پازل دفاع از حقوق مردم را تکمیل کنید!

مهدی حسن زاده،   3960711240 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت از پذیرش درخواست این سازمان مردم نهاد توسط دادسرا برای اعلام جرم علیه مسئولان دولتی متخلف در ماجرای برخی موسسات مالی غیرمجاز خبر داد.

پازل دفاع از حقوق مردم را تکمیل کنید!

این اتفاق که یک سازمان غیرحاکمیتی و مردم نهاد بتواند علیه یک نهاد حاکمیتی اقامه دعوا کند، برای نخستین بار در کشور محقق شده است. ماده 66 قانون جدید آیین دادرسی کیفری که در سال 92 تصویب شد، سازمان‌های مردم‌نهاد- سمن‌ها-  را در دادرسی کیفری به رسمیت شناخته است.

این اتفاق نشان می دهد که ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای مطالبه حقوق خود در زمینه های مختلف از جمله در زمینه های اقتصادی چه مقدار است. شاید به جرئت بتوان گفت یکی از اصلی ترین حلقه های مفقوده نقض حقوق شهروندی به ویژه در بخش مطالبات اقتصادی، فقدان سازمان های مردم نهادی است که بتوانند حقوق مصرف کننده کالا و خدمات و حقوق مردم در مواجهه با نهادهای حاکمیتی را مطالبه کنند.

این حلقه مفقوده موجب شده است که بسیاری از اعتراضات مردم یا به نتیجه خاصی نرسد و یا از تجمع، تحصن و حرکت های تند سر در بیاورد. این در حالی است که ظرفیت دستگاه های نظارتی برای مقابله با فساد اقتصادی و نقض حقوق مردم کم است و در بسیاری از اتفاقاتی که منجر به نقض حقوق مردم یا وقوع فساد شده است، این دستگاه ها از پیشگیری عقب مانده اند.

این در حالی است که ظرفیت بزرگی به نام مردم وجود دارد که در قالب انجمن های دفاع از حقوق مصرف کننده و سمن های دفاع از حقوق مردم می توانند به خود حاکمیت برای مقابله با فساد اقتصادی و تضییع حقوق مردم کمک کنند.

در این میان اگر به وجه دیگری از نقش مردم و نهادهای مردمی در این زمینه دقت شود، پازل مبارزه با فساد و احقاق حقوق مردم تکمیل می شود. این وجه، توجه به نقش مردم در افشای فساد است که از آن به «سوت زنی» تعبیر شده است.

به این ترتیب اگر قانون پس از حمایت از نقش سمن ها در احقاق حقوق مردم، به دفاع از نقش آن ها و مردم در مبارزه با فساد نیز بپردازد، پشتوانه حقوقی بزرگی در مسیر احقاق حقوق مردم و اصلاح جامعه در بخش های مختلف خواهد بود. فراموش نکنیم که سالار شهیدان (ع) که این روزها و شب ها عزادار مصائب ایشان هستیم، هدف قیام خود را اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر دانسته بودند و در این میان ما نیز باید قواعد حقوقی مورد نیاز برای حمایت از مردمی که تلاش دارند، جامعه را هر چه بیشتر به سمت صلاح و درستی پیش ببرند، ایجاد کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۲۳۶۱۵:۵۷:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۱۱
چرا از حقوق مردم در سهمیه های کنکور دفاع نمی کنید
ناشناس۱۱۳۳۶۴۲۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۱۱
امسال بخاطر سهمیه های 5 درصد. رتبه های خوب از راهیابی به رشته های مورد نظر خود باز ماندند و کسانی که از این سهمیه استفاده کردند جای آنها را پر کردند روشن نیست چرا در رقابت علمی سهمیه های خاص میبایست وجود داشته باشد. بعنوان مثال فردی که پدر یا مادرش عضو هیئت علمی است در دانشگاه دور افتاده ای در رشته ای پذیرفته میشود اما با استفاده از این سهمیه به دانشگاه های تهران منتقل میشود. این اوج بی عدالتی است و موجب خرد شدن روحیه دیگر کنکوری ها میشود
ناشناس۱۱۳۴۰۲۲۱:۴۳:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۱۱
چگونه میشود موارد تخلف در گزینش دانشجو بویژه در پردیس های علوم پزشکی را برای بررسی از طرف آقای توکلی گزارش کرد؟ مواردی مانند پذیرش با رتبه بالای 26000 با پرداخت پول کلان در پردیس علوم پزشکی یکی از دانشگاه های .. یا انتقال داشجو دام پزشکی دانشگاه ..به پزشکی یکی از دانشگاه های ...
ناشناس۱۱۳۳۹۰۲۰:۵۶:۲۹ ۱۳۹۶/۷/۱۱
.. هر جا انصاف نباشد ، فساد اشاعه پیدا می کند . ریشه فساد در همه قسمت ها باید با هم خشکانیده شود.
ناشناس۱۱۳۴۷۲۰۰:۲۸:۱۵ ۱۳۹۶/۷/۱۲
درود بر شما
ناشناس۱۱۳۵۷۰۰۹:۰۳:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۱۲
اگر مسئولین خاطی در هر مقام و منصبی مجازات میشدند شاهد این همه فساد اقتصادی و کلاهبرداری و رانت و سوء استفاده از مقام و سایر جرایم نمیشدیم .
سپرده گذار کاسپین۱۱۳۶۵۳۱۱:۱۳:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۱۲
از نظر سپرده گذاران کاسپین انچه که به یقین رسیده است در نهایت هیچکدام از این افراد ..قائل به این نیستند که دولت مسئولیت بازپرداخت سرمایه های مردم را دارد . درنهایت فقط ممکن است مسئولین با تلاش زیاد مثلا از مسئولیتهای فعلی خود کنار گذاشته شوند و احتمالا با یک مسئولیت بالاتر در جای دیگر مشغول خواهند شد.ولی این وسط باز هم سپرده گذار بیگناه است که به جرم بیگناهی بالاترین مجازات را در دولت.. تحمل خواهد کرد...یعنی تاریخ نشان نمی دهد که میلیونها مردم سرمایه شان یعنی مایملک و اموالشان ..به یغما رفته باشد اما در موسسه کاسپین به همت دولت مدافع حقوق شهروندی این امر صورت گرفته است و تازه با فریب ..روی ان سرپوش می گذارند.
ناشناس۱۱۵۳۲۰۰۸:۳۵:۱۳ ۱۳۹۶/۷/۱۵
در تعجب ام که بانک مرکزی در این ماجرا چطور هنوز خود را بی گناه می داند!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین