشان دنده را عوض کنند؟ چرا بسیاری از خودروهای اتوماتیک کنونی که حتی اسپورت نیز نیستند دارای پدال شیفتر هستند؟ کی و چرا باید از پدال شیفتر در خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک استفاده کرد؟

Erich Heuschle مهندس کمپانی فیات-کرایسلر می‌گوید این سؤالات همیشه در ذهن افرادی که می‌خواهند از پدال شیفتر استفاده کنند به وجود می‌آیند. او در بخش پرفورمنس SRT مشغول به کار بوده و مسئول تولید خودروهایی چون داج چلنجر SRT هلکت 707 اسب بخاری می‌باشد. او همچنین یکی از اعضای گروه مخصوص مهندسان فیات-کرایسلر بوده که اجازه داشته‌اند خودروها را به محدودیت‌های هندلینگی خود برسانند. به همین دلیل می‌گوییم او اجازه داشته تا خودروهایی را توسعه دهد که دارای استانداردهای بالایی هستند.

Heuschle می‌گوید:پدال شیفترها بیش از آنکه عملکردی باشند به هیجان و درگیری در رانندگی مربوط هستند زیرا تعویض‌های خود گیربکس اتوماتیک بسیار خوب است. ما تلاش‌های زیادی برای رفتار خوب گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌دهیم.

پدال شیفترهای اکثر خودروها برای سبک یا سنگین کردن دنده‌ها بکار می‌روند. معمولاً پدال‌های سمت راست فرمان برای سبک کردن دنده‌ها مورد استفاده قرار گرفته و پدال سمت چپی نیز معکوس می‌دهد. خودروهای اتوماتیک می‌توانند با استفاده از روش‌های دیگر نیز تعویض دنده‌های دستی داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از یک سوئیچ روی انتخاب کننده دنده یا حرکت اهرم دنده و قرار گرفتن در حالت دستی اشاره کرد.

مهندس فیات-کرایسلر می‌گوید: شما می‌توانید پدال شیفترها را به همراه حالت پیست استفاده کنید که در این صورت خودرو در حالت محدود کننده دور پیشرانه خواهد ماند.

Heuschle اضافه می‌کند که شاید پرفورمنس بالاتر بیشترین دلیل برای استفاده از پدال شیفترها باشد. ذکر این نکته هم مهم است که او سابقه طولانی در بحث مسابقات داشته و با استفاده مناسب از پدال شیفترها کاملاً آشناست. به همین دلیل است که او اولین استفاده از پدال شیفترها را در پیست توصیه می‌کند.

او می‌گوید زمانی که خودرو در حالت پیست باشد گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF بکار رفته در چلنجر SRT هلکت قادر است تعویض‌هایی در 160 میلی‌ثانیه داشته باشد که بسیار سریع بوده و می‌تواند با برخی از گیربکس‌های دوکلاچه رقابت کند. برای مقایسه بد نیست بدانید گیربکس بوگاتی ویرون می‌تواند در 8 میلی‌ثانیه تعویض دنده را انجام دهد درحالی‌که این زمان برای گیربکس نیسان GT-R به 150 میلی‌ثانیه می‌رسد.

اما هیجان بیشتر و بازی‌های ویدئویی تنها موارد استفاده از پدال شیفترها نیستند. در حقیقت Heuschle می‌گوید بخش اعظم آمار پرفورمنسی که درباره SRT اعلام می‌شود با حالت اتوماتیک به‌دست‌آمده‌اند.

او می‌گوید: من دوست دارم پدال شیفترها مازاد بر احتیاج باشند؛ و این موضوع در زمان حضور در پیست صادق است؛ اما همه پیست‌ها شبیه پیست تست ما نیستند و به عنوان نتیجه ما پدال شیفترها را برای رانندگانی که نیازمند کنترل خودرو هستند تعبیه کرده‌ایم.

او می‌گوید این نوع خودروهای پرفورمنس شاید نیازی به تعویض دنده دستی نداشته باشند.

مهندس پرتجربه فیات-کرایسلر همچنین می‌گوید در یک مسابقه درگ که SRT هلکت پادشاه است، حالت اتوماتیک گیربکس سریع‌ترین روش برای استفاده است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت هلکت با این گیربکس در حدود 3 ثانیه ثبت می‌شود و مسافت 400 متر با استفاده از لاستیک‌های خیابانی در 11.2 ثانیه و با استفاده از لاستیک‌های رادیال درگ در 10.8 ثانیه ثبت شده است. Heuschle می‌گوید هلکت این زمان‌ها را با گیربکس اتوماتیک ثبت کرده است.

اما استفاده‌های کاربردی‌تر پدال شیفترها به چیزی ورای پیست و رانندگی پرفورمنس مربوط می‌شود. یکی از کارشناسان پیست اتوگاید با نظرات Heuschle در این باره موافق بوده و می‌گوید:

استفاده از پدال شیفتر مخصوصاً در زمان یدک کشی که نیاز به کنترل وزن توسط پیشرانه و گیربکس است خود را نشان می‌دهد. شما با استفاده از پدال شیفترها می‌توانید معکوس کشیده تا باری که می‌کشید تحت کنترل باشد و در عین حال دست‌های خود را از روی فرمان برندارید.

مالکان شاسی بلندها یا کراس اوورهایی چون جیپ گرند چروکی یا سوبارو اوت بک که به پدال شیفتر مجهز هستند می‌توانند در زمان یدک‌کشی از این پدال‌ها برای تعویض سریع دنده در زمان رسیدن به یک سربالای یا حفظ شتاب گیری مناسب خود استفاده کنند. البته عکس این قضیه نیز صادق است: آن‌ها می‌توانند به‌صورت دستی از ترمز پیشرانه برای حرکت در سرپایینی یا رسیدن به ترافیک استفاده کنند. گیربکس‌ها نمی‌توانند همانند انسان یک سرپایینی را ببینند بنابراین تغییر دنده در زمان روبرو شدن با سربالایی یا سرپایینی می‌تواند سواری نرم‌تری را به ارمغان بیاورد.

Heuschle می‌گوید تعویض‌های متعدد با استفاده از پدال شیفتر آسیبی به گیربکس نمی‌رساند: ما برای استفاده‌های گوناگون مشتریان از پدال شیفترها آماده هستیم. گیربکس به شما اجازه تعویض دنده در زمانی که دور پیشرانه بالاتر از حد معینی برود را نمی‌دهد.

او اضافه می‌کند که بخش SRT و کارخانه ZF تست‌های زیادی را برای اطمینان از اینکه گیربکس‌ها می‌توانند شرایط استفاده سخت را تحمل کنند صورت داده‌اند. او می‌گوید مهندسان شرکت و همچنین ZF سخت‌ترین تست‌ها را با شدیدترین حالات تعویض دنده ترتیب داده‌اند تا از دوام گیربکس اطمینان حاصل کنند.

استفاده دیگر و مفید از پدال شیفترها می‌تواند در زمان بارش برف باشد. اکثر گیربکس‌های اتوماتیک اجازه شروع به حرکت در دنده دو را خواهند داد که این عمل باعث محدودیت میزان گشتاوری می‌شود که به چرخ‌ها فرستاده می‌شود و همچنین به پیشگیری از هرزگردی چرخ‌ها و کمبود کشش در شرایط برفی کمک می‌کند.

اکثر خودروها شاید دارای حالت برفی باشند که به‌صورت خودکار همین کار را انجام می‌دهد اما پدال شیفترها به کنترل خودرو با دستان راننده کمک می‌کنند. مهندس فیات-کرایسلر می‌گوید پدال‌ها برای زمانی هستند که شما می‌خواهید کنترل را به دست گیرید. مهندسان شرکت تلاش‌های زیادی برای بهترین عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک انجام داده‌اند اما بسیاری از شرایط وجود دارند که آن‌ها قادر نبوده‌اند تست کنند. این شرایط معمولاً به عملکرد و ترجیح‌های راننده بستگی دارد؛ بنابراین اگر از عملکرد خود گیربکس چندان راضی نیستید از فشردن پدال شیفترها و به دست گرفتن کنترل اوضاع هراسی به خود راه ندهید!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین