وجود شیشه در تنباکوی قلیان‌های برخی قهوه‌خانه‌ها !

گروه اجتماعی الف،   3960728120 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: در یازده سال اخیر، وزارت بهداشت حتی اجازه صدور یک پروانه فروش فرآورده‌های دخانی را نداده است، این در حالیست که هم اکنون در برخی اماکن سیستم بیرون بر قلیان درست شده است.

به گزارش وبدا، ایرج حریرچی در یک برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با حضور دکتر مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، دکتر هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور با موضوع بررسی موضوع مصرف قلیان در کشور برگزار شد، گفت: درخصوص مصرف قلیان باید قانون اجرا شود و ما دستبوس دادستان‌هایی که قانون ١١ ساله را به اجرا درآورده‌اند، هستیم.

وی افزود: ما قانونی داریم که لازم الاجراست و در هیچ قانونی گفته نشده که برای اجرای یک قانون پیش زمینه آماده کنید. تعجب می‌کنم که اصلا چرا اسم اصرار به اجرای قانون گذاشته می‌شود؛ زیرا قانون لازم الاجرا در این زمینه وجود دارد که در آن گفته می‌شود هر نوع تشویق مستقیم و غیرمستقیم یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همین ‌که بگوییم جوانان چون بیکار هستند، به سمت مصرف قلیان کشیده می‌شوند، خود تشویق مستقیم یا غیرمستقیم مصرف مواد دخانی است که غیرقانونی است.

قائم مقام وزارت بهداشت در ادامه افزود: تنباکوی قانونی، هزاران ضرر دارد، باید دید چه چیزی در آن می‌ریزند که قیمتش کاهش پیدا می‌کند و در حال حاضر حتی در بعضی قهوه‌خانه‌های غیرمجاز هم دیده شده که ترکیبات آمفتامین، مواد مخدر و حتی شیشه در تنباکوی قلیان‌ها ریخته می‌شود.

حریرچی در پاسخ به این سوال که مسئول نظارت بر اماکنی که قلیان عرضه می‌کنند، کیست؟ گفت: در مکان‌هایی که از قبل مجوز دارند و تعداد آنها ‌کم هست، خود صنف باید نظارت کند اما باید توجه کرد کسی که هروئین توزیع می‌کند میتواند مواد مخدر را هم به تنباکوها اضافه کند که منجر به اعتیاد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فاجعه است که ٥ درصد مردان روزانه قلیان مصرف می کنند و متاسفانه کشش دختران نیز به مصرف قلیان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه، باید به فکر سلامت جوانان باشیم و قانون نیز باید اجرا شود، گفت: ما دستبوس دادستان هایی که قانون ١١ ساله را به اجرا درآورده اند، هستیم.

​۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند

بر اساس این گزارش، دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز در این برنامه، عرضه قلیان را مغایر با انضباط اجتماعی دانست و گفت: زنگ خطری در کشور به صدا درآمده و آن گسترش مصرف قلیان در میان جوانان است.

وی تصریح کرد: طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم های بالای ۱۷ سال دخانیات استعمال می‌کنند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: مطالعات انجام شده حاکی از آن است که استعمال قلیان در دختران در برخی از مراکز به ۳۵ درصد و در میان پسران تا ۴۲ درصد رسیده است و این آمار مربوط به سنین دبیرستان و دانشگاهی است.

دکتر مسجدی با اشاره به اینکه جم‌ آوری قلیان قسمتی از قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: قهوه‌خانه مجوزدار جدید که مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم.

وی با بیان اینکه در مورد قلیان سنت شکنی عجیبی در حال رخ دادن است گفت: ۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند.

محمد جواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در ادامه برنامه و در گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات لازم‌الاجرا است و باید در کل کشور اجرا شود اظهار کرد: وزارت بهداشت به شدت به دنبال اجرای قانون است اما وزارت کشور به جهت مسائل مختلف مخالف اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۱۷۹۲۰:۳۶:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۲۸
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با نهادینه شدن وررزش همگانی متناسب متعادل وایجاد مراکز مراکز فرهنگی وورزشی خانوادگی وورزشهای ملایم هوازی برای کلیه افراد خانواده وورزش منظم روزانه ومجهز شدن شهرها به مراکز فرهنگی وورزشی وگسترش ورزش اصولی براساس طب ورزشی میتوان از اعتیاد وافسردگی جلوگیری کرد وتوجیه استعمال وکسترش مواد دخانی ومخدر منطقی نمی باشد ومیتوان بجای ان به گسترش داروهای تقویت کننده اعصاب وروان سنتی پرداخت
علی۱۲۶۸۱۳۲۱:۲۷:۴۶ ۱۳۹۶/۷/۲۹
آقای دکتر سری هم به خیابان زمزم در منطقه ۱۷ تهران بزنید. ۵۰ تا قهوه خانه در یک خیابان ، رکورد گینس را شکسته اند. از پلیس هم که خبری نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین