رقصنده با زلزله

ابوالفضل فيضي خواه/ روزنامه نگار،   3960824181 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سياست شأن دارد. اين دعواي حيدري- نعمتي و قبيله اي كه دو طرف قديمي سياست در ايران بر سر هر مساله اي راه مي اندازند و اين روزها به بهانه زلزله كرمانشاه دوباره به مسكن مهر پيله كرده اند، اسمش هر چه باشد، سياست نيست. نزاعي است براي بقا و بهره مندي بيشتر از خوان نعمت نفت

رقصنده با زلزله

سياست و سياستمداران در عرف امروز جهان خادم مردم اند نه مخدوم آن ها. سياست بسيج كردن منابع است براي هدفي غير از خودش. اما اينجا ظاهرا تبديل به بت اعظمي شده كه هر اتفاقي را بايد به پيشگاه او عرضه كرد و هر حقيقتي را بايد به پايش قرباني كرد. به قول يكي از اقتصاددانان، ما در ايران به جاي دولت یک دستگاه بزرگ بروکراتیک داریم که كارش صرفا توزیع منزلت بين چهرهاي ثابت و هميشگي عرصه سياست و اخيرا هم فرزندانشان است.

خشم حيدري و نعمتي نمي گذارد اين حقيقت روشن را ببينيم كه فقط "مسكن مهر" نيست كه با هفت ريشتر فرو ريخته بلكه اغلب ساختمان ها، حتي آنها هم كه قرار بوده امن تر ساخته شوند- مثل همان بيمارستاني كه از قضا در دهه٧٠ ساختش آغاز شده تا به كار چنين روزي بيايد- خراب شده و ناگفته معلوم است كه حال و روز بخش عظيمي از ساخت و سازها در تمام شهر ها و روستاهاي كشور همين است.

آقا حيدر و آقا نعمت و آقازاده ها و نوچه ها جملگي به جاي اينكه جواب بدهند چرا در تمام اين سالها بديهي ترين و حادترين مسالهء كشوري كه تمام پهنه سرزميني اش لرزه خيز است- يعني "مقاوم سازي" و "رعايت استانداردهاي بسيار سخت گيرانه" در ساخت و ساز- بعد از گذشت چند دهه همچنان حل نشده باقي مانده، به محض يافتن بهانه اي شروع به متهم كردن يكديگر مي كنند و آدم را ياد آن ديگ سياهي مي اندازند كه ديگ ديگر را به رو سياهي طعنه مي زد!

حاصل آن همه قوانين ساخت و ساز و نظام نامه هاي صنفي و نظارت هاي كاغذي نظام مهندسي، كه بعضا اعضايش درست مانند پزشكان سر و دستي هم در بزم سياست مي افشانند، اين شده كه عمر ساختمان هاي كشور به يك چهارم عمر سازه هاي ديگر كشورها تنزل كرده و ساخت و ساز كه امري تخصصي است يكسره در اختيار سوداگران غير متخصص يا متخصصان سوداگر افتاده.

سياست ورزي مبتذل باعث شده بسياري از مشكلات اصلي كشور در چرخه باطل نزاع هاي بي حاصلي بيفتد كه نتيجه اش فراموشي اصل مساله است.

در اين ميان البته سهم قصور رسانه اي هم كم نيست. وقتي اخبار و سوژه هاي سياسي كم اهميتي معمولا در صدر اخبار ديگر قرار دارند، مطالبه گري و رويكرد اجتماعي در توليد محتوا فراموش خواهد شد. به جاي آنكه در چنين شرايطي رسانه ها تمام توجهات را به نظام مهندسي و سوداگري حاكم بر ساخت و ساز جلب كنند و تيغ تيز نقد را در اين ميدان از نيام بركشند، اغلبشان به همين جوسازي هاي سياسي دل خوش مي كنند، كه البته براي صاحبان پيدا و پنهان سياسي اين رسانه ها كاركرد دارد و اي بسا كه فلسفه وجودي شان را تشكيل مي دهد.

خدا نياورد روزي را كه تهران، بلرزد، آن وقت اگر باشيم، خواهيم ديد كه چه بازي كودكانه اي را در بساط سياست راه انداخته بوديم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۸۱۰۱۳:۴۵:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
دولتی که ناتوان از مدیریت بحران بود ، سیاسی کاری و حاشیه سازی را کلید زد ...
ناشناس۱۴۴۸۱۳۱۳:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اتحاد رسانه ای اصلاح طلبان با ضد انقلاب خارجی برای دوقطبی سازی در این وضعیت تاسف اور است..
ناشناس۱۴۴۸۱۶۱۳:۵۱:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
سازمان لرزه نگاری امریکا ، امن ترین نقطه در مناطق زلزله زده ایران را « مسکن اجتماعی» اعلام کرد...
ناشناس۱۴۴۸۴۶۱۴:۱۷:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
زلزله در تهران حتمی است چرا که گسلهای زیادی در تهران قرار دارد. داده های اماری هم آن را تایید میکند. تمامی برجهایی که در منطقه 22 تهران ساخته شده همگی بر روی گسل غربی تهران قرار دارند. سازه های 27 طبقه ای که عینا شرایط مسکن مهر قصر شیرین را دارند.با تکنولوژی قدیمی و از همه بدتر کیفیت پایین ساخت. بنده بعنوان یک مهندس ساختمان که بصورت ریشه ای و از نزدیک این شرایط اسف بار را تجربه کرده ام هشدار میدهم باید تحول اساسی در سیستم ساختمان سازی کشور رخ بدهد تا بتوانیم قدمهای کوچکی را به سمت کشورهای پیشرفته در این خصوص برداریم. اولین آن هم این است که مدیران بواسطه علم و آگاهی و تجربه و تخصص انتخاب شوند .
ناشناس۱۴۴۸۶۲۱۴:۳۲:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
از اصلاحطلب انتظار دیگری نیست
ناشناس۱۴۴۹۳۶۱۵:۳۷:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
خوب، حامیان دولت شروع کردند و به جناح مخالفشان برچسب زدند و آنها هم دفاع کردند و همه این اتفاقات بخاطر انحراف اذهان عمومی از بی تدبیر و بی فکری در تامین مایحتاج اولیه زندگی زلزله زدگان بود.
ناشناس۱۴۴۹۸۴۱۶:۲۰:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
جمله بسیار ارزشمند و عمیقی است:خدا نياورد روزي را كه تهران، بلرزد، آن وقت اگر باشيم، خواهيم ديد كه چه بازي كودكانه اي را در بساط سياست راه انداخته بوديم. یک زلزله میتواند بازیها سیاسی ما را به رخمان بکشد.
ناشناس۱۴۵۰۸۷۱۸:۳۰:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اگر بجای ساخت مسکن مهر ، به دنبال مسکن اجتماعی بودند الان چیزی نبود که خراب شود مثل همین مسکن های اجتماعی 4.5 سال اخیر ؟!!!
محق۱۴۵۱۲۴۱۹:۲۳:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مشکل در قانون گذاری است. کجای دنیا کارشناس ذینفع در موضوع کارشناسی است. چیزی که در قانون تشکیل نظام پزشکی و قانون تشکیل نظام مهندسی ساختمان کشورمان وجود دارد. چون اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی و نظام مهندسی هر شهرستان با انتخاب پزشکان و مهندسان همان شهرستان است و دادسرای انتظامی و هیئت انتظامی نظام پزشکی و نظام مهندسی همین هیئت مدیره ها انتخاب می کنند و بعد دادگاه ها شاکی را برای اظهار نظر کارشناسی به همین نظام پزشکی و نظام مهندسی معرفی می کنند. آقا تا حالا شنیده ای که کارد دسته خودش را ببرد. بدیهی است که اگر بخواهیم کار به روال درست درآید لازم است که در اینگونه مسائل قانونگذاری به شکلی باشد که شاکی ومتشاکی با یک وزن وارد معرکه دادرسی شوند تا سره از ناسره جدا و متخلف به مجازات جرم خود برسد. هنوز در نظام پزشکی حداقل برای انتخاب پزشک ازاد هستی. نظام مهندسی که حداقل شش ناظر و مهندس طراح برایت انتصاب می کند که هیچکدامشان نمی دانند ساختمانت کجاست و فقط بعضی دستگاهها وسیله ای شده برای خالی کردن جیب جوانی که با وام ازدواج و مسکن و فروش طلای همسرش پر کرده است و دستورات نظام مهندسی که خانه ای که اگر قرار بود ضد زلزله نباشد یک چهارم هزینه داشت، باید چهار برابر هزینه کند و خوشحال که حد اقل ضد زلزله است و هنگامی که محک تجربه زلزله به میان می آید، ساکنین خانه های خشت وگلی و زلزله باهم زخمی می شوند یا می میرند.
ناشناس۱۴۵۲۱۰۲۱:۲۸:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
یکی از علاپم توسعه نیافتگی کشور همین رفتار سیاسیون کشور است که همه شان میخواهند از زلزله برای خودشان کلاهی بدوزند.
ناشناس۱۴۵۲۱۴۲۱:۳۰:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مسکن مهر کجا فرو ریخته؟ اصلا این آقایانی که گیر داده اند به مسکن مهر و از فروریختن نمای واحدها انتقاد می کنند می فهمند زلزله ۷.۳ یعنی چی؟ اصلا می فهمند طبق اصول مهندسی سازه اتفاقا مسکن مهر بسیار هم خوب عمل کرده است؟ همین طور بدون فهم کارشناسی و صرفا سیاسی یک چوبی بلند کرده اند و برخی هم بدون دقت تکرار می کنند.
ناشناس۱۴۵۳۹۲۰۸:۴۶:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
متاسفانه مشکل کشور ما نداشتن نظارت است. من خودم خونه ساختم و هر وقت امضای مهندس ناظر رو لازم داشتم به همراهش زنگ می زدم و هر جا بود می رفتم امضا می گرفتم البته من چون برای خودم خونه ساختم در مقاوم سازی نهایت دقت رو کردم ولی اگر یک بسازو بفروش باشد راحت می تواند بی کیفیت ترین مصالح رو استفاده کنه و خیلی از اصول ایمنی رو رعایت نکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین