عربستان و تحمیل بزرگترین قحطی بر مردم یمن

گروه جهان الف،   3960827253

پادشاهی سعودی با توجه به رفتار منفعلانه جامعه جهانی تصمیم گرفته است با تحمیل سخت ترین قحطی، مردم یمن را وادار به تسلیم کند و مقاومت بیش از 30 ماهه آن ها در مقابل تهاجم ریاض را در هم بشکند.

عربستان و تحمیل بزرگترین قحطی بر مردم یمن

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبر ایرنا، بیشتر از دو سال و نیم است که کشور محروم و مظلوم یمن گرفتار تهاجم همه جانبه حکومت سعودی و متحدان آن شده است. در این مدت شهرها و بنادر این کشور مورد تاخت و تاز زمینی و هوایی نیروهای ائتلاف به سرکردگی فرماندهان سعودی قرار گرفته اند. بیش از 10 هزار کشته، هزاران نفر زخمی و میلیون ها آواره در کنار ویرانی بسیاری از زیرساخت های این کشور گوشه ای از جنایات حکومت بن سلمان علیه مردم همسایه جنوبی آن است. در این مدت بسیاری از فجایع علیه بشریت و حتی جنابات جنگی نیروهای تحت امر در شکل حمله به مدارس، مکان های غیرنظامی و حتی بیمارستان ها رقم خورده است. با این وجود از واکنش صریح و درخور توجه سازمان های بین المللی خبری نیست زیرا ایالات متحده آمریکا مهمترین حامی عربستان، خود عامل بخشی از این معادله و صاحب نفع از این تحولات است.

** چشمان بسته جهان به تحولات یمن
در بیش از دوسال گذشته، عربستان سعودی محدودیت های شدیدی را علیه یمن به کار بسته است به گونه ای که مردم این کشور تنها با کمک های بشردوستانه سازمان ملل و دیگر کشورها به زندگی ادامه داده اند. چند هفته قبل و پس از حمله موشکی انصارلله به ریاض که در پاسخ به تهاجم روزانه این کشور به شهرهای یمن صورت گرفت، سعودی ها زمین و هوای این کشور را بسته اعلام کردند. آن ها از ورود هر گونه کمک های غذایی و دارویی به این کشور به بهانه انتقال اسلحه جلوگیری می کنند و به بهانه مقابله با انصارالله و موشک های آن، مردم یمن را مجازات کردند. این محاصره شدید، آسیب های بسیار جدی را به یمن وارد ساخته که مورد اعتراض نهادهای امدادرسان سازمان ملل نیز قرار گرفته است.

تارنمای روزنامه «گاردین» انگلستان در گزارشی نوشت: مقام های چند نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد هشدار می دهند در صورتی که حکومت سعودی محدودیت ها علیه یمن را برندارد هزاران نفر کشته می شوند.  این موضوع در بیانیه مشترک مدیران سه سازمان بهداشت جهانی،برنامه جهانی غذا و یونیسف ابراز شده است. گفته می شود اکنون یمنی ها منتظر آزاد شدن ورود دارو، واکسن و غذا به کشور خود هستند و بدون این اقلام هزاران انسان بی گناه قربانی خواهند شد که بیشتر آن ها از کودکان هستند.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کشورهای جهان و از جمله بریتانیا در بیانیه هایی خواستار همکاری همه طرف ها به ویژه ریاض برای تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه به میلیون ها تن از مردم یمن شدند که اکنون تهدید قحطی و فاجعه انسانی را بر زندگی خود احساس می کنند. گاردین افزود: ریاض کنترل فضای یمن را در اختیار دارد. این کشور اعتقاد دارد از بنادر یمن برای انتقال اسلحه به حوثی ها استفاده می شود و از این رو مانع انتقال هر کالایی می شود. ریاض خواستار تضمین سازمان ملل در این زمینه شده است.

گاردین آورد پیش بینی شده است در صورتی که اقدام مناسبی در مقابل محاصره سعودی صورت نگیرد در ماه های آینده حداقل 150 هزار کودک جان خود را از شدت می دهند. ضمن این که بیشتر از 3 میلیون نفر بر تعداد گرسنگان در یمن افزوده می شود. تارنمای خبری تحلیلی «نیوزکلیک» هم در گزارشی نوشت: در یمن جنایات جنگی اتفاق می افتد اما جهانی چشمان خود را به روی آن ها بسته است. این جنگ دو ساله موجب یک قحطی فاجعه بار و بزرگترین همه گیری وبا در جهان شده است اما مجامع جهانی اقدامی را برای آن انجام نمی دهند.

به گزارش رسانه ها این قحطی در حالی هر روز وخیم تر از قبل می شود که ده ها کشتی امدادرسان کالاهای حیاتی را برای مردم یمن با خود آورده اند اما اکنون به علت خط مشی سعودی ها در میان آب ها متوقف شده اند. این گزارش نیز با بیان اینکه سعودی ها می خواهند با تحمیل گرسنگی بر مردم یمن آن ها وادار به فرمانبرداری از خود کنند، افزود: در این شرایط مجامع بین المللی و کشورهای اروپایی آمریکا (که خود در یک طرف این منازعه قرار گرفته است) این فاجعه انسانی را نمی بینند. ایالات متحده به تازگی فروش تسلیحات هوا به زمین به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را به ریاض تصویب کرد تا از آن ها در تهاجم علیه یمنی ها از آن استفاده کنند. در این قرارداد تسلیحاتی، تحویل بیش از 22 هزار بمب نیز گنجانده شده است.

**عربستان و تحمیل بزرگترین قحطی بر مردم یمن
گروه های حقوق بشری و نهادهای بین المللی اعلام کرده اند کمبود مواد غذایی و دارو در کنار آلودگی منابع آب موجب شیوع وبا در مناطق مختلف این کشور شده است. وبا اکنون جان بیش از یک میلیون یمنی را نیز تهدید می کند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون هزاران یمنی که به طور عمده از کودکان بودند، از بیماری وبا جان باختند.

نشریه «تایم» در گزارشی نوشت اگر عربستان سعودی به سرعت اجازه ورود کمک های جهانی را ندهد ممکن است میلیون ها یمنی کشته شوند. حدود 20 میلیون نفر در یمن نیازمند عرضه کمک های انساندوستانه شده اند. 11 میلیون نفر از افراد کودکانی هستند که به کمک های فوری نیاز دارند. گفتنی است که 7 میلیون یمنی تنها با کمک های خارجی می توانند به زندگی خود ادامه دهند. این گزارش افزود در بیانیه مشترک نهادهای سازمان ملل آمده است که زمان اندک و در حال از دست رفتن است زیرا انبارهای غذا، دارو و دیگر مایحتاج مردم یمن در حال اتمام است و در آینده «هزینه این محاصره با تعداد افرادی که جان خود را از دست می دهند محاسبه خواهد شد».

تاکنون بسیاری از 10 هزار نفری که در دوسال اخیر در یمن کشته شدند؛ علت عمده این امر نیز بمب های سعودی و شیوع بیماری های همه گیر بوده است. نزدیک به یک میلیون نفر به شدت درگیر وبا شده اند و 2 هزار نفر نیز به واسطه این بیماری جان باختند. 17 میلون نفر همه به طور کامل به کمک های بشردوستانه محتاج شده اند. روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی نوشت سعودی های تلاش می کنند تا با قحطی و تحمیل گرسنگی بر یمنی ها، آن ها را وادار به تسلیم کند.

این روزنامه آمریکایی نوشت اگر عربستان سعودی به سرعت اجازه ورود کمک های غذایی و دارویی به یمن را ندهد، این کشور بزرگترین قحطی جهان در چند دهه اخیر را شاهد خواهد بود.کنگره آمریکا قانونی را در دست بررسی دارد که حمایت از غیرنظامیان را از سوی همه طرف ها در یمن دنبال می کند.

به نوشته این گزارش، رای کنگره به این طرح هشداری جدی به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است که با سیاست های خود افزایش نفوذ ریاض در منطقه را دنبال می کند. بسیاری از این سیاست ها از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مورد تمجید قرار گرفته اند.
به نظر می رسد شکیبایی قانونگذاران آمریکایی در مقابل نقض قواعد بین المللی و نادیده گرفتن حقوق اولیه انسان ها، از کاخ سفید و رئیس جمهوری این کشور کمتر باشد. با این حال به اعتقاد نیویورک تایمز تنها راه برای حل مشکلات مردم یمن افزایش فشار سازمان ملل و کنگره آمریکا برای پیگیری یک راه حل سیاسی در این موضوع است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین