پاسخ به اتهامات مطرح شده در نشست خبری شهردار تهران /حرف نزنید، عمل کنید

گروه اجتماعی الف،   3960725140 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاسخ به اتهامات مطرح شده در نشست خبری شهردار تهران /حرف نزنید، عمل کنید
اولین نشست خبری شهردار جدید تهران با اصحاب رسانه، صبح دیروز و با حضور بیش از 200 نماینده از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها در ساختمان شماره 2 شورای شهر برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که 50 روز از زمانی که دکتر «محمدعلی نجفی» به این سمت رسیده گذشته است. در این 50 روز اتفاقات زیادی در شهر تهران به وقوع پیوست و با ورود شهردار جدید تغییرات هم در این سازمان عریض و طویل مدیریت شهری آغاز شد.

از روزی که نجفی روی صندلی ریاست شهرداری تهران نشسته است تا زمانی که نشست خبری وی برگزار شود، همه رسانه‌ها به دنبال این بودند که در جایی به‌گونه‌ای جواب سؤالات بی جواب خود را از مدیر ‌جدید بگیرند. سوالاتی که البته گاه با چاشنی سیاسی کاری نیز همراه بود.

دعوت با پیامک


یکی از راه‌های برگزاری نشست خبری و دعوت از خبرنگاران تماس تلفنی با آنهاست که البته در نشست‌های بزرگ، چندان کارایی ندارد و وقت گیر است؛ اما ارسال پیامک از بهترین روش‌هایی است که می‌توان در یک لحظه چندین ده نفر را از برگزاری مراسم با خبر کرد. حدود دویست خبرنگار، تصویربردار، عکاس و دبیران و سردبیران رسانه‌های داخلی و رسانه‌هایی که در ایران فعال هستند برای شرکت در این نشست دعوت شده بودند؛ اما اتفاقی که در زمان مراجعه به محل نشست افتاد این بود، کسانی که قصد سؤال از شهردار را داشتند باید از طریق همان پیامک اعلام می‌کردند. در حالی‌که این موضوع برای همه اطلاع رسانی نشده بود. یعنی پیام دومی که مربوط به تمایل پرسش سؤال از شهردار بود برای همه خبرنگاران دعوت شده ارسال نشده بود و به گفته تلویحی یکی از اعضای تیم روابط عمومی شهرداری تهران، جلوی پیامک‌ها به این دلیل که تبلیغاتی تشخیص داده شده، بستند و به خیلی‌ها نرسیده است.

بدهی‌های فراموش شده


با توجه به اینکه نجفی با حاشیه‌های زیادی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و در این مدتی هم که در کار بود اطلاع رسانی و مصاحبه‌ای از سوی شخص شهردار صورت نمی‌گرفت، بازار حاشیه سازی و همچنین اخبار و شایعه نیز در فضای مجازی بیشتر رونق گرفت. یکی از این شائبه‌ها، ممنوع التصویر بودن آقای شهردار بود.


در این نشست خبری یکی از خبرنگاران حاضر از نجفی درباره این موضوع پرسید که نجفی اینطور جواب داد: «پنج‌شنبه ملاقاتی با فرماندهان نیروی انتظامی داشتم، مصاحبه‌ای با تلویزیون انجام دادم اما مصاحبه پخش نشد و از آن روز شایعه ممنوع‌التصویری خود را شنیدم. دیروز می‌خواستم از آقای عسگری در جلسه هیأت دولت موضوع را پیگیری کنم که ببینم علت این امر چیست. وی با خنده ادامه می‌دهد: اگر مشکلی هست، تلویزیونی، چیزی در شهرداری راه بیندازم ولی آقای علی عسگری در جلسه هیأت دولت نبود. من هم شنیده‌ام، ولی نمی‌دانم ممنوع‌التصویرم.»
شاید یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی که در روزهای اخیر منتسب به شهردار تهران شد، این بود که نجفی در اظهارنظری که از سوی برخی رسانه‌ها هم خیلی مورد توجه قرار گرفت، بدهی‌های دولت به شهرداری تهران را «نیازمند بررسی و دارای اما و اگر» دانست. اتفاقی که با تعجب خیلی از مدیران شهری در دوره گذشته و البته رسانه‌ها مواجه شد. این گفته به حدی مهم بود که حتی اذهان بسیاری از شهروندان تهرانی را به خود معطوف کرد و این سؤال را برای آنها پیش آورد که چطور ممکن است دولت در دوره آقای قالیباف بدهی‌هایی به شهرداری داشته باشد اما در دوره نجفی با اما و اگر پیگیر شود؟

در این نشست خبری سوالی که شاید فکر خیلی از خبرنگاران از جمله خبرنگار صبح نو را به خود درگیر کرده بود، از آقای شهردار پرسیده شد و نجفی اینطور جواب داد: اینکه بنده گفته باشم دولت به شهرداری بدهی ندارد درست نیست. در روزهای نخستی که این مسوولیت را پذیرفتم، گفتم که باید ببینید دولت چقدر به شهرداری تهران بدهکار است و حساب و کتاب لازم صورت بگیرد.  شهردار تهران ادامه داد: با آقای محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و آقای مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد ردیف‌های پرداختی دولت در سال 96 به صورت کامل به شهرداری پرداخت شود. به عنوان مثال 60 درصد از درآمدهای تخلفات رانندگی باید به حساب شهرداری تهران واریز شود که 48 میلیارد تومان از این مبلغ هنوز پرداخت نشده است. تا قبل از سال 96 شهرداری تهران ادعای برخی از مطالبات را داشت و دولت نیز این مطالبات را قبول نداشت چرا که بعضی از این مطالبات برای سال‌های قبل بوده است که بر اساس قوانین بودجه، این ردیف‌ها باید در همان سال پرداخت می‌شده و دولت مجاز نیست در سال‌های بعد این مبالغ را پرداخت کند. نجفی اضافه کرد: بدهی دولت به شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده و دولت نیز در این خصوص نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده است ولی بعید می‌دانم با وضعیتی که دولت دارد امسال بتواند پولی به شهرداری تهران پرداخت کند.

32 میلیارد تومان هزینه فاقد


در خلال پرسش و پاسخ‌هایی که صورت می‌گرفت، شاید موضوع جالب و البته تأسف باری که در این نشست مطرح شد، وجود هزینه‌های فاقدی است که در دوران آقای محمود احمدی نژاد شهردار وقت، اتفاق افتاده است. هزینه‌هایی که شاید در نگاه گذرا و در میان بودجه هزار میلیارد تومان خیلی مهم نباشد اما وقتی رقم این هزینه فاقد مطرح شد، عمق فاجعه بیشتر به چشم آمد.

نجفی هم به پروژه صدر آری گفته است


حرف‌های شهردار جدید تهران درباره مدیریت شهری در دوره پیشین، البته بی پاسخ هم نماند. پاسخ‌ها و واکنش‌هایی که برخی از مدیران شهری و اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، با «صبح نو» در میان گذاشتند؛ از ایراداتی که به پروژه صدر گرفته شد تا موضوعاتی که در باره بدهی دولت به شهرداری در این نشست خبری مطرح شد، همگی باعث برخی از موضع گیری‌ها علیه نجفی شود. آقای «ابوالفضل قناعتی» عضو پیشین شورای شهر تهران درباره اظهارات نجفی پیرامون پروژه پل صدر به «صبح نو» می‌گوید: در تهران یک مسیر شرق به غرب را که عمدتاً محل تردد خود شهروندان تهرانی و به یک بخشی دیگری هم 25 تا 30 درصد ترددهایی که در گذرهای شرقی و غربی در تهران است و می‌خواهند از تهران عبور کنند، ما در گذشته بحث اتوبان همت و بسیج را داشته‌ایم که از این ظرفیت برای تردد استفاده می‌شد. در دوره شورای سوم این موضوع بررسی می‌شود که اتوبان نیایش که مسیر خوبی در شمال تهران است، هماهنگی پیدا کند با اتوبان صدر از طریق تونل نیایش هماهنگی پیدا کند و بتواند بار ترافیک تهران را سبک کند. وقتی تونل اضافه شد نمی‌توانست حجم تردد در مسیر صدر را پاسخ دهد چون خود صدر در حالت عادی ترافیک سنگینی داشت و لازم بود در آنجا تونل بزنیم یا پل طبقاتی ساخته شود.


او ادامه می‌دهد: این موضوع خیلی بررسی شد و نهایتاً با تصویب شورای سوم و پس از کارهای کارشناسی فنی که انجام شد، به تصویب رسید تا شهرداری این پل را احداث کند. شهرداری که بدون اجازه شورا نمی‌توانست چنین تصمیمی بگیرد. جالب است که خود آقای محمد علی نجفی هم عضو شورا بوده است.در آن زمان صحبت‌های زیادی از سوی آقای نجفی صورت گرفته است که ایشان اعلام کرده که این پل به درد نمی‌خورد و اعتراض داشته است. اگر ایشان هم اعتراض داشته باشند این طرح مصوب شورا بوده است. شهرداری تهران پیشنهادی را در قالب یک لایحه به شورا آورد و با بررسی‌های فنی‌ای که دکتر شکیب رییس کمیسیون عمران بود، به این نتیجه رسیده و نهایتاً در شورا تصویب شده و این اتفاق افتاده است. قناعتی اضافه می‌کند: مردم باید این سؤال را از نجفی بپرسند، آن زمان که شما در شورای شهر بودید چرا جلوی اجرای این طرح را نگرفتید و اگر فکر می‌کنید از نظر اصول شهرسازی تکه‌ای زائد بر دوش شهر است، چرا آن زمان شورا تصویب کرده و هیچ‌گونه عکس العملی از خودشان نشان نداده‌اند. این اتفاق سؤال اعضای شورای چهارم هم بود اما چون مصوب بود به هر حال با دلایلی که داشتند، اعضای شورای چهارم دیدند که چاره‌ای جز اجرای این طرح نیست، چون حسب موقعیت جغرافیایی منطقه صدر بواسطه زیرگذری که باید می‌خورد و عمق زیرگذر در بخش‌هایی خیلی عمیق می‌شد در بحث هواسازی به مشکل می‌خوردند و ممکن بود مردم دچار حادثه شوند.با این اوصاف تنها راهی که به نظر کارشناسان می‌رسید احداث پل طبقاتی بود. عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید: ما اصلاً از نظر فنی بحثی نداریم که این‌کار درست یا غلط بوده است، سوالی که از نجفی دارم این است که شما چرا در شورای شهر مخالفت خود را با این طرح اعلام نکرده‌اید و حالا که این طرح به اتمام رسیده، دست به انتقاد می‌زنید؟

تخطی مقام مسوول رسمی در اظهارنظر


قناعتی با اشاره به پرونده‌ای پر سر و صدا که به واگذاری املاک شهرداری که از سوی شهردار جدید تهران در نشست خبری وی مطرح شد، می‌گوید: چند بار درباره املاک نجومی صحبت شده است و امیدواریم دوستان به قانون پایبند باشند.مقام قضایی گفته تا به نتیجه رسیدن قطعی مسوولان قضایی در پرونده املاک، هیچ کس اظهارنظری نباید داشته باشد. تعجب می‌کنم مقام رسمی در کشور به قانون و به موضوعاتی که در قوه قضاییه اعلام شده بی توجهی کرده و درباره آن حرف می زند. عضو پیشین هیات رییسه شورای چهارم این‌گونه ادامه می‌دهد: در این رابطه بحثی وجود ندارد و مستندات و اسنادی که مربوط به املاک است، کاملاً در دسترس آقایان است و بررسی کنند اگر تخلفی در خارج از ضوابط بوده است، حتماً وظیفه دارند که نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.

بازی با بیت المال


قناعتی ادامه می‌دهد: استخدام‌ها هم مشکلی ندارند؛ هر استخدامی که آقای قالیباف در زمانی که اینها فکر می‌کنند انجام داده است و از این زمان سوء استفاده شده و من این آمار را در جایی 6 هزار نفر خواندم. بررسی کنند اگر واقعاً مورد نیاز هستند باید از توان اینها استفاده کنند، اگر هم نیاز نیست عذر نیروهایی که به صورت قراردادی یکساله هستند را بخواهند تا بروند؛ چرا رودربایستی می‌کنند. او اضافه می‌کند: چرا این مدیران به جای حل مشکلات، آن را به گردن افراد دیگری می‌اندازند. امروز در کشور همه یاد گرفته‌اند خودشان را خوب نشان دهند و مشکلات را به گردن دیگران می‌اندازند. یک بار خودتان را خوب نشان ندهید و بگویید منافع شهر و بیت المال بر منافع شخصی ارجحیت دارد. بگویند به این نتیجه رسیده‌اند از 68 هزار نیرویی که در شهرداری وجود دارد 30 هزار نفر آن مازاد است. این نماینده پیشین شورای شهر ادامه داد: اینکه الان به جای اینکه مشکل را حل کنند دست به سیاسی کاری بزنند، مشکلی را حل نمی‌کند، اگر احساس می‌کنید این نیروها مشکلی ایجاد می‌کنند با آنها تسویه کنید. برخی از این نیروها 5 یا 10 سال در قرارداد شهرداری بوده‌اند حالا پس از این مدت همان خدمات و حقوق را به صورت استخدامی دریافت می‌کنند و عملاً بارمالی به شهرداری اضافه نشده است.
قناعتی می‌گوید: نباید با منافع بیت المال بازی کنند و منافع خود را ترجیح دهند. وجود این تعداد نیرو یا غلط است که باید درباره آن تصمیم گیری کنند یا درست است که نباید حرف بزنند.

حرف نزنید، عمل کنید


قناعتی درباره برخی از صحبت‌های نجفی درباره از بین رفتن منافع شهری و انبوه سازی در شهر اینطور واکنش نشان داد: در طرح تفصیلی، شهر تهران را پهنه‌بندی کرده و مشخص شده در هر منطقه براساس خط آسمانی که مشخص شده است، این طرح در قالب چیزی است که در شورای عالی معماری و شهرسازی با حضور خود وزیر مسکن و هم جریان دولت تصویب شده است و اگر در آن چارچوب در مناطق مجوز داده شده،کسی نباید اعتراض کند چراکه قانون اجرا شده است و اگر طبقات اضافی داده‌اند، هم قانونی حرفی برای گفتن دارد. او اضافه می‌کند: ماده 100 برای برخورد با این اقدامات است، شهردار برود پرونده‌های ماده 100 را که حکم قلع و قمع داده است بررسی و آستین بالا بزند و این پرونده‌ها را اجرا کند. در کمیسیون ماده‌100 شعبه هشت که بودم، در چهار سال بسیار احکام قلع و قمع داده شده اما آقای قالیباف آن را اجرا نکرده است. اگر شهردار می‌خواهد عدالت را اجرا کند، برود دنبال این احکام برای اجرا. به جای اینکه امروز حرف بزنیم، باید خلافکار به مراجع قضایی معرفی شود و کاملاً پروسه مشخصی دارد اما تخلف را که امکان بررسی داریم، بایدبه دنبال اصل کار رفت. در سال 94، 14 هزار رأی قلع و قمع دادیم. آقای نحفی زحمت بکشند هزار مورد آن را اجرا کنند تا ما بفهمیم واقعاً در عمل کار می‌کنند و نه در حرف.

قالیباف حسابرس رسمی آورد


آقای «ناصر امانی» معاون مالی و اداری شهردار پیشین تهران هم در گفت و گو با «صبح نو» درباره ادعای نجفی مبنی بر رد طلب شهرداری از دولت می‌گوید: شهرداری تهران در دوره قبل به استناد مصوبات مجلس و دولت‌های گذشته و به استناد مصوبات شورای شهر میزان مطالبات خود از دولت‌های ادوار مختلف را محاسبه و به دولت اعلام کرد. دولت هم در پاسخ اعلام کرد این مطالبات باید به تأیید حسابرسان رسمی برسد.


او ادامه می‌دهد: شهرداری تهران با انتخاب سه حسابرس رسمی اسناد و مستندات قانونی خود را در اختیار آنان قرار داد و آنها نیز تا پایان خرداد 95 مطالبه 14 هزار میلیارد تومان شهرداری را از دولت تأیید و اسناد آن را امضاء و در اختیار شهرداری قرار دادند که طی نامه رسمی شهردار سابق تهران به معاون اول رییس جمهور ارسال شد و او نیز مراتب را به وزیر اقتصاد وقت دولت دهم ارجاع داد. امانی محورهای اصلی مطالبات شهرداری تهران از دولت‌های ادوار گذشته را این‌گونه بیان می‌کند: 30% یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی، 5/82% هزینه اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، 60% جرائم رانندگی شهر تهران، 100% عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده، 100% عوارض صدور پروانه ساخت و نوسازی ساختمان‌های دولتی و وابسته به دولت در شهر تهران، 2/1 میلیارد دلار بابت توسعه خطوط متروی تهران مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، 50% سهم دولت بابت توسعه خطوط متروی تهران مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، محورهای اصلی مطالبات شهرداری تهران از دولت‌های ادوار گذشته است.

طلب شهرداری از دولت حق مردم است


معاون مالی و اداری شهردار پیشین تهران اضافه می‌کند: طلب شهرداری تهران سهم مردم شهر تهران و حقوق مسلم شهروندی است که هیچ مقام مسوولی نمی‌تواند به راحتی آن را ببخشد یا تخفیف دهد یا با یک صورتجلسه آن را کان لم یکن اعلام کند بلکه باید در مورد تک تک مواد هفتگانه فوق باتوجه به مستندات قانونی و در راستای شفاف سازی در گردش اطلاعات (که مورد ادعای مدیریت جدید شهرداری است) به شهروندان تهرانی توضیح دهند که این مطالبات و حقوق آنان چرا پذیرفته نیست و مطالبه مدیران قبلی شهری صحیح نیست؟ امانی می‌گوید: پرداخت سهم شهرداری تهران از بابت مالیات بر ارزش افزوده نیز هیچ ارتباطی با مطالبات مذکور ندارد زیرا این مالیات در گذشته عوارض محلی بود که مستقیم توسط شهرداری از مردم اخذ می‌شد. سپس در قالب تجمیع عوارض و ارزش افزوده تنها مکانیسم آن تغییر کرده است.  او اضافه می‌کند: با توجه به مراتب فوق، ادعای شهردار جدید تهران درباره رد ادعای دکتر قالیباف در مورد مطالبات شهرداری از دولت، صرفاً یک ادعاست و پاک کردن صورت مساله. حق شهروندان تهرانی و سهم آنان از بودجه عمومی کشور همچنان بر دوش مدیران اجرایی دولت سنگینی خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۶۷۴۱۲:۵۵:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
باشه
میلاد حمیدی۱۲۳۶۹۱۱۳:۰۷:۲۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
در مورد انبوه سازی هر قانونی که این حق را می دهد باید تغییر کند. قانون غلط باید عوض شود نه اینکه اجرا شود.
ناشناس۱۲۳۷۲۲۱۳:۳۱:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
تارخ نشان داده اصلاحطلبان جز حرف زدن کار دیگه ای بلد نیستن(...) و بزودی عیارشان در مدیریت آشکارتر می شود
ناشناس۱۲۳۷۴۴۱۳:۴۴:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۲۵
آقای قناعت شما میگویید مصوبه شورای شهر بوده اما در عمل چیزی که شورای شهر انجام میداد و میدهد شده ماشین صدور مصوبه های شهرداری ..
ناشناس۱۲۳۸۷۲۱۵:۳۹:۵۸ ۱۳۹۶/۷/۲۵
حالا اقای قناعتی که گفتین کی هست؟
ناشناس۱۲۳۹۶۴۱۶:۴۹:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۲۵
نشست خبری چی بود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین