به بهانه نمایشگاه نقاشی «30 نام» تصویر نقاشی دانشگاهی ایران

مینو خانی گروه فرهنگی الف،   3960801214
تصویر نقاشی دانشگاهی ایران

دیوارهای گالری چهار پذیرای آثاری از سی تن از هنرمندان نقاش دانشگاهی معاصر شده است.

نمایشگاه «سی نام» که تا 8 آبان ادامه دارد، با هدف فراهم ساختن بستری برای نقد و تحلیل کیفیت هنری آثار اساتید نقاشی برگزار شده است. دکتر بهنام زنگی، هنرگردان (کیوریتور) این نمایشگاه با اشاره به مطلب فوق، می­افزاید: «در جامعه نقاشی ایران می­توان دسته­ بندی­های مختلفی ارایه کرد که یکی از آن­ها، تقسیم نقاشان به حرفه ­ای ­ها و دانشگاهیان است. بخش بزرگی از بدنه جامعه نقاشی ایران، دانش ­آموختگان رشته ­های هنری دانشگاه ­های کشور و اعضای هیات علمی یا مدرسان این مراکز هستند. هر چند همپوشانی وسیعی بین نقاشان دانشگاهی و حرفه ­ای وجود دارد، اما به لحاظ عملکردی و ماهیتی می­توان از طریق این دسته­ بندی به تحلیل جامعه­ شناسانه این طیف­ها پرداخت. اشتغال نقاشان دانشگاهی به مساله آموزش دانشجویان و مسائل مرتبط با کارهای دانشگاهی نظیر پژوهش، ارایه مقاله و شرکت در همایش­ها و سمینارها می­تواند برای آن­ها مسئولیتی چندوجهی به دنبال داشته باشد که در عین حال، کیفیت و کمیت تولید هنری را تحت تاثیر قرار می­دهد».

زنگی با اشاره به این­که در خلق اثر هنری، مسائل فنی و علمی لازم و ملزوم یکدیگرند، ادامه می­دهد: «انجمن علمی پژوهش­های هنری ایران با برگزاری این نمایشگاه درصدد است بستر لازم برای نقد و تحلیل کیفیت هنری نقاشان دانشگاهی فراهم و موارد ضعف و قوت در این زمینه شناسایی شده و تلاش شود نقاط ضعف آن برطرف گردد».

نایب رییس انجمن پژوهش­ های هنری با تاکید بر هدف این انجمن در برگزاری این نمایشگاه، ادامه داد: «این انجمن در برنامه ­های بعدی خود در نظر دارد با برگزاری نمایشگاهی از آثار دانشجویان، کیفیت آثار این قشر از نقاشان را به عنوان محصول و دستاورد سیستم آموزش دانشگاهی هنر مورد بررسی قرار دهد. همچنین بررسی نظام فروش و بازار در عرصه هنرهای تجسمی یکی دیگر از برنامه ­های این انجمن است که در همین راستا، نخستین کنفرانس ملی اقتصاد هنر و فرهنگ توسط انجمن برگزار شده و دوره ی دوم آن نیز در دست برنامه ریزی است».

زنگی با تاکید بر این­که هنرمندان غیردانشگاهی متناسب با سلیقه مخاطب اثر خلق می­کنند، اظهار می­دارد: «تابلوی نقاشی برعکس ذات هنرمندانه ی آن، به شمار محصولات و کالاهای لوکس تبدیل شده است و قشر خاصی خریدار آن هستند. وقتی هنرمند متناسب با ذائقه این طیف از خریداران که بخش بسیار کوچکی از مخاطبان هنر را شکل می­دهند، اقدام به خلق اثر می­کند، قطعاً نمی­تواند سلیقه­ ی عمومی جامعه را نمایندگی کند و در جریان­ سازی و جامعه ­پذیری هنر توفیق پیدا کند. برای رفع این نقص، شناسایی طیف سلایق مخاطبان و تاثیر آن در ایجاد جریان هنری نیازمند پژوهش و مطالعه است و این ضرورت از طریق برگزاری نمایشگاه ­های تحلیلی قابل طرح و پی­گیری خواهد بود».

این استاد دانشگاه در خصوص ارتباط هنرگردان و گالری­ دار می­گوید: «هدف گالری­ دار، فروش اثر و هدف کیوریتور ارایه اثر و فرصتی برای نقد آن است. بعضی وقت­ها این دو در محقق کردن اهداف­شان به تفاهم و تعامل می­رسند نتیجه قابل قبولی به­ دست می­آید. ولی متاسفانه در اغلب موارد نظر گالری­ دار غالب می­شود به عبارتی، نظام گالری داری باعث می شود هنرمندی که به فروش اثر خود اشتیاق دارد، شرایط گالری دار را بپذیرد. این مساله یکی از علل عدم جریان­ساز شدن هنر نقاشی شده است».

زنگی با اشاره به شکل­ گیری مکاتب هنری ایران همچون مکتب بغداد، تبریز، شیراز و ... در گذشته هنری کشور افزود: «علیرغم این­که هنرمندان زیادی در عرصه نقاشی فعال هستند، بعد از مکتب سقاخانه در دهه 40 شمسی دیگر هیچ مکتبی در ایران شکل نگرفته است. شکل گیری مکتب نیازمند گردهم­آیی هنرمندان و پیدا کردن مولفه­ های مشترک یک مکتب است. ولی چون هنرمند به نیاز بازار و مخاطب پاسخ می­دهد، بستر لازم برای شکل­ گیری مکتب نقاشی هم محقق نمی­شود».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین